***Update*** Pony's zonder water in hitte, voorbijgangers slaan alarm

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:59

Marjo schreef:
Lijkt me sterk dat ze de dierenpolitie gebeld hebben, aangezien die geen rechtstreeks telefoonnummer hebben.

meldpunt 144?

Alleen geeft die dus aan dat je als je een dier in hittestress vind dat je dan gerust 112 kan bellen.
https://www.facebook.com/Meldpunt144/vi ... 024139856/

En als mensen dan de politie erbij halen doen ze niets....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:00

Sabbientje schreef:
Marjo schreef:
Lijkt me sterk dat ze de dierenpolitie gebeld hebben, aangezien die geen rechtstreeks telefoonnummer hebben.

meldpunt 144?

Alleen geeft die dus aan dat je als je een dier in hittestress vind dat je dan gerust 112 kan bellen.
https://www.facebook.com/Meldpunt144/vi ... 024139856/

En als mensen dan de politie erbij halen doen ze niets....

Klopt, maar Meldpunt 144 is niet de dierenpolitie en gaat ook niet ter plaatse :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:15

De politie zegt toch dat ze water hebben? Dat zullen ze heus gecontroleerd hebben.

Vind het maar een vaag verhaal.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:19

Marjo schreef:
Klopt, maar Meldpunt 144 is niet de dierenpolitie en gaat ook niet ter plaatse :)

Jawel.. :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:26

Sunnda schreef:
De politie zegt toch dat ze water hebben? Dat zullen ze heus gecontroleerd hebben.

Vind het maar een vaag verhaal.

Als de melder eerst de waterbakken vult, begrijpelijk hoor, en vervolgens komt de politie dan kunnen ze weinig doen.

superpony

Re: ***Update*** Pony's zonder water in hitte, voorbijgangers slaan alarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:36

Het is tenenkrommend hoe paarden er soms bij staan en hoe er met meldingen wordt om gegaan.

Je ziet heel vaak dat paarden op de wei geen water hebben. Maar als een eigenaar/stal zegt dat ze x aantal uren op de wei staan en dan op stal kunnen drinken is het prima.

Heel veel weides zijn kaal, maar dat vinden ze nog goed genoeg. Er zijn zelfs nog steeds mensen die denken dat een kale wei beter is voor pony's en hb gevoelige paarden bijvoorbeeld.

En dan zijn dat slechts de dingen die je ziet. Wij hebben net een setje pony's die alleen op een kale wei liepen, de merries veulens moesten krijgen en af en toe behoorlijk grof bekapt werden. Ze zien er aan de buitenkant redelijk uit, maar de merrie kon moeilijk kauwen, is gaan compenseren, omdat de kiezen echt schandalig lang waren.

Elke keer dat de paarden worden weggehaald zijn ze al in dusdanig slechte staat dat men veel en veel eerder ingegrepen had moeten worden. Zet er echte ervaren paardenmensen op, die zien dat op tijd en niet wanneer het (bijna) te laat is.

Je weet dat het zomer is en paarden water nodig hebben, ook bij de niet extreme hitte.

Maar, ik was geen water gaan kopen, hoe graag ik ze ook water wil geven, helpt het niet en wordt het probleem onzichtbaar.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:16

Heel sneu voor de ponys en wederom een falend systeem.

Maar lees hier op Bokt ook maar eens, hoe zelfs hier Bokkers denken dat je bij 40 graden gerust de paarden in de zon buiten kunt houden...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:19

En al die mensen die toch per se moeten rijden.............

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:22

Ja ook zoiets..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:33

nine1987 schreef:
Marjo schreef:

Jawel.. :j

Zeker niet ;)

144 is enkel het meldpunt en maakt meldingen aan voor LID, NVWA of de dierenpolitie. En de dierenpolitie zijn enkel gewone agenten die als extra taak de dieren erbij hebben ;)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:04

Voor de omstanders heel frustrerend zo’n reactie maar top dat ze zelf voor een beetje water hebben gezorgd.
Waarom ook al die kale weides zonder bomen of struiken? Kunnen we die collectief niet eens aan gaan planten voor wat schaduw? Verplicht min 1 boom per weide?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 23:49

Hier in de buurt ook schapen en koeien zonder schaduw en dan gaan we het nog maar niet hebben over konijnen in ellendige hokjes met dit weer. Mensen die dieren zo houden met deze weersomstandigheden (wbt konijnen ook zonder deze weersomstandigheden) mogen zich toch de oren van het hoofd schamen, politie die dit goed keurt ook.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:10

Echt zielig.
Bij ons in de buurt zou er door de (dieren)politie/ AID wel actie ondernomen worden.
Tragisch dat dit daar niet gebeurde.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:29

Ibbel schreef:
Citaat:
De politie heeft inmiddels de eigenaar van de wei getraceerd. "Wij hebben hem gezien de extreme weersomstandigheden aangesproken en op zijn verantwoordelijkheid gewezen. De man gaf aan dat hij doende was maatregelen te treffen en die zo snel mogelijk zal realiseren", aldus de politie. Tot die tijd houden agenten vinger aan de pols.

Ik begrijp niet dat je als politie niet zegt: "Ik ga nú met u mee, u gaat nú een kuubtank/oude badkuip/5 speciekuipen neerzetten en met water vullen. Nú, niet straks, niet vanavond. Gewoon nú."

Hoe moeilijk kan het zijn 'maatregelen te treffen en die zo snel mogelijk realiseren'?

Nou, precies. Daar verbaas ik me ook over.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:38

Pareltjes schreef:

Maar lees hier op Bokt ook maar eens, hoe zelfs hier Bokkers denken dat je bij 40 graden gerust de paarden in de zon buiten kunt houden...

Schaduw plekken is natuurlijk een must, maar denk wel dat het buiten fijner is voor de dieren dan op stal met die hitte.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:49

superpony schreef:
En al die mensen die toch per se moeten rijden.............

Idd... Heb zelfs wedstrijden weten doorgaan maandag, en maandag was het ook al goed warm hier in België.

Ik rij mijn paarden niet als het boven 25 graden is. Dan wacht ik wel af of Het's avonds goed afgekoeld is. Zo niet, aai over de bol, hapje voer en gewoon met rust laten.

Die van mij staan ook wel 24/7 buiten, maar met de extreme warmte van dinsdag stonden ze heel veel in de stallen of in de schaduw.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:50

_Mir schreef:
Pareltjes schreef:

Schaduw plekken is natuurlijk een must, maar denk wel dat het buiten fijner is voor de dieren dan op stal met die hitte.
ligt eraan of het op stal echt frisser is.
Mijn zus haar merrie stond op stal, maar er waren ventilatoren in de stal gang gezet waardoor het duidelijk frisser was dan buiten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:02

Wij hebben buitenstallen en daar was het warmer dan buiten dus ervoor gekozen om ze wel buiten te laten. Maar ze konden wel altijd in de schaduw van de schuilstallen staan. Daarnaast een poel gemaakt ter verkoeling in de paddock en de sproeiers aan op de weide.

Maar in het verleden al mee gemaakt dat watergeven in je nadeel kan werken bij zo'n melding.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:50

ik verbaas me er ook over dat er genoeg mensen zijn die denken dat je met die temperaturen niks hoeft te doen.. ook wij hebben een kale weide maar stonden op zondag toch echt provisorisch schaduw te creëren en extra waterbakken te vullen. Onze paarden hadden gewoon rust die twee dagen.. en even verderop zie ik iemand om 15 uur middags gewoon zijn paard rijden .... ik kan dat gewoon niet begrijpen..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 12:28

Als je dan moet trainen doe dat dan om 6 uur smorgens...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 12:32

Een paard in vorm en goede conditie kan gewoon een aantal dagen even niet werken, zeker als het verder voldoende vrij kan bewegen.
ipv voor de hitte rijden, dan lekker buiten laten staan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 12:37

Ja maar er zijn zat paarden die niet buiten staan he ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 12:45

Popstra schreef:
Ja maar er zijn zat paarden die niet buiten staan he ;)

Er zijn ook zat mensen die niet met hun kont op een paard horen...........Maar als ik lees hoe stoer mensen zichzelf vinden dat ze in de nacht begonnen, terwijl je de paarden vrij kan geven of in die koele tijd even buiten had kunnen laten lopen, is het nog steeds zeer teleurstellend.

Onze paarden zijn met de warmte ook amper ter voorschijn gekomen, maar zag ze duidelijk 's avonds in beweging komen.
Door naar paarden te kijken die vrije keuzes hebben, zouden sommigen nog veel kunnen leren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 12:49

Nou vind er niks stoers aan. Mensen die er hun brood mee verdienen moeten toch wat.
Nu was het 1 dag zo extreem maar wat als het langer duurt? Alles maar laten staan?
Denk niet dat de klanten daar blij van worden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:07

_Mir schreef:
Pareltjes schreef:

Ieder paard is natuurlijk anders. Hier hebben ze een schuilstal maar daar zijn ze niet veel uit geweest. Alleen als ze water wilde drinken. En laat op de avond en op de wei hebben ze ook wel schaduw. Heel eerlijk zou ik toch de paarden makkelijker op stal zetten en dan avond/nacht buiten. Dan zonder stal in die hitte. Blijft altijd moeilijk. Zelf vind ik het sowieso lastig om paarden in de zomer buiten te zien staan zonder schaduw of het nu 20 of 35 graden is.