Paard van toeristenkoets stort in vanwege hitte in Spanje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 12:57

Te bizar gewoon hopelijk wordt het snel verboden als mensen niet kunnen inschatten wanneer zo iets wel of niet kan qua temperatuur en gezondheid van het paard......

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:07

Gatverdamme wat is dit walgelijk! Ik ben momenteel op vakantie op Mallorca en het is hier 35 graden, aan zee. Heb het al warm met nietsdoen. Laat staan in de stad met tuig en koets aan je. Arme arme paarden! Petitie getekend hoor! Hoop dat meer het doen. Ik probeer hem even op de vertaalstand te krijgen en dan delen op Facebook.

Anastasia24

Re: Paard van toeristenkoets stort in vanwege hitte in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:17

Ik hoef het filmpje niet te zien, heb uiteraard ook getekend.
Snap niet dat dit nog mag en kan. Toeristen mogen ook hun ogen uit hun kop schamen. Vraag me af of de dierenbescherming er niets mee doet daar als je dit ziet en belt?
Jammer dat er nog steeds zoveel dieren lijden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:27

Totaal onbegrijpelijk :n
Dat een paard ergens zomaar in elkaar stort.. Sowieso al heel vervelend, maar medisch gaat er soms plots wat fout met het hart bv. En dat kan je als eigenaar, omstanders etc niet perse voorkomen.

Maar bij deze temperaturen zulk werk laten doen kan niet, en dan die mensen die denken dat dat paard hierna wel weer verder gaat werken 8)7

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:38

Super dat jullie allemaal getekend hebben! Ik deel het ook even op Facebook en hopelijk gaat het viral.

Met de extreme temperaturen daar kan dit gewoon niet, misschien s"morgens heel vroeg of s"avonds heel laat maar verder..nee, kan echt niet.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 18:02

Overmorgen (zaterdag) is er een demonstratie in Palma de Mallorca van dierenrechtenorganisaties tegen het gebruik van paardenkoetsen.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 18:23

Ik lees net dit op Facebook..

VERBODEN PER 2024, ...IN PALMA........ADIÓSSS..
ALLEEN NOG GEAUTOMATISEERDE KOETSEN......

De paarden worden gehoord in Mallorca nu de rest van Spanje nog.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 18:36

Ik heb ook getekend en gedeeld. Schandalig dat dit tegenwoordig nog kan gebeuren…

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:49

paddington schreef:

Een jaar te laat ... maar vooruit.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:19

Jaren te laat naar mijn idee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:39

paddington schreef:

Het is in ieder geval iets...zelf zou ik liever gezien hebben dat er een verbod komt bij bepaalde temperaturen en meer toezicht en ingrijpen dan dierenartsen. An sich kunnen ze best voor de koets lopen maar dan wel in goede conditie en niet met die hete temperaturen denk ik.

Aan de andere kant wordt het natuurlijk steeds warmer...en is het daar sowieso vaak lang heel warm, en er moet ook te handhaven zijn.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:59

Ook getekend. Word helemaal naar van dit soort berichten. Dat dit nog kan in deze tijd. Helaas gebeurd het overal nog al te vaak :(

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:16

Toevallig ben ik in Mei daar nog geweest. Iets verder van palma af. Daar stonden er ook 2 onder een zeil, 1tje broodmager en stok kreupel en de andere schuimend van het zweet met 35 graden. Ik snap je als toerist zijnde niet dat je daar instapt. Zelfs als je geen verstand hebt van paarden zie je dat dit niet klopt en zeer zielig is.

Ik ga ook zeker tekenen! Moet is een keer afgelopen zijn met dit soort dierenmishandeling, bahbah.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:53

Elisa2 schreef:
paddington schreef:

Het is in ieder geval iets...zelf zou ik liever gezien hebben dat er een verbod komt bij bepaalde temperaturen en meer toezicht en ingrijpen dan dierenartsen. An sich kunnen ze best voor de koets lopen maar dan wel in goede conditie en niet met die hete temperaturen denk ik.

Aan de andere kant wordt het natuurlijk steeds warmer...en is het daar sowieso vaak lang heel warm, en er moet ook te handhaven zijn.

Vermaak met dieren is sowieso niet meer van deze tijd.
Dat toeristen zelf maar door de stad gaan wandelen op het heetste van de dag. Mensen kunnen beduidend beter tegen de hitte dan paarden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:09

Elisa2 schreef:
paddington schreef:

Voor mij is het eerder: je doet het goed of je doet het niet. Als jij als paardeneigenaar een dierenarts langs je moet hebben omdat je anders misschien wel te ver gaat, doe het dan maar helemaal niet meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:58

Ja...maar "vermaak met dieren"..dat doen wij toch ook met onze paarden? waar liggen dan de grenzen?

En natuurlijk als de DA langs moet komen om te controleren dan kun je er beter mee stoppen. Maar laten we niet vergeten dat dit hele andere landen zijn qua inkomen/ werk en zorg voor dieren. Dat loopt daar nog behoorlijk achter. Wellicht is goede voorlichting, regelgeving en handhaving toch ook goed om mee te nemen. Ook om te voorkomen dat de dieren gedumpt worden en aan hun lot overgelaten worden als ze niet meer kunnen dienen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 15:04

Avalanche schreef:
Vermaak met dieren is sowieso niet meer van deze tijd.
Dat toeristen zelf maar door de stad gaan wandelen op het heetste van de dag. Mensen kunnen beduidend beter tegen de hitte dan paarden.

Geen probleem met dieren die werken voor/met de mens, maar er hoort wel een stuk gezond verstand/verantwoordelijkheid bij qua omstandigheden en wat is fit voor werk. Als wij duurzamer willen gaan leven en van fossiel af gaan, zullen we andere energiebronnen moeten inzetten en dier is daar zeker geschikt. Echter wel met duidelijke arbeidsvoorwaarden en dat is waar het hier aan ontbreekt.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 15:11

Vreselijk. En zo te lezen is dit niet de eerste keer. Mag echt wat aan gebeuren. Arme paarden.

Paardenkoetsen kunnen wat mij betreft best, mits het welzijn van de paarden gewaarborgd wordt. Dus: gezonde paarden, voldoende rust, schaduw, eten en drinken en niet als het te warm is. Dat is hier ver te zoeken :n

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 15:16

nicole_floor schreef:
Gewoon boven de 30 graden geen ritten meer. Wat triest dit. En die toeristen die weigeren uit te stappen. :n

Exact dat. Zo ging het bij ons ook. Boven de 25 graden keken we elkaar aan of we überhaupt zouden gaan, maar boven de 30 werd er sowieso niet meer gereden. Dan maar geen inkomsten, welzijn van de dieren gaat voor. Het is met name in dat soort landen echt heel triest gesteld met de dieren. Niet alleen qua temperatuur, maar ook lichamelijk. Heb bijvoorbeeld een koetsrit in Italië geweigerd, omdat de dieren kreupel liepen. Je moest eens weten hoeveel toeristen er dan evengoed nog instappen...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 15:36

Elisa2 schreef:
Ja...maar "vermaak met dieren"..dat doen wij toch ook met onze paarden? waar liggen dan de grenzen?

Mijn paard is er niet puur voor het vermaak hoor. Mijn paard is mijn teamgenoot.

De grens? Bij je paard behandelen als een machine. Paarden zijn geen machines. Paarden zijn levende wezens en zo moeten we ze ook behandelen.

De grens ligt bij dierenwelzijn. Een dier laten lijden omdat jij graag geld wilt verdienen is onaanvaardbaar.

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 15:44

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 31-07-23 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 16:37

Hoevenkop schreef:
Avalanche schreef:
Mijn paard is er niet puur voor het vermaak hoor. Mijn paard is mijn teamgenoot.

De grens? Bij je paard behandelen als een machine. Paarden zijn geen machines. Paarden zijn levende wezens en zo moeten we ze ook behandelen.

De grens ligt bij dierenwelzijn. Een dier laten lijden omdat jij graag geld wilt verdienen is onaanvaardbaar.

Helemaal mee eens.

Helaas zie je maar al te vaak dat als er geld mee gemoeid is, het welzijn (van dieren maar in zekere gevallen óók dat van andere mensen) op de laatste plaats komt.

Zeer spijtig en eigenlijk zelfs vanuit economisch standpunt dom ... een gezond, happy dier, zal veel langer "geld kunnen verdienen" dan een mager, uitgebuit dier dat instort omdat je rijdt bij te warme temperaturen ...
Hopelijk komt daar ooit een broodnodige mentaliteitsverandering in! En volgens mij is dat economisch gezien zelfs de slimmere en duurzamere keuze.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 16:56

Jenara schreef:
Zeer spijtig en eigenlijk zelfs vanuit economisch standpunt dom ... een gezond, happy dier, zal veel langer "geld kunnen verdienen" dan een mager, uitgebuit dier dat instort omdat je rijdt bij te warme temperaturen ...
Hopelijk komt daar ooit een broodnodige mentaliteitsverandering in! En volgens mij is dat economisch gezien zelfs de slimmere en duurzamere keuze.

Ik vind het ook erg dom, mensen brengen zelf hun inkomstenbron in gevaar, door hun paard bij te warme temperaturen te laten werken. En dan klagen dat ze geen koetsen meer mogen rijden. Ja, dat hebben ze toch zelf veroorzaakt.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 17:16

Ook in Wenen werd ik verdrietig bij het zien van de paardenkoetsen. Tientallen paarden stonden in de brandende zon (bij 30+ graden) te wachten voor de Spaanse rijschool.

Ze liepen ook duidelijk met tegenzin; tong uit de mond, eentje liep kreupel, anderen sloegen continue met hun hoofd.

Brooke hospital geeft in arme landen goede uitleg, over schaduw en drinkwater. Dat hoeven ze toch niet ook nog in onze Europese, ontwikkelde landen te doen...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 17:27

Sowieso vond ik de Spaanse Rijschool een verdrietig gebeuren. Maar daar heb ik het jaren terug al eens over gehad in een topic.