Effecten van de stikstofplannen op de paardenhouderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:57

LvdO schreef:
xxCYNNxx schreef:
nou minder kinderen zou een hele goede beslissing zijn, dus een 1 kind regel zou ik zeker achter staan. Gezien de overbevolking zou de planeet zelf daar zeer bij gebaat zijn dat de wereldbevolking drastisch inkrimpt ipv maar blijft groeien.

Ik ben het met je eens dat het niet om stikstof gaat. Als het daarom ging, zou stoppen voldoende moeten zijn en kunnen boeren ( mits ze dat willen) gewoon hun hectares behouden. Maar dat laatste is niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat boeren hun land gaan afstaan.

Precies dit inderdaad. De stikstofcrisis is een gevolg. niet van teveel boeren of teveel industrie. Maar van teveel mensen. Als er minder mensen zouden zijn, dan was er minder industrie nodig en minder voedsel. De populatie heeft zich biologisch gezien ontwikkeld als een plaag en normaliter zou een flinke ziekte of voedselschaarste ervoor zorgen dat dit weer in evenwicht wordt gebracht. Maar de mens acht zich superieur met alle technologie en kennis. We worden steeds ouder en het worden er steeds meer. Kan een vrouw op de natuurlijke manier geen kind krijgen? Nou, dan regelen we toch in het laboratorium dat het kan...

Enerzijds ben ik zeker voor een regeling van minder kinderen, echter is in het verleden wel gebleken dat ook dit veel leed met zich mee brengt. In china werden meisjes gedood na de geboorte, want ouders hadden een jongen nodig en ze mochten maar een kind.

in een ideale wereld zou men zelf tot inzicht komen en beseffen dat het zo niet langer kan. Minder mensen, dat is DE ENIGE oplossing. Wereldwijd. Maar ja, hoe haalbaar is dat? In ieder geval ben ik van mening dat het creëren van grote gezinnen ontmoedigd moet gaan worden. Kinderbijslag eraf en een klimaattax erop. Wil je vijf kinderen? Dat betaal je maar. Wellicht zou dat helpen.

Dan zou dit hele gezeik niet nodig hoeven zijn. Nu is het boertje pesten en landjepik... Daarom komen wij vandaag in actie en zetten we alles vast. Trots op mijn collega's door het hele land. We gaan ervoor!

Amen Amen Amen!
Dit is wat ik al die tijd al zeg tegen mensen om mij alleen jij verwoord het even 100 keer beter en 100 keer minder lomp en grof!

Het probleem zijn de mensen. We zijn overbevolkt op deze wereld!

Qimm

Re: Effecten van de stikstofplannen op de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:09

Overbevolkt en massaconsumptie. Meer, meer, meer. Meer kopen. Meer produceren. Meer weggooien. Meer uitstoot.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:23

Heerlijk, al die complottheorieën hier :')

Het probleem is niet zozeer teveel mensen. Het grote milieuprobleem is teveel mensen met een Westerse levensstijl.

Als een ieder die nu blind roept 100% achter de boer te staan, in zijn dagelijks leveren nu eens STRUCTUREEL flink zou gaan consuminderen, dàt zou verschil gaan maken. En ja, dat is dus ook minder vlees en minder zuivel. Net als minder Primark, minder Action en minder iPhone. Minder auto, minder vliegtuig, minder douchen, minder afval....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:00

Ehm check, check, check...wie zegt dat mensen dat niet doen? ik heb nog nooit gevlogen uberhaupt..het is dat ik niet kan fietsen meer en afhankelijk ben van de auto maar anders zou ik zoveel mogelijk op de fiets doen. Maar goed, je hebt een punt..het helpt pas als iedereen dat gaat doen.

Ik denk wel dat het probleem teveel mensen is, neem nu de NS..er zijn zoveel meer treinen en regelingen nodig om al die mensen op hun plek te krijgen. Waar vroeger bijvoorbeeld 1 trein per uur voldoende was.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:07

Dees schreef:
Heerlijk, al die complottheorieën hier :')

Het probleem is niet zozeer teveel mensen. Het grote milieuprobleem is teveel mensen met een Westerse levensstijl.

Als een ieder die nu blind roept 100% achter de boer te staan, in zijn dagelijks leveren nu eens STRUCTUREEL flink zou gaan consuminderen, dàt zou verschil gaan maken. En ja, dat is dus ook minder vlees en minder zuivel. Net als minder Primark, minder Action en minder iPhone. Minder auto, minder vliegtuig, minder douchen, minder afval....

Het probleem is wel degelijk te veel mensen. Ook als ze zouden minderen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:12

Qimm schreef:
Overbevolkt en massaconsumptie. Meer, meer, meer. Meer kopen. Meer produceren. Meer weggooien. Meer uitstoot.

precies, dit is het. Niets anders.

@ Dees
Ik heb nog nooit gevlogen.

Ik verslijt alles tot het niet meer te repareren is.

primark nog nooit geweest, koop graag op vinted.

Hou niet van spulletjes in huis. Dus geen action meuk. Wel de shampoo want die is goedkoper (en nog dierproefvrij ook)

Telefoon is met sim only en komt niet elke 2 jaar een nieuwe maar als hij het niet meer doet.
Laptop is van 2016.
Tv geen idee...

Gas gebruiken wij vrijstaand 400 kuub per jaar, ja dat lees je goed.
Dus dat minder lang douchen en een trui binnen aan doen we al.
Zonnepanelen voor de elektriciteit.

Vlees eten we al minder dan 10 jaar terug.
Eten haal ik graag uit het schap van vandaag, veel kan in de vriezer.

Boodschappen met een briefje, dus alles gaat ook op, niets weggegooid.

Afval word gescheiden zoals het hoort.

Dus nog minder?
Ja minder kinderen, minder mensen, dat is echt waar het om gaat. Dat zijn complottheorieën, gewoon feiten.

En ja mensen die teveel meuk kopen ook, menen dat vakantie in Nederland niet kan en de wereld dan vergaat. zoiets ja.

Maar vele doen dat al niet.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:15

Och och wat een onzin weer.

Overbevolking?
De groei remt al decennia lang af.
En waar is die overbevolking? Enig idee waar de meeste mensen wonen, wereldwijd?

En enig idee wat de grootste leeftijdsgroep is, wereldwijd?

Dat zijn niet de grootste vervuilers hoor!
Dat kan nl. helemaal niet. ;)
Die hebben het geld én de leeftijd niet om dat te kunnen!

De meeste rotzooi wordt in het Westen geproduceerd!
Door onze levensstijl.
Wij willen al die troep consumeren.
En inderdaad zijn er ook nog veel andere grote vervuilers!
Tata en Schiphol moeten absoluut ‘verschonen’! Het wegverkeer kan schoner!

Maar het is een feit dat de landbouw, wereldwijd en dan m.n. de veehouderij dus, meer uitstoot dan die andere bronnen sámen!

Dus waar moet dan al lang en dringens iets aan gebeuren?!

Het is fout beleid geweest dat onze overheid maatregelen maar steeds vooruit heeft geschoven en zelfs het tegenovergestelde heeft bereikt.
Daarmee is de boeren een rad voor ogen gedraaid. En natuurlijk leidt dat tot frustratie!
Juist daarom moeten die tegemoet gekomen worden, op wat voor manier dan ook.

Maar dat de veestapel drastisch ingekrompen moet worden, staat buiten kijf!

O en minder mensen hier? Er is nu al een schreeuwend tekort aan personeel, overal. En vergrijzing.
Dus met minder -werkende- mensen, komen we hopeloos in de knoei en is bijv. de zorg niet te betalen en onuitvoerbaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:18

Voordat de kinderen die nu gemaakt worden gaan werken is de vergrijzing over de top.
Dus ja geen kinderbijslag meer boven 1 kind en toeslag bij meer dan 3 kan best.

en overbevolking remt.... ja in Nederland als we niemand meer binnen laten, wereld wijd groeit he nog steeds.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:25

Er komt vanzelf wel weer een pandemie of een oorlog die het aantal mensen laat afnemen. Nature will find it's way.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:29

onpaard schreef:
Er komt vanzelf wel weer een pandemie of een oorlog die het aantal mensen laat afnemen. Nature will find it's way.

Dat zeg ik ook al lang. Bij teveel konijnen komt er ook een ziekte.
En corona was naar mijn idee maar een voorproefje.
En dan was deze quarantaine een lachertje omdat de medici geen prikje hebben.

Maar goed dat zien we dan wel weer. :)

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:41

Het stikstofprobleem waar het omgaat is door de overheid groter gemaakt dan het daadwerkelijk is.
Daarnaast heeft de NLse overheid er zelf voor gekozen om mega versnipperd natura2000 gebieden aan te wijzen, die vervolgens voor veel belasting geld worden onderhouden door diverse natuurclubjes.
En dan gaan we ook nog werken met berekeningen van 4jaar oud ipv recente metingen van nu.

Laten we beginnen met metingen van nu te gebruiken (is echt niet moeilijk met hedendaagse techniek)en laten we de KDWs in heel Europa (bij voorkeur de hele wereld) gelijk trekken.
En laten we vooral ook alle vervuilers meenemen in de modellen, dus ook de industrie, het vliegverkeer, de consument etc.
Volgens mij hebben we dan een eerlijk vertrekpunt en kunnen we dan met elkaar kijken hoe dat op te lossen.
Dan zal er vast ook wat moeten gebeuren bij de agrariers, maar zeker ook bij de industrie en consument.
En er zullen ook zaken in het beleid in NL moeten wijzigen.
Nu worden alle pijlen op een sector gericht die schijnbaar wat makkelijker zijn te handelen dan grote multinationals met dure advocaten, dat klopt niet en is niet eerlijk.

Ik ben het eens met de protesten die nu in heel het land gaande zijn, niet met volledige blokkades van snelwegen overigens, maar ik begrijp het wel.
De plannen die er nu liggen raken niet alleen de agrarische sector maar iedere burger in NL, maar dat verhaal wordt niet verteld in de media.
Zolang er geen eerlijk verhaal ligt met eerlijke behandeling van iedereen dan mogen, nee moeten de protesten doorgaan.
Zoals het beleid nu opgelegd wordt klopt het simpelweg niet.

Volgens de minister gaat het niet om (huizen)bouwen, maar ze spreekt zichzelf tegen. zoek haar uitleg van het stikstofprobleem voor het jeugdjournaal voor de grap maar eens op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:54

Precies!

En dat tegenspreken wbt het huizen bouwen hebben al meerdere ministers gedaan. Rutte zelf ook.

Dus als er ook allemaal minder mensen zouden zijn of komen, waarom zou er dan zoveel bijgebouwd moeten worden? dat klopt toch helemaal niet?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:02

Niet alleen huizen.
Windmolens, daar mag het buitengebied last van hebben, niet de stad.
Hier in de buurt komt een stroomverdeelstation van 10 hectare, dat gaat ook niet bij de burger op het speelveldje staan, daar moet een boer zijn grond voor inleveren.
Voor de gesubsidieerde Tesla die de vele niet kunnen betalen.

Datacentra, vooral voor het buitenland, wij hebben snel internet.

Hier kilometer of 7 bij mijn huis vandaag komen zeer grote warehouses, daar zijn enkele jaren terug diverse boeren weggekocht. Nu lelijke blokkendozen in opbouw.

Dat komt allemaal op boerengrond.
meer mensen, meer industrie, meer stroom nodig enz enz.
En inderdaad een miljoen huizen extra.
Maar als je dan zegt maak in de stad maar hoogbouw, nee dat willen de mensen ook niet...doe maar fijn in het groen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:05

Ja dus het verhaal klopt niet, want als er minder mensen zouden zijn/ komen dan zou al die uitbreiding niet nodig zijn. En daarom denk ik ook dat minder mensen de oplossing is. Alleen gaat dat ten koste van de economie en de welvaart..maar laat dat net weer goed zijn voor het milieu en het klimaat. Maar daar gaat het helemaal niet om, het gaat alleen om: meer, meer, meer....geld.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:24

Onze bevolking groeit niet enkel doordat wij kinderen op deze wereld zetten. Maar ook door arbeidsmigranten en asielzoekers die een graag een dak boven hun hoofd willen.
Als ik in de regio kijkt zijn er best veel huizen jaren terug goedkoop opgekocht. Eerder zaten die echt bomvol met arbeidsmigranten ( soms wel 12-14 tegelijk in een 1 gezinswoning). En dat pikken ze ook niet meer. Een deel ervan ging eerder weer een periode terug, maar hebben nu hun gezin hier naar toe gehaald. En vanuit hun oogpunt echt wel begrijpelijk.

Maar alles bij elkaar opgeteld word het wel steeds voller en voller.

Ook hier in de regio zijn er best veel boeren uitgekocht.
* Nieuw kassen complex ( doel 2e Westland)
* Windmolen parken
* Google en Microsoft data centra (en komen er nog meer bij).
* Velden vol met zonnepanelen.
* Eerder waren er al een hoop boeren uitgekocht voor een te creëren randmeer, maar is nooit van de grond gekomen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:40

DuoPenotti schreef:
Voordat de kinderen die nu gemaakt worden gaan werken is de vergrijzing over de top.
Dus ja geen kinderbijslag meer boven 1 kind en toeslag bij meer dan 3 kan best.

en overbevolking remt.... ja in Nederland als we niemand meer binnen laten, wereld wijd groeit he nog steeds.

Ik lees dit overal terug op Bokt. Maar dit is niet waar. Ja, de bevolking groeit nu nog steeds, maar de groei remt en de wereldbevolking zal vanaf 2064 zelfs af gaan nemen. Niet dat wij daar persoonlijk wat aan gaan hebben, wij zitten lekker in die piek, maar toch. :+

https://scientias.nl/wereldbevolking-gr ... daarna-af/

Lekker off-topic maar het is zo'n hardnekkig fabel dat de wereldbevolkin alleen maar toe gaat nemen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:41

De bevolking neemt af? De wereldbevolking is nog nooit zo groot in getale geweest, als op dit moment. Roep al jaren dat de mensheid moet krimpen. Maar dan komt er een virus, waar wereldwijd en procentueel amper iemand van omvalt, maar dan mag je niets over zeggen....

Wij zijn qua mensheid compleet doorgeslagen in alles. Zeker degenen met de westerse mentaliteit. Die zitten ook in het oosten inmiddels hoor. De politiek, de democratie, ach, het is zo versnipperd al jaren. En lange termijnvisie hebben ze nooit, dus wat heb je er dan aan?

Onze voeding is vergiftigd. Moet al jaren goed kijken wat ik koop voor mijn bewuste gezondheid. Nee, ik zit niet te wachten op nog meer mensen, nog meer spullen, nog meer junkfood of bespoten troep. Meer huizen, gebouwen, asfalt, vliegvelden, zelfs andere culturen, nee, asjeblieft niet.

Vlees en de meeste zuivel heb ik ook al vele jaren (35 jaar ofzo!!) achter mij gelaten. Ben voor biologisch, kleinschalig, vega(n), voor de natuur en ik heb/hoef geen groot huis (heb zonnepanelen) en ik heb in min leven één dochter op deze wereld gezet. Ik hou van mijn paarden en van dieren maar liever niet voor consumptie. Boeren zijn belangrijk, mits ze overgaan, al dan niet geholpen, op biologische, duurzame en wellicht kleinschalige bedrijven. Meer zoals het vroeger was. Megastallen, weg ermee. In mijn omgeving zitten veel boertjes met een baan ernaast of ze hebben ook een zorgboerderij, loonbedrijf, paardenstalling paddock paradise of zijn hovenier. Beesten lopen lekker buiten, zoals het hoort...

Ik zit zelf met mijn paarden direct naast Natura2000 gebied. Vooralsnog geen regeltjes. Wil graag meer doen voor de natuur. Maar als ik zie wat er over ons heen vliegt en wat er in de verte langs raast over de A27 en dat veel mensen maar willen 'hebbe hebbe hebbe', want het is nog niet genoeg, tja...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:48

De snelheid waarmee de bevolking groeit neemt af, maar het cijfertje van mensen op de planeet groeit elk jaar verder

jaar totale bevolking toename
2020 7,794,798,739 1.05 %
2019 7,713,468,100 1.08 %
2018 7,631,091,040 1.10 %
2017 7,547,858,925 1.12 %
2016 7,464,022,049 1.14 %
2015 7,379,797,139 1.19 %
2010 6,956,823,603 1.24 %
2005 6,541,907,027 1.26 %
2000 6,143,493,823 1.35 %
1995 5,744,212,979 1.52 %
1990 5,327,231,061 1.81 %
1985 4,870,921,740 1.79 %
1980 4,458,003,514 1.79 %
1975 4,079,480,606 1.97 %
1970 3,700,437,046 2.07 %
1965 3,339,583,597 1.93 %
1960 3,034,949,748 1.82 %
1955 2,773,019,936 1.80 %

bron: https://www.worldometers.info/world-population/

Population Growth today
91.950
(op dit moment :+) Dat zijn een hoop mensen hoor...
Laatst bijgewerkt door Qimm op 05-07-22 09:56, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:51

2064...2064
ja ooit neemt hij af, maar nu groeit hij nog steeds hoor. En hard!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:56

Misschien ook omdat als er eindelijk een pandemie is we allemaal in quarantaine moeten blijven.

Mensen worden veel te oud…. Klinkt cru maar ik heb die discussie ook wel is met mijn man. 90 worden lijkt me echt een straf. 75/80 is toch prima. Dat is al behoorlijk oud.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:59

Ligt er aan hoe.
Ik heb mensen gezien van 90 die echt nog fit zijn. Dan lijkt het mij geen straf.
Maar kwakkelen en 80 worden lijkt me verschrikkelijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:00

Ik vind het vooral verbazingwekkend dat er tijdens de pandemie zoveel kinderen zijn geboren. Je zou denken dat het afremmend zou werken en nu met de crisis ook, maar nee...

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:00

Laat er maar een hele heftige pandemie, wereldwijd komen, die de wereldbevolking flink laat krimpen. En wat strenger zijn tegen migratie mag ook wel, als er al geen woonhuizen zijn voor eigen bewoners, waarom zou je dan zoveel migranten binnen halen?

En dit zal vast weer allemaal heel asociaal klinken, maar we mogen als land ook wel een keertje aan onszelf gaan denken. Echte vluchtelingen die tijdelijk blijven heb ik geen moeite mee, die willen namelijk weer graag terug naar hun eigen land. Maar niet de gelukzoekers en profiteurs of degene die gelijk crimineel gedrag vertonen.

En onze overheid heeft zich al zo vaak versproken en aangegeven dat ze gewoon huizen willen bouwen, heeft niks met natuurbehoud meer te maken. Ik hoop dus echt dat de boeren voet bij stuk houden en flink blijven protesteren. Was mooi om gisteren de paardensector mee te zien doen op de A28!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:04

Mdrf schreef:
Laat er maar een hele heftige pandemie, wereldwijd komen, die de wereldbevolking flink laat krimpen. En wat strenger zijn tegen migratie mag ook wel, als er al geen woonhuizen zijn voor eigen bewoners, waarom zou je dan zoveel migranten binnen halen?

En dit zal vast weer allemaal heel asociaal klinken, maar we mogen als land ook wel een keertje aan onszelf gaan denken. Echte vluchtelingen die tijdelijk blijven heb ik geen moeite mee, die willen namelijk weer graag terug naar hun eigen land. Maar niet de gelukzoekers en profiteurs of degene die gelijk crimineel gedrag vertonen.

En onze overheid heeft zich al zo vaak versproken en aangegeven dat ze gewoon huizen willen bouwen, heeft niks met natuurbehoud meer te maken. Ik hoop dus echt dat de boeren voet bij stuk houden en flink blijven protesteren. Was mooi om gisteren de paardensector mee te zien doen op de A28!

Eens zolang we nog Nederlanders hebben in geldnood/ bijstand dan vind ik het jammer dat de gevangenis vol zit met niet Nederlands sprekend volk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:18

Om de wereldbevolking te laten krimpen heb je welvaart nodig.
Het is dus zaak dingen eerlijker te verdelen over de wereld.

Ten tweede aangezien Nederland vergrijst en toch iedereen AOW en pensioen wil moet er voldoende beroepsbevolking blijven om die lasten op te hoesten.
Nog los van het feit dat er gewoon werk gedaan moet worden.
Daar zijn jonge mensen voor nodig.