Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Ja en aan de andere kant geeft juist die markt sommige paarden nog een kans op een goed forever home. Door de DA controle en de verkoop moeten ze er goed uitzien en gezond genoeg zijn om er te mogen staan.
Ik liep laatst op een hele grote stal hier in de buurt, daar staan bijna alle paarden altijd binnen in hun 3 bij 3 mtr stalletjes. Daar zag ik ook een heleboel murw geworden, in zichzelf gekeerde dieren. Dat zijn "gewoon" pension en trainingspaarden. Weet ik nog niet eens hoe ze gereden en getraind worden.
Zo'n markt is niet het beste voor een paard om op te staan, maar een paar uurtjes daar krijgen ze niks van. Ik blijf erbij dat beter die onderlaag in de handel aangepakt kan worden. Want dat is de kern en dat is niet die markt.
Elisa2 schreef:Ja en aan de andere kant geeft juist die markt sommige paarden nog een kans op een goed forever home.
Elisa2 schreef:Ik liep laatst op een hele grote stal hier in de buurt, daar staan bijna alle paarden altijd binnen in hun 3 bij 3 mtr stalletjes. Daar zag ik ook een heleboel murw geworden, in zichzelf gekeerde dieren. Dat zijn "gewoon" pension en trainingspaarden. Weet ik nog niet eens hoe ze gereden en getraind worden.
Elisa2 schreef:Zo'n markt is niet het beste voor een paard om op te staan, maar een paar uurtjes daar krijgen ze niks van.
Avalanche schreef:Elisa2 schreef:Ja en aan de andere kant geeft juist die markt sommige paarden nog een kans op een goed forever home.
Sorry maar het type mensen dat paarden op de markt koopt, is niet het type over het algemeen dat ze een forever home geeft.Elisa2 schreef:Ik liep laatst op een hele grote stal hier in de buurt, daar staan bijna alle paarden altijd binnen in hun 3 bij 3 mtr stalletjes. Daar zag ik ook een heleboel murw geworden, in zichzelf gekeerde dieren. Dat zijn "gewoon" pension en trainingspaarden. Weet ik nog niet eens hoe ze gereden en getraind worden.
Echt, wat is je punt? Ja er zijn meer misstanden. Moeten we daarom die markt maar negeren?Elisa2 schreef:Zo'n markt is niet het beste voor een paard om op te staan, maar een paar uurtjes daar krijgen ze niks van.
Maar het is niet alleen de markt. Het is ook hoe ze erheen gaan, hoe ze er weer vandaan komen, hoe er met ze om wordt gegaan, en op de een of andere manier gok ik dat het niet het type mens dat het paard geduldig alles leert zodat het dier stressvrij vervoerd kan worden en aangeraakt.
De kans is best aanwezig dat ze er wel iets van krijgen, alleen al geestelijk.
Avalanche schreef:Maar niemand sluit de ogen voor de rest van de misstanden. Sterker nog, die komen luid en duidelijk naar boven, alleen dit specifieke topic gaat over paardenmarkten.
Waarom kunnen we niet ontopic blijven?
Elisa2 schreef:Superpony inderdaad, het is krom om iets van een markt te vinden en je ogen te sluiten voor de rest.
Elisa2 schreef:Het enige wat je doet is zorgen dat er nog minder toezicht is/ komt en deze handel ondergronds gewoon door gaat met geen enkele vorm van toezicht en minder kansen voor paarden op een goed tehuis.
Avalanche schreef:Ik heb volgens mij voldoende gequote om aan te tonen dat er wel van alles bij wordt gehaald.Elisa2 schreef:Superpony inderdaad, het is krom om iets van een markt te vinden en je ogen te sluiten voor de rest.
Maar dit soort opmerkingen zitten me dwars, want dit is gewoon niet zo. Niemand sluit zijn ogen voor de rest, sterker nog, de sport ligt onder een enorm vergrootglas. Suggereren dat mensen hun ogen sluiten voor de rest is onzinnig, want dat is niet wat er gebeurt.
Wat er wél gebeurt is dat iets middeleeuws (paarden die de hele dag kort aangebonden staan, geslagen worden, tussen paarden staan die ze niet kennen, waarbij hun persoonlijke ruimte absoluut niet gerespecteerd wordt) wordt bekritiseerd, en terecht, want het is simpelweg niet meer van deze tijd.Elisa2 schreef:Het enige wat je doet is zorgen dat er nog minder toezicht is/ komt en deze handel ondergronds gewoon door gaat met geen enkele vorm van toezicht en minder kansen voor paarden op een goed tehuis.
Nu, ze hebben niet voor de lol de registratieplicht in het leven geroepen hoor, en de UBN-nummers. Die zijn bedacht om er meer zicht op te hebben. Is er ruimte voor verbetering? Natuurlijk, en die ruimte ligt bij de kopers en bij de verkopers.
Maar dat wil niet zeggen, dat dit soort zaken niet gewoon verboden kan worden.
Kom op, we hebben het over paardenwelzijn over de hele linie, stands zijn al zeker 20 jaar verboden, en dan moeten we het ineens wel goed gaan vinden dat paarden kort aangebonden staan en vlak naast elkaar, een hele dag lang, zonder eten en drinken?
Het alternatief is niet dat er minder zicht op komt (daar is de afgelopen jaren heel hard aan gewerkt om te zorgen dat dat niet het geval is) het alternatief is om een meer ethische manier te vinden om paarden te verkopen, en misschien he....... maar nu word ik heel dierenrecht-activistisch........ is het alternatief wel om handel in levende dieren helemaal aan banden te leggen.
Overigens is wat je net deed appeleren aan emotie, namelijk angst. Ook die claim moet realistisch onderzocht worden, of dat wel klopt, en de realiteit is dat er heel veel meer zicht is op paarden en de handel daarin, door te chippen ipv tatoeëren, door UBN-nummers, door een registratieplicht.
En dan zie ik 100 keer liever dat een paard verkocht wordt en daarbij netjes gekeurd door een dierenarts, klinisch en rontgenologisch, daarbij in het hele proces ook goed verzorgd wordt, dan dat het arme dier op een markt staat te stresseren.
Want dat dat niet paardvriendelijk is, lijkt me overduidelijk.
StalNollie schreef:Ava dan is het wellicht een idee te ontstippen want zo als ik het lees ben je de enige die zich hieraan stoort.