FloortjeM aan het woord: hippisch recht en wat erbij komt kijken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:30

Wat een leuk stuk en inhoudelijk interessant. Als meelezer ben ik je regelmatig tegengekomen als je advies geeft op ED. Dat is altijd rustig, nuchter, helder en genoeg uitgebreid en komt heel goed over. Ik vind jou een echte aanwinst voor het BOKT forum!

Elisa2

Re: FloortjeM aan het woord: hippisch recht en wat erbij komt kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:13

Oja Whoopy was het, valt wel mee met de aparte naam haha. Ik ben super slecht in namen. Maar wat fijn dat ze zo goed terecht is gekomen.

En ik ben het eens met Pien, ik lees jouw adviezen ook altijd graag.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:35

Leuk en interessant stuk! Ik lees ook graag je berichten op bokt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:45

De opleiding van advocaat stagiair naar advocaat is volgens mij vorig jaar vernieuwd en duurt nu nog twee ipv drie jaar.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 23:00

nee, de inhoud van de beroepsopleiding die je in je advocaat-stage dient te doorlopen, is veranderd, maar de totale tijd dat je stagiair bent, is nog altijd drie jaar (artikel 9b lid 1 Advocatenwet). Het met voldoende resultaat behalen van de beroepsopleiding is slechts één van de vereisten om je stageverklaring te krijgen (artikel 3.2 van de verordening op de advocatuur), je moet ook die driejaarstermijn hebben voltooid, aan jonge balie-activiteiten hebben meegedaan, aan pleitwedstrijden hebben deelgenomen, een aantal processtukken hebben geschreven, een aantal keer in rechte hebben opgetreden en in algemene zin 'voldoende praktijkervaring' hebben opgedaan.

Maar goed, in mijn ervaring word je in jaar één nog geregeld door je patroon op sleeptouw genomen, mee naar besprekingen, zittingen, gaat je patroon (als het goed is) mee naar jouw zitting en moet je (als het goed is) zo nu en dan laten zien waar je mee bezig bent. In jaar twee is je patroon toch al vooral iemand waar je binnen loopt als je ergens niet uit komt en in jaar drie ga je al geleidelijk naar je 'eigen' praktijk toe werken, ben je verantwoordelijk voor je eigen praktijk en klanten en voel je binnen je kantoor vanzelf wel een beetje aan welke collega je voor welk type vragen als sparringpartner vraagt. het verschil met advocaat-medewerker zit m dan in de beloning en in de formele verantwoordelijkheid over jouw doen en laten door je patroon.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:59

Wat onwijs interessant om te lezen. Bedankt dat je zo vaak de tijd neemt om bokkers te voorzien van advies :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 07:26

Leuk artikel Floortje. Ik ben absoluut overtuigd van de meerwaarde van een advocaat die bekend is met hoe het in de paardenwereld gaat. Om die reden heb ik ooit ook in een aankoopkwestie mijn RB-verzekering meteen duidelijk weten te maken dat ik toch echt een hippisch advocaat nodig had en kreeg ik een budget. Door zelf ook veel te doen bleven de kosten binnen de perken. Hoewel ik eigenlijk geen poot had om op te staan, want het was een niet te dateren gebrek en de handelaar, verkocht naar zijn zeggen alleen hobbymatig af en toe een paard (Internet afstruinen naar de handel en wandel van deze handelaar waren o.a. mijn uitzoekklussen) en een rechter die bekend was met de paardenwereld en door de praatjes van de verkoper heen kon prikken (zoals mevrouw kocht het paard om mee te wandelen), resulteerde de rechtszaak in een voor mij gunstige uitspraak waarmee ik uit de kosten kwam (voornamelijk van de dierenarts en faculteit Utrecht) en de kosten voor het aanhouden van het paard. Het paard was verzekerd en de verzekering keerde de aankoopwaarde van het paard uit. Toen kon het paard van 4 jaar ingeslapen (want zo erg was het).
We wisten dat het moeilijk zou zijn, maar deze advocaat heeft het uitstekend gedaan en voor mij eruit gesleept wat eruit te slepen was.

Waar ik overigens wel de indruk van heb in het algemeen bij kantongerechtsprocedures het toch zelden komt tot een goed gebalanceerde uitspraak en hoger beroep vrijwel altijd nodig is. ik weet niet of die indruk terecht is.

Ik denk dat er ook heel wat bokkers blij geweest zijn met jouw advies hier. De verkopende bokkers misschien wat minder :D

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:44

@babootje, nou, ik wil niet direct zeggen dat eerste aanleg-zaken niet goed zijn. Er zijn echt wel rechters met verstand van zaken, die ook de zere plek goed weten te vinden en die met partijen door-exerceren. Dat is echt heel erg fijn. Maaaaaar: gelijktijdig is mijn ervaring van rechters in eerste aanleg dat die vaak eerder een soort poortwachter van het recht zijn dan dat ze echt recht spreken.
Dat is niet altijd slecht, maar het kan wel heel frustrerend zijn, zeker als de ene partij heel verbaal vaardig is en de andere partij veel minder. De rechter probeert vooral uit te zoeken waar de schoen wringt en welke oplossing 'redelijk' zou zijn, en duwt partijen daar dan naartoe. Als je echt wil dat er wat scherper naar het recht wordt gekeken, en niet alleen naar een 'faire' uitkomst, dan zit je wel al vaak bij het Hof. Maar goed: hoewel advocaten graag weten wat de rechter van hun juridische analyse vinden, hebben de mensen liever een oplossing dan een procedure.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:15

Wat een leuk en leerzaam stuk! Tof om op deze manier even een klein kijkje te krijgen in deze wereld :j Ik kan je reacties in topics altijd erg waarderen en ik leer er enorm veel van :) Ik denk dat er inmiddels al best wat Bokkers zijn die erg dankbaar zijn voor je moeite om op hun topics te reageren, waarbij ze dan in ieder geval in de goede richting worden geduwd :)

Ik moest even grinniken om het deel van je interview waar je Bokt aanhaalde. Over dat de eigenaar hier al een tijd steen en been klaagde over het paard. Dat is misschien nog wel de scherpste waarschuwing van alles: Pas op met wat je op Bokt zet _O-