Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:57

Janine1990 schreef:
Nieuwe natuur inrichten...

Wat is daar natuurlijk aan? :')

Ik vraag me vooral af wat we met die extra gebouwde woningen moeten over 40 jaar....

De groene vlaktes is helemaal niks natuurlijks aan

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 00:01

Amber_anne schreef:
Janine1990 schreef:

Ik vraag me vooral af wat we met die extra gebouwde woningen moeten over 40 jaar....

Natuurlijker dan zonneweides of woonwijken.
Ik geniet van die groene vlaktes om me heen ;).

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 00:02

Dit gebeurt toch momenteel al? Ik hoorde hier pas een boer/paardenhouder uit de omgeving over.

Die moest gaan schuiven met zijn jonge dieren omdat het land als natuur aangewezen werd en dan mag je bijvoorbeeld ook niet bemesten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 00:05

Amber_anne schreef:
Janine1990 schreef:

Natuurlijker dan zonneweides of woonwijken.
Ik geniet van die groene vlaktes om me heen ;).[/quote]

Maar daar gaat het artikel ook helemaal niet over :)

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 00:08

Amber_anne schreef:

Jij reageert op; natuur inrichten, wat is daar natuurlijk aan?
Jij zegt dat je groene vlaktes niet natuurlijk vind. Dat staat toch ook buiten het artikel? Jij reageert toch op Janine. Ik reageer weer op jou :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 00:13

Balko schreef:
Amber_anne schreef:

Jij reageert op; natuur inrichten, wat is daar natuurlijk aan?
Jij zegt dat je groene vlaktes niet natuurlijk vind. Dat staat toch ook buiten het artikel? Jij reageert toch op Janine. Ik reageer weer op jou :j

En weilanden kun je ook op hele verschillende manieren inrichten. Een weiland vol met kruidige planten kan ook bijdragen aan de biodiversiteit. Het hoeft geen groene vlakte te zijn. Er zijn hele goede oplossingen denkbaar. Maar als ze in Nederland liever inzetten op onteigening en alle grond naar natuur organisaties dan zal de polarisatie nog verder toenemen.

Vooral op het platteland pikken mensen het niet meer.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 00:15

Het artikel gaat over weides (groene vlaktes) opnieuw inrichten voor natuur.
Mijn opmerking dat groene vlaktes niet natuurlijk zijn is dus zeker wel ontopic.

Huizen en zonnepaneel velden niet. Daar gaat het dus ook helemaal niet over. Dat je graag naar gras kijkt kan maar je uitzicht wordt niet verstoord door het kijken naar een natuurlijkere inrichting van het landschap

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 01:04

Het gaat me niet eens zozeer om de inhoud: Het gaat me erom dat het schandalig is om dit te plaatsen als nieuwsredactie. Geen bronvermelding, niks. Alleen maar rare oneliners, geen onderbouwing, geen bewijzen, geen onderzoeken. Niks. Dat is dus geen nieuws, dat is een opinie die je beter naar de Ditjes en Datjes had kunnen insturen.

Als jullie zo graag journalistje willen spelen met een heuse Nieuwsredactie, heb je je ook aan enige journalistieke code te houden.

superpony

Re: Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 01:10

Het werd op facebook ook al gedeeld. Heb het alleen niet gelezen verder.

Ik denk dan heel simpel; heel veel mensen zouden hun paard wel in een natuurgebied willen of bomen etc in de wei. Niet iedereen, maar steeds meer wel.

Maar goed, al die regeltjes weer ga ik me nu nog niet druk om maken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 01:23

Nieuwsredactie schreef:
Paardenwelzijn is erg belangrijk. De natuurlijke behoefte van een paard bestaat uit het hebben van sociaal contact met soortgenoten, de mogelijkheid tot vrije beweging, toegang tot vezelrijk voedsel, veiligheid en routine. Bij het vervullen van deze behoefte speelt weidegang een belangrijke rol.

Ok. Waarvan akte.

Nieuwsredactie schreef:
Hier is ruimte voor nodig, en juist die ruimte wordt steeds schaarser in Nederland.

Ok, ok. Bron? Waarom wordt ruimte schaarser? En in welke regio's dan? Wat neemt de meeste ruimte in? Wat gaat de meeste ruimte innemen? Bronvermelding, bronvermelding, bronvermelding.

Nieuwsredactie schreef:
Het Natuurnetwerk Nederland bestaat uit gebieden waarin de natuur voorrang heeft. Zo helpt het netwerk het behoud van planten en dieren in geïsoleerde gebieden.

Het zorgt vooral voor de verbinding tussen natuurgebieden. Het zorgt ervoor dat gebieden niet meer zo geïsoleerd ofwel versnipperd zijn, wat belangrijk is voor biodiversiteit. Je hebt dit letterlijk overgeschreven, dus: bron!!
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland

Nieuwsredactie schreef:
De provincies zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling en begrenzing van deze natuurgebieden. Zij hebben met het Rijk afgesproken om 80.000 hectare nieuwe natuur in te richten tot 2027.

Klopt. Maar wederom: bronnen bronnen bronnen! Al zet je het als hyperlink.

Nieuwsredactie schreef:
Paarden en andere grote grazers zijn in veel gevallen niet toegestaan in deze natuurgebieden. De gebieden zijn ook niet geschikt voor paarden, vanwege de zachte bodem: paarden kunnen hier (pees)blessures op ontwikkelen en er kunnen andere problemen ontstaan, van mok tot white line disease, tot zelfs hoefkanker. Daarnaast groeien er ook vaak planten die giftig zijn voor paarden, bijvoorbeeld dotterbloem, Sint-Janskruid, Hertshooi, Waterkruiskruid, et cetera.

Ok. En? Waarom relevant? En wederom: bron!

Nieuwsredactie schreef:
Volgens de beheersplannen mogen paarden die in dergelijke gebieden lopen niet ontwormd worden, wat niet gunstig is voor de gezondheid van het paard.

Ah, dus je hebt het over 'wilde' paarden die als beheersmaatregel worden ingezet? Hierboven zeg je nog dat paarden en andere grazers niet zijn toegestaan? Of bedoel je paarden die op buitenrit het gebied kruisen? Onduidelijk!

Nieuwsredactie schreef:
Tenslotte mag er alleen tussen eind augustus en begin oktober beweid worden, en ook niet meer dan één paard per hectare.

Bron!! Waar mag dan beweid worden? Door wie? Van wie zijn die paarden? Semiwild? 'Tenslotte' klinkt als een soort slotargument, maar het is tot dusver totaal onsamenhangend wat voor punt je nou aan het maken bent. En wat de relevantie is van dit laatste slotargument. Waarom is het slecht dat er alleen tussen eind augustus en begin oktober beweid mag worden, voor wie is dat slecht? Uitleggen!

Nieuwsredactie schreef:
Als landeigenaren onteigend worden, staat dit haaks op het streven van meer vrije beweging voor paarden.

Wat? Hoe kom je in gódsnaam tot deze conclusie aan de hand van de 'argumenten' die je hierboven noemt? In je conclusie komt ineens het onteigenen van landeigenaren naar boven, dat heb je nog niet eerder genoemd. Dus: bron! Wie gaat waar land onteigenen? Waarom? Wanneer? Hoe? En dan: waarom staat dit haaks op het streven? Leg uit! En ook hier weer: over welke paarden heb je het nu? Sportpaarden? Semiwilde paarden?

Nieuwsredactie schreef:
Deze plannen kunnen inhouden dat veel hippische ondernemers hun bedrijf zullen moeten stoppen.

Wederom een wilde conclusie. Hoe kom je tot deze conclusie? Ook hier is dit geen logisch gevolg van de door jouw genoemde argumenten. Waarom zullen veel hippische ondernemers moeten stoppen? 'Deze plannen kunnen inhouden': vage zin. Het kán? Welke aspecten van de plannen dan precies en wat zijn dan precies de gevolgen? Wat voor bedrijven hebben we het over? Heb je cijfers, bronnen?

Kortom: prima om je zorgen over te maken of een mening over te hebben. Maar iets met deze kwaliteit plaatsen als Nieuwsredactie, dat kan écht niet. Dan moet je ook eerlijk zijn en zeggen dat het gewoon geplaatst wordt als opinie van iemand. Ook nog eens door iemand met een discutabel belang hierbij, geen onafhankelijk iemand.

En dan ook plaatsen als column, niet als Nieuwsredactie. Goedkoop scoren zo en werkelijk onbegrijpelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 01:58

BaileyMix schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Paardenwelzijn is erg belangrijk. De natuurlijke behoefte van een paard bestaat uit het hebben van sociaal contact met soortgenoten, de mogelijkheid tot vrije beweging, toegang tot vezelrijk voedsel, veiligheid en routine. Bij het vervullen van deze behoefte speelt weidegang een belangrijke rol.

Ok. Waarvan akte.

Nieuwsredactie schreef:
Hier is ruimte voor nodig, en juist die ruimte wordt steeds schaarser in Nederland.

Ok, ok. Bron? Waarom wordt ruimte schaarser? En in welke regio's dan? Wat neemt de meeste ruimte in? Wat gaat de meeste ruimte innemen? Bronvermelding, bronvermelding, bronvermelding.

Nieuwsredactie schreef:
Het Natuurnetwerk Nederland bestaat uit gebieden waarin de natuur voorrang heeft. Zo helpt het netwerk het behoud van planten en dieren in geïsoleerde gebieden.

Het zorgt vooral voor de verbinding tussen natuurgebieden. Het zorgt ervoor dat gebieden niet meer zo geïsoleerd ofwel versnipperd zijn, wat belangrijk is voor biodiversiteit. Je hebt dit letterlijk overgeschreven, dus: bron!!
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland

Nieuwsredactie schreef:
De provincies zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling en begrenzing van deze natuurgebieden. Zij hebben met het Rijk afgesproken om 80.000 hectare nieuwe natuur in te richten tot 2027.

Klopt. Maar wederom: bronnen bronnen bronnen! Al zet je het als hyperlink.

Nieuwsredactie schreef:
Paarden en andere grote grazers zijn in veel gevallen niet toegestaan in deze natuurgebieden. De gebieden zijn ook niet geschikt voor paarden, vanwege de zachte bodem: paarden kunnen hier (pees)blessures op ontwikkelen en er kunnen andere problemen ontstaan, van mok tot white line disease, tot zelfs hoefkanker. Daarnaast groeien er ook vaak planten die giftig zijn voor paarden, bijvoorbeeld dotterbloem, Sint-Janskruid, Hertshooi, Waterkruiskruid, et cetera.

Ok. En? Waarom relevant? En wederom: bron!

Nieuwsredactie schreef:
Volgens de beheersplannen mogen paarden die in dergelijke gebieden lopen niet ontwormd worden, wat niet gunstig is voor de gezondheid van het paard.

Ah, dus je hebt het over 'wilde' paarden die als beheersmaatregel worden ingezet? Hierboven zeg je nog dat paarden en andere grazers niet zijn toegestaan? Of bedoel je paarden die op buitenrit het gebied kruisen? Onduidelijk!

Nieuwsredactie schreef:
Tenslotte mag er alleen tussen eind augustus en begin oktober beweid worden, en ook niet meer dan één paard per hectare.

Bron!! Waar mag dan beweid worden? Door wie? Van wie zijn die paarden? Semiwild? 'Tenslotte' klinkt als een soort slotargument, maar het is tot dusver totaal onsamenhangend wat voor punt je nou aan het maken bent. En wat de relevantie is van dit laatste slotargument. Waarom is het slecht dat er alleen tussen eind augustus en begin oktober beweid mag worden, voor wie is dat slecht? Uitleggen!

Nieuwsredactie schreef:
Als landeigenaren onteigend worden, staat dit haaks op het streven van meer vrije beweging voor paarden.

Wat? Hoe kom je in gódsnaam tot deze conclusie aan de hand van de 'argumenten' die je hierboven noemt? In je conclusie komt ineens het onteigenen van landeigenaren naar boven, dat heb je nog niet eerder genoemd. Dus: bron! Wie gaat waar land onteigenen? Waarom? Wanneer? Hoe? En dan: waarom staat dit haaks op het streven? Leg uit! En ook hier weer: over welke paarden heb je het nu? Sportpaarden? Semiwilde paarden?

Nieuwsredactie schreef:
Deze plannen kunnen inhouden dat veel hippische ondernemers hun bedrijf zullen moeten stoppen.

Wederom een wilde conclusie. Hoe kom je tot deze conclusie? Ook hier is dit geen logisch gevolg van de door jouw genoemde argumenten. Waarom zullen veel hippische ondernemers moeten stoppen? 'Deze plannen kunnen inhouden': vage zin. Het kán? Welke aspecten van de plannen dan precies en wat zijn dan precies de gevolgen? Wat voor bedrijven hebben we het over? Heb je cijfers, bronnen?

Kortom: prima om je zorgen over te maken of een mening over te hebben. Maar iets met deze kwaliteit plaatsen als Nieuwsredactie, dat kan écht niet. Dan moet je ook eerlijk zijn en zeggen dat het gewoon geplaatst wordt als opinie van iemand. Ook nog eens door iemand met een discutabel belang hierbij, geen onafhankelijk iemand.

En dan ook plaatsen als column, niet als Nieuwsredactie. Goedkoop scoren zo en werkelijk onbegrijpelijk.

Ik heb hier een bron voor je.

https://www.fnrs.nl/nieuws/1794-uitbrei ... -in-geding

Misschien moet je dan eens aan Frederieke van Haar uit gaan leggen over hoe het dan wel zit. Ik vind het niet netjes van je hoe je de bokt nieuwsredactie aan valt. Dit is wel degelijk een punt waar mensen zich zorgen over maken. En in Noord Holland speelt dit probleem op het moment echt.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... um=organic

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 02:01

Klopt, die bron heb ik natuurlijk ook wel gevonden. Dat betekent niet dat Bokt het foutief aan mag passen en zo zonder bronvermelding neer mag plempen natuurlijk! Nogmaals, er geldt een journalistieke code en daar heb je je aan te houden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 02:05

Loretta schreef:
Misschien moet je dan eens aan Frederieke van Haar uit gaan leggen over hoe het dan wel zit. Ik vind het niet netjes van je hoe je de bokt nieuwsredactie aan valt. Dit is wel degelijk een punt waar mensen zich zorgen over maken. En in Noord Holland speelt dit probleem op het moment echt.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... um=organic

Ik heb het niet over 'hoe het dan wel zit', ik heb het over dat het een slecht geschreven prutstuk is. Sensatie, commercieel praatje van de FNRS. 'Niet netjes', geen boodschap aan. De nieuwsredactie moet hun verantwoordelijkheid eens nemen.

En dat mensen zich zorgen maken, sure. Anders zou men ook niet zo ontvankelijk zijn voor types als vd Plas en vd Oever. Dat betekent niet dat je dan maar gekke, ongenuanceerde opinies als nieuws moet gaan plaatsen. In heel Nederland speelt problematiek met mensen die zich zorgen maken in alle kampen.

Ik kan je laatste bron overigens niet lezen, want geen lid.

Loretta

Re: Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 02:10

Ik denk niet dat de bokt redactie lid is van de NVJ of dergelijke. En bovendien is dat behoorlijk off topic.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 02:12

Nee hoor, dat is niet off topic. Want je ziet, het wordt zonder nadenken geplaatst en klakkeloos overgenomen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 02:16

BaileyMix schreef:
En dat mensen zich zorgen maken, sure. Anders zou men ook niet zo ontvankelijk zijn voor types als vd Plas en vd Oever. .

Hoe zou jij dan graag zien dat mensen zouden reageren? Gewoon zonder mokken alles inleveren? Hier heb je alle grond, maak er maar heidegebied van. Ooh ik breng mijn paard wel naar de slacht, dat scheelt weer in de stikstof uit stoot.
Met andere woorden, je moet wel stil zitten als je geschoren wordt. En vooral geen lastige vragen stellen.

Ik vraag me wel af wat voor een oplossing jij voor ogen ziet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 02:31

BaileyMix schreef:
Nee hoor, dat is niet off topic. Want je ziet, het wordt zonder nadenken geplaatst en klakkeloos overgenomen.

Misschien zijn ze de link wel gewoon vergeten te plaatsen naar het artikel. Foutje, kan gebeuren.
Ik vind jet jammer dat jij niet veel verder komt dan Caroline van de Plas en de nieuwsredactie bashen. Kortom iedereen die niet het verhaal verteld zoals jij het graag verteld ziet worden.

Maar op de inhoud ben je nog niet 1 keer in gegaan.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 02:34

Loretta schreef:
Hoe zou jij dan graag zien dat mensen zouden reageren? Gewoon zonder mokken alles inleveren? Hier heb je alle grond, maak er maar heidegebied van. Ooh ik breng mijn paard wel naar de slacht, dat scheelt weer in de stikstof uit stoot.
Met andere woorden, je moet wel stil zitten als je geschoren wordt. En vooral geen lastige vragen stellen.

In ieder geval niet: sensatieartikelen schrijven, ministers thuis opzoeken, bange kinderen pussy's noemen, ministers met de dood bedreigen, steden kapot rijden, onjuiste feiten verspreiden en de stikstofcrisis domweg ontkennen.

Ik ben de laatste die zal zeggen dat een oplossing voor álle problematiek simpel is. Persoonlijk zie ik de voornaamste oplossing in het aanpakken van de grote vervuilers: bedrijven als Tata Steel en Schiphol, en ja, de veehouderij. Het aanstellen van groene partijen, in plaats van VVD en vriendjes. Natuurinclusief bouwen, natuurinclusief hobbydieren houden. Natuurgebieden verbinden. Duurzamere en natuurinclusieve akkerbouw, gesubsidieerd. Kunnen ze mooi de subsidies die veehouders nu vangen voor gebruiken.

De paardensport heeft sowieso zijn beste tijd wel gehad, al heb ik niks tegen hobbymatig houden. Tijd voor een ommezwaai in paardenwereld.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 02:36

Loretta schreef:
BaileyMix schreef:

Misschien zijn ze de link wel gewoon vergeten te plaatsen naar het artikel. Foutje, kan gebeuren.
Ik vind jet jammer dat jij niet veel verder komt dan Caroline van de Plas en de nieuwsredactie bashen. Kortom iedereen die niet het verhaal verteld zoals jij het graag verteld ziet worden.

Maar op de inhoud ben je nog niet 1 keer in gegaan.

Zie reactie. Verder weet ik dat op inhoud verder met jou niet te discussiëren valt, omdat jij de hele stikstofcrisis gewoon ontkent. Dat is net als discussiëren met coronawappies en flatearthers: geen beginnen aan en slecht voor je bloeddruk.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 06:50

Hier onder even de tekst uit de bovenstaande link:

De ondernemers in de binnenduinrand van Zuid-Kennemerland voelen de druk van de provincie Noord-Holland toenemen. Hun toekomst staat op het spel. Kunnen zij straks hun koeien en paarden nog in de wei laten lopen?
De provincie zegt de plannen in samenspraak te willen verwezenlijken, maar de betrokkenen hebben het gevoel dat een discussie niet mogelijk is. ,,Het lijkt alsof alles in overleg gaat, maar het is toch gek dat we eerst juridische kosten moeten maken zonder dat er met ons is gepraat’’, zegt Saskia Rutte van Hofstede De Kruidberg.

Saskia en haar broer René hebben met hun ouders, broer en zus een paardenpensionstal met acht hectare grond in Santpoort-Noord. Hier staan ruim veertig paarden en pony’s die elke dag de wei opgaan, zomer en winter.

Nog niet zo lang geleden zijn de kinderen tot het bedrijf van hun ouders toegetreden. Over anderhalf jaar zullen zij het volledig overnemen. Zij zijn de vierde generatie. Saskia: ,,De afgelopen anderhalf jaar hebben we elke week met elkaar aan tafel gezeten om te overleggen hoe we het gaan doen. Dan lijkt het te gaan lukken en wordt het onzeker of we überhaupt nog een bedrijf hebben. We zijn aan het overleven, in plaats van met de toekomst bezig te zijn. Er wordt ook helemaal niet gekeken naar de emotionele waarde. Toen wij het onze vader vertelden, bleef hij er zowat in. Iedereen was van slag.’’
Keukentafelgesprek
De familie Van der Peet heeft na de digitale informatiebijeenkomst in mei inmiddels een ‘keukentafelgesprek’ gehad met vertegenwoordigers van de provincie, maar daarna zijn de zorgen alleen maar toegenomen. Rutger van der Peet: ,,Als een ambtenaar binnen een kwartier zegt: ‘Als je niet meewerkt, gaan we je onteigenen…’’

,,Stuitend dat je wordt gedwongen te veranderen of te stoppen als je volop met je bedrijf bezig bent. Nu ga ik niet meer verhuizen. Ik ben bijna halverwege de vijftig’’, reageert Paul Dijkzeul. Paul runt een melkveebedrijf en heeft enkele paarden in pension in Santpoort-Zuid. Hij heeft dertien hectare weiland aan huis en naast de Ruïne van Brederode, waar zijn jongvee loopt.

Eenzijdig
Hij vindt dat de provincie te eenzijdig naar hun bedrijven kijkt. ,,Het gaat niet alleen om natuur, maar ook om cultuur-historische en landschappelijke waarden’’, vindt Dijkzeul. René Rutte: ,,Wij willen waarde creëren voor onze gebruikers, dat mensen plezier beleven en recreëren. Als er heel eenzijdig naar natuur wordt gekeken, krijgt het dorp een heel ander aanzicht. Santpoort is van oorsprong een agrarisch dorp. Het hele Dorpsfeest is rond agrarische evenementen opgezet.’’
In opdracht van de provincie heeft het bureau Sweco ‘Een ecologische visie op de binnenduinrand in Zuid-Kennemerland’ opgesteld. Als bijlage daarbij zit een advies van Bui-TeGewoon | groenprojecten over de ‘mogelijkheden van agrarisch medegebruik en inpasbaarheid van paardenhouderij in de binnenduinrand’.

Stuitend
Pieter van der Peet vindt het onverteerbaar dat de provincie suggereert dat het een onafhankelijk onderzoek is, terwijl diezelfde provincie ervoor heeft betaald. René Rutte noemt het rapport ‘stuitend’. ,,Zonder dat ze met ons hebben gesproken, worden er aannames gedaan. Over onze weilanden wordt bijvoorbeeld gezegd dat er een keer per jaar wordt gemaaid. Dat is niet waar. Er wordt niet gemaaid, want er staan paarden op.’’ Pieter van der Peet: ,,Bij ons hebben ze een halve dag rondgelopen. Dan kun je echt niet al die hectare goed in beeld brengen.’’

Ook over het land van Paul Dijkzeul zijn aannames gedaan. ,,Ze beschrijven wat ze dénken dat het huidige gebruik is. Over de grond bij de Ruïne van Brederode wordt gezegd dat die bij een landgoed hoort en dat die zwaar bemest wordt, dat die meerdere keren wordt gemaaid en dat die zeer intensief gebruikt wordt voor de paardenhouderij. Er staan acht paarden op vijf hectare.’’
Hekken
Volgens de plannen van de provincie moet de binnenduinrand een verbindende schakel in de natuur worden. Pieter van der Peet ziet dat somber in. ,,Er moet een toename van biodiversiteit komen. Hoe zie je dat gebeuren met een vossenplaag? En het enige wat hier in de natuurgebieden groeit, zijn varens en brandnetels. Als je gebieden wilt verbinden, kijk eerst naar de hoge hekken om de duinen. Dan ís er een ecoduct en sluiten ze het af, omdat een paar mensen last van de herten heeft. Daarbij vind ik het een opmerkelijk keuze om de Formule 1 in het duin toe te staan. In Natura 2000-gebied. Ik gun iedereen zijn plezier, maar tegen ons wordt gezegd: ‘Er mag niets meer’. Wij zitten hier al 500 jaar.’’ Zijn broer Rutger voegt toe: ,,En als we het toch over stikstof hebben: de meeste neerslag komt uit het buitenland en van de scheepvaart. Daar heb je geen grip op.’’
Verbinden van gebieden is niet mogelijk, volgens hen. ,,Je hebt niet alleen dat hek om de duinen, maar ook de N206, de N208, de spoorlijn, de Leidsevaart, de Ringvaart. Wat nou verbinden?’’, reageert Eric Prast. Zijn vriendin Michele Elkerbout heeft 3,7 hectare grond in Vogelenzang, verdeeld over drie percelen. Eén daarvan is voor hooiwinning, op een lopen haar zeven pony’s en op het derde stuk grazen schapen. Zij heeft dat kunnen kopen dankzij de erfenis van haar moeder. Op die grond ligt haar leven. Moet ze dat opgeven? Michèle: ,,Door mijn hele toekomst gaat een streep. Ons leven is ingericht rond die dieren. Hier zijn zogenaamd de allerlaatste stukjes land voor natuur te halen, terwijl er rond Schiphol duizend hectare ligt dat zeven keer per jaar wordt gemaaid.’’

Hooiland
Volgens Rutger van der Peet is er al voldoende natuur bij hen op de weilanden. ,,Er loopt hier een groepje reeën, uit de duinen verdreven door de herten. We hebben driehonderd nesten met boerenzwaluwen, er zijn grijze reigers, vleermuizen, ijsvogels’’, somt hij op.
,,Wat de provincie in de binnenduinrand nastreeft, is nat, schraal hooiland’’, zegt Paul Dijkzeul. René Rutte van Hofstede De Kruidberg: ,,De provincie wil een vrij arme bodem, zonder bemesting, waar het liefst het vocht omhoog komt. Het gras moet de hele zomer groeien en je mag het één keer maaien, in augustus.’’ Zijn zus Saskia vult aan: ,,Daarna mag er tot half oktober één paard of koe per hectare op grazen.’’ René: ,,Als we dat doen, kunnen we ons bedrijf wel stoppen. Onze stal is erop geënt dat de paarden elke dag het hele jaar door op de wei staan. Daarvoor komen paardeneigenaren bij ons.’’ Pieter van der Peet: ,,De maatschappij heeft er niets aan, het kost alleen maar geld en de burger kan zijn paard niet meer kwijt.’’

Beheer
Stal ’s-Gravenweg, waar 160 paarden in pension staan, heeft 35 hectare grond in eigendom. Met de buurman samen bewerkt de familie Van der Peet in totaal 110 hectare. Deze grond is in particuliere eigendom, maar er zitten ook stukken van Staatsbosbeheer (Elswout) en Landschap Noord-Holland (Klooster Alverna) bij.
Volgens Rutger zijn de natuurorganisaties maar wat blij dat zij het beheer doen. ,,Staatsbosbeheer heeft het op Elswout jarenlang zelf geprobeerd, maar dat was veel te duur. Je moet een paar gekken hebben die zeven dagen per week willen werken. Mijn buurman laat op Elswout wat koeien lopen om het gebied te begrazen, maar er mag niet gemaaid worden. Dus krijg je ruige stengels en breken de koeien uit, op zoek naar iets eetbaars. Een ambtenaar gaat op zaterdag niet kijken of er koeien op de weg lopen.’’

Crisis
Want inrichten met natuur is één ding, het moet ook worden onderhouden. Rutger van der Peet: ,,Als je er niets aan doet, wordt het bos. Maar het moet open blijven van de provincie. Natuur valt of staat met de belastingbetaler. Als er een crisis is, haken natuurorganisaties af, omdat ze geen donaties krijgen.’’
Rutger van der Peet vreest dat de nieuwe natuur ter compensatie dient voor woningbouw. Of dat er in het ergste geval woningen op zijn weilanden komen. ,,Als wij weg zijn, worden er een paar duizend woningen gebouwd en blijft er wat natuur over. Dat is in Zwaanshoek gebeurd. Zwaanshoek viel onder de ecologische hoofdstructuur, maar is eruit gehaald om er woningen te kunnen bouwen. En voor de Duinpolderweg die er moet komen. Dat gaat gebeuren’’, voorspelt Rutger van der Peet.

Dierenwet
Rutger wil absoluut niet zielig overkomen, maar de realiteit is dat zijn boerderij – een Rijksmonument - al 500 jaar in de familie is. In 1994 is de familie van melkveebedrijf naar paardenpensionstal overgestapt. ,,We bedienen de burger en we genereren geld om een Rijksmonument overeind te houden.’’ Michèle: ,,Hier is de ideale situatie voor paarden. Zo wil je je paard houden. Dit is precies wat de overheid wil. Maar als het natuur is, moeten de paarden binnenblijven. En dan krijg je weer te maken met de Dierenwet die volgend jaar in werking treedt en móeten de paarden en koeien naarbuiten. Dus kun je je bedrijf wel stoppen.’’

Enquête
Om de mening te peilen onder inwoners, ondernemers en bezoekers van de regio Zuid-Kennemerland heeft de provincie Noord-Holland een enquête opgesteld. De provincie is benieuwd naar ervaringen en meningen over de natuurgebieden in Zuid-Kennemerland. Volgens de ondernemers zijn de vragen suggestief. Paul Dijkzeul: ,,De enquête is zo ingericht dat er helemaal geen vragen instaan over hoe de situatie nu is. Iedereen wil natuur, dat klinkt leuk. Maar je kunt nergens invullen of je het huidige landschap waardeert en of de agrarische bedrijven moeten blijven. Dat wordt niet in de keuzemogelijkheid meegenomen.’’

Volgens Rutger van der Peet ’is een duidelijk doel van de enquête dat de invuller de plannen van de provincie steunt’. ,,Je wordt - kort samengevat - gevraagd of je het fijn vindt als er meer natuur komt. Als je niet weet wat de onderliggende plannen zijn en wat de gevolgen daarvan zijn, is de kans groot dat je invult daar geen bezwaar tegen te hebben. En wat versta je onder natuur? Dat is voor iedereen anders. Een hondeneigenaar zal anders antwoorden dan een paardeneigenaar of een vogelaar. Landgoed Elswout is hiervan een mooi voorbeeld. Voor een deel is Elswout omgevormd tot natuur, maar uit de reacties van bezoekers en omwonenden blijkt dat zij deze natuur niet waarderen. En dan moet het gebied nog verder worden vernat, met alle gevolgen van dien zoals muggen en knaagdieren.’’

De enquête is te vinden op: https://new.maptionnaire.com/q/62yb3n29vtl6

Actie
Nu afwachten en niets doen, kunnen Michele Elkerbout en Eric Prast niet. Daarom hebben ze een actie bedacht. Ze vragen aan iedereen die ‘iets heeft’ met het gebied een belevenis op een A4-tje te zetten. Wat betekent dit landschap voor u? Dat kan zijn een verhaaltje over de wandeling met de hond, een gedicht of een foto van pulletjes in de sloot. Zij bieden vervolgens alle inzendingen aan de provincie aan. De belevenissen kunnen gemaild naar mijnlandschap@gmail.com. Wie sfeerbeelden en filmpjes wil zien van wat er zich afspeelt op de weilanden, kan kijken op het instagramaccount: buitengebiedzuidkennemerland.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 08:01

Ik woon in de buurt van het bedrijf van Van der Peet, wat ik wel weet is het volgende:
De provincie is absoluut niet voor welke vorm van rede, of argument vatbaar. Kleed de dingen zo aan, dat zij altijd gelijk heeft.

Uiteindelijk wint de provincie het.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:09

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:22

Als je je afvraagt waarom er destijds zo bezuinigd is en de EHS nooit volledig is uitgevoerd en we nu nog met dit soort ellende zitten... Henk Bleker!

Die heeft destijds link bezuinigd op natuur maar nu moet er natuurlijk alsnog iets gebeuren.

Wat betreft het circuit in Zandvoort.. Dat is misselijk en vriendjespolitiek, dat circuit had nóóit uit mogen breiden en zo intensief gebruikt worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:47

Loretta schreef:
BaileyMix schreef:
En dat mensen zich zorgen maken, sure. Anders zou men ook niet zo ontvankelijk zijn voor types als vd Plas en vd Oever. .

Ik zie nauwelijks een probleem, dus weinig oplossing.

Dat de overheid kan en mag onteigenen is gewoon zo.
Een zure appel voor wie het overkomt - maar wel een proces in een democratisch land, dus in principe zorgvuldig afgewogen, hoor en wederhoor etc etc etc.

En in de Randstad IS het krap.
Dat is nu eenmaal zo.
Voor Schiphol is er flink wat onteigend.
Voor de aanleg van wegen ook.
Na al die toestanden komt er nu (ei-ei-eindelijk) een herstel operatie: 'nieuwe natuur'.
(Alsof de natuur ooit weg was...)

Voor de provincie Noord-Holland boven Purmerend geldt dat er juist weer veel ruimte is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:49

De situatie in Santpoort toont aan dat het dus geen stemmingsmakerij is, maar dat het dus ook echt klopt dat weilanden worden onteigend.

Dan kun je wel met allerlei zijstraten proberen politici als Caroline van de Plas en de nieuwsredactie van bokt afbranden. Feit is wel dat dit dus al gewoon plaatsvindt.