Citaat:Maar je doet nu net alsof er alleen dingen misgaan in de springsport
Dit doet ze namelijk niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Avalanche schreef:En dat is dus absoluut niet van dezelfde orde als een paard hard slaan met een zweep, iets wat in de springsport bijzonder vaak gebeurt, wat gewoon valt onder mishandeling. Bij ieder ander dier zouden we het volkomen krankzinnig gedrag vinden, en als je het bij een mens doet, ga je de gevangenis in, en terecht he.
EllyC schreef:Deze reacties lezende vraag ik me oprecht af wat jullie doen bij bv de volgende situaties
- paard loopt in kudde in de wei, slaat naar ander paard, die sneller reageert dan eigenaar om weg te komen waardoor eigenaar vol geraakt wordt. Wel of niet corrigeren en zo ja hoe?
- paard reageert niet of onvoldoende op de kuit. Wel of niet met zweep corrigeren?
- paard staat midden op het kruispunt stil, wil met geen mogelijkheid verder. Wel of niet tik?
- paard bijt mens. Wel of niet tik?
etc etc.
Elisa2 schreef:EllyC schreef:Deze reacties lezende vraag ik me oprecht af wat jullie doen bij bv de volgende situaties
- paard loopt in kudde in de wei, slaat naar ander paard, die sneller reageert dan eigenaar om weg te komen waardoor eigenaar vol geraakt wordt. Wel of niet corrigeren en zo ja hoe?
- paard reageert niet of onvoldoende op de kuit. Wel of niet met zweep corrigeren?
- paard staat midden op het kruispunt stil, wil met geen mogelijkheid verder. Wel of niet tik?
etc etc.
Dit vroeg ik mij ook af..in dit geval ook..wat had hij moeten doen als het paard niet naar zijn been luisterde? een harde schop met spoor? Niet om het goed te praten, maar ik wil de eerste paardenfluisteraar nog wel zien die zoiets in the heat of the moment perfect op kan lossen.
Avalanche schreef:Daar heb je eigenlijk wel een goed punt Fly_high.
Het is een rare vergelijking, want een paard is geen mens.
Anderzijds (en dit is geheel off topic, dus ik ga heel even dit zijstraatje in en dan weer terug) kun je je er ook vragen bij stellen hoe ethisch het is om paarden zomaar te mogen verkopen, en slachten vind ik ook heel discutabel. Inslapen geen probleem mee, maar ik heb ook geen probleem met euthanasie, mits Tegelijk, wat slachten betreft, ik ben geen vegetariër en ook geen vegan, dus vind ik dit van mezelf ook een soort van hypocriet.
Iets met cognitieve dissonantie......
Maar even verder. Stress en pijn kunnen we natuurlijk prima als graadmeter gebruiken of iets ethisch verantwoord is of niet.
En bovenhandse klappen, en sowieso slaan leveren pijn en stress op voor paarden.
Sterke post wel!
Gitana schreef:Misschien stoppen met het hele festijn? Ik zal dan misschien “te extreem” denken, maar in mijn ogen, als een paard niet mee wil werken wil die daar niet zijn, wil die niet met die persoon zijn of mankeert hij wat. Het is niet zo dat als de eigenaar voor hem betaald heeft dat het paard dan als slaaf behandeld mag worden. Als het paard niet “mee wil werken” vind ie het blijkbaar vervelend om de 1 of andere reden, dan kan de persoon misschien beter een ander paard uitzoeken die er wel enig plezier in heeft.
Elisa2 schreef:EllyC schreef:Deze reacties lezende vraag ik me oprecht af wat jullie doen bij bv de volgende situaties
etc etc.
Dit vroeg ik mij ook af..in dit geval ook..wat had hij moeten doen als het paard niet naar zijn been luisterde? een harde schop met spoor? Niet om het goed te praten, maar ik wil de eerste paardenfluisteraar nog wel zien die zoiets in the heat of the moment perfect op kan lossen.
Gitana schreef:Elisa2 schreef:
Misschien stoppen met het hele festijn? Ik zal dan misschien “te extreem” denken, maar in mijn ogen, als een paard niet mee wil werken wil die daar niet zijn, wil die niet met die persoon zijn of mankeert hij wat. Het is niet zo dat als de eigenaar voor hem betaald heeft dat het paard dan als slaaf behandeld mag worden. Als het paard niet “mee wil werken” vind ie het blijkbaar vervelend om de 1 of andere reden, dan kan de persoon misschien beter een ander paard uitzoeken die er wel enig plezier in heeft.
Lughnassadh schreef:Wat een vooroordeel 996981. Ik heb een paard met een heel sterk karakter maar ben zeker niet conflictvermijdend. Maar ik heb geen zweep nodig om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Je kan prima het niet eens zijn en het zonder slaan oplossen. Als ik met mijn paard zou doen wat in dit filmpje gebeurd dan lig ik er gewoon af. En gelijk heeft hij! Wat is het toch dat we honden slaan/een tik ter correctie geven echt niet vinden kunnen maar bij een paard is dat wel oké?
Een paard heeft altijd een reden om iets niet te doen, nee te zeggen. Aan mij de taak om uit te zoeken waarom hij nee zegt. En de nee te veranderen in een ja.
996981 schreef:Natuurlijk is het de fout van de ruiter. Hij is degene die erop is gaan zitten…![]()
Reken maar dat deze paarden medisch niets mankeert. Een andere proef in dezelfde week won het paard de rubriek.
Dit zijn paarden met sterke karakters. Dat heb je nodig om goed te kunnen presteren, maar werkt soms ook tegen je. De neuzen dezelfde kant weer opkrijgen is dan soms nodig. Dit is duidelijk een incident en geen patroon. Kan iedereen altijd en overal overkomen. Het blijven immers dieren, geen machines.
Alle moraalridders die hier bij hoog en laag beweren dat ze nooit een vorm van conflict hebben met hun paard zijn waarschijnlijk gewoon conflictvermijdend met hun paard in de omgang en het rijden. Dat kan prima werken, alleen haal je dan nooit het uiterste eruit. Sterker nog; de kans is groot dat er problemen ontstaan die vele malen groter zijn dan dit. Het ontwijken van moeilijkheden zorgt juist voor medische- en gedragsproblemen
Gitana schreef:996981 schreef:Natuurlijk is het de fout van de ruiter. Hij is degene die erop is gaan zitten…![]()
Reken maar dat deze paarden medisch niets mankeert. Een andere proef in dezelfde week won het paard de rubriek.
Dit zijn paarden met sterke karakters. Dat heb je nodig om goed te kunnen presteren, maar werkt soms ook tegen je. De neuzen dezelfde kant weer opkrijgen is dan soms nodig. Dit is duidelijk een incident en geen patroon. Kan iedereen altijd en overal overkomen. Het blijven immers dieren, geen machines.
Alle moraalridders die hier bij hoog en laag beweren dat ze nooit een vorm van conflict hebben met hun paard zijn waarschijnlijk gewoon conflictvermijdend met hun paard in de omgang en het rijden. Dat kan prima werken, alleen haal je dan nooit het uiterste eruit. Sterker nog; de kans is groot dat er problemen ontstaan die vele malen groter zijn dan dit. Het ontwijken van moeilijkheden zorgt juist voor medische- en gedragsproblemen
Heftige uitspraken en behoorlijke vooroordelen.
Dus eerst creëert de mens een paard met karakter want dat is “nodig” voor de sport. Maar dat werkt ook tegen je dus dan is het normaal dat hij eens in de zoveel tijd gemept wordt want hij laat teveel karakter zien. Hij moet natuurlijk wel zijn “werk” doen, wordt ie niet voor betaald ofzo, hij krijgt er verder niks voor maar dat moet hij met z’n karakter maar accepteren
Gitana schreef:996981 schreef:Natuurlijk is het de fout van de ruiter. Hij is degene die erop is gaan zitten…![]()
Heftige uitspraken en behoorlijke vooroordelen.
Dus eerst creëert de mens een paard met karakter want dat is “nodig” voor de sport. Maar dat werkt ook tegen je dus dan is het normaal dat hij eens in de zoveel tijd gemept wordt want hij laat teveel karakter zien. Hij moet natuurlijk wel zijn “werk” doen, wordt ie niet voor betaald ofzo, hij krijgt er verder niks voor maar dat moet hij met z’n karakter maar accepteren
996981 schreef:De neuzen dezelfde kant weer opkrijgen is dan soms nodig. Dit is duidelijk een incident en geen patroon. Kan iedereen altijd en overal overkomen. Het blijven immers dieren, geen machines.
996981 schreef:lle moraalridders die hier bij hoog en laag beweren dat ze nooit een vorm van conflict hebben met hun paard zijn waarschijnlijk gewoon conflictvermijdend met hun paard in de omgang en het rijden. Dat kan prima werken, alleen haal je dan nooit het uiterste eruit.
996981 schreef:Het ontwijken van moeilijkheden zorgt juist voor medische- en gedragsproblemen