FEI reageert op aanklacht tegen Fuchs: geen regels overtreden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:44

Ik kan me het wel voorstellen.. woorden in de mond gelegd krijgen kan echt heel vervelend zijn..

Citaat:
Maar je doet nu net alsof er alleen dingen misgaan in de springsport

Dit doet ze namelijk niet :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:49

Echt heel, heel raar. Zweep ompakken en zo hard slaan is geen correctie en als het al niet tegen de regels was, dan moet dat absoluut veranderen.

En kunnen mensen in de sport alsjeblieft met normaal harnachement gaan rijden, iedereen een gewoon trensje of iets dergelijks :=?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:56

Avalanche schreef:
En dat is dus absoluut niet van dezelfde orde als een paard hard slaan met een zweep, iets wat in de springsport bijzonder vaak gebeurt, wat gewoon valt onder mishandeling. Bij ieder ander dier zouden we het volkomen krankzinnig gedrag vinden, en als je het bij een mens doet, ga je de gevangenis in, en terecht he.

Je argument slaat als een tang op een varken, een paard mag je ook slachten of anders af laten maken, kopen / verkopen en vervolgens zonder betreffend paard zijn toestemming op je erf laten blijven, probeer 1 van de deze 3 bij een mens te doen ga je ook zo de gevangenis in :+ Ik vind het meer krankzinnig om telkens paarden gelijk te trekken met mensen, want dat zijn ze niet.

Bij KNHS is bovenhands zweepgebruik trouwens expliciet verboden met diskwalificatie tot gevolg.

Net zoals Mkango verbaas ik me erover dat het bij FEI blijkbaar gewoon mag :? Te grof ingrijpen en emotioneel reageren is 1 ding, zo menselijk als het is, maar als organisatie dergelijke aanpak toestaan vind ik op zijn minst vreemd. Het is zeker niet het plaatje dat we in de springsport na willen streven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:24

Daar heb je eigenlijk wel een goed punt Fly_high.

Het is een rare vergelijking, want een paard is geen mens.

Anderzijds (en dit is geheel off topic, dus ik ga heel even dit zijstraatje in en dan weer terug) kun je je er ook vragen bij stellen hoe ethisch het is om paarden zomaar te mogen verkopen, en slachten vind ik ook heel discutabel. Inslapen geen probleem mee, maar ik heb ook geen probleem met euthanasie, mits Tegelijk, wat slachten betreft, ik ben geen vegetariër en ook geen vegan, dus vind ik dit van mezelf ook een soort van hypocriet.

Iets met cognitieve dissonantie......

Maar even verder. Stress en pijn kunnen we natuurlijk prima als graadmeter gebruiken of iets ethisch verantwoord is of niet.
En bovenhandse klappen, en sowieso slaan leveren pijn en stress op voor paarden.

Sterke post wel!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:05

EllyC schreef:
Deze reacties lezende vraag ik me oprecht af wat jullie doen bij bv de volgende situaties
- paard loopt in kudde in de wei, slaat naar ander paard, die sneller reageert dan eigenaar om weg te komen waardoor eigenaar vol geraakt wordt. Wel of niet corrigeren en zo ja hoe?
- paard reageert niet of onvoldoende op de kuit. Wel of niet met zweep corrigeren?
- paard staat midden op het kruispunt stil, wil met geen mogelijkheid verder. Wel of niet tik?
- paard bijt mens. Wel of niet tik?
etc etc.

Dit vroeg ik mij ook af..in dit geval ook..wat had hij moeten doen als het paard niet naar zijn been luisterde? een harde schop met spoor? Niet om het goed te praten, maar ik wil de eerste paardenfluisteraar nog wel zien die zoiets in the heat of the moment perfect op kan lossen.

Cer

Re: FEI reageert op aanklacht tegen Fuchs: geen regels overtreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:07

"paardenfluisteraar" ?
Is dat nog een ding?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:10

Het is niet bedoeld als belediging oid, meer dat je soms gewoon zo fijn met een paard kan werken..prachtig op vertrouwen etc. Maar dat als er externe factoren bij komen het soms weleens lastig kan zijn en dan duidelijker ingrijpen noodzakelijk is om ongelukken te voorkomen. (wat uiteraard geen vrijbrief is voor afreageren, afranselen etc.)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:43

Elisa2 schreef:
EllyC schreef:
Deze reacties lezende vraag ik me oprecht af wat jullie doen bij bv de volgende situaties
- paard loopt in kudde in de wei, slaat naar ander paard, die sneller reageert dan eigenaar om weg te komen waardoor eigenaar vol geraakt wordt. Wel of niet corrigeren en zo ja hoe?
- paard reageert niet of onvoldoende op de kuit. Wel of niet met zweep corrigeren?
- paard staat midden op het kruispunt stil, wil met geen mogelijkheid verder. Wel of niet tik?
etc etc.

Dit vroeg ik mij ook af..in dit geval ook..wat had hij moeten doen als het paard niet naar zijn been luisterde? een harde schop met spoor? Niet om het goed te praten, maar ik wil de eerste paardenfluisteraar nog wel zien die zoiets in the heat of the moment perfect op kan lossen.

Misschien stoppen met het hele festijn? Ik zal dan misschien “te extreem” denken, maar in mijn ogen, als een paard niet mee wil werken wil die daar niet zijn, wil die niet met die persoon zijn of mankeert hij wat. Het is niet zo dat als de eigenaar voor hem betaald heeft dat het paard dan als slaaf behandeld mag worden. Als het paard niet “mee wil werken” vind ie het blijkbaar vervelend om de 1 of andere reden, dan kan de persoon misschien beter een ander paard uitzoeken die er wel enig plezier in heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:49

Avalanche schreef:
Daar heb je eigenlijk wel een goed punt Fly_high.

Het is een rare vergelijking, want een paard is geen mens.

Anderzijds (en dit is geheel off topic, dus ik ga heel even dit zijstraatje in en dan weer terug) kun je je er ook vragen bij stellen hoe ethisch het is om paarden zomaar te mogen verkopen, en slachten vind ik ook heel discutabel. Inslapen geen probleem mee, maar ik heb ook geen probleem met euthanasie, mits Tegelijk, wat slachten betreft, ik ben geen vegetariër en ook geen vegan, dus vind ik dit van mezelf ook een soort van hypocriet.

Iets met cognitieve dissonantie......

Maar even verder. Stress en pijn kunnen we natuurlijk prima als graadmeter gebruiken of iets ethisch verantwoord is of niet.
En bovenhandse klappen, en sowieso slaan leveren pijn en stress op voor paarden.

Sterke post wel!

Paarden zijn geen mensen inderdaad,ze zijn van mensen afhankelijk.En daar mag je als zogenaamd (!!) hoger wezen geen misbruik van maken.Mijn paarden worden dus niet mishandeld of geslacht. In spiritueel opzicht vind ik sommige paarden ook echt wel hoger staan dan sommige mensen .Ik zou me echt doodschamen om een paard uit frustratie af te ranselen.Overigens is een zweep eigenlijk een verlenging van je arm om HULPEN te geven.Niet om er zinloos op los te slaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:50

Dan ga ik ook weer even de opmerking maken die ik in het andere topic ook maakte. Er was nul noodzaak voor geweld, er was namelijk helemaal geen gevaarlijke situatie, anders dan door de ruiter zelf veroorzaakt, en dus kun je geweld daarmee ook gewoon niet goedpraten.
Plus dat ik het met je eens ben dat het gewoon geen vrijbrief is.

En ja, externe factoren komen er idd bij, maar je besteedt toch al in de basisopleiding aandacht aan een paard wat gewoon zijn werk blijft doen, wat er ook omheen gebeurt? Op het moment dat het risico bestaat dat je paard niet naar je been luistert (nogmaals omdat de ruiter zélf het paard heeft lopen opfokken, had ie in de eerste plaats niet moeten doen) heb je niets te zoeken op wedstrijd.

Mensen maken er in 9 van de 10 gevallen zélf een drama van, en roepen dan: het was een noodsituatie, dus ik moest wel ingrijpen.

Gitana schreef:
Misschien stoppen met het hele festijn? Ik zal dan misschien “te extreem” denken, maar in mijn ogen, als een paard niet mee wil werken wil die daar niet zijn, wil die niet met die persoon zijn of mankeert hij wat. Het is niet zo dat als de eigenaar voor hem betaald heeft dat het paard dan als slaaf behandeld mag worden. Als het paard niet “mee wil werken” vind ie het blijkbaar vervelend om de 1 of andere reden, dan kan de persoon misschien beter een ander paard uitzoeken die er wel enig plezier in heeft.

Dit. Precies dit.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:56

Elisa2 schreef:
EllyC schreef:
etc etc.

Dan stel je dat dit opgelost moet worden. Ik zou in deze situatie mijn verlies nemen, paard in de losrijbaan nog een keer op een normale manier een hindernis laten pakken en in de ideale situatie na de wedstrijd nog een rondje parcours zonder de druk van presteren.

Er gaat niemand dood als je je ronde staakt he? Als deze mate van geweld nodig is om het parcours af te maken, dan moet dat misschien maar niet.

En dan heb ik het niet over de correctie op de schouder die hij eerst doet wanneer het paard over de schouder wegrent. Jammer, maar nog prima.

Ik heb het specifiek over de situatie waarin het escaleert naar bovenhands slaan richting het hoofd.

De noodsituatie mis ik ook, het paard dreigt niet over de omheining te gaan, hij is niet aan de kant van het publiek en de ruiter zit zelf nog gewoon stevig in het zadel.
De enige nood die ik zie is verloren geld omdat de wedstrijd niet afgemaakt kan worden.

En voordat het argument komt: als je stopt leert het paard dat stoppen een optie is. Een paard dat graag springt zal niet van 1 zo'n incident opeens niet meer springen. Helemaal als je het achter de schermen nog even in rust op kan pakken. Als het paard dit bij wijze van spreken elke wedstrijd gaat doen, is het misschien een erg getalenteerd paard dat toch niet geschikt is voor de topsport omdat de mentaliteit niet passend is bij het werk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:00

Gitana schreef:
Elisa2 schreef:

Dat had gekund en is uiteraard een optie, maar wat nu als dit paard dan dit gedrag te pas en onpas zou gaan herhalen? Bijvoorbeeld thuis met gewoon rijden, zonder aanleiding...stel dat het nu helemaal door de medische molen is gehaald, niks mankeert, het rijden gewoon dressuurmatig goed is, leuk, genoeg afwisseling, genoeg weidegang etc. etc. Wat zou er dan gaan gebeuren met dit paard?

Ava: ik ben het grotendeels met je eens..ik heb ook het idee dat dit door de ruiter veroorzaakt is en dat er zeker wel een (dressuurmatige?) oorzaak onder ligt oa. Maar stel dat dit dier dit nog nooit gedaan heeft en dit de eerste keer was...dat hij dacht dat hij alle basisfactoren goed voor elkaar had. Wat dan? Dier rende zeker wel op de wand af en hij had weinig meer te zeggen daar...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:12

Dat is nog steeds 100% de fout van de ruiter.
Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik de ervaring van: paard doet het niet meer, ook echt niet deel. En dan nog is het aan ons om te zorgen dat het werk zo leuk is voor ze dat ze het wel doen.
En daarin nemen we ook de verantwoordelijkheid om niet door te gaan als het te zwaar wordt, of paard om way voor reden dan ook aangeeft dat ze niet willen.

Mijn strategie daarin is: terug naar een punt dat het nog wel leuk/goed/fijn was, daar even verder werken, en als dat dan weer heel makkelijk is, gaan we een stapje verder. Zodat deze situatie voorkomen wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:17

Nouja gewerkt hebbende met probleempaarden ken ik ze wel...even correctie, dat waren vaak paarden die van mensen zijn geweest die er problemen mee hadden en daarom bepaald gedrag ontwikkeld hadden. Of dieren met een wat minder gemiddeld/ gemakkelijk karakter of beide.En ik weet ook heel goed wat er met paarden gebeurd die voor iedereen "te lastig" of "te gevaarlijk" worden of zijn.

Ik ben het eens met jouw strategie en ook 100% mee eens met dat werken leuk en lonend moet zijn voor de dieren en dat stapjes terug naar de basis zo belangrijk zijn en blijven. Ik weet alleen wel dat het soms toch wat complexer kan liggen dan dat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:27

Natuurlijk is het de fout van de ruiter. Hij is degene die erop is gaan zitten… :D

Reken maar dat deze paarden medisch niets mankeert. Een andere proef in dezelfde week won het paard de rubriek.

Dit zijn paarden met sterke karakters. Dat heb je nodig om goed te kunnen presteren, maar werkt soms ook tegen je. De neuzen dezelfde kant weer opkrijgen is dan soms nodig. Dit is duidelijk een incident en geen patroon. Kan iedereen altijd en overal overkomen. Het blijven immers dieren, geen machines.

Alle moraalridders die hier bij hoog en laag beweren dat ze nooit een vorm van conflict hebben met hun paard zijn waarschijnlijk gewoon conflictvermijdend met hun paard in de omgang en het rijden. Dat kan prima werken, alleen haal je dan nooit het uiterste eruit. Sterker nog; de kans is groot dat er problemen ontstaan die vele malen groter zijn dan dit. Het ontwijken van moeilijkheden zorgt juist voor medische- en gedragsproblemen

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:34

Ik ben echt geen heilig boontje, maar vind dat deze ruiter van mij gewoon geschorst mag worden.
Dit was geen noodsituatie. Hij had gewoon moeten afgroeten.

En de situaties hierboven als ik midden op een kruispunt stil kom te staan en paard weigert nog de bewegen dan stap ik af en probeer haar dan zo mee te krijgen, wil dit echt niet dan krijgt ze wel een tik met een zweep, puur voor de veiligheid, net zoals dat ze best een keer een ruk in de mond krijgt als ze echt aan de loop gaat. Maar dan moet je daarna het gedrag wel gaan aanpakken.

Als ze totaal niet voorwaarts zijn aan je been is de eerste stap de medische molen, en mocht dan alles goed worden bevonden eens een maand niet onder het zadel en gaan werken aan het grondwerk, wandelen de lol weer gaan inzien van het werk. En vanuit daar uitbreiden. En mocht die dan nogsteeds geen enkele reactie geven op het been misschien een carriere switch overwegen.
Hebben hier ook een paard verkocht die in de bak echt amper vooruit te branden was, en na veel druk deed ze haar rondje wel maar meer ook niet, uiteindelijk verkocht als buitenritten paard waar ze opbloeide. En nu het bakwerk incidenteel is gaat het daar ook een stuk beter.

Net als dat ik paarden heb gezien die echt niet wouden onder de man, en die voor de wagen kwamen en het werd een heel ander paard, net als andersom. Ook paarden gezien die gewoon een andere ruiter nodig hebben of meer afwisseling. Het zijn gewoon wezens met een mening en die moet je ook respecteren. Ook al is het een paard met een enorm talent of vermogen, dat is dan gewoon net zo pech als dat hij een blessure krijgt.

En datzelfde zou moeten gelden voor paarden die gewoonweg een hekel hebben aan de entourage en wedstijden in het algemeen, zeker op hoger niveau. Ook bij de dressuur. Glocks bijvoorbeeld heeft er sowieso al 1 op stal die met pensioen moest omdat die niet meer met de druk van de grote wedstrijden om kon gaan.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:42

Wat een vooroordeel 996981. Ik heb een paard met een heel sterk karakter maar ben zeker niet conflictvermijdend. Maar ik heb geen zweep nodig om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Je kan prima het niet eens zijn en het zonder slaan oplossen. Als ik met mijn paard zou doen wat in dit filmpje gebeurd dan lig ik er gewoon af. En gelijk heeft hij! Wat is het toch dat we honden slaan/een tik ter correctie geven echt niet vinden kunnen maar bij een paard is dat wel oké?

Een paard heeft altijd een reden om iets niet te doen, nee te zeggen. Aan mij de taak om uit te zoeken waarom hij nee zegt. En de nee te veranderen in een ja.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:47

Lughnassadh schreef:
Wat een vooroordeel 996981. Ik heb een paard met een heel sterk karakter maar ben zeker niet conflictvermijdend. Maar ik heb geen zweep nodig om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Je kan prima het niet eens zijn en het zonder slaan oplossen. Als ik met mijn paard zou doen wat in dit filmpje gebeurd dan lig ik er gewoon af. En gelijk heeft hij! Wat is het toch dat we honden slaan/een tik ter correctie geven echt niet vinden kunnen maar bij een paard is dat wel oké?

Een paard heeft altijd een reden om iets niet te doen, nee te zeggen. Aan mij de taak om uit te zoeken waarom hij nee zegt. En de nee te veranderen in een ja.

Wie de schoen past trekt hem aan. Er staat toch waarschijnlijk? Niet per definitie alle?

Hoe los jij dergelijke situaties met je karakter paard op?

Welke redenen heeft een paard om (tijdelijk en incidenteel) nee te zeggen? Hoe kom je er achter wat het is en hoe weet je zo zeker dat die oorzaak ook de daadwerkelijke oorzaak is?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:05

996981 schreef:
Natuurlijk is het de fout van de ruiter. Hij is degene die erop is gaan zitten… :D

Reken maar dat deze paarden medisch niets mankeert. Een andere proef in dezelfde week won het paard de rubriek.

Dit zijn paarden met sterke karakters. Dat heb je nodig om goed te kunnen presteren, maar werkt soms ook tegen je. De neuzen dezelfde kant weer opkrijgen is dan soms nodig. Dit is duidelijk een incident en geen patroon. Kan iedereen altijd en overal overkomen. Het blijven immers dieren, geen machines.

Alle moraalridders die hier bij hoog en laag beweren dat ze nooit een vorm van conflict hebben met hun paard zijn waarschijnlijk gewoon conflictvermijdend met hun paard in de omgang en het rijden. Dat kan prima werken, alleen haal je dan nooit het uiterste eruit. Sterker nog; de kans is groot dat er problemen ontstaan die vele malen groter zijn dan dit. Het ontwijken van moeilijkheden zorgt juist voor medische- en gedragsproblemen

Heftige uitspraken en behoorlijke vooroordelen.
Dus eerst creëert de mens een paard met karakter want dat is “nodig” voor de sport. Maar dat werkt ook tegen je dus dan is het normaal dat hij eens in de zoveel tijd gemept wordt want hij laat teveel karakter zien. Hij moet natuurlijk wel zijn “werk” doen, wordt ie niet voor betaald ofzo, hij krijgt er verder niks voor maar dat moet hij met z’n karakter maar accepteren

8)7

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:21

Gitana schreef:
996981 schreef:

Dus eerst creëert de mens een paard met karakter want dat is “nodig” voor de sport. Maar dat werkt ook tegen je dus dan is het normaal dat hij eens in de zoveel tijd gemept wordt want hij laat teveel karakter zien. Hij moet natuurlijk wel zijn “werk” doen, wordt ie niet voor betaald ofzo, hij krijgt er verder niks voor maar dat moet hij met z’n karakter maar accepteren

8)7

Pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet? Je doet nu net dit soort incidenten voor het creëren van karkterpaarden (wanneer was dit? waren er “vroeger” geen paarden met karakter?) niet bestonden. Dat is simpelweg niet juist. Paardenwelzijn is een heel stuk verbeterd sinds de specialisatie van het KWPN in 2006 (ik ga er voor het gemak even vanuit dat je dat punt bedoelt, gezien men sindsdien bewust sportpaarden is gaan fokken die beter bij het gebruiksdoel passen). Vroeger was er geen grens op zweepgebruik bijvoorbeeld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:27

Gitana schreef:
996981 schreef:

8)7

Nou ja,hij krijgt er wel voor "betaald"in de zin van zijn onderhoud.Ik vind ook best dat paarden iets mogen doen voor dat dure onderhoud.Dat moeten mensen ook.Maar die kunnen bij de vakbond gaan om een fatsoenlijke behandeling af te dwingen en dat kunnen paarden niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:23

Paarden met teveel 'karakter' belanden vroeger veel eerder bij de slager. En nog.. zijn dat vaak niet degene die goed terecht komen. Soms zijn het juist alleen profs die ermee om kunnen gaan.

Zeker bij springpaarden hebben ze een bepaalde vechtmentaliteit nodig om überhaupt zulke prestaties te kunnen leveren. Er zijn ook wel bepaalde bloedlijnen die berucht staan om het karakter wat ze doorgeven.

Waarmee ik niet zeg dat zo,n paard geslagen moet worden hè. Want dat is imo ook echt niet de juiste manier. Maar vaak zitten er wel bepaalde gebruiksaanwijzingen bij..

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:07

Moderatoropmerking:
Onderwerpen zoals hier besproken worden liggen vaak gevoelig en hebben voor en tegenstanders. Daarover in discussie gaan valt niet te vermijden en is ook prima. Probeer elkaars mening te respecteren en niet persoonlijk te worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:38

Ik ga hem even uit elkaar trekken :D
[/quote]Dit zijn paarden met sterke karakters. Dat heb je nodig om goed te kunnen presteren[/quote]

Eens, je hebt absoluut een bepaald type karakter nodig om een show te kunnen neerzetten.
Ik ben wel benieuwd wat jij definiëert als een sterk karakter. Voor prestatie heb je een paard nodig wat graag showt. Tegelijk heb je ook een meewerkend karakter nodig, en het samen met je wil doen. En je hebt een lichaam nodig wat het gevraagde niet alleen aankan, maar ook nog heel goed uitvoert.
[/quote]maar werkt soms ook tegen je.[/quote]
Hoeft niet, tenzij je er een hebt die heel graag solo gaat, en ook die zijn ervan te overtuigen dat het leuker is samen. Het is ook niet in de natuur van een paard om solo te willen.

996981 schreef:
De neuzen dezelfde kant weer opkrijgen is dan soms nodig. Dit is duidelijk een incident en geen patroon. Kan iedereen altijd en overal overkomen. Het blijven immers dieren, geen machines.

Klopt. Maar de neuzen dezelfde kant opkrijgen zijn verschillende manieren voor. Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs met een heel aantal bovenhandse klappen met een zweep.
Het leuke is ook nog dat als je dat op een paardvriendelijke manier doet, dat paard nog veel harder voor je werkt.

996981 schreef:
lle moraalridders die hier bij hoog en laag beweren dat ze nooit een vorm van conflict hebben met hun paard zijn waarschijnlijk gewoon conflictvermijdend met hun paard in de omgang en het rijden. Dat kan prima werken, alleen haal je dan nooit het uiterste eruit.

Begrijp ik je goed dat conflicten volgens jou nodig zijn om het uiterste uit je paard te halen?

Overigens heb ik best wel conflicten gehad met paarden. De meeste paarden die hier komen hebben namelijk een fors probleem met mensen.
De paarden die ik had vanaf dat ze jong waren, kon ik lezen en schrijven, en had ik hoogst zelden ruzie mee, en als dat een keer het geval was, was het mijn eigen fout.

996981 schreef:
Het ontwijken van moeilijkheden zorgt juist voor medische- en gedragsproblemen

Niet mee eens.
Een onjuiste aanpak zorgt voor gedragsproblemen. Paarden die inconsequent gecorrigeerd worden, slecht getimed gecorrigeerd, op de kop krijgen terwijl ze hun best voor je aan het doen zijn. Die paarden zeggen op een gegeven moment: doe het zelf maar, of ze sluiten zich af, en doen helemaal niets meer.

Je hebt ook de categorie strontverwend en overal mee weggekomen, en dat zijn paarden waar je zeker in het begin flinke discussies mee hebt, maar daar zijn er niet veel van. De meeste mensen denken vooral in winnen of verliezen, en dan kom je in de eerste twee categorieën terecht.

Bij een paard wat zich afsluit, kom je echt niet meer door met correcties, dan moet je consequent vanaf een begin wat je zelf maakt, gaan opbouwen, belonen voor wat je vroeg, ze bevestigen in dat het goed is. Dat zijn heel vaak super onzekere dieren.

De paarden die zeggen: stik erin en zich tegen je keren, zijn de paarden waarbij je weer les moet geven in persoonlijke ruimte, en idd moet je er op zeker moment iets mee gaan doen, maar ook daar begin je klein, en ook daar ben ik vooral gericht op wat ik wel van ze wil, niet op wat ik niet wil.

Paarden zijn over het algemeen dieren die heel graag samenwerken, en het ook echt leuk vinden om samen dingen te doen, maar ook samen met jou een team willen vormen, en daar gaat het vaak mis. Want wat je zegt: het is een dier, geen machine. Paarden hebben een enorme will to please, dus als ze iets niet meer willen, hebben ze daar vaak een heel goede reden voor.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:48

Te snel gepost :)
Laatst bijgewerkt door 996981 op 26-07-22 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt