Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 14:21

SjonnieZ schreef:
De enige oplossing om de opwarming van de aarde af te remmen (die warmt nl al op sinds de ijstijd) is dat er minder mensen komen maar das een ethische discussie waar we nooit uitkomen.

Daarbij leven we in een samenleving waarin, mede door de invloed van de medische wetenschap, doodgaan niet meer geaccepteerd wordt.

Kortom; de mensheid is gedoemd erger nog.

De huidige ideeen om minder vlees/ minder koeien te houden en bijv. over te gaan op vlees vervangers geeft alleen maar schijnveiligheid en wellicht ook nog een acceleratie effect.

Als al die mensen anders zouden leven dan zou er nog heel veel kunnen. Maar de manier waarop het gros erop los consumeert en welvaart verward met welzijn geeft de grote problemen. Mensen kopen aan de lopende band; liefst dingen die ze niet nodig hebben, alles moet "makkelijk" en inleveren wil vrijwel niemand.
Vleesvervangers zijn, net als vrijwel alle "maatregelen" die de afgelopen 2,5 jaar zijn genomen, inderdaad schijnveiligheid die juist het tegendeel gaan opleveren en daarbij zijn ze ook nog erg ongezond.

Ik ben het dan ook met je eens dat op de manier waarop er nu geleefd wordt we keihard richting afgrond rennen; veel harder dan wordt voorgespiegeld omdat we onze leefwereld aan het verzieken en vervuilen zijn, omdat het tolerantiepeil is gezakt beneden vriespunt en omdat mensen liever ruzie maken dan samen te werken aan een oplossing.

Mensen zijn in dat opzicht net lemmingen; ze rennen blindelings achter elkaar aan de afgrond in. De mensheid is dus gedoemd en dat roep ik al een tijdje.

Lynnepinny

Re: Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 15:04

Ik lees dit topic echt met verbazing 8)7 Ik zie nu wel in hoe complotdenkers ontstaan: geen idee hebben waar het eigenlijk over gaat en alleen eigen belang inzien. "Stikstofhoax", laat me niet lachen. Als je je een beetje verdiept in hoe de natuur werkt maak je je al snel zorgen over de staat ervan, en wat voor effect dat op ons heeft en gaat hebben. Als bioloog kom ik er dagelijks mee in aanraking, en erg grappig is het niet.
Waarom zou de overheid paarden willen minderen of taxeren? Omdat ze het leuk vinden om mensen te pesten?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 15:11

Zijn er eigenlijk al, al dan niet concrete, plannen wat men met de paardenhouderij wil doen? Ik hoorde van iemand van de week dat je straks nog maar maximaal 4 paarden mag houden of zo. Maar dat lijkt me dan weer uit de duim gezogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 15:15

Lynnepinny schreef:
Ik lees dit topic echt met verbazing 8)7 Ik zie nu wel in hoe complotdenkers ontstaan: geen idee hebben waar het eigenlijk over gaat en alleen eigen belang inzien. "Stikstofhoax", laat me niet lachen. Als je je een beetje verdiept in hoe de natuur werkt maak je je al snel zorgen over de staat ervan, en wat voor effect dat op ons heeft en gaat hebben. Als bioloog kom ik er dagelijks mee in aanraking, en erg grappig is het niet.
Waarom zou de overheid paarden willen minderen of taxeren? Omdat ze het leuk vinden om mensen te pesten?

Zeg hoop toch niet dat je mij onder die hoaxers rekent.
Al heel lang en dan heb ik het al over de eind jaren '60 dat ik groen zag verdwijnen voor mensen.
Het Geuldal en de A79.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 16:02

Morganlefay schreef:
Lynnepinny schreef:

Zeg hoop toch niet dat je mij onder die hoaxers rekent.
Al heel lang en dan heb ik het al over de eind jaren '60 dat ik groen zag verdwijnen voor mensen.
Het Geuldal en de A79.

Ik zag jou niks geks plaatsen? Dus nee, had het niet over jou.

Groen verdwijnt inderdaad, alleen is het probleem dat dit niet zo zichtbaar is voor de meesten. Vooral als je bedenkt gras = groen, maar dat is niet het soort groen waar je nou echt blij van moet worden. Nederland "vergrast" en "verbraamt", om het maar zo te zeggen door de uitbundige hoeveelheid stikstof, waardoor de natuur uiteindelijk een beetje meer van hetzelfde zal worden. Wat weer slecht voor de biodiversiteit is, en uiteindelijk slecht voor het gehele ecosysteem waar wij ons in bevinden en aan zijn overgeleverd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 16:34

Avanti schreef:
Vind het zo raar dat er naar de dieren gekeken wordt als de grote vervuilers terwijl het toch echt de mens is.
Daarom vind ik het zo vreemd dat er wel honderdduizende migranten worden toegelaten. Je zou denken minder mensen, minder stikstof.

Er zijn momenteel veel grotere problemen zou ik denken. We gaan qua criminaliteit echt Amerika achterna. Ik werk op de SEH en het aantal geweldsdelicten is echt schrikbarend. Kinderen worden door groepen van de fiets getrokken en ik elkaar geslagen, berovingen, steekpartijen en ga zo maar door.
Maar nee hoor het grootste probleem in Nederland is momenteel de landbouw.

Eens en beangstigend dat het veel burgers koud lijkt te laten.

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:11

Ik hoop voor de vrijetijdsbesteding dat er niet veel zal veranderen. Wat ze van mij wel mogen aanpakken zijn de “professionele” fokkers en stallen die heel veel paarden houden en waar nogal veel zwart veld mee gemoeid gaat. Maar dat heeft niet direct met de stikstof te maken.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:12

Oké maar als we allemaal halveren in vlees eten, dan raken we de veehouders net zo hard als de stikstofplannen.

Veehouderij stoot ongetwijfeld stikstof uit, maar vergelijk de veehouderij in Nederland eens met veehouderij in het buitenland.

Stokstofplannen of niet, het is in Nederland al niet meer leuk om boer te zijn dankzij alle regeltjes die er al waren. Daarom vertrekken er ook genoeg naar het buitenland, waar je ineens een stuk meer mag. Verbeter de wereld begin bij jezelf, maar Nederland kan niet alles alleen verbeteren en heeft de prioriteiten ook heel verkeerd liggen. Heel erg verkeerd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:22

prugelpiet schreef:
Oké maar als we allemaal halveren in vlees eten, dan raken we de veehouders net zo hard als de stikstofplannen.

Voor een melkvee houder zal het zo'n vaart niet lopen, minder vlees eten betekent minder omzet.

Net zo goed als niet iedere melkveehouder even hard getroffen wordt.
(En dat geldt niet alleen voor of je vlakbij natuurgebieden zit, maar eerder of je uitgebreid mee hebt gedaan aan de ratrace van 'een nieuwe regel, vraagt om een nieuwe machine, dus een extra lening, de rabobank eist meet koeien, etc etc.)

Citaat:
Veehouderij stoot ongetwijfeld stikstof uit, maar vergelijk de veehouderij in Nederland eens met veehouderij in het buitenland.

Dat kan natuurlijk prima,
maar wat wil je er mee?
Als een bedrijf in Drenthe staat, telt de situatie in Drenthe, niet de situatie van Roemenië.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:52

Lynnepinny schreef:

Ik had precies dezelfde reactie, ik was echt even in shock over de onzin van stikstof.

Dit raakt en betreft iedereen, de boeren/veeteelt is nu eenmaal de grootste producent... Dit was al veeel langer bekend, maar Henk Bleker deed in 2011 niets. Integendeel, hij schrapte natuurgebieden zodat er meer landbouwgrond bij kwam. Als er destijds al langzaam een afschaling was ingezet, hadden we dit gezeik niet gehad.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:01

Lynnepinny schreef:

Dat is eerder al uitgelegd.

We gaan richting China stijl. Wat er staat te gebeuren als iedereen braaf volgzaam blijft is veel erger dan 'pesten'.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:53

ElCid schreef:
OleJon schreef:
Inderdaad heeft veel gevolgen voor de paardenhouderij.
Maar als ik het zo op bokt lees, dan zijn er heel veel mensen die dat nog niet in de gaten hebben.

Mensen hebben wel meer niet in de gaten of eigenlijk hebben er nog steeds teveel helemaal niks in de gaten! Die denken nog steeds dat het om de natuur, het virus, het klimaat, de oorlog, de olie, etc. etc. gaat maar snappen niet dat het alleen maar om geld en macht gaat.

Inderdaad

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:03

Dit is al het hoeveelste topic over dit onderwerp en het wordt steeds gekker

Als je je complotten niet meer kan botvieren op de corona pandemie dan pak je maar iets anders. Smeren jullie nog wel zonnebrand?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:05

Janneke2 schreef:
prugelpiet schreef:

Voor een melkvee houder zal het zo'n vaart niet lopen, minder vlees eten betekent minder omzet.

Net zo goed als niet iedere melkveehouder even hard getroffen wordt.
(En dat geldt niet alleen voor of je vlakbij natuurgebieden zit, maar eerder of je uitgebreid mee hebt gedaan aan de ratrace van 'een nieuwe regel, vraagt om een nieuwe machine, dus een extra lening, de rabobank eist meet koeien, etc etc.)

Citaat:

Dat kan natuurlijk prima,
maar wat wil je er mee?
Als een bedrijf in Drenthe staat, telt de situatie in Drenthe, niet de situatie van Roemenië.

Werkelijk? Want het is dus zo dat bedrijven in Drenthe weg moeten terwijl over de grens de meeste stikstof voor een gebied wordt geproduceerd en daar niet hoeft te worden gereduceerd.
https://www.ad.nl/binnenland/de-stiksto ... ~aade6df2/

Als we hier van alles moeten reduceren omdat het vanuit Europa wordt opgelegd, dan mag je ook voor heel Europa dezelfde strenge regels verwachten.

Ik verbaas mij steeds weer dat mensen vinden dat er regionaal moet worden gereduceerd en producten dan maar duurder moeten worden, maar in de winkel wel het goedkope niet duurzaam geproduceerde product uit het buitenland kiezen.
Not in my backyard?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:45

En hoeveel stikstof stoot een paard nu dan precies uit ten opzichte van een koe?

Maar hoe het ook zit. Dat hele gedoe van verplicht chippen en nu weer die I&R heb ik altijd maar een vreemde en onnodige gang van zaken gevonden. We hebben er duizenden jaren zonder gekend. Maar nu moet het opeens omdat het kan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:00

ElCid schreef:
Danique_G schreef:
Nah, is aan dovemansoren besteed

Nu heb je het, neem ik aan, over jezelf? Luisteren/ lezen en begrijpen is een groot goed wat door weinigen beheerst wordt :o

Inderdaad; veel mensen zijn ziende blind en horende doof........en kijken niet verder dan hun neus lang is. Dat zijn ook de mensen die straks het hardst gaan klagen als alles echt mis gaat.
Overigens hoor ik prima maar velen hier niet kunnen zo de 3 aapjes vertegenwoordigen;

[ [url=m/hqUk0Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gelukkig weten de mensen die wel horen, wel kijken en niet zwijgen straks wie we kunnen aanwijzen als we gezamenlijk de afgrond in donderen.

Lol sorry maar ik weet prima hoe het in elkaar zit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:12

ElCid schreef:
Jammer genoeg weten veel mensen niet dat stikstof juist voor vergroening zorgt en dat we die broodnodig hebben om überhaupt te kunnen ademen! Maar men gelooft de overheid en het valse gevoel van veiligheid liever dan dat men zelf op onderzoek gaat en zich realiseert dat we belazerd en bedonderd worden. In dat opzicht hebben de verschillende overheden het goed gedaan; de massahypnose/ psychose ( lees; hersenspoeling) werkt erg goed............

De wensnatuur die men voorheeft kan niet tegen veel stikstof. Die wensnatuur geeft ook weinig zuurstof af. En helpt ook niet met het tegen gaan van de CO2 uitstoot.

Wensnatuur in een omgeving die daar niet geschikt voor is. En daarom moet de omgeving zich maar aan passen in de hoop dat er dan wel de gewenste natuur uit voort komt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:15

Als de KDW normen gehandhaafd blijven mag je met je paard geen natuurgebied meer in. 1 drol is gelijk overschrijding van de KDW.

Tegelijkertijd lopen er voor begrazing allerlei koeien en paarden in het bos maar die tellen ze gemakshalve maar even niet mee voor de KDW.

Zo krom is de regelgeving tegenwoordig...

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:38

Loretta schreef:
ElCid schreef:
Jammer genoeg weten veel mensen niet dat stikstof juist voor vergroening zorgt en dat we die broodnodig hebben om überhaupt te kunnen ademen! Maar men gelooft de overheid en het valse gevoel van veiligheid liever dan dat men zelf op onderzoek gaat en zich realiseert dat we belazerd en bedonderd worden. In dat opzicht hebben de verschillende overheden het goed gedaan; de massahypnose/ psychose ( lees; hersenspoeling) werkt erg goed............

De wensnatuur die men voorheeft kan niet tegen veel stikstof. Die wensnatuur geeft ook weinig zuurstof af. En helpt ook niet met het tegen gaan van de CO2 uitstoot.

Wensnatuur in een omgeving die daar niet geschikt voor is. En daarom moet de omgeving zich maar aan passen in de hoop dat er dan wel de gewenste natuur uit voort komt.

Wat is precies "wensnatuur"? Over die zuurstofafgifte zou ik me in Nederland niet teveel zorgen over maken. Maak je dan eerder druk over de oceanen (50-80% van de zuurstofproductie op aarde), welke trouwens ook enorm te lijden hebben momenteel.
Elk land of gebied heeft zo haar typische ecosysteem gebaseerd op ligging, bodem, weer, etc. En dat is niet altijd per se heel zuurstofproducerend of CO2-vangend. Maar dat hoeft ook niet altijd. Biodiversiteit lijkt altijd het vergeten kindje dat ook héél belangrijk is voor een functionerende wereld. Met een vergooide biodiversiteit stort het hele zooitje echt ineen. In Nederland wordt inderdaad veel natuur gecreëerd (of eerder teruggebracht) en bijgehouden. Als dat niet zou worden gedaan zouden we hier alleen maar grasvelden en bossen met meer van hetzelfde krijgen. Door, juist: onder andere de hoge concentraties stikstofbindingen in de bodem en lucht.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:39

Bij nieuwsuur zat de directeur van Greenpeace.
Volgens hem was het al 5 over 12 en is 2030 veel te laat en moet er voor 2025 al een reductie plaatsvinden want anders zouden sommige natuurgebieden omvallen.

Ik weet niet wat ik me er bij voor moet stellen als natuurgebieden door het stikstofprobleem "omvallen"
Moeten we dan aftikken bij Brussel soms? En als zo'n gebied dan toch eenmaal is omgevallen kunnen we dan stoppen met het te beschermen omdat het toch kapot is? Ik ben wel heel benieuwd met wat hij bedoelt met natuurgebieden die "omvallen"

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:42

Lynnepinny schreef:
Wat is precies "wensnatuur"? Over die zuurstofafgifte zou ik me in Nederland niet teveel zorgen over maken. Maak je dan eerder druk over de oceanen (50-80% van de zuurstofproductie op aarde), welke trouwens ook enorm te lijden hebben momenteel.
Elk land of gebied heeft zo haar typische ecosysteem gebaseerd op ligging, bodem, weer, etc. En dat is niet altijd per se heel zuurstofproducerend of CO2-vangend. Maar dat hoeft ook niet altijd. Biodiversiteit lijkt altijd het vergeten kindje dat ook héél belangrijk is voor een functionerende wereld. Met een vergooide biodiversiteit stort het hele zooitje echt ineen. In Nederland wordt inderdaad veel natuur gecreëerd (of eerder teruggebracht) en bijgehouden. Als dat niet zou worden gedaan zouden we hier alleen maar grasvelden en bossen met meer van hetzelfde krijgen. Door, juist: onder andere de hoge concentraties stikstofbindingen in de bodem en lucht.

Het zijn vaak heidegebieden. Heide is ook door menselijk handelen ontstaan. Voordat er mensen waren was er geen heide.
Nederland bestaat van nature uit loofbossen. Als je de natuur haar gang laat gaan ontstaan er gewoon loofbossen. Wat is er mis met loofbossen?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 00:19

Heide wordt overwoekerd door stikstof-liefhebbende berken en schapen moeten worden ingezet om de overwoekering te bestrijden. Idd, al jaren ...

Boeren willen best meedenken maar niet met alle winden meewaaien. Alle investeringen die gedaan zijn afgelopen jaren moesten gefinancierd worden en er is geen geld om als die investeringen weer te vervangen door nieuwe investeringen. Helemaal niet met minder opbrengst (minder ver) dan tevoren.

Hoeveel hebben paardenhouderijen geïnvesteerd in stikstofbeperkingen? Volgens mij lopen die nog jaren achter in dit proces en zit het hier nog hoofdzakelijk vast op de administratie die niet op orde is?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 07:12

Santos_05 schreef:
Heide wordt overwoekerd door stikstof-liefhebbende berken en schapen moeten worden ingezet om de overwoekering te bestrijden. Idd, al jaren ...

Boeren willen best meedenken maar niet met alle winden meewaaien. Alle investeringen die gedaan zijn afgelopen jaren moesten gefinancierd worden en er is geen geld om als die investeringen weer te vervangen door nieuwe investeringen. Helemaal niet met minder opbrengst (minder ver) dan tevoren.

Hoeveel hebben paardenhouderijen geïnvesteerd in stikstofbeperkingen? Volgens mij lopen die nog jaren achter in dit proces en zit het hier nog hoofdzakelijk vast op de administratie die niet op orde is?

Het wordt juist een probleem door die administratie.
Zonder L&R was er nooit een probleem. Maar nu bekend is in de boekhouding waar paarden staan wordt het opeens een probleem.

En dat is met die hele stikstof crisis. Er wordt gerekend met gegevens uit de administratie van de boeren. Maar er worst niet gemeten. En nu worden paardenhouders ook gedwongen mee te doen aan diezelfde poppenkast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 07:39

Het is maar goed dat bokt geen waarschuwing zet bij elke post met complot/waanideeën.. ze zouden flink veel werk hebben dan :=

Volgens mij zou elke boer het prima vinden om de helft van zijn dieren te gaan houden én daarvoor wél eerlijk betaald te worden. Maar ja, daar zitten de groot geldverdieners op eind van de keten natuurlijk niet op te wachten. Dat kost ze tenslotte veel geld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:01

Nebraska schreef:
Ik hoop voor de vrijetijdsbesteding dat er niet veel zal veranderen. Wat ze van mij wel mogen aanpakken zijn de “professionele” fokkers en stallen die heel veel paarden houden en waar nogal veel zwart veld mee gemoeid gaat. Maar dat heeft niet direct met de stikstof te maken.

En wat kan jou dat nou bommen dat er veel zwart geld mee gemoeid gaat??
Ben jij zo een deugmens die zo graag de kas van de overheid spekt dan?