Shetlandpony aangevallen en overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:43

Bravura schreef:
Huertecilla schreef:
En nee het is niet logisch dat er aan een wolf gedacht wordt. Alleen maar een bevestiging van de door anti wolf opgeklopte angstpsychose.

:D Dat bedoel ik nou met logisch. Nog niets bewezen...Wolf! Iets gehoord....Wolf! Een dier gedood...Wolf! En die heeft volgens velen geen bestaansrecht in Nederland.

De schapen van mijn zus zijn allen getest op DNA en dat was een wolf. Die van 3 boerderijen verderop ook: wolf. En die wolf zit in dezelfde regio als dat deze shetlander liep.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:48

bigone schreef:
Wanneer een vos een pink zou kunnen doden was allang het hek van de dam geweest, geloof er niks van. Aanvreten ja en daarom moet er inderdaad een onafhankelijk instituut komen om dna te onderzoeken. Niet uit één wond maar meerdere.

Precies.
Buren van ons hebben een vossehol met jongen in het land waar hun shetlanders lopen.
Shetties leven nog steeds.
Dus een vos gaat echt niet op zo`n voor hem groot dier jagen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:13

Ik weet niet hoe het in Nederland gaat, maar hier in Vlaanderen is het wel heel dikwijls omgekeerd.
Schapen oid gedood, Welkom Wolf wordt erbij gehaald, die krijgen een forum in alle media waar ze luidkeels gaan roepen dat het zeker een hond was en geen wolf, want "wolven doen dit niet en doen dat niet", en "mensen die insinueren dat het wel eens een wolf zou kunnen geweest zijn domme meelopers die in sprookjes geloven". X aantal maanden blijkt dan uit de DNA-analyse dat het toch een wolf was, en dan hoor je ze niet meer. En heel veel waarvan ze ooit geroepen hebben dat wolven het nooit zouden doen, bleken ze toch gewoon te doen, en nog veelvuldig ook.

truselientje

Re: Shetlandpony aangevallen en overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:17

Kijk alleen maar naar de lijst met uitslagen van Bij12. Daar staat sporadisch nog een hond (of hele dappere vos, ja tuurlijk) tussen, het overgrote deel is toch echt wel bewezen wolf.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:56

Ik kan de verwondingen niet goed zien en ook niet beoordelen.

Maar stel dat het enkele bijtwonden zijn dacht ik ook dat het 1 of meer honden geweest konden zijn die door hun baas weer worden weggeroepen, waardoor ze niet verder gaan dan het bijten.

Maar dat is echt puur gissen en iets wat in me opkwam.

Ik ben niet voor of tegen de wolf, maar vind alles altijd gelijk weer zo doorslaan. Je moet voor of tegen zijn en hoort bij een bepaalde groep als je je mening geeft.

Het lijkt mij echt belangrijk om dit uit te zoeken, want als het een hond was, kan je kijken of de eigenaar te achterhalen is.

En is het een wolf is het belangrijk om er van te leren, de cijfers goed op orde te krijgen zodat we vooruit kunnen kijken wat nodig is.

Natuurlijk is het voor de schapenhouders echt vreselijk. Maar er is nu vooral gekeken naar het financiele deel. Hoe kan je ze compenseren als schapen worden doodgebeten. Daar hebben we als paardenhouders toch minder belang bij. Ja, het is een financiele strop, maar we willen vooral onze paarden niet kwijt en zeker niet op die manier.

Maar ik blijf er wel bij dat ik ook elke kip die wordt doodgebeten door een vos erg vindt. Dat zijn ook levende wezens met gevoel, maar dat is algemeen geaccepteerd dat die af en toe gepakt worden ofzo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:25

Nogal een aanname… denken dat het wolf is…en dit ook direct neerpennen.
Uiteraard is een hond waarschijnlijker, maar Okay…

Ik vind het vooral voor de wolf zelf treurig in Nederland. Overal botst ie tegen wegen, huizen, bedrijventerreinen, mensen, etc aan…. In dit overbevolkte Madurodam is het stressvol leven voor zo’n dier lijkt me.
Ze zien er hier ook altijd wat mottig uit…

Ik vind de willekeur van mensen wel geestig: het is heel erg dat een wolf 1 schaap of shet doodt (zou ik ook vreselijk vinden overigens), maar men zit wel iedere dag het ongezonde vlees van miljoenen zeer treurig gehouden productiedieren naar binnen te stampen.

Dat een vos een pink zou hebben gedood is net zo geloofwaardig als een kat die zelfstandig zijn nagels lakt.

Maar goed, leuk hoe makkelijk mensen bang te maken zijn…. Van Corona naar Rusland naar wolven….. lekker paniekerig doen met z’n allen…..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:28

Dit artikel staat op NO Wolves.
Wolvendeskundigen zijn zich al aan het indekken voor her eerste kind.
En ook daarvan zeggen ze. "Moet kunnen"

Citaat:
Gewenning, adaptatie Risico wolf is jaren geleden uitgewerkt voor de Duitse Autoriteit, belangrijk is dat we zien dat wolven steeds meer van primair natuurgebieden zich langzaamaan, als ze een nieuw gebied willen koloniseren, in gebieden opduiken waar prikkels van mensen meer in voorkomen. Nederland is daar wellicht wel het summum van, net als Vlaanderen. Leefgebieden waar wolven prima kunnen leven maar waar ze dan dagelijks confronteert worden met prikkels van de mens. Hoe gaan die wolven daarmee om hoe gaat dat proces van gewenning, adaptatie bij wolven én uiteindelijk kan het ook betekenen dat wolven afwijkend gedrag vertonen. Namelijk mensen benaderen tot minder dan 30 m afstand.
Tot nu toe was het vrijwel altijd het gevolg van wolven die ooit door mensen zijn gevoerd en daarmee hun schuwheid voor mensen hebben verloren. Mensen zijn gaan associëren met voedsel en in de hoop voedsel te vinden mensen benaderen. Dat is een proces waar goed naar gekeken moet worden. Gevaar voor de mens is voorlopig nog marginaal. Twee grote studies naar het aantal wolvenaanvallen op mensen van de afgelopen 20 tot 30 jaar, zijn door Noorse wetenschappers gedaan. Linnell, de hoofdacteur, schrijft dan ook dat in de Europese Unie de kans op een bijtincident door de wolf groter is dan nul, maar te klein om te meten. Het zijn grote roofdieren, en als er een bijtincident is, is het ook wel even iets anders dan met een zwijn of een vos. En het zou dan ook goed zijn om daar goed onderzoek naar te doen naar dit soort processen.
Doordat ze eeuwenlang rigoureus vervolgd werden, zijn wolven nu ’s nachts actief en mensenschuw
Wat we vandaag beschouwen als ‘natuurlijk’ gedrag van wolven, is voor een belangrijk deel het resultaat van leerprocessen uit het verleden, in een andere ecologische en maatschappelijke context. Dat wolven ’s nachts actief­ zijn en mensenschuw, komt onder­ meer doordat ze eeuwenlang rigou­reus vervolgd werden. In de Oostvaardersplassen, 56 vierkante kilometer voor mens en jager amper toegankelijk Nederlands natuur­gebied, begonnen de vossen na verloop van tijd op klaarlichte dag te jagen. Wat hadden ze nog te vrezen?
De ecologische en maatschappelijke context die wolven vandaag aantreffen in West Europa, is onuit­gegeven. Ze komen terecht in een postindustrieel, ge(sub)urbaniseerd landschap en leven in de buurt van mensen. Bovendien hebben ze een hoge graad van bescherming. Uit historische gegevens weten we dat aanvallen van wolven op mensen uiterst zeldzaam waren en zijn, maar – en aangezien wolven gedrag aanleren, valt dat te verwachten – dat er wel bepaalde historische periodes en situaties zijn waarbij aanvallen van wolven vaker voorkwamen. Belangrijke risicofactoren blijken gewenning aan de mens en die associëren met voedingsmogelijkheden.
Risico’s zijn er altijd
Daarmee wil ik niet suggereren dat het onvermijdelijk is dat ‘onze’ wolven op termijn een groter risico zullen vormen voor mensen – zelfs niet dat dat onaanvaardbaar zou moeten zijn – maar wel dat er inherent risico’s zijn verbonden aan samenleven met grote roofdieren, zowel voor hen als voor de mens.
We kunnen moeilijk voorspellen hoe de wolf zijn gedrag zal aanpassen aan het leven in deze nieuwe maatschappelijke en ecologische omgeving.
Een aanbeveling uit het rapport van Linnell is dat veel meer onderzoek moet worden gedaan naar het ontstaan van gewenning van wolven aan mensen en ook hoe dat kan worden voorkomen of afgeleerd. Onderzoekers van de universiteit Wageningen denken dat Nederland bij uitstek een gidsland is om daar onderzoek naar te laten doen, omdat de wolf in Nederland in hoge mate wordt blootgesteld aan mens én het dus ook een prima studie object is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:32

Echwel schreef:
Toch snap.ik niet dat ze zoveel doodbijten zonder te eten
In het wild levende roofdieren doden hun prooi om te.eten verder niet.

Je zou bijna denken dat dit niet echt wilde wolven zijn
Dat is niet helemaal waar, diverse roofdieren spelen met hun prooi, doden om te doden en dus niet om op te eten.

Vreselijk bericht, maar inderdaad opmerkelijk om op voorhand al de schuld bij een wolf neer te leggen.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:35

superpony schreef:

Maar stel dat het enkele bijtwonden zijn dacht ik ook dat het 1 of meer honden geweest konden zijn die door hun baas weer worden weggeroepen, waardoor ze niet verder gaan dan het bijten.

Ik ben niet voor of tegen de wolf, maar vind alles altijd gelijk weer zo doorslaan. Je moet voor of tegen zijn en hoort bij een bepaalde groep als je je mening geeft.

Het lijkt mij echt belangrijk om dit uit te zoeken, want als het een hond was, kan je kijken of de eigenaar te achterhalen is.

En is het een wolf is het belangrijk om er van te leren, de cijfers goed op orde te krijgen zodat we vooruit kunnen kijken wat nodig is.

Natuurlijk is het voor de schapenhouders echt vreselijk. Maar er is nu vooral gekeken naar het financiele deel. Hoe kan je ze compenseren als schapen worden doodgebeten. Daar hebben we als paardenhouders toch minder belang bij. Ja, het is een financiele strop, maar we willen vooral onze paarden niet kwijt en zeker niet op die manier.

Maar ik blijf er wel bij dat ik ook elke kip die wordt doodgebeten door een vos erg vindt. Dat zijn ook levende wezens met gevoel, maar dat is algemeen geaccepteerd dat die af en toe gepakt worden ofzo.

Oh dus schapen/koeien eigenaren zitten daar wel op te wachten?

En ik ken ook genoeg kippenhouders die niet zitten te wachten op dat meneer/mevrouw Vos langs komt :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:08

Dagahra schreef:
superpony schreef:

Oh dus schapen/koeien eigenaren zitten daar wel op te wachten?

En ik ken ook genoeg kippenhouders die niet zitten te wachten op dat meneer/mevrouw Vos langs komt :+

Je snapt zelf wel wat ik bedoel.

Ik zeg dat de aandacht nu gaat naar compensatie. Bij paardenhouders gaat het om het emotionele. Dat valt niet te compenseren.

En het gaat me niet alleen om de eigenaren. Het gaat ook om al die mensen die nu iets roepen en de wolf dood willen.

Al die kippen die zijn doodgebeten zijn geen fb groepen voor. Niemand maalt echt serieus om de vos.

Honden hebben al veel meer schade toegebracht aan andere honden, paarden, koeien, schapen, kippen, mensen etc. Maar dat hoort bij het leven??? Het is even erg, maar staat niet een hele anti groep voor op.

En de mens? Die maakt nog steeds het meeste kapot.

Wat eerder geschreven werd; doe een dna test en kom openbaar met de uitslag.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:17

Ik denk vooral, onderzoek de boel, maak een plan op basis van de uitslag en hou je eraan.

Maar dan natuurlijk wel europees, puur voor Nederland heeft geen enkel nut aangezien een wolf zich niet bepaald aan landsgrenzen houdt

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:29

superpony schreef:
Dagahra schreef:

Je snapt zelf wel wat ik bedoel.

Ik zeg dat de aandacht nu gaat naar compensatie. Bij paardenhouders gaat het om het emotionele. Dat valt niet te compenseren.

En het gaat me niet alleen om de eigenaren. Het gaat ook om al die mensen die nu iets roepen en de wolf dood willen.

Al die kippen die zijn doodgebeten zijn geen fb groepen voor. Niemand maalt echt serieus om de vos.

Honden hebben al veel meer schade toegebracht aan andere honden, paarden, koeien, schapen, kippen, mensen etc. Maar dat hoort bij het leven??? Het is even erg, maar staat niet een hele anti groep voor op.

En de mens? Die maakt nog steeds het meeste kapot.

Wat eerder geschreven werd; doe een dna test en kom openbaar met de uitslag.

Een hond heeft een eigenaar die je kunt aansprakelijk stellen. Daarnaast is er nooit een serieus onderzoek geweest hoeveel slachtoffer er door honden vallen en word het nergens geregistreerd. Dus die cijfers zijn giswerk.

Maar omdat een hond schapen dood, mag een wolf dat ook maar? Ik keur beide af :D zelfde als een vos of kat een (huis)dier grijpt.

En waarom gaat het bij paardenhouders om het emotionele? En bij de andere dieren eigenaren niet? Dus nee ik snap je niet :D

En als de mensheid het grootste probleem is. Misschien moeten we daar een oplossing voor zoeken. Heb wel wat ideeën :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:15

Een paard is wel wat anders dan een kip. Vooral financieel natuurlijk. We weten immers allen wat het kost paarden in het bezit te hebben of aan te schaffen of bijv een veulen te fokken.

Een kip kost 10...20€

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:50

Ailill schreef:
Echwel schreef:
Toch snap.ik niet dat ze zoveel doodbijten zonder te eten
In het wild levende roofdieren doden hun prooi om te.eten verder niet.

Je zou bijna denken dat dit niet echt wilde wolven zijn
Dat is niet helemaal waar, diverse roofdieren spelen met hun prooi, doden om te doden en dus niet om op te eten.

Vreselijk bericht, maar inderdaad opmerkelijk om op voorhand al de schuld bij een wolf neer te leggen.

Wolven (en andere roofdieren) doden zonder aan te vreten als ze in een gebied zijn met een overvloed aan eten, surplus killing. Op deze manier zorgen ze ervoor dat er altijd voedsel beschikbaar is en komen dan op een later moment terug.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:58

Naast dat een kip ook heel gemakkelijk te beschermen valt tegen vossen door ze in een ren te houden. En dit is voor paarden en ander vee toch wat lastiger.

Ik maak me zorgen, deze pony is niet gek ver van mijn pony's vandaan gepakt. En mijn pony's zijn mini's dus ook geschikt voer voor een wolf. Zelf blijven ze prima achter een draadje van 90cm staan maar tegen de wolf is dat natuurlijk niet voldoende..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:32

Ik sloot mijn kippen ´s nachts op. Liepen overdag lekker rond. Zijn gedood door loslopende honden. Eigenaar onbekend.
De oudste kip. ´Lokje´, hadden we al 10 jaar, vanaf piepkuiken.
Maar ja, tis maar een kip en het was geen wolf.

Vorig jaar is ons oudste Frans bulletje de nek gebroken, gewoon in de middag op eigen land, door een paar loslopende honden. Moest haar laten inslapen. Was 11 jaar oud.
De eigenaar heeft de dierenarts betaald.

Twee voorbeelden uit eigen ervaring.
Ik zie niet waarom het leed van/over een kip minder is of een wolf meer paniek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 20:30

Loslopende roedels honden zoals in Spanje hebben we hier niet. Neemt niet weg dat verlies altijd onvervangbaar is qua geschiedenis en individuele eigenschappen. En ook al zou een hond de oorzaak zijn, bewijs maar eens welke en krijg de eigenaar maar zo ver dat die betaald. "Voordeel" van wolf is dat er in elk geval wat financiele compensatie is en bewijs is makkelijker, want welke is niet relevant voor waar te claimen.

Er is wel degelijk onderzoek gedaan naar aantallen honden aanvallen op vee in NL waar een DA bij moest komen en die kwam op iets van 1000? stuks uit en mogelijk minder gezien hoe weinig zaken de DA's te behandelen kregen. Vingerwijzen naar hond staat niet in verhouding tot aantallen honden in vergelijking met wolven aanvallen op vee. Aanvallen/bijtincidenten bij mensen is hond logischerwijs kampioen, die hebben veel meer dichtbij contact met mensen en daar ontstaan dan wel eens misverstanden/gaan er dingen fout.

Maar dat er niet al nu gekeken wordt naar hoe houden we (of maken we ze opnieuw) schuw, zodat ze bij mens/huisdier en vee zullen wegblijven en enkel wat rapportjes geschreven worden met de conclusie ja dat kan? Waarom weer is het enkel als het kalf verdronken is dempt men de put (ooit misschien)?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 22:39

De hond nadert de wolf toch redelijk in aantallen vee, hier 16 in 1x

https://nos.nl/artikel/2433267-zestien- ... d-rosmalen

Hier zullen ze vast geen dna test doen. Dus komen ze niet op de lijst bij Bij12. In de media zullen ook niet alle schapen genoemd worden die door honden worden gedood.
Zo blijft de wolf koploper.

Sneu voor de schapen én de honden dankzij de hondeneigenaar.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 23:13

we hebben hier miljoenen honden, en die miljoenen honden zijn verantwoordelijk voor wat meer gedood vee dan 100 wolven... lijkt me toch een makkelijk rekensommetje wie er schadelijker is...

zijn hier net zoveel wolven als dat er nu honden zijn is er geen weide/bosdier meer in leven hier..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 23:21

Ninx schreef:
Nogal een aanname… denken dat het wolf is…en dit ook direct neerpennen.
Uiteraard is een hond waarschijnlijker, maar Okay…

Ik vind het vooral voor de wolf zelf treurig in Nederland. Overal botst ie tegen wegen, huizen, bedrijventerreinen, mensen, etc aan…. In dit overbevolkte Madurodam is het stressvol leven voor zo’n dier lijkt me.
Ze zien er hier ook altijd wat mottig uit…

Ik vind de willekeur van mensen wel geestig: het is heel erg dat een wolf 1 schaap of shet doodt (zou ik ook vreselijk vinden overigens), maar men zit wel iedere dag het ongezonde vlees van miljoenen zeer treurig gehouden productiedieren naar binnen te stampen.

Dat een vos een pink zou hebben gedood is net zo geloofwaardig als een kat die zelfstandig zijn nagels lakt.

Maar goed, leuk hoe makkelijk mensen bang te maken zijn…. Van Corona naar Rusland naar wolven….. lekker paniekerig doen met z’n allen…..

De dieren van de mens hebben ofwel emotionele waarde (pony) of zijn broodwinning (zuivel/vlees) en de wolf vermoord iemands broodwinning of lievelingsdier. Wolven horen hier niet meer thuis, tijd dat ze ze uitzetten of afmaken. Dat geldt overigens net zo goed voor wilde honden natuurlijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 00:04

Ik woon ook buiten. Heb hier nog nooit (wilde) honden los zonder baas gezien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 00:41

elnienjo schreef:
[
De dieren van de mens hebben ofwel emotionele waarde (pony) of zijn broodwinning (zuivel/vlees) en de wolf vermoord iemands broodwinning of lievelingsdier. Wolven horen hier niet meer thuis, tijd dat ze ze uitzetten of afmaken.

Je geeft hier een subjectieve mening vol waardeoordeln weer als feiten. Daarbij schrijf je menselijke motivatie toe; ´vermoord´.

1. De meerderheid van de Nederlanders is vóór de wolf in NL.

2. Of de wolf wel/niet in NL thuis hoort is geen discussie; het is een beschermde diersoort en als die NL inloopt dan is dát ´natuur´.

Dat jij hier anders over dénkt maakt jouw denkwijze nog niet de enige werkelijkheid.
Oh en
3. Die broodwinning houdt duizenden keren meer dieren slachten in dan de wolf opeet.
4. Idem de jagers in NL; plezíerjacht.. en dan mauw je over wolven die voor hún brood een relatief verwaarloosbaar % dieren doden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 08:17

Mij is nog geen enquête gestuurd over de wolf dus hoe kom je erbij dat de meerderheid de wolf ziet zitten?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 08:18

De wolf kunnen ze ook weer van de lijst beschermde dieren afhalen natuurlijk. Dan kan de plezierjacht er ook los op gaan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 08:25

Het woord plezierjacht hoort bij boten.

Dat mag never ever met dieren te maken hebben.