Kleinere paarden- en ponymarkten onder druk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:38

Ik zeg niet dat je het goed moet vinden, ik zeg dat de markt nog enige vorm van controle biedt bij handel waar normaal gesproken helemaal geen controle en zicht op is. Het is niet zo dat als je de markt maar verbied dat deze handel automatisch verdwijnt. Andersom misschien wel, maar dat is een geheel andere insteek. De markt verbieden is dus vooral symptoombestrijding.."als we het niet meer zien, dan is het er niet". Maar zo werkt het niet.

VuurVleugels

Re: Kleinere paarden- en ponymarkten onder druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:50

Maar ik heb het over de omstandheden op die markten zelf. Ja ik vind ook een hele hoop van de handel op zich, maar nu even specifiek over de markt zelf.

Kuddedieren die hun kracht halen uit de (bekende) groep staan urenlang tussen allemaal wildvreemde andere paarden, soms in de zon of regen, vastgebonden aan een relatief kort touwtje. Lopen kunnen ze niet, hooguit een beetje zijwaarts maar 9/10 keer staat daar een ander (wildvreemd) paard. Daar lopen allemaal onbekende mensen omheen en doorheen en tussendoor en langs, incl alle geluiden die ze maken. In die hal waar het in Barneveld was galmde het ook nog eens gigantisch en al die mensen die elkaar dan 'weer eens zien' tijdens zo'n markt leverde dus een hoop galmend gelach, geschreeuw en gebulder op. De paarden worden ineens aangeraakt door die vreemden, die even gaan kijken hoe sterk de rug is bijvoorbeeld. En ze laten het allemaal maar toe want ze weten niet beter.

En dit gaat dus niet over de handel an sich, maar puur en alleen de markt zelf. Je ziet er murw geworden, doodgeslagen, in zichzelf gekeerde dieren. Door die omstandigheden. Dát lijkt me simpelweg gewoon niet (meer) oké.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:58

Ja en aan de andere kant geeft juist die markt sommige paarden nog een kans op een goed forever home. Door de DA controle en de verkoop moeten ze er goed uitzien en gezond genoeg zijn om er te mogen staan.

Ik liep laatst op een hele grote stal hier in de buurt, daar staan bijna alle paarden altijd binnen in hun 3 bij 3 mtr stalletjes. Daar zag ik ook een heleboel murw geworden, in zichzelf gekeerde dieren. Dat zijn "gewoon" pension en trainingspaarden. Weet ik nog niet eens hoe ze gereden en getraind worden.

Zo'n markt is niet het beste voor een paard om op te staan, maar een paar uurtjes daar krijgen ze niks van. Ik blijf erbij dat beter die onderlaag in de handel aangepakt kan worden. Want dat is de kern en dat is niet die markt.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:07

Elisa2 schreef:
Ja en aan de andere kant geeft juist die markt sommige paarden nog een kans op een goed forever home. Door de DA controle en de verkoop moeten ze er goed uitzien en gezond genoeg zijn om er te mogen staan.

Ik liep laatst op een hele grote stal hier in de buurt, daar staan bijna alle paarden altijd binnen in hun 3 bij 3 mtr stalletjes. Daar zag ik ook een heleboel murw geworden, in zichzelf gekeerde dieren. Dat zijn "gewoon" pension en trainingspaarden. Weet ik nog niet eens hoe ze gereden en getraind worden.

Zo'n markt is niet het beste voor een paard om op te staan, maar een paar uurtjes daar krijgen ze niks van. Ik blijf erbij dat beter die onderlaag in de handel aangepakt kan worden. Want dat is de kern en dat is niet die markt.

Sluit ik me volledig bij aan, maar voor die mening durf je onderhand tegenwoordig al niet meer uit te komen.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:16

Zag net wel een heel schrijnende video op de Insta van Partij van de Dieren. Een onwijs gestresst Haflinger veulen dat in zijn paniek bokkensprongen maakt en paar keer valt. Mijn hart brak. Veulens zouden al helemaal niet meer op een paardenmarkt mogen worden verkocht. Ik hoop dat die baby een fijn huisje heeft gevonden.
Dat deze markten uitsterven vind ik geen gemis. Er zijn genoeg andere manieren om aan een paard te komen. En als je al wel paarden op een markt zeg, zorg ervoor dat dit volwassen dieren zijn met een basisopleiding/opvoeding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:29

Elisa2 schreef:
Ja en aan de andere kant geeft juist die markt sommige paarden nog een kans op een goed forever home.

Sorry maar het type mensen dat paarden op de markt koopt, is niet het type over het algemeen dat ze een forever home geeft.

Elisa2 schreef:

Echt, wat is je punt? Ja er zijn meer misstanden. Moeten we daarom die markt maar negeren?

Elisa2 schreef:
Zo'n markt is niet het beste voor een paard om op te staan, maar een paar uurtjes daar krijgen ze niks van.

Maar het is niet alleen de markt. Het is ook hoe ze erheen gaan, hoe ze er weer vandaan komen, hoe er met ze om wordt gegaan, en op de een of andere manier gok ik dat het niet het type mens dat het paard geduldig alles leert zodat het dier stressvrij vervoerd kan worden en aangeraakt.
De kans is best aanwezig dat ze er wel iets van krijgen, alleen al geestelijk.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:51

Geen fan van markten, okal zou ik er wel eens heen willen om te kijken qua shetlanders, maar dat is puur omdat ik een klein beestje een goed leven gun.
ik snap Elisa zeker wel, de manier waarop manege paarden worden behandeld en ja, dat is echt 9 van de 10 keer zo, slaan als ze bokken, tik als ze bijten en uitkijken want deze schopt! Niet passend tuig en maar rondjes lopen. Net zoals veel trainpaarden, 24 uur op een stal, geen schaduw in kleine zand paddocks.
Waarom vallen mensen dan over de markt? Heel de paardenwereld is vreselijk te noemen, uitzonderingen daar gelaten, wat meestal privé paarden zijn of kleine pensionstallen. Als er wordt begonnen over de markt, mag de rest ook wel aangepakt worden want die uren rondjes lopen met slecht tuig lijkt mij erger dan een dag vaststaan. Stress op zo'n markt? Zeker. mentale en fysieke problemen op de manege en veel trainingstallen? Ja, dat gebeurd ook.
Een goede zou zijn de paarden minimaal een paar meter van elkaar afzetten, water schaduw en wat te knabbelen. Maar nou niet gaan zeggen dat de markt zo'n mishandeling is als ik elke dag, 10 jaar lang, mishandeling heb gezien op manege's en pensionstallen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 00:40

Wat het is is een rookgordijn optrekken.
Er worden allerlei dingen bijgehaald die helemaal niet ter discussie staan, die overduidelijk misstanden zijn en absoluut onder de aandacht komen, gesuggereerd dat de mensen die een probleem hebben met de markt daar wel niets om zullen geven.

Dat is nonsens. We hebben het nu over de markt en dat dat een probleem is. Dus het zou serieus prettig zijn als we het daar ook over kunnen hebben, niets houdt je tegen om een topic over al die andere zaken te openen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 02:03

Ik vind wel dat je naar het totaal moet kijken. Als het 1 wel mag en het andere niet, krijg je dit soort discussies.
Als er gewoon hele duidelijke welzijnsregels zijn waar ook op gecontroleerd gaat worden, krijg je meer gezichten dezelfde kant op.

En dan inderdaad meer controles op maneges en handels en trainingsstallen, altijd controle op wedstrijden en dus ook op eventuele markten.

Ik ben niet voor de markten, maar vind ze niet erger dan wat ik elders zie en tegenkom.

In mijn ogen zouden zouden paarden die wat mankeren eerder ingeslapen moeten/mogen worden ipv daar nog mee gaan handelen, ze 10x verplaatsen etc.
Maar lees op Bokt; je moet eerst echt van alles hebben geprobeerd.

@Vuurvleugels, wij zijn van die mensen die na jaren weer wilden fokken, omdat we zo gek zijn op deze bloedlijnen. Hadden eerst moeder/oma en 2 van haar kinderen in bezit en merrie toch een keer gedekt.

Maar nog belangrijker; juist omdat er zoveel paarden iets mankeren. Omdat ik vele jaren de problemen heb gezien en ook met ruiters heb mogen oplossen dat dieren vroeg werden afgespeend, een slechte basis hebben meegekregen, slecht management, slechte voeding, slechte hoefverzorging etc etc. We hebben quarters en willen ook dat er niet mee gekloot is.
Dus hele bewuste keuze om te fokken en niet te kopen.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:12

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Ja en aan de andere kant geeft juist die markt sommige paarden nog een kans op een goed forever home.

Sorry maar het type mensen dat paarden op de markt koopt, is niet het type over het algemeen dat ze een forever home geeft.

Elisa2 schreef:

Echt, wat is je punt? Ja er zijn meer misstanden. Moeten we daarom die markt maar negeren?

Elisa2 schreef:
Zo'n markt is niet het beste voor een paard om op te staan, maar een paar uurtjes daar krijgen ze niks van.

Maar het is niet alleen de markt. Het is ook hoe ze erheen gaan, hoe ze er weer vandaan komen, hoe er met ze om wordt gegaan, en op de een of andere manier gok ik dat het niet het type mens dat het paard geduldig alles leert zodat het dier stressvrij vervoerd kan worden en aangeraakt.
De kans is best aanwezig dat ze er wel iets van krijgen, alleen al geestelijk.

We doen nu net of er alleen handelaren op markten komen, maar ik heb hier in de buurt meerdere families die hun paarden op de markt hebben gekocht en ze toch echt een forever home hebben gegeven.

Een Vriendin van mij koopt ook vaak interessante dieren op de markt om ze dan op te knappen en goed te huis voor te zoeken..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:49

Precies, en zo ken ik gelukkig meer mensen die er regelmatig paarden kopen en opknappen en/of een goed forever home bieden.

Superpony inderdaad, het is krom om iets van een markt te vinden en je ogen te sluiten voor de rest. Het is niet zo dat de rest van de ellende verdwijnt door een markt te verbieden. Het enige wat je doet is zorgen dat er nog minder toezicht is/ komt en deze handel ondergronds gewoon door gaat met geen enkele vorm van toezicht en minder kansen voor paarden op een goed tehuis.

Zoals dat haflingerveulen stress ervaart, ja dat vind ik ook rot..en zoiets zou ik ook liever niet zien. Maar ik weet wel dat het type wat zo'n dier daar zo neer zet niet het type is dat gaat investeren in een fijne en stressvrije opvoeding van zo'n dier. Als het niet op de markt is dan is het thuis wel dat het dier stress ervaart alleen al door hoe er mee omgegaan wordt. Alleen dat zien mensen niet want dat is altijd achter gesloten deuren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:39

Maar niemand sluit de ogen voor de rest van de misstanden. Sterker nog, die komen luid en duidelijk naar boven, alleen dit specifieke topic gaat over paardenmarkten.
Waarom kunnen we niet ontopic blijven?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:27

Avalanche schreef:
Maar niemand sluit de ogen voor de rest van de misstanden. Sterker nog, die komen luid en duidelijk naar boven, alleen dit specifieke topic gaat over paardenmarkten.
Waarom kunnen we niet ontopic blijven?

Het is allemaal heel ontopic en anders kan je ontstippen........

Wat er op de markt gebeurt heeft te maken met welzijn en de regels. Dat die markten krimpen of stoppen komt uit alle veranderingen voort.
De discussie is hier of dat terecht is als je naar de paardenhouderij en handel kijkt. Je kan het 1 niet bespreken zonder het ander.

Als er geen welzijns regels zijn, heeft een markt daar ook geen boodschap aan verder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:28

Ik ben het ermee eens dat het een niet los staat van het ander.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:07

Nee, maar ik merk dat ik het echt heel vervelend vind dat er steeds van alles bij gehaald wordt met de suggestie dat mensen daar wel akkoord mee zijn.
In mijn geval is dat absoluut niet zo. En ik zou het heus fijn vinden om het over de markt te hebben ipv allerlei andere zaken.

En ik snap je punt, dat er veel zaken in de handel gewoon niet oké zijn. Maar is het dan een idee om een topic te openen over de handel in het algemeen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:05

Ava dan is het wellicht een idee te ontstippen want zo als ik het lees ben je de enige die zich hieraan stoort. :o

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:11

StalNollie schreef:
Ava dan is het wellicht een idee te ontstippen want zo als ik het lees ben je de enige die zich hieraan stoort. :o

Nee hoor, ik ben alleen klaar met woorden in mijn mond gelegd krijgen. Snap Avalanche helemaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:18

Er wordt helemaal niet vanalles bij gehaald, het is juist belangrijk om zo,n markt te bekijken vanuit een veel breder perspectief. Ik zeg juist dat er ook voordelen aan zitten die er niet zouden zijn als deze handel ondergronds zou zijn/ gaan. Het enige wat je daarmee bereikt is dat er dan helemaal geen toezicht meer is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 23:07

Ik heb volgens mij voldoende gequote om aan te tonen dat er wel van alles bij wordt gehaald.

Elisa2 schreef:
Superpony inderdaad, het is krom om iets van een markt te vinden en je ogen te sluiten voor de rest.

Maar dit soort opmerkingen zitten me dwars, want dit is gewoon niet zo. Niemand sluit zijn ogen voor de rest, sterker nog, de sport ligt onder een enorm vergrootglas. Suggereren dat mensen hun ogen sluiten voor de rest is onzinnig, want dat is niet wat er gebeurt.

Wat er wél gebeurt is dat iets middeleeuws (paarden die de hele dag kort aangebonden staan, geslagen worden, tussen paarden staan die ze niet kennen, waarbij hun persoonlijke ruimte absoluut niet gerespecteerd wordt) wordt bekritiseerd, en terecht, want het is simpelweg niet meer van deze tijd.

Elisa2 schreef:
Het enige wat je doet is zorgen dat er nog minder toezicht is/ komt en deze handel ondergronds gewoon door gaat met geen enkele vorm van toezicht en minder kansen voor paarden op een goed tehuis.

Nu, ze hebben niet voor de lol de registratieplicht in het leven geroepen hoor, en de UBN-nummers. Die zijn bedacht om er meer zicht op te hebben. Is er ruimte voor verbetering? Natuurlijk, en die ruimte ligt bij de kopers en bij de verkopers.

Maar dat wil niet zeggen, dat dit soort zaken niet gewoon verboden kan worden.
Kom op, we hebben het over paardenwelzijn over de hele linie, stands zijn al zeker 20 jaar verboden, en dan moeten we het ineens wel goed gaan vinden dat paarden kort aangebonden staan en vlak naast elkaar, een hele dag lang, zonder eten en drinken?
Het alternatief is niet dat er minder zicht op komt (daar is de afgelopen jaren heel hard aan gewerkt om te zorgen dat dat niet het geval is) het alternatief is om een meer ethische manier te vinden om paarden te verkopen, en misschien he....... maar nu word ik heel dierenrecht-activistisch........ is het alternatief wel om handel in levende dieren helemaal aan banden te leggen.

Overigens is wat je net deed appeleren aan emotie, namelijk angst. Ook die claim moet realistisch onderzocht worden, of dat wel klopt, en de realiteit is dat er heel veel meer zicht is op paarden en de handel daarin, door te chippen ipv tatoeëren, door UBN-nummers, door een registratieplicht.
En dan zie ik 100 keer liever dat een paard verkocht wordt en daarbij netjes gekeurd door een dierenarts, klinisch en rontgenologisch, daarbij in het hele proces ook goed verzorgd wordt, dan dat het arme dier op een markt staat te stresseren.
Want dat dat niet paardvriendelijk is, lijkt me overduidelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:58

Je snapt mijn punt gewoon niet, en volgens mij komt dat (no offence) omdat je de handel niet goed genoeg kent. Het type paard in de prijsklasse die op de markt staat heeft niet de eigenaar die een paard netjes laat keuren, klinisch en rontgenologisch en tot top tot teen verzorgd. Simpel, omdat daar de prijsklasse te laag voor is. Het is wishful thinking wat nooit gaat gebeuren...

En mijn eerste opmerking die ik plaats gaat JUIST daarover, wat er gebeurd met paarden van de markt en waarom alleen een markt verbieden de ellende niet op lost. Dus nu trek je mijn opmerking zelf uit het verband.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:24

Avalanche schreef:
Ik heb volgens mij voldoende gequote om aan te tonen dat er wel van alles bij wordt gehaald.

Elisa2 schreef:
Superpony inderdaad, het is krom om iets van een markt te vinden en je ogen te sluiten voor de rest.

Maar dit soort opmerkingen zitten me dwars, want dit is gewoon niet zo. Niemand sluit zijn ogen voor de rest, sterker nog, de sport ligt onder een enorm vergrootglas. Suggereren dat mensen hun ogen sluiten voor de rest is onzinnig, want dat is niet wat er gebeurt.

Wat er wél gebeurt is dat iets middeleeuws (paarden die de hele dag kort aangebonden staan, geslagen worden, tussen paarden staan die ze niet kennen, waarbij hun persoonlijke ruimte absoluut niet gerespecteerd wordt) wordt bekritiseerd, en terecht, want het is simpelweg niet meer van deze tijd.

Elisa2 schreef:
Het enige wat je doet is zorgen dat er nog minder toezicht is/ komt en deze handel ondergronds gewoon door gaat met geen enkele vorm van toezicht en minder kansen voor paarden op een goed tehuis.

Nu, ze hebben niet voor de lol de registratieplicht in het leven geroepen hoor, en de UBN-nummers. Die zijn bedacht om er meer zicht op te hebben. Is er ruimte voor verbetering? Natuurlijk, en die ruimte ligt bij de kopers en bij de verkopers.

Maar dat wil niet zeggen, dat dit soort zaken niet gewoon verboden kan worden.
Kom op, we hebben het over paardenwelzijn over de hele linie, stands zijn al zeker 20 jaar verboden, en dan moeten we het ineens wel goed gaan vinden dat paarden kort aangebonden staan en vlak naast elkaar, een hele dag lang, zonder eten en drinken?
Het alternatief is niet dat er minder zicht op komt (daar is de afgelopen jaren heel hard aan gewerkt om te zorgen dat dat niet het geval is) het alternatief is om een meer ethische manier te vinden om paarden te verkopen, en misschien he....... maar nu word ik heel dierenrecht-activistisch........ is het alternatief wel om handel in levende dieren helemaal aan banden te leggen.

Overigens is wat je net deed appeleren aan emotie, namelijk angst. Ook die claim moet realistisch onderzocht worden, of dat wel klopt, en de realiteit is dat er heel veel meer zicht is op paarden en de handel daarin, door te chippen ipv tatoeëren, door UBN-nummers, door een registratieplicht.
En dan zie ik 100 keer liever dat een paard verkocht wordt en daarbij netjes gekeurd door een dierenarts, klinisch en rontgenologisch, daarbij in het hele proces ook goed verzorgd wordt, dan dat het arme dier op een markt staat te stresseren.
Want dat dat niet paardvriendelijk is, lijkt me overduidelijk.

Speciaal voor jou zal ik mezelf dan nog even quoten, want blijkbaar heb je hier volledig overheen gelezen.

Waar ik op dit moment tegen ageer zijn jouw valse tegenstelling (je doet alsof geen zicht erop het énige alternatief is, en ik heb al aangetoond dat dat simpelweg niet klopt) je appelleren aan emotie (oh jee, als er geen zicht op is, is er nog meer dierenleed) en nogmaals haal je er 100.000 dingen bij die er werkelijk geen reet mee te maken hebben.

Dus, even heel lomp, ik geloof er geen bal van dat je de markt niet aan het verdedigen bent. Niet alleen probeer je continu het gesprek te derailen, en maakt het verdomd moeilijk om bij het onderwerp te blijven in de eerste plaats, je maakt een valse vergelijking met een claim die je niet kunt bewijzen, je appelleren aan emotie is manipulatief en niet een rationele manier van discussiëren. Dat is de "hellend vlak" drogreden.

Ik denk dat ik jou prima begrijp, en ik vind ook dat je op een oneerlijke manier aan het discussieren bent. En ik ben duidelijk niet de enige die zich er groen en geel aan ergert. Er zijn hier een paar mensen die hun best doen om bij het onderwerp te blijven, doe dat dan ook. Dat is ook overigens een van de regels op Bokt.

Verder is het volkomen belachelijk dat ik om die reden zou moeten ontstippen. Ik moet gaan ontstippen omdat jullie je niet aan de regels van Bokt kunnen houden, namelijk blijf on topic?
Dat is de omgekeerde wereld.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:38

Eerlijk... Al dat gequote van je ik lees je berichten nog amper. Pfff

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:45

Avalanche, ten eerste ga jij er steeds op door en heb je het al even niet meer over de markten.

De tip om te ontstippen is niet zo gek hoor. Ik ontstip zo vaak als de discussie me tegen staat. Het is "maar" bokt he?!

Je moet bij het onderwerp blijven ja. Maar het gaat om welzijn op de markten en daarvoor moet ook duidelijk zijn wat welzijn inhoudt en welke regels daarvoor zijn.

Ik heb de organisator gehoord en die had veel maatregelen genomen, maar gaf aan dat door registratie, het niet meer uitvoeren van slachtpaarden etc, de markt minder vol was. Dus het beleid bepaald het aanbod.

Want op markten enkele jaren terug was er agressie en konden de handhavers niet op tegen de handelaren. Er liep toen een topic over en er was veel beeldmateriaal van de wantoestanden, maar niemand durfde er iets van te zeggen of dat liep uit op agressie.

Daarom is het belangrijk dat de regels van bovenaf komen.

Dat men zich dan zorgen maakt waar die andere paarden en pony's blijven is een bijbehorend probleem. En in meer topics lees je dat de randzaken er wel toe doen.
We hebben het hier over de markten, maar wat als die stoppen? Daar mogen we gewoon over praten en anders grijpt bokt maar in en niet 1 individu die loopt te schreeuwen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 09:11

Ehm nou, je bericht maakt wederom duidelijk dat je er geen snars van begrijpt wat ik zeg en ik ga er ook geen moeite meer in steken om het uit te leggen. Gelukkig begrijpen anderen het wel. :-)

Het een staat niet los van het ander, en al zou ik dat zelf ook graag anders willen zien..dat is helaas niet de realiteit.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 09:19

StalNollie schreef:

Hoho, nee! Ik vind precies hetzelfde als Avalanche. Het is niet omdat er elders ook misstanden zijn, dat de paardenmarkt opeens een prima plek is voor paarden. Het is gewoon niet in het belang van een paard om het naar een markt te slepen waar het uren moet staan, en maar afwachten wat voor iemand het koopt. Dat maakt andere misstanden niet beter, maar dat zegt ook niemand.

Avalanche heeft gelijk: we hebben het nu over de paardenmarkt, wat er goed en niet goed aan is. En niet over alle andere misstanden in de paardenwereld. Dat handelspaarden lijden onder de aanpak van (slechte) handelsstallen, maakt niet dat de paardenmarkt opeens een paradijsje is. Het is allebei niet goed. Wat is hier nou zo moeilijk aan te begrijpen?

Superpony heeft overigens een sterk punt met haar regels voor welzijn: dat zou de dieren op een markt ook ten goede komen.