Zeeuw laat paarden loslopen door centrum, tot ongenoegen van gemeente

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Zeeuw laat paarden loslopen door centrum, tot ongenoegen van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 02:31

Tja, ik kan er niet wakker van liggen. Ja, er zou in theorie iets kunnen gebeuren en dat het al 6jr niet gebeurt zegt niet dat er nooit wat zal gebeuren.

Maar ik hoor al mn hele leven wat allemaal gevaarlijk is en niet kan of mag. Ik doe de gekste dingen en heb ook net iets te risicovolle dingen gedaan, die voor mij dan goed voelen. Dan krijg je commentaar.

Maar feit is dat er regelmatig ongelukken gebeuren en dat de paarden dan wel een zadel en hoofdstel op hadden en er een zogenaamd ervaren ruiter op zat. Of men liep ermee met halster en touw, soms een touwhalster, monty roberts halster of hengstenketting en het gebeurt alsnog, dus wat wil je voorkomen en hoe??

Laat die man een bezienswaardigheid zijn. Misschien juist mooi voor het dorp en voor veel mensen wel leuk om te zien. Ik zou er van kunnen genieten als ik zo iemand voorbij zie komen. En zijn achterliggende gedachte vind ik ook mooi en liefdevol.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 07:39

Telpeva schreef:
fransje23 schreef:
Ze hebben een hamster en touw om

Hihi

:o

Leve autocorrectie *\o/* , terwijl ik het woord halster toch beduidend vaker gebruik dan het woord hamster :')

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 07:42

Hahah wat een probleem weer.. Hebben de mensen wel gekeken naar de paarden? Die tinker komt direct als de eigenaar hem roept zelfs al staat ze te eten. Weinig paarden die (met touw) zo goed luisteren naar de eigenaar. Ik vind het een heerlijk gezicht en hoop dat hij het mag blijven doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:21

Citaat:
En dan tussen mensen gaan wonen die minstens hobbydieren hebben en dan klagen dat dieren toch echt geluid maken, vogels fluiten,wagens soms tot laat op hst land bezig zijn omdat er regen aankomt..  ohh en waarom stinkt het zo naar mest hier?

Zoals die Engelse mevrouw in Zuid Frankrijk die een rechtzaak begon want de haan van de buren kukelt elke ochtend om 6 uur.
Ze heeft een bekeuring gehad daar ze de rechter lastig viel met die flauwekul en advies was dat ze op een appartementje moest gaan wonen in de stad.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-08-22 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:32

pien_2010 schreef:
Citaat:
En dan tussen mensen gaan wonen die minstens hobbydieren hebben en dan klagen dat dieren toch echt geluid maken, vogels fluiten,wagens soms tot laat op hst land bezig zijn omdat er regen aankomt..  ohh en waarom stinkt het zo naar mest hier?

Zoals die Engelse mevrouw in Zuid Frankrijk die een rechtzaak begon want de hasn van de buren kukelt elke ochtend om 6 uur.
Ze heeft een bekeuring gehad daar ze de rechter lastig viel met die flauwekul en advies was dat ze op een appartementje moest gasn wonen in de stad.

Haha, geweldig!

Hopelijk mag de paardenman z'n paarden vrij uit blijven laten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:44

Sunnda schreef:
In duitsland loopt er al een eeuwigheid een pony helemaal alleen de hele dag door het dorp.
Die gaat eind van de dag zelf naar stal en loopt gewoon naast de tram.

Ik kan mij hier echt niet druk om maken, de meesten mensen (incl.mijzelf) zullen zich hier niet aan wagen, dus die ene die zijn paarden als honden opvoedt..mijn zegen heeft hij. Leuk om te zien hoe goed paarden dus ook kunnen luisteren. Ik zou er bijna voor naar Zeeland rijden om een kijkje te nemen. :D

Oh ja, die witte in de buurt van Frankfurt is dat geloof ik ?
Hoe zou het met 'm zijn ? Dat is ook echt een portret <3 :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:46

Hmja, snap beide kanten..de man met zijn goed luisterende paarden en zo te zien hebben ze wel halsters en touwen om zodat hij ze gelijk kan pakken. En de andere kant..als het mis gaat, gaat het waarschijnlijk goed mis..er is alleen geen garantie dat dat ook niet gebeurd als ze aan een touw lopen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:46

pien_2010 schreef:
Citaat:

Zoals die Engelse mevrouw in Zuid Frankrijk die een rechtzaak begon want de haan van de buren kukelt elke ochtend om 6 uur.
Ze heeft een bekeuring gehad daar ze de rechter lastig viel met die flauwekul en advies was dat ze op een appartementje moest gaan wonen in de stad.

daar ging mijn thee _O-

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:55

Ook gelezen van die haan in de Belgische kranten. Moet zeggen dat ik die rechter groot gelijk gaf.

Zelf zou ik het niet doen ze loslaten maar ik denk ook dat je dit paard per paard moet bekijken of het kan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:56

Tja jeetje...het is an sich best leuk zo lang het goed gaat natuurlijk. Maar ik ben het er ook wel mee eens dat het een extra risico is wanneer paarden toch wel op eigen houtje hun route bepalen. Je legt wel heel veel verantwoordelijkheid bij de overige weggebruikers....

Als je er nou nog 1 vasthoudt en de ander loopt er braaf in een recht lijntje achteraan, vind ik dat nog anders dan dat er 2 zomaar alle kanten op kunnen zwalken.

Echter als ze echt altijd netjes langs de kant van de weg blijven lopen, tja... dan doet het niet zoveel kwaad toch.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:04

Heerlijk dit ....
Er is echt een verschil , wat mij betreft, tussen mensen die overal tegen zijn en zich nergens aan willen houden en de dorps excentriekeling die kan lezen en schrijven met zijn al even excentrieke paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:07

Het is zo te zien niet bepaald een bruisende binnenstad maar een typisch dorpje waar zelden iets gebeurd. Daar dan eerst na 6! Jaar een probleem van maken klinkt als iemand die niets beters te doen heeft dan problemen zoeken die er eigenlijk niet zijn (in het zelfde straatje als boos doen over mensen die op een openbare parkeerplaats hun auto op „jouw“ plek zetten).
Ik woon er niet, dus ik heb er verder geen valide mening over. Als die paarden onderweg je sla uit je tuin eten dan zou ik er wellicht niet gezellig van worden, maar anders…ach.

Als het koeien met een bloem op hun kop waren zou het toeristen trekken }:0

https://avs-backend.localpoint.ch/i/sit ... 51609.jpeg

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:15

Pandora2 schreef:
Sunnda schreef:
In duitsland loopt er al een eeuwigheid een pony helemaal alleen de hele dag door het dorp.
Die gaat eind van de dag zelf naar stal en loopt gewoon naast de tram.

Ik kan mij hier echt niet druk om maken, de meesten mensen (incl.mijzelf) zullen zich hier niet aan wagen, dus die ene die zijn paarden als honden opvoedt..mijn zegen heeft hij. Leuk om te zien hoe goed paarden dus ook kunnen luisteren. Ik zou er bijna voor naar Zeeland rijden om een kijkje te nemen. :D

Jenny! Zo te lezen is ze helaas afgelopen maart overleden.
https://www.facebook.com/walkwithjenny

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:47

fransje23 schreef:
Dat filmpje!

Mandy krijgt eerst altijd een borstelbeurt met de hark! _O- _O-

Het gaat al 6 jaar zo en ineens is het een probleem. Waarom is er niet meteen wat gedaan, vraag ik mij af.

Hij heeft ze soms wel vast en ze hebben een hamster en touw om en de eigenaar is erbij dus zijn niet helemaal los. In ieder geval niet zoals dat paard in Duitsland die iedere dag zelf op pad gaat.

Ik moest daar zo om lachen (die harkborstelbeurt) :')

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:51

De paarden luisteren goed, dus snap niet dat er zo'n probleem van gemaakt wordt.
Maar aan de andere kan snap ik ook niet waarom het zo'n probleem is om in het dorp even de touwtjes vast te houden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:53

Josien_ schreef:
Maar aan de andere kan snap ik ook niet waarom het zo'n probleem is om in het dorp even de touwtjes vast te houden?

Waarschijnlijk omdat het eigenlijk maar 1 of 2 klagers zijn die het vanachter de geraniums kommenteren }>

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:58

Ik vind zoiets een beetje dubbel.

Deze paarden luisteren beter dan menig hond en lopen door een dorpje waar niets te doen is.

Maar ik zie ook wel eens foto's en filmpjes van meiden die het zó enorm stoer vinden hun paard los te laten in het bos, met Kijk! die van mij eens goed afgericht zijn. Ja tot er een mountainbiker de hoek om komt gevlogen en het paard aan de kletter gaat en een ongeluk veroorzaakt.
Dan denk ik doe normaal, dat is stoer genoeg.

En ja dat is hier natuurlijk ook. Het is mooi, totdat het toch een keer fout gaat.
Ook al is het dan de schuld van de ander, zonder de paarden vast te houden trek je dan al snel aan het kortste eindje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:06

Ik heb dan weer moeite met een maatschappij waarin we niet gewoon af en toe een uitzondering kunnen accepteren.
Dit is echt geen enkele vrijbrief om voortaan gelijk je paard los te gooien, dit is gewoon zo ontstaan in de tijd.

Zo had ik vroeger een bejaard uitzonderingskonijn dat los liep zonder hek. Dat doe ik echt niet met mijn huidige konijnen, maar dat was destijs gewoon zo gegroeit en hielt de klavertjes bij de buurman onder controle die dat helemaal prima vond.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:19

lindatje schreef:
Jenny! Zo te lezen is ze helaas afgelopen maart overleden.
https://www.facebook.com/walkwithjenny

Ach wat jammer. Voor wat ik kan zien op die fb site, had ze een vorm van kanker waar ze nog voor behandeld werd.

En Michael Jung heeft er een kortfilm over gemaakt blijkbaar, The Walk.
Wat een verhaal zit hierachter. De eigenaar heeft met behulp van Jenny zijn trauma van de oorlog verwerkt. <3

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:19

Dit doet me denken aan een anekdote van mijn grootvader. Hij is politieagent geweest. Bij een oefening van de bereden politie was er een agent van een paard gevallen. Het paard was weggerend en uit beeld geraakt. Even later werden ze gebeld door een patrouillewagen dat het paard langs de weg liep en of ze in moesten grijpen. Maar dat hoefde niet. Gewoon in de gaten houden en pas ingrijpen als het nodig is. Het paard liep keurig rechts van de weg, stopte bij elk verkeerslicht en wandelde zo terug naar stal. Andere situatie natuurlijk maar toch grappig.

Wat moet ik van deze Zeeuw vinden? Ik ga er denk ik niet te veel van vinden. Ik denk niet dat ik het risico snel zou nemen in de bebouwde kom. Maar het komt dan weer wel regelmatig voor dat een herder met zestig schapen en drie honden door de binnenstad moet als daar toevallig een weitje begraasd moet worden. Dus vandaag gebruik ik mijn vrijheid van meningsuiting om geen mening te uiten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:20

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:28

lastig..
je leest vaak dat andere weggebruikers rekening moeten houden met paarden (en dieren en kinderen) vanwege onvoorspelbare reacties (ook hier op bokt, rustig passeren, geen herrie maken, want onvoorspelbaar en je weet maar nooit, het blijven paarden.)..
Ik heb geen idee hoe rustig dit dorp is, maar als er een kind zonder cap op zou zitten, is het dan ook nog oke? Want die paarden doen blijkbaar niets.. Maar in een geval van iemand zonder cap lees je toch ook weer vaak 'ja pas op, je weet nooit, een ongeluk in een klein hoekje etc..'

Uitzonderingen kunnen heel leuk zijn, maar, als het daar mag, waarom mag het ergens anders dan niet? Hoe ga je dat meten? Die ene auto van die ene persoon mag op een rechte weg waar het kan, zonder ander verkeer, ook geen 140 rijden..
Aan de ene kant zijn regels beperkend en lastig, en aan de andere kant zijn ze er niet voor niks..

Daarnaast, ik vind het dan van zo'n krantje weer zoiets van 'had je daar nou over moeten schrijven' en tegelijk 'en wat is er precies helemaal waar aan het verhaal, of zitten er ook nog andere kanten aan' :+

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:58

Pandora2 schreef:

Die schijnt te zijn overleden las ik. Die pony was al een oudje.

Ik snap de ophef niet; er lopen met "opgevoede" paarden aan een touwtje die ongelukken veroorzaken terwijl dit 2-tal al jaren los loopt.

Ik ben ooit in Frankrijk een ezel tegengekomen op zijn dagelijkse wandeling en, alweer heel wat jaartjes geleden in de provincie Groningen, ging een oudere boer dagelijks met zijn paard om de koeien te melken die een aantal km verderop stonden; de boer zat op de bok te slapen en het paard liep rustig naar de wei en stopte daar.

Mensen moeten eens stoppen om overal bang voor te zijn; ze stappen zonder probleem in een auto om deel te nemen aan het steeds gevaarlijker wordende verkeer en 2 pony's zijn ze bang voor.........relativeren!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:07

Elisa2 schreef:
Hmja, snap beide kanten..de man met zijn goed luisterende paarden en zo te zien hebben ze wel halsters en touwen om zodat hij ze gelijk kan pakken. En de andere kant..als het mis gaat, gaat het waarschijnlijk goed mis..er is alleen geen garantie dat dat ook niet gebeurd als ze aan een touw lopen.

Als het echt mis gaat (straaljager door de geluidsbarrière, dat soort dingen) helpt een halstertouw (hamstertouw?) ook niet. Ik heb wel eens een eigenwijze pony aan een touw gehad, ik zei we gaan links, pony zei we gaan rechts. We gingen rechts ^)

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:34

axel_1997 schreef:
Dit doet me denken aan een anekdote van mijn grootvader. Hij is politieagent geweest. Bij een oefening van de bereden politie was er een agent van een paard gevallen. Het paard was weggerend en uit beeld geraakt. Even later werden ze gebeld door een patrouillewagen dat het paard langs de weg liep en of ze in moesten grijpen. Maar dat hoefde niet. Gewoon in de gaten houden en pas ingrijpen als het nodig is. Het paard liep keurig rechts van de weg, stopte bij elk verkeerslicht en wandelde zo terug naar stal. Andere situatie natuurlijk maar toch grappig.

Wat moet ik van deze Zeeuw vinden? Ik ga er denk ik niet te veel van vinden. Ik denk niet dat ik het risico snel zou nemen in de bebouwde kom. Maar het komt dan weer wel regelmatig voor dat een herder met zestig schapen en drie honden door de binnenstad moet als daar toevallig een weitje begraasd moet worden. Dus vandaag gebruik ik mijn vrijheid van meningsuiting om geen mening te uiten.

Ja de mijne kijkt ook uit met oversteken als we op buitenrit gaan.
De eerste paar keren vond ik het werkelijk bizar, maar hij wacht dus echt tot alle auto's voorbij zijn en steekt dan pas over.
Hij kijkt ook echt beide kanten op of er niks meer aan komt.

Ik hoef alleen mee te liften als het ware.

Nee als ik er over nadenk, ik vind het nog steeds bizar :')