Palma verbiedt rijtuigen met dieren na dood van paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: Palma verbiedt rijtuigen met dieren na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:37

Ik denk in het hoogseizoen meer geld = meer geld om de paarden eten te geven. Zou mijn verklaring zijn

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:45

Hm dat zou natuurlijk kunnen..in dat geval is het meer onmacht dan onwil natuurlijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:50

Wat ze ook hadden kunnen doen, en dan al jaren eerder, is overschakelen op muildieren/muilezels. In het zuiden van de VS wordt ook vaak voor muildieren gekozen als het gaat om werken in de hitte.

Het viel me trouwens op de laatste keer dat ik in Wenen was (jaar of 10 geleden) dat daar ook muildieren/muilezels voor de fiakers liepen. Ik heb zelfs een töltend tweespan gezien.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:40

oomens schreef:
Brainless schreef:
Zou jij een petitie ondertekenen tegen stierenvechten, ondanks dat je hier woont en het mss nooit in het echt hebt gezien?

Niet onze zaak toch, dus waarom moeten wij ons als buitenstaanders tegenaan petitioneren?

Omdat jij het 'niet onze zaak' vindt, dan keur je dierenleed maar goed?
Vreemd..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:49

Elisa2 schreef:
Poosje81 schreef:
Zelf jaren geleden op Mallorca gewerkt en daar liepen ze ook in El Arenal, ook een in elkaar stortend paard meegemaakt.
Opvallend was dat in voor en naseizoen er scharminkels liepen en in hoogseizoen prachtige dieren.
Blij dat dit wordt afgeschaft!

Dit snap ik niet...waarom in het hoogseizoen dan wel prachtige dieren?

Verder ben ik het wel eens met de nuances van IHN en Pol, maar er is sowieso nog veel winst te halen in die landen op het gebied van paarden en dierenwelzijn. Ik weet niet of er op te handhaven is om steeds die paarden te moeten controleren en als dat zo hard nodig is dan kan het misschien inderdaad maar beter afgeschaft worden.

Volgens mij was het vooral dat de paarden in hoogseizoen het werk dan ook aankonden. Alsnog stonden ze vaak zonder eten en water te wachten op nieuwe klanten. Maar tijdens de warme uren van de dag zag je ze niet, vaak pas weer als het ging afkoelen.
Ik heb wat emmertjes water gesjouwd vanuit de kroeg waar ik werkte :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:50

_Mir schreef:
Vreemd..

Ik keur niets goed, ik keur niets af, ik keur er überhaupt niets aan. Het is namelijk niet mijn zaak.

Ik vind er wel wat van, maar daar hebben ze daarginds dan weer niets mee te maken.
Ik hoef ze mijn mening over wat zij doen namelijk niet te vertellen, en zij hoeven zich er vervolgens dus ook niets van aan te trekken. Dat is een beetje het idee van 'niet mijn zaak', dat ik mij er dan dus ook niet tegenaan bemoei :)*

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 00:08

Ik denk wel dat ze boven een bepaalde temperatuur niet meer moeten rijden met die paarden maar verder…we hebben eeuwen met koetsen gereden en net als in alle andere takken van paardenhouderij - zelfs als ze gewoon in de wei staan - soms valt er wel eens 1 dood neer. Het is niet anders dan bij mensen. Ik zou wel via een sectie op de paard willen weten waarom hij dood is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 00:39

oomens schreef:
Caboby schreef:
Wauw. Maak je dan maar (bijna) nergens meer druk over, niet jouw zaak toch.

Klopt. Ik begrijp echt niet waarom wij ons vanuit onze comfortabele positie aan de zijlijn moeten bemoeien met ezeltjes, stieren, paarden, honden of mensen ver weg, in situaties waarvan we de details en achtergronden niet of nauwelijks kennen, en waarbij we heel duidelijk geen stakeholders zijn.
Wat maakt dat wij onze ongeïnformeerde mening daarover zo belangrijk achten dat we hem willen doorzetten in plaatselijk beleid daar?

Dat is omdat wij vanuit onze comfortabele positie, nogal eens vakantie houden in landen waar de toeristenindustrie de wanpraktijken met dieren mede in stand houdt, zoals de aapjes waarmee je op de foto kan, en de dansende beren, en het stierenvechten. Gelukkig zie je bijna nergens nog dansende beren, en ook op de foto met een aapje of leeuwenwelpje kan vrijwel nergens meer. Mede doordat toeristen, samen met lokale bevolking, besloten dat het zo niet langer kon.

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 05:53

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 04-08-23 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:46

Poosje, dus als ze dan in de middag op stal stonden..koel met water en hooi dan zou het eigenlijk wel goed moeten zijn? Ik snap best wel dat ze de misschien wat oudere paarden dan inzetten in het voor en naseizoen..mits deze het werk natuurlijk nog goed genoeg aan kunnen. Op die manier kijken ze op hun manier misschien toch naar paardenwelzijn.

Het is misschien ook inderdaad van deze tijd dat de temperaturen steeds hoger en extremer worden en het dierenwelzijn gelukkig steeds belangrijker wordt wat een teken van welvaart is.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:33

Ook in Nederland (renbaan Duindigt) vreemde taferelen. Afgelopen zondag ondanks hoge temperaturen voor de winnaar geen emmer water, paard staat bezweet te wachten tot de foto-sessies zijn beeindigd. Kijk je naar het buitenland, dan staan er emmers water en afspoelwater klaar. Een opmerking op een forum had tot gevolg dat mijn post werd verwijderd. Te kritisch? Ik dacht het niet, we moeten allemaal inspelen op de klimaat veranderingen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:56

Ibbel schreef:
Er staat me vaag iets van bij - uit de tijd dat ik er zelf als kind een keer was en die koetsjes natuurlijk geweldig vond - dat tijdens de siesta niet wordt/werd gereden. Althans, toen dus niet als mijn geheugen mij niet in de steek laat. Geen idee trouwens of Palma nog steeds volkomen leeg is tijdens de siesta, of dat dat fenomeen dankzij airco gewoon is opgeheven.

Maakt verder niet uit, het is goed dat de koetsjes verdwijnen. Laten ze maar riksja's nemen - en dan wel door een mens getrokken en niet elektrisch }>

Op Sardinië zag ik paarden voor elektrische koetsjes!
Dat zag je er niet aan af maar het paard hoefde dus niks te trekken. ;)

Maar goed, dan nog; al is het maar voor de show… Dat moet je met dieren toch niet willen? En dan ook nog in die hitte..
Ga maar in een riksja, inderdaad. Of zelf lopen/ fietsen, whatever!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:00

oomens schreef:
_Mir schreef:
Vreemd..

Ik keur niets goed, ik keur niets af, ik keur er überhaupt niets aan. Het is namelijk niet mijn zaak.

Ik vind er wel wat van, maar daar hebben ze daarginds dan weer niets mee te maken.
Ik hoef ze mijn mening over wat zij doen namelijk niet te vertellen, en zij hoeven zich er vervolgens dus ook niets van aan te trekken. Dat is een beetje het idee van 'niet mijn zaak', dat ik mij er dan dus ook niet tegenaan bemoei :)*

Ja dat is makkelijk!

Ik mag hopen dat er niet al teveel mensen als jii denken want dan hebben we nog een heeeeele lange weg te gaan m.b.t. mensen- en dierenrechten, het klimaat, vervuiling enz enz wereldwijd. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 16:21

Elisa2 schreef:
Poosje, dus als ze dan in de middag op stal stonden..koel met water en hooi dan zou het eigenlijk wel goed moeten zijn? Ik snap best wel dat ze de misschien wat oudere paarden dan inzetten in het voor en naseizoen..mits deze het werk natuurlijk nog goed genoeg aan kunnen. Op die manier kijken ze op hun manier misschien toch naar paardenwelzijn.

Het is misschien ook inderdaad van deze tijd dat de temperaturen steeds hoger en extremer worden en het dierenwelzijn gelukkig steeds belangrijker wordt wat een teken van welvaart is.

Welvaart en vooruitgang zijn niet noodzakelijk synoniem. En ik heb helemaal geen probleem (als in zou achteruitgang zijn, welzijn dieren, gebruik mag niet, oid) met weer paard of ezel of muil (ezel/dier) of os voor de kar/ploeg als alternatief voor dat fossiel waar we van af moeten. (bos stoot ook methaan uit trouwens, dus dat is ook geen reden, ontbossing en groei veestapel houdt elkaar aardig in evenwicht qua methaan uitstoot sinds 1999? al -O- ).
Maar zet ze dan bv in voor vroege ochtend zonsopgang kijken ritten of speciale samenwerking met bedrijven en nachtritten oid als het een lekker aangename temperatuur is om uberhaupt actief te zijn in zulke landen. Je mag die toeristen ook wel beetje wakkerschudden qua je aanpassen aan lokale weer/klimaat ipv op dezelfde tijden actief zijn die hier meestal veilig te doen zijn. Iets met "only mad dogs and englishmen go out in the midday sun".

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:15

Wat een goede beslissing van Palma!
+:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* <3 <3 <3 <3 <3 _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :j :j :j :j :j :j :j

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 20:10

Eindelijk eens actie. Jammer dat er eerst leed is, maar er wordt tenminste iets mee gedaan. Nu overal nog.
Dieren hebben niets te willen en niets te zeggen, dus ik mag toch hopen dat verstandelijke mensen wel opkomen voor ze. Laten we maar zeggen dat ik geen mening heb over mensen die dit doen- of ervan wegkijken.
Winter, ochtend, avond, leuke ideeën maar veel paarden staan alsnog zonder water of hooi. Staan daar uren op straat en moeten alles verdragen(vervelende mensen, uren lopen, ongemak qua tuig uren lang). En als je ziet hoe sommige mensen trekken en slaan, dan hoeft dat voor mij in zijn geheel niet. Ook niet omdat het soms wel goed gaat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:30

Cinnepin schreef:
dieren worden vaak vast geketend als ze niet aan het werk zijn. Ik ken een pony uit het buitenland ( weet niet welk land ) heeft ook voor de kar gelopen, je ziet de littekens op de voor benen. Verder zit het dier ook onder de littekens. Dat vast ketenen gebeurd naar mijn weten ook in Spanje

Dat heet kluisteren,wordt vaak gedaan als paarden of andere trek-of werkdieren ergens "los"gelaten worden waar geen omheinde wei is.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:04

Oja kluisteren ja :D. Ja klopt, wel erg zielig vind ik dat