KWPN spreekt mij vaker niet aan dan wel.
Luso-arab of Hispano-arabier spreekt mij dan weer wel aan.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
996981 schreef:Elisa2 schreef:Dat is mijn ervaring in het werken met ze, ze zijn veel soepeler overal..(ook in de hals) soms maakt dat het juist moeilijker om ze recht te maken en te houden. Continu op lengte rijden is belangrijk en nog weleens een uitdaging.
Vaak zorgen weke lendenen voor meer souplesse, bij de kwpners dan..ik zie wel dat veel iberische paarden gewoon echt niet fijn gereden worden. Men komt er veel makkelijker mee weg qua plaatje als ze niet helemaal goed lopen terwijl dat bij KWPNers niet zo is.
Slecht stappen komt vaak door een korte rug, je ziet dat ook bij Ferro bloed..ook een kortere rug. Maar nogmaals..als ze goed op lengte gereden worden komt ook die stap wel goed, geldt ook voor de zijgangen. Misschien niet zo goed als bij een langgelijnder dier maar zeker wel voldoendes.
Zelfs PRE’s op topniveau (denk aan een Fuego) stappen een pak minder dan de kwpn paarden op dat niveau (en ook dan veruit de meeste KWPN paarden die je op een regionaal/landelijk concours zal tegenkomen). Dat heeft te maken met de lengte in de rug ja, omdat die lengte inherent is aan souplesse![]()
Bij een kwpn paard is de stap en zijgangen makkelijker, omdat ze van nature meer aanleg hebben voor het buigen/verlengen van de bovenlijn = souplesse.
De beweeglijkheid van de hals is denk ik een direct gevolg van het veelal gebrek aan aanspanning van achter naar voor. Het verkrijgen van een stabiel contact is moeilijk, omdat ze stakker zijn in de bovenlijn en dus minder makkelijk verbinding van achter naar voren maken.
996981 schreef:Sizzle schreef:
Als je ze netjes vraagt wel ja.
Uhm. Ben je niet bekend met de manier van “opleiden” in Spanje?
Elisa2 schreef:Ik vind de gemiddelde KWPNer nou niet echt het toonbeeld van souplesse..
Ja Iberische paarden hebben over het algemeen meer aanleg voor de verzameling. Maar HET Iberische paard bestaat ook niet. Er zit namelijk heel veel verschil in type (barok versus meer rijtypisch) en bloedlijnen. Ben benieuwd of je ooit weleens op een keuring bent wezen kijken..?
Lengtebuiging is altijd lastiger als ze korter in de rug zijn. Dat zie je wederom bij Ferro bloed ook heel goed terug.
Wat moet ik verklaren? Ze hebben een andere manier van bewegen. Waarbij de lusitano over het algemeen dichterbij de rijtypische beweging staat die mensen met KWPNers gewend zijn. Daarnaast zijn ze over het algemeen veel wendbaarder dan een KWPNer. Daarom ook zo geschikt voor working equitation etc.
Avalanche schreef:Ik vind Iberiers alleszins een stuk toleranter dan KWPN-ers toch
Janine1990 schreef:Avalanche schreef:Ieder zijn smaak![]()
Ik word er niet vrolijk van, ik vind de manier van lopen niet mooi, en vooral de vlakke gangen niet fijn om te zien (wel om te voelen, het zit makkelijk) en ik vraag me serieus af hoeveel mensen er kunnen omgaan met de neiging om zo achter de teugel te gaan duiken......
Uiteraard zijn ze minder scherp, maar ze kunnen echt knap sensibel zijn
https://www.youtube.com/watch?v=fY1EM2z ... MjA4MjAyMg
Poeh... vlak?
En op de site staat ook wel het een en ander... Jonge dieren waar je wel een kruiwagen tussen de benen door kan rijden, maar ach, geef ze even te tijd. Verder alles behalve vlak...
Pandora2 schreef:Bij Massa in Zuid-Frankrijk kruisen ze toch al jaren Lusitano's met duits en hollands bloed.
Er komen bijzonder goede paarden uit die stal, dus zo nieuw is het allemaal niet.
996981 schreef:Die is ook niet op iedere stal hetzelfde.Sizzle schreef:
Als je ze netjes vraagt wel ja.
Uhm. Ben je niet bekend met de manier van “opleiden” in Spanje?
Jessix schreef:Pandora2 schreef:Bij Massa in Zuid-Frankrijk kruisen ze toch al jaren Lusitano's met duits en hollands bloed.
Er komen bijzonder goede paarden uit die stal, dus zo nieuw is het allemaal niet.
Nee klopt. Die zie ik al zeker 10 jaar voorbij komen. En zo zitten er in Portugal ook nog wel een paar die het erbij doen, naast de PSL fokkerij. Maar nu is het initiatief vanuit het KWPN gekomen en krijg je er ook iets van een papier bij, geloof ik. Ik weet niet eens precies hoe of wat, maar het is nu een officiële pilot.
Elisa2 schreef:Dat kan ik niet zo zeggen..dan zou je met een voorbeeld moeten komen van een paard. Dan kan ik wel zeggen hoe ik denk dat het beweegt aan de hand van de bouw of andersom.
Souplesse zie ik aan het lopen, bij de lendenen of er schwung is, of een paard op 'veertjes' loopt en of alles los is en beweegt tijdens het lopen. Dan zit er natuurlijk verschil in natuurlijke souplesse en durchlassigheid. Een goede trainer krijgt in ieder paard souplesse. Zo,n Ferro bijvoorbeeld had van nature maar weinig souplesse.
WE is meer gebaseerd op werken op het land. Dressuur met obstakels.. waaronder koeien drijven maar toch net even anders dan stierenvechten. Als je daar een lusitano in actie ziet dan snap je wat ik bedoel qua wendbaarheid. Ik ga eens even een filmpje zoeken.