Paard schrikt op strand van blaffende hond, ruiter gewond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Re: Paard schrikt op strand van blaffende hond, ruiter gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 18:43

Ik was pas 3 dagen in Zeeland met 2 van mijn honden. Smorgens vroeg heerlijk uitwaaien. Komen er 4 paarden aan dus ik mijn jongste hond geroepen en aangelijnd. Hij ken geen paarden. En de boel kwam wel aangegalopeerd. Helaas had deze man ook 2 honden mee, los. En de reu heeft alsnog de tijd gekregen om mijn aangelijnde hond aan te vallen.
Mijn herder is al geen macho, en dook in n elkaar. Maar die eigenaar mag van mij ook van z’n knol afkomen als zijn hond niet luistert. Jammer dat de riem niet langer was, en m’n been niet. Want heb daar geen woorden voor. Ook niet gestopt om te vragen of het oké was, niks.
Als je niet weet hoe een dier reageert, neem je geen risico’s. Niet met paarden, honden, mestkevers, met niets! Ik begrijp dat dieren dingen doen die ze normaal gesproken nooit doen… maar neem als het wel gebeurd altijd je verantwoordelijkheid. Ook als het niet leuk is.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 19:00

pipo schreef:
Ik was pas 3 dagen in Zeeland met 2 van mijn honden. Smorgens vroeg heerlijk uitwaaien. Komen er 4 paarden aan dus ik mijn jongste hond geroepen en aangelijnd. Hij ken geen paarden. En de boel kwam wel aangegalopeerd. Helaas had deze man ook 2 honden mee, los. En de reu heeft alsnog de tijd gekregen om mijn aangelijnde hond aan te vallen.
Mijn herder is al geen macho, en dook in n elkaar. Maar die eigenaar mag van mij ook van z’n knol afkomen als zijn hond niet luistert. Jammer dat de riem niet langer was, en m’n been niet. Want heb daar geen woorden voor. Ook niet gestopt om te vragen of het oké was, niks.
Als je niet weet hoe een dier reageert, neem je geen risico’s. Niet met paarden, honden, mestkevers, met niets! Ik begrijp dat dieren dingen doen die ze normaal gesproken nooit doen… maar neem als het wel gebeurd altijd je verantwoordelijkheid. Ook als het niet leuk is.

Dit probleem schets ik ook al. Dat een ruiter loslopende honden meeheeft, en je dus extra kwetsbaar bent met je terecht aangelijnde hond.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:47

Mijn hond gaat ook loslopend met mijn paard mee. Die 2 zijn enorm op elkaar ingespeeld: de hond gaat niet verder dan 10m van mijn paard weg.

Afbeelding

Ik heb echter ALTIJD een harnasje om met een naamtag (voor de zekerheid, die heeft mijn paard ook) én een lijn bij. Die knoop ik rond de hals van mijn paard of rond mijn middel. Als ik ergens mijn twijfels over heb of ik kom in een wat drukker gebied (bijna alleen verlaten polderwegen hier), dan lijn ik haar aan. Afhankelijk van de situatie rij of wandel ik aangelijnd verder tot ze verantwoord weer los kan. Als ze zich op welk moment dan ook misdraagt of niet gehoorzaamt, gaat de lijn er ook aan.
Dit is een hond waar van pup af aan mee getraind is om dit te kunnen, ze luistert heel goed. Ik zou dit niet met elke hond doen, het moet ten alle tijden voor iedereen veilig blijven.

Echter, dit artikel vind ik zeer onduidelijk. Een blaffende hond is wel erg algemeen. Blafte de hond tegen het paard? Dat hoort niet. Ik heb zelf mijn hond ook zo opgevoed dat ze niet bij onbekende paarden in de buurt mag komen. Het zou echter ook kunnen dat de hond in kwestie met een andere hond aan het spelen was en daartegen uit enthousiasme blafte. Moet je dit ook gaan afstraffen omdat er iets zou kunnen gebeuren?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 07:43

Ik ben geen fan van loslopende honden met een buitenrit mee. Als ik dan netjes sta te wachten tot je gepasseerd bent met mijn honden aan de riem in het bos is de kans toch erg groot dat jouw hond even komt buurten en dat wil ik niet. Wordt ik zenuwachtig van, worden mijn honden zenuwachtig van. Zeker van een herdershond want helaas zijn de meeste die we tegenkwamen niet lief geweest (als in mijn hond gillend van angst rondrennen en de herder er maar achteraan).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:09

Diane_ schreef:
‘Het beest’, wat een lelijk taalgebruik. Maar staat ook zo in het oorspronkelijke artikel zie ik. Vervelend voor de ruiter in ieder geval!

Was dus niet de enige die op die benaming bleef steken. Mensen zijn beesten, zeg ik altijd. :D

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:29

Mutti schreef:
Je kunt een hond niet verbieden om te blaffen net zo min als je je paard kunt verbieden om te schrikken.

Je kunt een hond echt wel verbieden om te blaffen en een paard ook wel ten dele om te schrikken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:03

Wat een vervelend ongeluk!

Beide dieren blijven natuurlijk dieren die hun instinct volgen en de ene vlucht en de ander jaagt. De verantwoordelijkheid van beide eigenaren om er goed mee om te gaan.

Ik ben vroeger ook weleens achterna gezeten door een loslopende hond, paard was honden gewoon gewend..ook blaffend en alles maar ging er vandoor voordat ik het door had met hond er achter aan. Was ook wel even schrikken...zo gebeurd er natuurlijk snel iets.

Als ik de kans heb dan stuur ik zo'n hond weg met stem en zweep, schuw niet om een hond een klap te verkopen als het moet om het paard te beschermen. Maar het fijnste is natuurlijk als de eigenaar het dier zelf onder controle heeft/ houdt of corrigeert.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:11

StillAngel schreef:
Onpopulaire mening maar ik ben van mening dat mensen écht hun hond eens beter mogen (moeten!!!) Opvoeden -O-

Je kan nog zo goed opvoeden, onze hond komt dagelijks bij onze paarden, gaat mee naar wedstrijden en en is dan altijd braaf. Maar toen ik hier gisterochtend door 2 paarden in volle draf werd genaderd in het bos ging ze toch blaffen. De combinatie paarden die in draf op je af komen, plus dat de paarden volledig ingepakt waren in een vliegendeken had ze nog niet eerder zo ervaren. Jonge hond dus eerste reactie is blaffen. Bij honden is het net als met paarden, ook die beginnen jong en moet je trainen. Je bereid je op de best mogelijke manier voor. Maar het blijven dieren, en geen robots. Er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:47

En blaffen is net als hinniken. Mijne blaft niet naar paarden, dat heb ik kunnen afleren. Blaffen en grommen tijdens het spelen gebeurt wel eens en dat vind ik echt onnodig om af te leren. Hond mag zich ook gewoon uitdrukken en blaffen en grommen hoort daar voor hem bij. Net als dat ik het waken niet af ga leren, want dat zit in de hond.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:10

Gesteld dat die ruiter levensgevaarlijk gewond was geweest, dan had het veel erger kunnen aflopen, door van die irritante mensen die hun fietsen overal maar neerpl... waar het niet mag.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:17

Monique1963 schreef:
Gesteld dat die ruiter levensgevaarlijk gewond was geweest, dan had het veel erger kunnen aflopen, door van die irritante mensen die hun fietsen overal maar neerpl... waar het niet mag.

Alleen op de wereld is een mooi boek, zeggen ze. Ik denk dat er heel veel mensen (in dit geval de fietsers) Remy heten. :(

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:37

En sommige honden zijn nu eenmaal vocaal.
Mijn Kelpie blaft graag als communicatie. Geef je dr een koekje, blaft ze daarna altijd.
Ben je aant trainen, gaat dat gepaard met blaffen.
Ziet ze iets dat haar enigszins opgewonden maakt, geeft ze wel eens een blaf.
Mijn hond is wel aangelijnd en mag toch wel stellen dat ze goed opgevoed is. _O-
Een blaf kan wel afgekapt worden, maar ze is altijd nog een hond. Geen robot.

Als je paard niet tegen een blaf in zijn algemeenheid kan, heb je dus niets op het strand te zoeken. Mocht het paard achterna zijn gezeten door een hond is het een ander verhaal.