Oproep: houd paardensport open bij eventuele nieuwe coronamaatregelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:00

Popstra schreef:
Ken vooralsnog geen wedstrijden of shows die een besmettingshaard zijn geweest. Komt bij de sport zich het meest buiten af speelt.

Tolbert en Exloo.. daar hebben veel ruiters en grooms Corona opgelopen dit jaar.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:04

Kuggur schreef:
Beetje overbodig hier een zoveelste discussie te gaan voeren over wat voor maatregelen wel of niet verstandig/acceptabel zijn.

Het gaat hier om de beweerde uitzonderingspositie van de paardensport, en de bewering dat sport als "essentieel" gedefinieerd zou moeten worden.

Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Ik denk dat velen het gedoe rondom corona zo ontzettend moe zijn. Het is ook gewoon die angst voor weer maatregelen. Eerlijk ... ik zou het niet nog een keer trekken. 0,0 draagvlak hier.

Maar ik vind dat sport absoluut als essentieel gezien moet worden en dat er geen maatregelen mogen komen die sporten in de weg staan. Sporten is zo gezond. Zowel lichamelijk als mentaal. Mijn kinderen hebben vorig jaar echt last gehad van het feit dat zij niet meer lekker ´s avonds konden trainen voor hun teamsport. Eén van mijn kinderen rijdt ook paard en die vond het vreselijk dat dat niet kon.

Als je dan ook nog eens gaat kijken naar maneges. Als daar vanwege de maatregelen de lessen niet meer door kunnen gaan. Het treft dan ook de paarden en pony´s die dan ineens volledig stil komen te staan en waar bij de eigenaar geen inkomsten meer binnen komen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:06

Lithya schreef:
Popstra schreef:
Ken vooralsnog geen wedstrijden of shows die een besmettingshaard zijn geweest. Komt bij de sport zich het meest buiten af speelt.

Tolbert en Exloo.. daar hebben veel ruiters en grooms Corona opgelopen dit jaar.

Een snotje, dat is alles.
Dat je met corona gewoon kunt winkelen is duidelijk, want dan kom je nooit 15 minuten binnen 1.5m. Dat kom je ook niet op een concours. Dus waar haal je dan een besmetting vandaan?
Ik was hele dagen bij een besmet persoon in huis overdag en uiteindelijk kreeg ik keelpijn. Dat was alles. Dus ik ben geen dag binnen gebleven en heb het niemand gemeld verder, gewoon mijn ding gedaan zoals winkelen e.d.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:20

germie schreef:
Een snotje, dat is alles.
Dat je met corona gewoon kunt winkelen is duidelijk, want dan kom je nooit 15 minuten binnen 1.5m. Dat kom je ook niet op een concours. Dus waar haal je dan een besmetting vandaan?
Ik was hele dagen bij een besmet persoon in huis overdag en uiteindelijk kreeg ik keelpijn. Dat was alles. Dus ik ben geen dag binnen gebleven en heb het niemand gemeld verder, gewoon mijn ding gedaan zoals winkelen e.d.

He hallo don’t shoot the messenger. Exloo en Tolbert waren meerdaags. Er waren bewezen COVID positieve personen aanwezig en tijd erna werd bekend dat er na Tolbert en Exloo meerdere aanwezigen ook COVID hadden opgelopen. Weet niet of je de kantine van Exloo hebt bekeken, dan was het je zo duidelijk waar destijds de besmettingen vandaan kwamen.

Of je het wel of niet krijgt… weet dat ik vaak in contact ben geweest met COVID positie geteste personen door mijn werk en heb het naar mijn weten zelf niet gehad.

Dat erover wordt nagedacht is natuurlijk prima, maar of alles op slot draagvlak heeft, valt enorm te betwijfelen. Zeker omdat je nog weinig mensen hoort die echt ziek worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:36

Dan lag het dus aan de kantine, niet aan de sport.
De sport zelf kun je gewoon openhouden.

Maar ik geloof niet echt dat er nog iets dicht gaat.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:30

Ik ben 1 keer ziek geweest. En toen was ik zwanger en lag mijn inmuunsysteem dus op z'n gat. Ik had de alfa variant.

Toen mijn dochtertje corona had vier maanden geleden heb ik niks gehad. Het is niet zo gevaarlijk meer.. niet gevaarlijker als de gewone griep.

Mungbean

Re: Oproep: houd paardensport open bij eventuele nieuwe coronamaatregelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:36

De huidige symptomen zijn voornamelijk loopneus, keelpijn of vermoeidheid, las ik net.
Koorts en hoesten zijn definitief van de typische symptoom lijst verdwenen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:40

Ik heb het niet gehad. Mijn dochter 2 x en mijn man nu 1 x. Heeft gewoon naast mij geslapen. Had nog de half opgegeten hamburger van mijn dochter opgegeten de dag voor ze ziek werd.
Ben wel gevaccineerd en geboosterd maar dat zijn mijn huisgenoten ook. Mogelijk ben ik er zo eentje die het gewoon niet krijgt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:41

Misschien dat er ergens anders ook werkelijk het plan genoemd wordt? Want ik was dus heel benieuwd wat ze nou bedacht hadden.

Maar als de insteek is dat paardrijden 'gewoon' een uitzondering moet zijn vind ik dat echt een gemiste kans. Want ik heb eigenlijk vooral gemerkt hoe je juist op stallen en maneges met maar een paar aanpassingen best wel heel veel voorzorgen kunt nemen en juist een veilige plek kunt zijn met helemaal niet zoveel gedoe. En dat lijkt me een veel betere boodschap: het kan doorgaan omdat de aanpassingen best goed in te voeren zijn en je dan misschien geen grote evenementen meer kunt doen maar wel gewoon je activiteit kunt behouden. Liever had ik gehad dat ze alle goeie ideeen van de diverse stallen juist zouden bundelen in hoeveel leuks er nog te doen valt als het wel mis gaat.

Verder snap ik de rekensom op dit onderwerp niet zo goed. Er vallen bij mij echt nog steeds voortdurend dingen uit omdat mensen ziek zijn. Niet alleen maar een positieve test maar ook gewoon een aantal dagen ziek in bed-beroerd. 1. Ik doe dat niet voor mijn lol dus ik vind het echt prima om dat over te slaan. 2. Er vallen dus steeds dingen uit, niet omdat ze door imaginaire 'maatregelen' uitvallen maar omdat mensen ziek worden.

(En ik dacht, dat heb ik toch al eens geschreven? En dat is zo. Maar het speelt nog steeds. Ongeveer de helft van mijn afspraken de afgelopen weken is uitgevallen of substantieel veranderd omdat er mensen ziek zijn. Dat is toch helemaal niet handig? En, medische noodsituatie waarbij iemand echt toch wel medische zorg nodig had maar nergens terecht kon want SEH gesloten, SEH vol, geen bedden, geen vervoer, geen overdracht, geen niks klinkt ook niet alsof het allemaal goed loopt. Ik zie geen angst maar wel een boel praktische problemen.)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:45

Sizzle schreef:
De huidige symptomen zijn voornamelijk loopneus, keelpijn of vermoeidheid, las ik net.
Koorts en hoesten zijn definitief van de typische symptoom lijst verdwenen.

En koorts en verkoudheid hebben mijn vriend en ik nu juist gehad :)
Maar zover ik weet hebben we beide niet eerder corona gehad. Misschien hebben we nog een oud variantie opgepikt :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:04

Duopenotti, natuurlijk kun je gewoon ook koorts krijgen, maar het is niet meer een van de eerste kenmerken. Het gaat erom dat men er aandacht voor wil dat je ook met een lichte loopneus of wat vermoeidheid nu een grote kans hebt positief te zijn.
Het lijkt er echter op dat de B5 slecht door zelftests wordt opgepikt. Las net dat zo‘n 30% gemist wordt.

Ik zou nu echt niet weten welke maatregelen nu nog zin hebben eigenlijk. Maar ik ben dan ook geen minister van volksgezondheid.
Merk ook niets van uitval of zo. Meerdere familieleden lopen momenteel het ziekenhuis en dokter plat en die hebben ook geen vertragingen gelukkig.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-07-22 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:14

germie schreef:
Eigen verantwoordelijkheid, juist. Daarom ging ik in maart normaal verder na een positieve zelftest. Echt testen nooit gedaan en ik kon gewoon sporten, uit eten, en winkelen. Nooit een mondkapje in een winkel gedragen.
Het is voorbij, een snotje, of beetje keelpijn. Meer is het niet en zo moet je het benaderen. De wob documenten geven aan dat niet 1 maatregel ooit geholpen heeft.
Daarmee kan alles normaal door en vraag je opa of oma of je met een snotje welkom bent. Dus stop eens met angst zaaien.

Mooi is dat, ik kreeg wel flink klachten en zat 2 maanden zonder inkomen en kan nog steeds niet normaal een hele dag wakker blijven.

Fijn dat jij weinig last hebt maar maak de beslissing niet dat een ander maar gewoon ziek moet worden. Asociaal gewoon :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:48

Zelftest pikte het hier ook niet op.

Ik vermoed dat er hoogstens mondkapjes en 1,5 meter komt op openbare plaatsen.
Meer draagvlak is er niet. Politie te kort. Die kunnen geen rellen meer aan.
Economie trekt sluiten niet.

Dus denk dat paardensport ook gewoon doorgaat. Maar we zullen zien.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:53

Is de wet van de mondkapjesplicht niet geschrapt?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 21:46

Azmay schreef:
germie schreef:
Eigen verantwoordelijkheid, juist. Daarom ging ik in maart normaal verder na een positieve zelftest. Echt testen nooit gedaan en ik kon gewoon sporten, uit eten, en winkelen. Nooit een mondkapje in een winkel gedragen.
Het is voorbij, een snotje, of beetje keelpijn. Meer is het niet en zo moet je het benaderen. De wob documenten geven aan dat niet 1 maatregel ooit geholpen heeft.
Daarmee kan alles normaal door en vraag je opa of oma of je met een snotje welkom bent. Dus stop eens met angst zaaien.

Mooi is dat, ik kreeg wel flink klachten en zat 2 maanden zonder inkomen en kan nog steeds niet normaal een hele dag wakker blijven.

Fijn dat jij weinig last hebt maar maak de beslissing niet dat een ander maar gewoon ziek moet worden. Asociaal gewoon :o

Daarvoor ben je toch gevaccineerd?
Om je zelf te beschermen, en anders kun je een mondkap opdoen.
Als je bang bent om ziek te worden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 21:49

Kort door de bocht hoor OleJon... ken genoeg mensen die volledig gevaccineerd zijn, maar wel mooi long covid hebben opgelopen. Wel of niet gevaccineerd zegt niet zoveel. Zelf volledig hersteld van covid, ben er niet bang voor en ben voorstander van alles gewoon openlaten. Maar vind wel dat je de verantwoordelijkheid moet nemen om bij klachten te testen, en thuis te blijven.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 21:56

Zertab schreef:
Kort door de bocht hoor OleJon... ken genoeg mensen die volledig gevaccineerd zijn, maar wel mooi long covid hebben opgelopen. Wel of niet gevaccineerd zegt niet zoveel. Zelf volledig hersteld van covid, ben er niet bang voor en ben voorstander van alles gewoon openlaten. Maar vind wel dat je de verantwoordelijkheid moet nemen om bij klachten te testen, en thuis te blijven.

Bij de meeste patiënten zijn de symptomen net als griep.
Bij griep word ook niet getest en daar overlijden ook mensen aan.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 21:58

Zertab schreef:

Mee eens gewoon alles open laten.
Ben je ziek dan blijf je thuis,doe je toch ook wanneer je de griep hebt.
Testen ga ik persoonlijk niet doen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:10

OleJon schreef:
Daarvoor ben je toch gevaccineerd?
Om je zelf te beschermen, en anders kun je een mondkap opdoen.
Als je bang bent om ziek te worden.

Ik ben gevaccineerd en draag een mondkapje als dat geadviseerd word. Maar als anderen laks zijn en ik word ziek is dat nogal zuur. Heb al maanden last van mijn corona en nee ik ga er niet dood aan maar dat anderen bewust de rest van hun omgeving eraan blootstellen kan ik met mijn hoofd niet bij. Permanente schade is nog altijd een mogelijkheid.

Nieuwe maatregelen vind ik prima, maar zoals het virus nu is lijkt een lockdown en zware restricties mij ook overdreven.

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:33

Popstra schreef:

-O- ik ben besmet geraakt bij een wedstrijd op de manege op de eerste dag dat dat weer mocht en er weer publiek aanwezig mocht zijn.

Maar goed, ik ben alsnog voor leren leven met covid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:18

OleJon schreef:
Bij de meeste patiënten zijn de symptomen net als griep.

Hoi, je slaat steeds over dat als iedereen elke paar maanden een tijdje ziek is, ook al zijn het 'maar' symptomen net als griep, dat dat de economie nog steeds enorme schade doet omdat er heel veel dingen niet door kunnen omdat mensen ziek zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:52

Als iedereen nu zijn/ haar verantwoordelijkheid zou nemen en thuis zou blijven met Covid verschijnselen en zich laat testen bij klachten en/of voordat degene naar drukke evenementen zou gaan. Dan hoeft er helemaal niets op slot.

Persoonlijk baal ik van mensen die hun verantwoordelijkheid hier in niet nemen, voor de een is het misschien maar een verkoudheidje maar een ander kan er flink ziek van worden.

Van mij zou de 1.5 meter afstandregel dan ook direct terug mogen komen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:22

Als iedereen gewoon normaal doet, dan is het probleem ook uit de wereld. Ik ben niet thuisgebleven met een positieve zelftest, want was niet ziek. Ik had wat keelpijn. Daarvoor ga je je niet ziek melden. En bovendien, ik moet toch eten, dus de supermarkt moet sowieso, dan kun je ook meteen in het kader van kosten en milieu in dezelfde rit even de andere winkels bezoeken.

Als ik naar een opa of oma zou moeten, dan zou ik net als anders melden dat ik keelpijn, snotterig of wat dan ook ben, en dan kiezen zij of je welkom bent. Dat is hoe je het normaal doet en hoe je het moet doen. Met koorts en griep naar ouderen zou ik ook niet doen, maar ik bezoek wel de supermarkt voor mijn eigen eten wat logisch is. Als ik een vakantie geboekt heb en ben ziek, maar weet dat het na 1-2 dagen over is, dan ga ik ook gewoon op vakantie. Ben eens met koorts naar Zuid Frankrijk gereden, holtes vol, geen stem, en kriebelhoest, maar had dat al een week, dus was al op z'n retour. Daar de hele week nog wel kriebelhoest gehad, maar de koorts was daarna weg en dus kon ik vakantie vieren. Ik denk dat dat de griep was 8 jaar terug ofzo. En niemand die zeurde over die kriebelhoest en geen stem.

Mondkapjes en 1.5m deed ik afgelopen winter ook niet. Dus ga ik ook niet meer doen. Ook heb ik nog nooit een test gekocht. Ik heb die 2 gratis testen aangevraagd en 1 gebruikt voor eigen experimenten en 1 dus om te weten of die keelpijn mogelijk corona is. (je weet nooit of het vals positief is immers, ik ga uit van vals positief want niemand waar ik in die dagen mee omgegaan ben heeft überhaupt corona gehad). Dus nu heb ik geen testen meer en vind het echt zonde van m'n geld om daar wat van te kopen.
Ik wil niet bang zijn voor mensen. Dus wel of geen positieve zelftest, als ze fit zijn, dan zijn ze fit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:39

germie schreef:
Met koorts en griep naar ouderen zou ik ook niet doen, maar ik bezoek wel de supermarkt voor mijn eigen eten wat logisch is.

Want ouderen of mensen met longaandoeningen hoeven niet te eten en geen boodschappen te doen, dat is logisch.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:43

Daar ben je geen 15 minuten binnen 1.5m immers. Dat was immers ook een criterium. Als ik echt ziek ben loop ik ook wel om ouderen heen. Dan hou ik even die 1.5m.