Elf combinaties na controle uitgesloten van Deense Kampioenschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 23:03

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 23:23

KootMiraDrum schreef:
Als je in het oorspronkele artikel doorklikt bij het sporen (marks in the spur area) deel kom je op dit filmpje, https://www.youtube.com/watch?v=yBPqc4ThMaY&t=16s
En een foto met zwelling/oedeem
https://eurodressage.com/sites/default/ ... 0_0425.jpg

Niet te geloven wat mensen dieren aan kunnen doen........

Dat eerste is filmpje is loose skin en zou een genetische huidziekte zijn die voornamelijk bij quarter horses voorkomt.

Die 2de foto is inderdaad misselijkmakend. Zou mij kapotschamen en niet op wedstrijd durven moest mijn paard zo een hematoom hebben op de spoorplek. Onvoorstelbaar dat je dan gewoon doet of je neus bloed. Heel blij dat die controles eindelijk doorgevoerd worden. Al moeten ze 3/4 van een proef naar huis sturen. Zo een verwondingen mogen echt niet door de vingers gezien worden.

Topsport gaat bijna systematisch met paardenleed gepaard. Triest maar nog maar eens een bevestiging hiervan. Dit is dan nog maar de zichtbare schade.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 23:52

Ayasha schreef:
Joh keep your panties on allebei, ik was sarcastisch. De foto is een letter H dus denk niet dat die paard rijdt? :? Als bakletters op paarden rijden snap ik het wantrouwen van paarden. :+

Wat mij betreft zouden die met een waarschuwing ook naar huis gestuurd moeten zijn ipv een opmerking. Vraag me af hoeveel ze er nog over houden als ze dit overal zo gaan doen.

Sorry, dat begreep ik er niet uit. Ik word vaak zo moe van mensen die de boel willen ondermijnen door te zeggen dat het altijd erger is in de handen van recreatieve ruiters.

Kookaburra

Re: Elf combinaties na controle uitgesloten van Deense Kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 00:08

Hoppakee, doorpakken :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 00:18

Earth schreef:
Ayasha schreef:
Joh keep your panties on allebei, ik was sarcastisch. De foto is een letter H dus denk niet dat die paard rijdt? :? Als bakletters op paarden rijden snap ik het wantrouwen van paarden. :+

Wat mij betreft zouden die met een waarschuwing ook naar huis gestuurd moeten zijn ipv een opmerking. Vraag me af hoeveel ze er nog over houden als ze dit overal zo gaan doen.

Sorry, dat begreep ik er niet uit. Ik word vaak zo moe van mensen die de boel willen ondermijnen door te zeggen dat het altijd erger is in de handen van recreatieve ruiters.

En ik maar denken dat ik inmiddels wel genoeg gezeurd zou hebben over de huidige topsport dat het algemeen geweten is dat ik vind dat ze met veel te veel weg komen dat niet door de beugel kan. _O-

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 06:45

Nederland moet eerst nog een onderzoek laten instellen hoe ze dierenleed kunnen peilen. Duurt nog een paar jaar voor hier wat wordt gedaan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 07:46

betadine schreef:
KootMiraDrum schreef:
Als je in het oorspronkele artikel doorklikt bij het sporen (marks in the spur area) deel kom je op dit filmpje, https://www.youtube.com/watch?v=yBPqc4ThMaY&t=16s
En een foto met zwelling/oedeem
https://eurodressage.com/sites/default/ ... 0_0425.jpg

Niet te geloven wat mensen dieren aan kunnen doen........

Dat eerste is filmpje is loose skin en zou een genetische huidziekte zijn die voornamelijk bij quarter horses voorkomt.
Helaas hebben wij ook KWPN'ers op stal gekregen die dit hadden op de plek van de sporen. Dit kan ook ontstaan door langdurig overmatig spoorgebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:05

Lithya schreef:
Nederland moet eerst nog een onderzoek laten instellen hoe ze dierenleed kunnen peilen. Duurt nog een paar jaar voor hier wat wordt gedaan.
Maat ondertussen is een stemhulp in je dressuurproef het allergrootste kwaad op aarde en krijg je daar afrek voor. :j 8)7

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:28

Ben benieuwd of Nederland dit ooit gaat overnemen. Als men gaat controleren en handhaven, worden het hele kleine veldjes op de diverse kampioenschappen.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:04

Bij alle grotere wedstrijden (kader en kampioenschappen) en internationale (fei )wedstrijden wordt tegenwoordig gecontroleerd.
Mond op wondjes, neusriem en spoorplekken.

Prima ontwikkeling.

Zou in de basis ook wel mogen.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:37

Maitu schreef:
Bij alle grotere wedstrijden (kader en kampioenschappen) en internationale (fei )wedstrijden wordt tegenwoordig gecontroleerd.
Mond op wondjes, neusriem en spoorplekken.

Prima ontwikkeling.

Zou in de basis ook wel mogen.

Mwuah ik kan je zeggen als ex-groom, dat de FEI stewards echt niet goed controleren.

Mond controleren? Vlug mond open doen met je vingers, maar daadwerkelijk kritisch kijken? Nope.

Neusriem controleren hoort op met vingers op het bot te doen aan de bovenkant, nee hoor, FEI steekt 1 vinger aan de zijkant van de neusriem. :n

Spoorplekken? Waarom denk je dat veel springruiters hun grooms bewust vragen om het haar rondom de sporen niet te scheren? Daar zie je vaak een vierkantje met ongeschoren haar. Of ze dragen zo'n elastische sporenbeschermer.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:53

ZwarteHeks schreef:
Spoorplekken? Waarom denk je dat veel springruiters hun grooms bewust vragen om het haar rondom de sporen niet te scheren? Daar zie je vaak een vierkantje met ongeschoren haar. Of ze dragen zo'n elastische sporenbeschermer.

Maar je krijgt dan alsnog wondjes en/of zwelling, geschoren of niet, alleen is het net minder goed zichtbaar van een afstandje :?

Ik dacht trouwens dat die ongeschoren vierkantjes puur voor het beperken van gewone schuurplekken waren, geschoren vacht schuurt zo makkelijk kaal ook zonder dat je daar wat geks mee doet. Ook onder dekjes, op de hals waar teugels langs gaan etc. Heel naief van mij misschien
:')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:00

nikkel schreef:
Ben benieuwd of Nederland dit ooit gaat overnemen. Als men gaat controleren en handhaven, worden het hele kleine veldjes op de diverse kampioenschappen.

Bij ijslanderwedstrijden, zowel in Nederland als België, is dit al standaard. Sowieso in alle klassen steekproefgewijs en denk op het hoogste niveau alle combinaties (maar daar ben ik niet 100% zeker van). Zou zeker overal ingevoerd mogen worden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:15

Solleke_Noah schreef:
nikkel schreef:

Bij ijslanderwedstrijden, zowel in Nederland als België, is dit al standaard. Sowieso in alle klassen steekproefgewijs en denk op het hoogste niveau alle combinaties (maar daar ben ik niet 100% zeker van). Zou zeker overal ingevoerd mogen worden :j
Jammer alleen dat IJslanderwedstrijden niet onder de KNHS vallen en de KNHS weinig voorbeeld zal nemen aan IJslanderwedstrijden. -O-

Equikitt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:04

Een mooie ontwikkeling, waardoor helaas weer eens bevestigd wordt dat dit soort uitgebreide, strenge controles echt nodig blijken te zijn. Wat mij betreft mag dit inderdaad standaard voor alle wedstrijden op alle niveaus ingevoerd worden! Hopelijk gaat dat kwartje ook ooit vallen bij de FEI en de KNHS.

En als dan na zo’n controle nog maar drie combinaties overblijven en van start mogen, so be it! Weet je ook meteen zeker dat je in de top drie eindigt. :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:35

Solleke_Noah schreef:
nikkel schreef:

In België is het op de dressuurwedstrijd n ook vrijwel altijd. Na de proef word de mond, de neusriem, het mutsje en de flanken nagekeken. Witte handschoentjes aan zodat bloed zeker op valt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:43

Het mutsje :o?

(Ik neem niet aan dat daarmee de amazone bedoeld wordt _O- )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:44

Sizzle schreef:

Ik gok die oornetjes die iedereen en z'n grootmoeder tegenwoordig gebruikt. :))

prompter

De orenkap :D ! Ik vind het diep triest, deze bevindingen.

Ayasha
Blogger

Mkango schreef:
Sizzle schreef:

Ik gok die oornetjes die iedereen en z'n grootmoeder tegenwoordig gebruikt. :))

Jep, maar mijn grootmoeder is dood dus die gebruikt ze niet meer.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:06

Ik heb een vriendin en zij is jurylid. Zij stelt vaak aan collega's voor om neusriemen te gaan controleren, maar ze durven meestal niet. En dat gaat over basissport Oostenrijk. Ik vind het heel erg.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:14

Je zou haast opteren om gewoon zonder neusriem te gaan rijden

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:34

Rocamor schreef:

Zonder sperriem zou al heel wat schelen

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:38

Rocamor schreef:

ik vraag me al heel lang af waarom dat ding niet gewoon verboden/afgeschaft wordt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:53

Sandra_H schreef:
Rocamor schreef:

ik vraag me al heel lang af waarom dat ding niet gewoon verboden/afgeschaft wordt

Omdat hij bewezen bijdraagt aan de stabiliteit van de verbinding mond-hand en een instabiele verbinding voor hogere piekbelasting zorgt. Die piekbelasting is minstens net zo vervelend, al dan niet vervelender voor een paard dan een te grote constante druk door verkeerd gebruik van de neusriem.

Spullen gebruiken op de manier zoals ze bedoelt zijn. Volgens mij ligt daar de oplossing