Wat jij als fokker moet weten over draagmerries.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:02

secricible schreef:
Ayasha schreef:
Hier zouden de stamboeken een rol in kunnen spelen door maar één veulen per jaar van één merrie te accepteren. Dan is het iig al niet meer meerdere keren per seizoen.

Onbegrijpelijk dat iets wat pijn doet zo laconiek omschreven wordt. :

Maar is het dan anders dan bij mensen? Want daar zorgt 1 punctie voor meerdere eicellen. Dus of je dan 1 of meerdere eicellen laat plaatsen is ook niet meer interessant.

Ik heb zelf een eicel punctie gehad en vond het absurd pijnlijk. Echt totaal idioot dat dit bij dieren wordt toegestaan

Mensen hebben eigen keuze. Dat maakt het verschil. Deze merrie's hebben geen keuze. Al konden ze met 1 punctie alle eicellen weg halen. Dan is het nog een pijnlijke, onnodige ingreep (ze worden er immers niet gezonder van.) waar ze geen enkele keuze in hebben.

Dat mensen dat willen doen moeten ze zelf weten al heb ik daar ook wat bezwaren tegen maar alsnog; hun lijf, hun keuze. Maar om merrie's dit meerdere keren te laten ondergaan als het kennelijk flink pijnlijk is, is dierenmishandeling.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-08-22 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:04

Tigra_ schreef:
Dus eigenlijk een soort van lul verhaal ophangen maar eigenlijk is het soort van broodfok. Vooral geld verdienen en het welzijn van de draagmerrie's?
4 bedrijven die 450 tot 500 merrie's verhuren. 8)7

Vooral over het welzijn van de donormerrie. Haar eitjes worden immers op een pijnlijke manier geoogst.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:07

Jolliej schreef:
Dat is idd een goede vergelijking ja, als het idd puur om geld gaat en niet meer naar de dieren wordt gekeken dan is het toch gewoon broodfok..

Als het echt zo pijnlijk is als mensen hier zeggen dan weet je al gelijk dat welzijn niet het belangrijkste is toch niet voor de merries. Ook de manier waarom er staat dat er vooral franse dravers geschikt zijn staat mij nogal tegen eigenlijk. Krijg er echt een beetje de kriebels van dat er mensen zogenaamde paardenliefhebbers er zo makkelijk over denken. Of een hele zwangerschap sowieso niets voorstelt en laat staan zo'n heel traject. Waarin een merrie ook helemaal geen keuze heeft. En dat zie je ook met merries die slecht drachtig worden. Misschien is dat een teken dat je moet stoppen en niet 5 keer blijven proberen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:21

Het artikel heb ik met veel interesse gelezen en ik vind het goed dat dit beschreven wordt op Bokt, daar dit gewoon zo gebeurt.

Ik zou het zelf nooit doen en nooit mijn merrie hier beschikbaar voor stellen en ga mee dus met alle morele en fysieke opmerkingen die hierboven gemaakt zijn

. Ik vind de prijs ook erg laag voor al dat gedoe, risico's etc. Voor niets op de 1 ste rang noemen ze dat. Interessant dat hier zo luchtig over gedaan wordt.

anjali

Re: Wat jij als fokker moet weten over draagmerries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:31

Ik vind dit ook afkeurenswaardig en ben blij dat mijn mening door meerdere Bokkers gedeeld wordt.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:38

pluisje88 schreef:
Ik weet dat in de kringen waar Wendy zich begeeft dit heel normaal is. Ze doet dit ook meerdere keren per jaar met haar eigen talentvolle sportmerrie Lilly ws. Inderdaad om haar in de sport te kunnen houden. Ik snap het idee wel. Het gaat om grof geld in dat soort kringen. Ze heeft echt hart voor haar paarden, behandelt en rijdt ze super eerlijk en netjes maar met dit stuk blijf ik moeite hebben. Ik persoonlijk vind het onetisch en ik vind het best schokkend dat hierover gesproken wordt als over het omdoen van peesbeschermers. Totaal zonder enige verdere aandacht

Sorry maar als je echt hart voor je paard hebt dan doe je dit je eigen paard en andere paarden niet aan. Voor mij rijmt dat totaal niet met elkaar. Ook voor haar is geld en ego dus belangrijker.

Dit soort praktijken mogen van mij meteen verboden worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:43

Wat je als fokker moet weten...

Dit niet.
Dit zou van mij ook verboden mogen worden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:04

Nou, dacht tijdens het lezen dat ik de enige zou zijn die hier moeite mee heeft... Maar goed te lezen dat Bokt zo eensgezinds hierover is, dat komt niet vaak voor.

Absurd.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:35

pluisje88 schreef:
Ik weet dat in de kringen waar Wendy zich begeeft dit heel normaal is. Ze doet dit ook meerdere keren per jaar met haar eigen talentvolle sportmerrie Lilly ws. Inderdaad om haar in de sport te kunnen houden. Ik snap het idee wel. Het gaat om grof geld in dat soort kringen. Ze heeft echt hart voor haar paarden, behandelt en rijdt ze super eerlijk en netjes maar met dit stuk blijf ik moeite hebben. Ik persoonlijk vind het onetisch en ik vind het best schokkend dat hierover gesproken wordt als over het omdoen van peesbeschermers. Totaal zonder enige verdere aandacht

Als je hart hebt voor dieren doe je ze dit niet aan (en rijd je ook niet in de topsport, maar dat is een ander verhaal). Ik vind dit echt walgelijke praktijken en ik hoop echt dat er een dag komt dat het verboden wordt. Vind het ook idioot dat Bokt hier een podium aan geeft. Wel goed dat iedereen dezelfde mening deelt.

Overigens is dit trouwens een commercieel stukje van Wendy en ik vraag me dan ook ernstig af of het hier wel thuishoort, beetje slecht dat de nieuwsredactie hierin trapt en het zo overneemt.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:40

Het woord broodfok is gevallen. Op zich een vies woord met een grote lading maar eigenlijk is dit er wel een ‘veredelde’ vorm van..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:47

_Reneee schreef:
pluisje88 schreef:

Als je hart hebt voor dieren doe je ze dit niet aan (en rijd je ook niet in de topsport, maar dat is een ander verhaal). Ik vind dit echt walgelijke praktijken en ik hoop echt dat er een dag komt dat het verboden wordt. Vind het ook idioot dat Bokt hier een podium aan geeft. Wel goed dat iedereen dezelfde mening deelt.

Overigens is dit trouwens een commercieel stukje van Wendy en ik vraag me dan ook ernstig af of het hier wel thuishoort, beetje slecht dat de nieuwsredactie hierin trapt en het zo overneemt.

Ik vind het juist heel goed dat dit gepubliceerd wordt zodat men weet hoe het werkt!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:48

Kalea schreef:
Het woord broodfok is gevallen. Op zich een vies woord met een grote lading maar eigenlijk is dit er wel een ‘veredelde’ vorm van..

Ik vind het bioindustrie,

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:48

Ik word hier helemaal naar van...
Paarden zijn levende wezens, geen broedmachines...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:50

Anali Dat wel.
Maar ze "vergeten" wel even te melden hoe het voor de paarden is.

Broodfok maar niet eens op natuurlijke wijze.
Bij Broodfok leven de hondjes slecht. Maar meer jonkies dan natuurlijk kan lukt ook niet.
Bij bio doen ze dit ook niet.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 13:09

Wat ik mis in voorwaarde voor donormerrie én voor de draagmerrie:
Naar mijn mening moeten beide merries bewezen hebben dat ze eerder zelf op “natuurlijke” manier (zelf gedekt door hengst of dmv KI) al ooit een veulen gezond op de wereld hebben gezet.

Fokken met een donormerrie die nog nooit een veulen gedragen heeft:
Wat als deze merrie eigenlijk fysiek/genetisch niet geschikt is om zelf een veulen te dragen?
En vervolgens deze genetische eigenschap wel doorgeeft aan haar nakomelingen die dmv draagmerrie geboren worden?
Dan ben je volgens mij bezig om foklijnen te ontwikkelen die op een gegeven moment niet meer in staat zijn om zelf nog een gezond veulen te kunnen voldragen zonder kunstgrepen bij de geboorte. Een soort van 2e Engelse Bulldog, die zijn ook al lang niet meer in staat om zonder keizersnede een nest puppy’s op de wereld te zetten.

En voor de draagmerrie: er wordt alleen genoemd dat het fijn is als ze bewezen heeft een goede moeder te zijn.
Misschien ook wel fijn voor die merrie als ze eerder al zelf een veulen gehad heeft, waarbij bewust rekening is gehouden met een niet al te grote hengst omdat het haar eerste veulen is?

Zoals de gang van zaken in het openingstopic is beschreven, krijg ik hier zelf toch ook echt het gevoel van broodfok bij.
Ik snap best dat je een sportmerrie liever niet een jaar uit de sport haalt. En dat je dan liever die draagmerrie de dracht laat doen.
Wat me echter stuit is dat van sommige merries ineens per jaar niet slechts één maar heel veel veulens gefokt worden.
En dat lijkt volgens mij toch echt te veel op broodfok.

Maximaal vermenigvuldigen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 13:22

Bij de quarters gebeurt het relatief al veel en ik vind daar ook iets van. Maar het is als met alles; Als een paar mensen het gaan doen, wil de rest het ook. Het "erbij horen" telt het zwaarst en mensen verzinnen smoesjes waarom uit die merrie nog een veulen moet komen.

We hadden dachten we vrienden. Ik bood ze aan mijn merrie te dekken met de voor hun ideale hengst. Ik heb een hele prima quarter merrie en zij rijden zelf nog geen deuk in een pakje boter, dus om de prestaties ging het al niet.
Maar ze kregen een embryo en die moest in mijn merrie. We wilden voor hun wel ver gaan, maar mn merrie moest ook nog naar hun stal waar ik never nooit een paard zou stallen en toen zijn wij afgehaakt.

Natuurlijk kan je zeggen dat uit merrie x en hengst x ideale nakomelingen komen en je daar meer van wil, maar voor de meeste mensen is een gewoon, gezond, braaf paard prima zat.

Heb uit die, niet presterende, correcte merrie met de juiste hengst nu een perfect veulen. Voor ons zelf.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 13:53

Volgens mij gaat het om verschillende dingen: 1/ het welzijn van de betrokken paarden; 2/ de principiële kwestie, of je deze manier van voortplanting oké vindt en 3/ de hele handel er omheen.

Ik heb weinig problemen met het principe; iedereen wil graag een goed en gezond paard en als we daar op deze manier meer van kunnen fokken vind ik dat prima. Als je merrie eigenlijk niet goed genoeg is om mee te fokken maar je wilt wel graag een keer een veulen dat kan dat via draagmoederschap. En als je een topmerrie hebt die in de sport loopt kan ik me goed voorstellen dat je daar wel een paar veulens van wilt.

Er moet wel meer aandacht komen voor het welzijn van de merries. Behalve de pijn weet ik dat er ook (vooral oudere) merries zijn die keer op keer worden behandeld en letterlijk worden 'leeg getrokken'. Afschuwelijk.
Quotering kan helpen, een beperkt aantal veulens uit één merrie (of zelfs uit één combinatie) lijkt me zeer gewenst. Ik kan me niet voorstellen dat het niet mogelijk is het op een vriendelijke pijnloze manier te doen. Dat is dan een kwestie van goed onderzoek doen en daar een oplossing voor vinden. Dat kost wat, maar dat mag toch ook?

Gecontroleerd en controleerbaar, dat lijkt me een belangrijke stap.

Dat mensen het besluit nemen voor het paard: dat doen we immers altijd? Jij beslist of je wel of niet een veulen wilt fokken, jij besluit om een jonge hengst wel of niet te castreren en/of te laten dekken. Dus daar zit ik niet zo mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:42

Maar het gaat ook om de reden. De merrie is zo goed dat men daar een kind of meerdere van wil. Men verlegd steeds de grenzen om het perfecte paard te fokken, terwijl het merendeel van de mensen helemaal niet zo goed kan rijden en de nakomelingen ook niks gaan bereiken......

Als ik morgen naar de spermabank ga en zeg; ik wil zaad van een intelligente en knappe donor, want mijn kind moet later studeren en rijk worden, maar wel er leuk uitzien....... Dan kan je je afvragen of iemand wel om de juiste redenen aanklopt en een kind wil.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:46

Ik heb altijd gezegd dat ik alleen voor natuurlijke voortplanting ben en daar ben ik op heel enkele uitzonderingen na ook altijd voor afgekraakt op Bokt.Daarom vind ik het heel goed dat er nu eens een artikel verschijnt hoe het er werkelijk aan toe gaat,ter informatie voor degenen die dat nog niet wisten.Ik heb vaak gehoord van mensen die een merrie hadden die niet meer te gebruiken was om te rijden en daarom verhuurd of verkocht werd als draagmerrie.Die moeten wel weten wat er precies gebeurt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:48

Maar dit is heel wat anders dan gewoon ki waar jij ook tegen bent :)
En naar wat ik me nog herriner ging het daar vaak over.

Ki heb ik geen moeite mee.
Daar lijden hengst en merrie niet van.
Dit is mij een stap te ver.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:16

anjali schreef:
Ik heb altijd gezegd dat ik alleen voor natuurlijke voortplanting ben en daar ben ik op heel enkele uitzonderingen na ook altijd voor afgekraakt op Bokt.Daarom vind ik het heel goed dat er nu eens een artikel verschijnt hoe het er werkelijk aan toe gaat,ter informatie voor degenen die dat nog niet wisten.Ik heb vaak gehoord van mensen die een merrie hadden die niet meer te gebruiken was om te rijden en daarom verhuurd of verkocht werd als draagmerrie.Die moeten wel weten wat er precies gebeurt.

Nou ja, dit gaat natuurlijk niet over 'gewone' KI.
Dus laten we alsjeblieft de discussie zuiver houden...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:17

Op zich weet ik niet of ik moeite heb met het idee dat een merrie het veulen van een ander paard in zich laat groeien en ter wereld brengt. Voor het paard maakt het immers niet uit. Veulen is veulen en dat hij niet van haar is zal een paard weinig van merken.

Ik heb er wel moeite mee dat mensen alles zo maakbaar maken. Ze laten merries in mijn ogen onnodige medische ingrepen ondergaan die naar ik nu lees nog pijnlijk zijn ook voor eigen gewin. Persoonlijk vind ik dat het gene wat het moeilijk maakt. Daarbij wordt er vaak gezegd: het is maar een draagmerrie. Als de baarmoeder het maar doet dan zal het wel. Nou een beetje meer respect mag best. Die waardeloze draagmoeder zet dadelijk wel jouw veulen van een ton op de wereld…..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:27

Voor mij is het een ordinaire handel in vrouwelijke organen.

Een handel waarbij de individuele merrie en haar welzijn totaal over het hoofd worden gezien om een economisch en sportief doel te dienen.

De merrie is niet langer iemands waardevolle of geliefde fokmerrie. Nee, zij is gedegradeerd tot niet meer dan een onzichtbare schakel in een productieproces. En dan moet je voor je welzijn gaan vrezen. Voor haar velen anderen.

Ik zou willen dat onze overheid dit verbiedt.

En anders zou ik willen dat die stamboeken vol paardenliefhebbers er wel een stokje voor steken. Niet alleen maar met de mond paardenwelzijn uitdragen, maar er echt voor staan door soms op de rem te trappen. Wat dat betreft veel respect voor het stamboek van Engelse volbloeds.

Ik vind het verder onbegrijpelijk dat juist mensen die zeggen van paarden te houden het klantenbestand vormen van deze meneer. Hebben zij zich er wel in verdiept? Of hebben ze alleen interesse in het eindproduct?

Dit zijn medische trajecten. Niet meer en niet minder.
Maar dit zijn geen medisch noodzakelijke trajecten.
En dit zijn ook geen onschuldige medische trajecten.

Uit persoonlijke ervaring: een fertiliteitstraject ondergaan voelt verrot.

Een fertiliteitstraject is deels heel pijnlijk en het verstoort daarnaast de o zo belangrijke vrouwelijke hormonenbalans. Dit heeft voor vrouwelijke wezens lichamelijke en psychische gevolgen. Als vrouw kun je die uiten en is er tot op behaalde hoogte hulp beschikbaar. Of je kunt als vrouw het hele circus weigeren. Je krijgt er als vrouw sowieso niet mee te maken als je lijf prima zelf een jong kan ontwikkelen. Bij merries is dat allemaal niet zo. En er staat voor hen niet eens een eigen veulen tegenover. Er staat helemaal niets tegenover.

Dat zo'n man als in het artikel daar zonder enig gemoedsbezwaar geld aan verdient, daar kijk ik niet van op. Alles voor het economische gewin.

Dat er dierenartsen zijn die zich hiermee inlaten, vind ik onbegrijpelijk. Dit soort medische handelingen zijn in strijd met hun beroepseed. En met hun roeping.

En dan Bokt dat zich laat gebruiken als platform voor de promotie/reclame van economische activiteiten waarbij paardenwelzijn in het gedrang komt. Gebeurt dat doordacht en bewust? Of is het ondoordacht en naïef?

Ik vraag me al langer af: denkt er binnen Bokt beheer iemand na over paardenwelzijn en ethiek? Worden onderwerpen op Bokt getoetst aan iets? Heeft Bokt een idee waar het zich wel en niet voor wil lenen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:56

pluisje88 schreef:
Op zich weet ik niet of ik moeite heb met het idee dat een merrie het veulen van een ander paard in zich laat groeien en ter wereld brengt. Voor het paard maakt het immers niet uit. Veulen is veulen en dat hij niet van haar is zal een paard weinig van merken.

Ik heb er wel moeite mee dat mensen alles zo maakbaar maken. Ze laten merries in mijn ogen onnodige medische ingrepen ondergaan die naar ik nu lees nog pijnlijk zijn ook voor eigen gewin. Persoonlijk vind ik dat het gene wat het moeilijk maakt. Daarbij wordt er vaak gezegd: het is maar een draagmerrie. Als de baarmoeder het maar doet dan zal het wel. Nou een beetje meer respect mag best. Die waardeloze draagmoeder zet dadelijk wel jouw veulen van een ton op de wereld…..

En zelf krijgen ze maar 4000 euro maximaal. Schande. Gewoon uitbuiting van een levende "broedmachine.

Eens dus ook met Boras, behalve met je stukje van aandacht aan besteden op Bokt. De mensen kunnen ook lezen waarom we dit niet ok vinden en we het niet normaal vinden. Dus ik vind dat juist heel goed.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 16:04

Het zijn ook 2 verschillende dingen die hier worden besproken. Et en icsi.
Je kunt met beide onwijs veel veulens krijgen in 1 seizoen van dezelfde merrie.

Maar je kan ook gewoon 1 veulen krijgen via et en draagmerrie. Persoonlijk ben ik daar helemaal niet op tegen. Hele mooie oplossing om sport te combineren met fokken. Of een veulen te fokken van een merrie die zelf geen dracht kan volbrengen door bijvoorbeeld een bacterie in de baarmoeder oid. Daarbij kun je prima een draagmerrie bij je thuis houden om gelijke cyclussen te krijgen. Het hoeft dus niet perse een broedmachine manier te zijn met eindeloos spuiten en zielig en sneu..
Maar zoals met alles heb je ook via et bijzondere gevallen die voor zoveel mogelijk gaan, of embryo's verkopen etc. Niet alles over 1 kam scheren dus.

Icsi is pijnlijk en ben ik niet 1, 2, 3 voorstander van. Maar goed, denk dat de bevalling en de dracht ook niet geheel pijnvrij is.. ik ben geen icsi nodig dus zal het niet gebruiken in mn fok. Maar heb er ook geen enkele ervaring mee.
Over et nagedacht, maar uiteindelijk nog niet gebruikt.