***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:08

Fitzroy schreef:
En hoe zouden jullie het willen zien? “Koetsjie, koetsjie, paardje” niet uitbreken alsjeblieft ?

Want er zijn maar 2 mogelijkheden? Of je paard slaan, of koetsjie koetsjie?

Kom op, je weet zelf ook dat daar nog een enorm groot grijs gebied tussen ligt.

Fitzroy

Re: Martin Fuchs onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:10

Maar even serieus, ik ben echt benieuwd hoe je het zou oplossen? Het paard breekt nl. wel uit. Been erbij alleen volstaat hier volgens mij niet.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:17

Fitzroy schreef:
Maar even serieus, ik ben echt benieuwd hoe je het zou oplossen? Het paard breekt nl. wel uit. Been erbij alleen volstaat hier volgens mij niet.

Sport moet een samenwerking zijn. Wanneer je een dier moet dwingen of slaan, is dat duidelijk niet het geval. In het geval van een miscommunicatie of dat het paard iets niet wil door angst of onzekerheid, houdt het gewoon óp. Kom nou zeg, moet je eens kijken hoeveel je al van zo'n dier vraagt wat totáál tegen zij natuur in gaat (in zijn eentje in de ring, ver weg van zijn vrilige thuishaven). Een paard is geen machine die we maar willens en wetens aan onze grillen kunnen onderwerpen. Het zijn dieren waar mee mee samen moeten willen werken. Wil één van beide niet, dan houdt het op! Het is jammer dat sport ooit om geld is gaan draaien, daardoor krijg je dit dus.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:18

anjali schreef:
Als een paard echt niet meer wil meewerken dan hoor je het parcours te verlaten.Want er is een reden voor als hij het niet kan of wil doen.

Daarmee leer je een paard dat uitbreken/weigeren lonend is.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:20

Fitzroy schreef:

Dat zweepje helpt ook niet, het mag volgens reglement omdat het niet onderhands is. Om de paardensport mooi te houden pleit ik voor een verbod op sporen en zweep op officiële wedstrijden. Hiermee voorkom je ook deze discussie.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:21

Ik zie een nogal ongehoorzaam paard en zie amper dat hij een tik geeft, het paard reageert er ook niet op, hij had de tik achterwege kunnen laten. Vind het goed hij boven blijft en het paard zover krijgt weer te gaan springen. Ben benieuwd hoe je dit op wil lossen met lossere teugels en hoe lang je dan boven denkt te blijven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:22

Fitzroy schreef:

Zo vind ik de vraag veel fijner :) thanks :D (meen ik serieus, geen prik)

Ik los het op door eerst paard en mezelf weer zen te krijgen (wedstrijd is toch al verloren, who cares) en dan de rest afmaken, paard de hemel in prijzen voor goed zijn best te doen, en klaar. Slaan maakt het alleen maar erger, eerst terug naar de rust (dus zelf uitademen, je spanning er zoveel mogelijk uitademen, je paard mee laten uitzuchten), en dan terug naar het werk. Goed afmaken, zodat je een reden hebt om je paard te belonen, en op naar de volgende wedstrijd.

elnienjo schreef:
anjali schreef:
Als een paard echt niet meer wil meewerken dan hoor je het parcours te verlaten.Want er is een reden voor als hij het niet kan of wil doen.

Daarmee leer je een paard dat uitbreken/weigeren lonend is.

Dan hebben ze de pest aan werk in de eerste plaats. Als stoppen met werken een beloning is, doe je iets verkeerd.

Nico12 schreef:
Fitzroy schreef:

Dat zweepje helpt ook niet, het mag volgens reglement omdat het niet onderhands is. Om de paardensport mooi te houden pleit ik voor een verbod op sporen en zweep op officiële wedstrijden. Hiermee voorkom je ook deze discussie.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:24

Avalanche schreef:
Fitzroy schreef:
En hoe zouden jullie het willen zien? “Koetsjie, koetsjie, paardje” niet uitbreken alsjeblieft ?

Want er zijn maar 2 mogelijkheden? Of je paard slaan, of koetsjie koetsjie?

Kom op, je weet zelf ook dat daar nog een enorm groot grijs gebied tussen ligt.

En daarnaast doet het paard dit niet zonder reden. Snapt er geen snars meer van, zoals mooi uitgelegd op vorige pagina. Dan krijg je frustratie, niet alleen vanuit de ruiter bíj de ruiter, maar daardoor ook bij het paard!

En voor degene die vroeg of ik wel eens fouten maak; jazeker! Ik ben ook wel eens streng geweest met de binnenhand. Heb wel eens uut balans gezeten en niet zo vriendelijk angespoord.. Maar dit soort fenomenen? Nee…
Ik ben natuurlijk ook geen springruiter en als mijn paard over de buitenschouder wegvalt maak ik een nieuwe volte en probeer ik het opnieuw. En als ik op wedstrijd ben heb ik pech en scoor ik minder.

Ik weet overigens niet wat koetsjie koetsjie zal moeten betekenen, maar we moeten niet doen alsof paarden misbruik kunnen maken van een situatie en hierop zouden moeten worden afgestraft ofzo.
Consequente hulpen geven en druk op de juiste manier toepassen is in mijn ogen meer dan logisch in zo’n situatie.
Flikker je bijna van je knol? Dan snap ik dat je niet wellicht wat minder charmant vasthoudt. Ik zie het alleen in dit filmpje al fout gaan voor het paard een gekke sprong maakt.

@elnienjo, paard staakt niet voor de fun. En inderdaad, wat Avalanche dus zegt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:25

Fitzroy schreef:

Niet zelf hem "doen" uit breken door aan één kant te sjorren en vervolgens je frustratie van je eigen fout op het dier uitwerken. Je verlies nemen dat je een fout gemaakt hebt, paard recht maken en terug voorwaarts, ja, dan is je parcours naar de zak maar dat is het nu ook. En wellicht niet blijven trekken als je hem voorwaarts wilt. :+ (en ja, ik heb een hupser die graag uit breekt dus ik weet echt hoe moeilijk het is om die paarden ruimte te geven gezien ze voelen alsof ze als een raket onder je uit gaan vliegen zodra je ze een mm geeft als ze beginnen maar we hebben het hier over een prof ruiter geen beginner. Deze zou moeten weten wat te doen.)

Wanneer in de historie van paardrijden heeft het al gewerkt om tegelijk te trekken vanvoor en te slaan van achter om een paard weer kalm en geconcentreerd te krijgen? Lief dier heeft ie onder zich dat ie het hierbij houdt.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:42

Ik vind sommige uitspraken echt wel verontrustend. Ik dacht dat dit een pagina was voor paardenliefhebbers.

Wel fijn om te lezen dat er ook mensen zijn die zien dat dit te ver gaat en het paard en de situatie ook niet helpt. Ik snap frustratie, maar dat moeten we niet op paarden gaan botvieren. Dan wordt er vanzelf een streep gezet door de paardensport.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:44

Ayasha schreef:
Fitzroy schreef:

Niet zelf hem "doen" uit breken door aan één kant te sjorren en vervolgens je frustratie van je eigen fout op het dier uitwerken. Je verlies nemen dat je een fout gemaakt hebt, paard recht maken en terug voorwaarts, ja, dan is je parcours naar de zak maar dat is het nu ook. En wellicht niet blijven trekken als je hem voorwaarts wilt. :+ (en ja, ik heb een hupser die graag uit breekt dus ik weet echt hoe moeilijk het is om die paarden ruimte te geven gezien ze voelen alsof ze als een raket onder je uit gaan vliegen zodra je ze een mm geeft als ze beginnen maar we hebben het hier over een prof ruiter geen beginner. Deze zou moeten weten wat te doen.)

Wanneer in de historie van paardrijden heeft het al gewerkt om tegelijk te trekken vanvoor en te slaan van achter om een paard weer kalm en geconcentreerd te krijgen? Lief dier heeft ie onder zich dat ie het hierbij houdt.

Dit is duidelijk uitgelegd. Zo zie ik het ook gebeuren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:51

Kort door de bocht gebeurt hier hetzelfde als bij de triatlon op de OS. Enige verschil is dat Fuchs hem weer bij de uitgang weg krijgt ipv te gaan zitten huilen.

Misschien zou het helpen als er punten gegeven worden voor harmonie en samenwerking.

Dit paard wil gewoon weg, de ring uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:52

Als je in een auto gas geeft en remt te gelijk dat krijg je op wat enorm gejoel gestotter en gehobbel na ook niks :+ eigenlijk is dat op een paard niet anders. Of gas of rem maar niet beide tegelijk enorm op druk aanhouden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:55

Als hij hem niet stilgezet had dan was hij mogenlijk de ring uitgesprongen dus tot zover heb ik er niet veel commentaar over, het is meer die zichtbare frustratie die eraf spat: „gaat die &@&€€@@-kütbok weer naar de uitgang“

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:59

Het is duidelijk, jullie zijn zelf nooit eens boos, of hebben nog nooit een fout gemaakt en een ruiter die één keer zijn geduld verliest die wordt praktisch direct uitgemaakt voor dierenmishandelaar.
Well done! :r

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:00

Sizzle schreef:
Als hij hem niet stilgezet had dan was hij mogenlijk de ring uitgesprongen dus tot zover heb ik er niet veel commentaar over, het is meer die zichtbare frustratie die eraf spat: „gaat die &@&€€@@-kütbok weer naar de uitgang“

Als het gestopt was bij het stilzetten en hij daarna niet was beginnen rammen dan had ik ook kunnen denken "oke, hij moet ook aan de veiligheid van hun beide denken het is geen 30cm dat ze springen." maar zodra hij er op begint te rammen ging die gedachte het raam uit...

Tazzey; Oooh ik word boos. Maar dan stop ik. Woede heeft geen plaats in het zadel. Ongeacht welk niveau je rijd. Wat heeft hij nu gewonnen met deze actie?
Gefrustreerde ruiter, gefrustreerd paard en een blamage op de paardensport er bij.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:01

Ayasha schreef:
Wanneer in de historie van paardrijden heeft het al gewerkt om tegelijk te trekken vanvoor en te slaan van achter om een paard weer kalm en geconcentreerd te krijgen?

Dit idd.

En ik ben een pragmatisch mens. Ik interesseer me over het algemeen niet zoveel voor wat 'goed' is, of 'ethisch' maar ik weet wel wat wel en niet werkt voor een meewerkend paard te krijgen.

Tazzey schreef:
Het is duidelijk, jullie zijn zelf nooit eens boos, of hebben nog nooit een fout gemaakt en een ruiter die één keer zijn geduld verliest die wordt praktisch direct uitgemaakt voor dierenmishandelaar.

Yep, dat zal het zijn.

Wat óók kan: we hebben zelf fouten gemaakt, maar we erkennen dat het fout is, dat het niet ok is, en we praten het niet goed :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:02

Tazzey schreef:

Als je een voorbeeldfunctie hebt zoals deze ruiter dan ga je niet zo uit je plaat in de ring nee. Ik bedoel vorig jaar met de vijfkamp die dame was ook gefrustreerd, voorloor haar geduld en zag goud wegglippen. En daar viel iedereen ook massaal over.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:05

Is dat ook niet inherent aan paardrijden? Je paard is je teammate. En dus moet je die gemotiveerd en enthousiast houden. Mishandeling helpt over het algemeen dan niet erg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:11

Tazzey schreef:

Ik ben wel eens uitgebeld bij een B proef omdat het paard waarop ik zat ook steeds naar de uitgang wilde en de jury daarom vond dat het paard teveel stress ervaarde.
Ze had gelijk, ik had achteraf eerder moeten afgroeten :j
Dus nee, ik ben zeker niet zonder zonde.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:12

Avalanche schreef:
Is dat ook niet inherent aan paardrijden? Je paard is je teammate. En dus moet je die gemotiveerd en enthousiast houden. Mishandeling helpt over het algemeen dan niet erg.

Dat dus. En men die zegt dat die corrigerende tikken een paard opeens doen beseffen dat ze het tóch maar wel moeten doen, snappen niet waarom een paard staakt en hoe je dat moet oplossen.

Snap overigens heel goed dat je in zo’n situatie niet altijd weet hóe je het direct moet oplossen. Ik zou er zelf de skills niet voor hebben waarschijnlijk.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:18

Nee ik vind dit niet kunnen.

Ja ik word ook weleens onterecht boos.

En dan vind ik het een enorm verschil of er wordt gezegd: dit had ik fout gedaan, ik ga ermee aan de slag en zorg dat ik dit voorkom in de toekomst. Of dat er wordt gedaan alsof dit allemaal normaal is.

Dit zweepgebruik aaien noemen vind ik trouwens jezelf voorliegen.
Misschien moeten we het als paardensport een heel stuk normaler gaan vinden om een wedstrijd te laten gaan als het niet uitpakt zoals verwacht. In plaats van terug pakken op geweld en dwang omdat het presteren boven welzijn gaat. Zo'n ronde is toch al verloren, pak dan even je gemak en maak er nog wat positiefs van voor je paard.
En als dat niet kan omdat er te veel financiële druk op staat, moeten we even goed denken of het dan wel überhaupt moet...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:22

AlwaysH schreef:
Avalanche schreef:

Dat dus. En men die zegt dat die corrigerende tikken een paard opeens doen beseffen dat ze het tóch maar wel moeten doen, snappen niet waarom een paard staakt en hoe je dat moet oplossen.

Snap overigens heel goed dat je in zo’n situatie niet altijd weet hóe je het direct moet oplossen. Ik zou er zelf de skills niet voor hebben waarschijnlijk.

<3

ik ben toen ik tiener was, en het geduld er niet voor had, weleens afgestapt omdat ik anders een héle boze papa had.

Ik had toen ook de skills niet. Als je kan afstappen en voor je paard kiest, en dat consistent blijft doen, krijg je dat terug van je paard.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:33

De ruiter zat blijkbaar te slapen en tuigt vervolgens uit frustratie zijn paard af. Grote vent ben je dan.

Ik neem aan dat deze prof weet dat het paard altijd sterker is dan hij en dat het vertrouwen van het paard in de ruiter onontbeerlijk is om een dergelijk parcours rond te komen. En dat je dat zo verliest.

Ik ben blij dat de beschaving ook de springsport bereikt. We slaan niet in op mensen, niet op honden, niet op paarden.

Als iemand dit op het concoursterrein deed met een stoute hond, dan zou men verontwaardigt zijn. Inclusief iedereen in dit topic.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:03

Wat een idioo*t.
Dit is mishandeling.