“Stop met het online verguizen van ruiters!”

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:10

DuoPenotti schreef:
Staat dat betreffende filmpje nog online?
Ik ben dan wel erg benieuwd of het ook zo slecht was of echt alleen maar slecht commentaar.

Daar ben ik ook benieuwd naar, want er wordt hier een filmpje van Klimke geplaatst en voor zover ik weet heeft Matthias Alexander Rath ook een klassieke Duitse achtergrond en kan deze man zeer zeker goed rijden. Ik volg het hele dressuur rijden al een tijd niet meer, dus wellicht dat hij andere keuzes heeft gemaakt in het heden, dus ik ben ook wel benieuwd naar dit filmpje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:12

Bellatrix schreef:
Mkango schreef:
Hoe kan Bokt de bron zijn als Laura Tomlinson columniste is voor Horse & Hound? :+

Wij mogen van die site niets overnemen. Wij zoeken dan altijd een 2e bron en dan mogen wij zelf een artikel schrijven. Dan wordt de bron dus Bokt.

Eeh nee, die 2 bronnen blijven de bron en jullie herschrijven. En in dit geval niet helemaal okee vertaald ook. Herschrijf het dan ook echt goed als een eigen artikel, ipv een kopie met wat anders geformuleerde zinnen :)

Wat betreft het artikel: ik vind het dubbel. Ongefundeerd afzeiken ben ik ook tegen. Maar ook opbouwende kritiek op de sport wordt tegenwoordig als afzeiken gezien. En vaak doodgegooid met: ‘vaak gezegd door mensen die nog geen deuk in een pakje boter rijden.’
Dat wil niet zeggen dat mensen die niet op een bepaald niveau in de sport rijden, geen verstand hebben van paardenwelzijn. En daar gaat het mis. Waarom niet de spiegel voorzetten en eens nadenken over de kritiek. Het laait elke keer weer op, dat is niet voor niets. En nee, we hoeven echt niet allemaal boomloos en bitloos door het leven en door te slaan naar de natural kant. Er is ook nog zoiets als een gulden middenweg, waar het welzijn voorop kan staan en je ook nog vanaf de rug van een paard kunt genieten van de paardensport.

En in mijn ogen begint dat bij de jury en topsportruiters. En dan heb ik het over paarden houden, maar ook over de optoming. Laat het paard leidend zijn. En als dat paard beter loopt en zich beter voelt bij een trens of een kaakgekruist hoofdstel op het hoogste niveau, laat dat dan toe. Straf dingen als een strakke neusriem elke keer af. Durf op te staan voor het welzijn van de paarden. Maar zolang er zoveel geld mee gemoeid is, zijn er altijd gemixte belangen. En dat is jammer.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:17

Molfre schreef:
Hoge bomen vangen veel wind en in de tijd van filmpjes in enkele seconden aan miljoenen kunnen presenteren zonder dat het je een cent kost, kunnen die hoge bomen dat nou eenmaal niet ontkomen.

Wat zou helpen is als ze zouden zorgen dat sommigen van die filmpjes minder content zouden bevatten die veel mensen zo furieus maakt.

En wat zou er mis mee zijn als we paarden met maatjes naar buiten zouden doen? Als we zouden proberen ons rijden paardvriendelijker te maken? Als we ons beste zouden doen problemen rijtechnisch en in het management op te lossen in plaats van met hulpteugels?

Hele specifieke voorbeelden, maar er zijn veel meer voorbeelden te vinden die een stuk breder dragen ook.

Als we dat soort dingen kunnen, waarom zouden we dan niet doen?

Maar dat is een mission impossible. Dan kunnen er geen filmpjes meer geplaatst worden want er is altijd wel iets wat iemands stokpaardje triggert en furieus maakt.
Lees het stukje in de OP over de para-amazone die achter de loodlijn zit. Die kan dus helemaal niets plaatsen.
Maar er zijn ook mensen die knieheffing niet kunnen waarderen of oren die geconcentreerd naar de ruiter wijzen. De lijst is eindeloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:37

Roodvos schreef:
Molfre schreef:
Hoge bomen vangen veel wind en in de tijd van filmpjes in enkele seconden aan miljoenen kunnen presenteren zonder dat het je een cent kost, kunnen die hoge bomen dat nou eenmaal niet ontkomen.

Wat zou helpen is als ze zouden zorgen dat sommigen van die filmpjes minder content zouden bevatten die veel mensen zo furieus maakt.

En wat zou er mis mee zijn als we paarden met maatjes naar buiten zouden doen? Als we zouden proberen ons rijden paardvriendelijker te maken? Als we ons beste zouden doen problemen rijtechnisch en in het management op te lossen in plaats van met hulpteugels?

Hele specifieke voorbeelden, maar er zijn veel meer voorbeelden te vinden die een stuk breder dragen ook.

Als we dat soort dingen kunnen, waarom zouden we dan niet doen?

Maar dat is een mission impossible. Dan kunnen er geen filmpjes meer geplaatst worden want er is altijd wel iets wat iemands stokpaardje triggert en furieus maakt.
Lees het stukje in de OP over de para-amazone die achter de loodlijn zit. Die kan dus helemaal niets plaatsen.
Maar er zijn ook mensen die knieheffing niet kunnen waarderen of oren die geconcentreerd naar de ruiter wijzen. De lijst is eindeloos.
Er zijn mensen voor wie je het nooit goed kunt doen, maar als ik een paardentijdschrift opensla en ik zie een hengstenadvertentie waarin een van de hengsten zo'n strakke neusriem heeft dat de zachte weefsels boven de neusgaten een deukje hebben, vraag ik me toch wel af waar we mee bezig zijn als hengstenhouders dat soort beelden als reclame zien, terwijl daar gewoon sprake is van niets anders dan dierenleed.

Overigens, voor degenen die het vroegen, is dit het filmpje: https://www.facebook.com/watch/?v=772086220619727

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:38

Morganlefay schreef:

*Zet de negatieve bril op*
Als dit een modern filmpje zou zijn, dan zouden er waarschijnlijk mensen commentaar hebben op:
-ruiter is te lang voor het paard
-trekt zijn hakken op en prikt onnodig met de sporen
-bandages zijn slecht voor de pezen
-staartgezwiep in de pirouette en wissels duidt op ongemak
*Zet negatieve bril weer af*

En niet dat ik bovenstaande vind, maar om aan te geven dat er altijd wel een stok is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:41

Ik sta er ook heel dubbel in. Als ik op social media zie dat jonge meiden van 13/14 op veel te kleine shetlandpony’s rondspringen of hun paard een hindernis over schoppen en laten vallen terwijl je ziet dat het paard er extreem veel moeite mee heeft mag je er dan niks van zeggen? Of filmpjes waarin je protesterende paarden ziet en een ruiter die er maar met een zweep op slaat omdat de instructrice van de manege zegt dat ze het paard maar moet aanpakken? Terwijl het paard alle signalen van ongemak en pijn vertoont? Dit soort filmpjes kom ik namelijk dagelijks tegen en ik vind het gewoon echt triest voor het paard. Dan mag er wat mij betreft best wel wat van gezegd worden. We willen het welzijn van de paarden toch verbeteren? Waarom mag daar dan niks van gezegd worden ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:42

Het heeft natuurlijk twee kanten maar veel reacties op social media zijn wel tenenkrommend. Want het gaat nu waarschijnlijk niet om een zorgvuldig geschreven kritiek.

Heb het commentaar op de foto van de para-ruiter gelezen.
Dat was echt niet misselijk, maar mensen lezen en kijken niet goed.
Een oneliner met scheldwoorden, dreigementen en "kijk haar eens in die bek trekken" was in dit geval niet gepast.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:29

Is het niet gewoon een kwestie van je fatsoenlijk gedragen waar je ook bent?
Kritiek op een normale nette manier verwoord is niets mis mee, lijkt me zo, alleen wat je soms ziet op social media daar lijkt het wel eens dat van achter de computer opeens alles geoorloofd is :oo
Mensen krijgen er soms zo van langs.....en dan denk ik:" gast doe je dit ook in de werkelijke wereld als je tegenover iemand staat?"

Ik denk dat het daar meer over gaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:31

pien_2010 schreef:
Is het niet gewoon een kwestie van je fatsoenlijk gedragen waar je ook bent?
Kritiek op een normale nette manier verwoord is niets mis mee, lijkt me zo, alleen wat je soms ziet op social media daar lijkt het wel eens dat van achter de computer opeens alles geoorloofd is :oo
Mensen krijgen er soms zo van langs.....en dan denk ik:" gast doe je dit ook in de werkelijke wereld als je tegenover iemand staat?"

Ik denk dat het daar meer over gaat.

Dat denk ik idd ook en daar ben ik het mee eens dat dat moet stoppen. Gewoon kritiek op een respectvolle manier, prima. Maar zoals het vaak op sm gaat? :n lekker anoniem uitschelden en zo overdreven mogelijk waarbij de schrijver zelf perfect is.

Jessix

Re: “Stop met het online verguizen van ruiters!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:40

Ik ga mee met bovenstaande. Dat er kritiek is, daar ben ik blij mee. Het zo i.m.o. echt niet zo moeten zijn dat niemand wat van de topsport mag vinden. Er is ook zeker nog veel ruimte voor verbetering. Het zou een aantal ruiters en trainers dan ook sieren om dat eens nader te bekijken.

Maar social media is natuurlijk gewoon een plek waar iedereen maar denkt dat het ok is om met bagger te gooien. Zelf blijf ik dan ook altijd ver weg van dat soort openbare commentaren, omdat ik het gewoon echt walgelijk vind.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:49

Ja, er mag echt wel wat verbeteren op het gebied van paardenwelzijn in de (top)sport. Of eigenlijk in de hele paardenwereld, want te lange kinderen op Shetlandpony's kan natuurlijk ook echt niet. Maar dat is geen reden om iemand helemaal af te zeiken en de grond in te trappen. Kritiek kan ook op een nette, opbouwende, gefundeerde manier geleverd worden. Werkt ook nog eens beter, want wie neemt zo'n scheldkannonade nou serieus.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:54

Roodvos schreef:
Morganlefay schreef:

*Zet de negatieve bril op*
Als dit een modern filmpje zou zijn, dan zouden er waarschijnlijk mensen commentaar hebben op:
-ruiter is te lang voor het paard
-trekt zijn hakken op en prikt onnodig met de sporen
-bandages zijn slecht voor de pezen
-staartgezwiep in de pirouette en wissels duidt op ongemak
*Zet negatieve bril weer af*

En niet dat ik bovenstaande vind, maar om aan te geven dat er altijd wel een stok is.

Als ik toch maar een dag in mijn leven zo rustig op mijn paard kan zitten. Zo ontspannen aan het werk door de baan met publiek, vlaggen, toeters en bellen kan gaan. Zucht. Heerlijk, geen voorheen gezwaai.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:57

De anonimiteit moet weg.
Als de overheid wil, kunnen ze je toch direct identificeren. Gewoon, iedereen post onder zijn eigen naam.

Commentaar waar je je eigen naam niet onder durft zetten, moet je maar voor jezelf houden.

Zo kan ne nog altijd met gefundeerde kritiek of bedenkingen komen, maar zal je 2 keer nadenken voor je domme praat gaat posten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:01

koend schreef:
De anonimiteit moet weg.
Als de overheid wil, kunnen ze je toch direct identificeren. Gewoon, iedereen post onder zijn eigen naam.

Commentaar waar je je eigen naam niet onder durft zetten, moet je maar voor jezelf houden.

Zo kan ne nog altijd met gefundeerde kritiek of bedenkingen komen, maar zal je 2 keer nadenken voor je domme praat gaat posten.
Ik denk dat je de mentale capaciteit van een hoop mensen overschat. :))

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:04

koend schreef:
De anonimiteit moet weg.

Wel grappig om dit te schrijven met een forumnaam en een leeg profiel :D

Ik snap overigens je punt wel :j Maar op Facebook schrijven mensen ook onder hun eigen naam de verschrikkelijke comments.. -O-
Ik heb ook wel, na een gesprek, contact verbroken naar aanleiding van post op Facebook.

nps

Re: “Stop met het online verguizen van ruiters!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:30

Als er echt verbeterd moet worden in de (top)paardensport, is het afzeiken van filmpjes dan de beste en meest constructieve manier om daarvoor te zorgen? Er is echt vrijwel niemand, ook op topsportniveau, die bewust zijn of haar paard zit te vernaggelen. En “er klinkt steeds mee kritiek” klinkt voor mij veel meer als “de kleine schare toetsenbordridders heeft een steeds grotere bek en online aanwezigheid”. Ik snap met de beste wil van de wereld niet waarom iedereen toch altijd de nare bemoeizucht voelt om een ander te gaan lopen vertellen hoe het zou moeten. Al helemaal over iets wat voor iedereen anders is (paardenwelzijn). En dan heb ik het niet over de excessen waarvan vrijwel iedereen het er over eens is dat het niet kan, maar het grote grijze gebied aan smaakjes van hoe het zou moeten. Waarom voelen mensen toch die drang om overal maar kritiek op te hebben en kunnen we niet een heul klein beetje begrip hebben voor andere zienswijzen / manieren van omgaan met een dier hebben?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:40

Elisa2 schreef:
Ik sta er dubbel in, ik heb ook een gruwelijke hekel aan de zogenaamde toetsenbord ridders die van afkraken een sport maken en vaak ook niet (voldoende) weten waar ze het over hebben. (en dan maar steeds weer met die loodlijn aan komen) Het "afzeik" gedeelte stoort mij het meeste.

Aan de andere kant denk ik dat de sport ook een blinde vlek heeft, zaken die ruiters en jury's? normaal vinden. (paard die de hele proef met de mond open loopt met een doorgeslagen stang) En dat in mijn ogen niet zijn. Ja, het zou best kunnen helpen als een ruiter of amazone daarna uitlegt wat hij/ zij ervaarde in de proef en waar ze staan met dat paard. Dat geeft absoluut meer inzicht en dat kan ook voor meer begrip zorgen als het niet goed gaat. Maar daarnaast moeten sommige zaken ook gewoon nie t geaccepteerd worden. Gewoon -2 bij elk onderdeel waarbij de stang doorgeslagen is en het beeld zal veranderen. (even als voorbeeld)

Geloof me, de meeste mensen weten niet wat een doorgeslagen stang is.
Er is een column op Horses van Savannah Pieters waarin zij iemand aanhaalt die een zwiepende staart beschrijft als 'kwispelen' en constateert dat het om een blij paard gaat :D :D .
Dus 'paardvriendelijk' is ook een vergaarbak/dooddoener.

Ik ben het hardgrondig eens met de oproep in de openingspost.
De oplossing is volgens mij een genuanceerde en op feiten gebaseerde discussie.
Ik heb echter volledig de moed verloren dat we die ooit nog krijgen.
Veel mensen lezen alleen koppen en reageren daar (anoniem) op, met als enige doel het verkondigen van hun eigen mening.
Jammer!

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:41

Bewust vernaggelen zal inderdaad zeer uitzonderlijk zijn. Het is helaas wat minder uitzonderlijk dat er egoïstische keuzes gemaakt worden. In de topsport worden paarden nog te vaak gezien als een gebruiksvoorwerp. Er zijn bijvoorbeeld nog te veel paarden waarvan de neusriem veel te strak wordt gesnoerd en paarden die (bijna) nooit met een paardenvriendje buiten staan. De paardensport is relatief traditioneel, maar de veranderende wereld dwingt de sport ook mee te veranderen en aan zelfreflectie te doen voordat we ons bestaansrecht verspelen. Juist omdat we met levende wezens werken, vind ik het belangrijk dat we blijven focussen op de juiste keuzes maken voor dat dier. Daarbij hoort soms ook dat dingen die vroeger oké leken, eigenlijk niet oké blijken te zijn.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat dit op een opbouwende en vriendelijke manier moet gebeuren. Het is van achter een scherm te makkelijk om over iemand heen te kotsen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:47

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:50

Maar mensen zijn wel erg hypocriet.

Social media hoort tegenwoordig bij het leven. Niet altijd leuk, maar we weten het nu al even dat het zo is.

Heel veel mensen willen sm ook gebruiken. Ze willen laten zien hoe geweldig hun wedstrijd ging, hoe goed hun paarden zijn etc etc. Maar in een tijd waar mensen meer kennis en ervaring kunnen delen, kan je ook kritiek verwachten.
Vaak wordt de kritiek steeds heftiger omdat het frustrerend is als de slechte dingen steeds weer worden goedgepraat. Men komt met dezelfde smoesjes en dooddoeners. Dan kom je dus lijnrecht tegenover elkaar te staan.

Vroeger toen ik begon hadden we respect voor de instructeur bijv en werd daar naar geluisterd. Je haalde het niet in je hoofd om er tegenin te gaan of een grote mond te geven. Dat is gewoon al in zijn geheel verandert. Op internet voelen mensen zich inderdaad nog vrijer en als de 1 wat roept, roept de ander maar mee.

Dat zie je overal; bij bekende mensen, tv programma's, maatschappelijke kwesties etc. Het meeste kan en moet je ook negeren.

Maar er zijn echt inhoudelijk goede reacties, die ook andere mensen wakker schudden en waar men van kan leren. Niet alleen roepen; dat paard loopt achter de loodlijn, maar ook vertellen waarom dat niet goed is.
En dat is nou net waar mensen bang voor zijn. De reacties die wel inhoud hebben en de mensen wakker schudden.

Ik hoor of lees nooit dat mensen de sport willen stoppen, maar wel dat het echt anders moet. En als de organisaties dat zelf op tijd hadden aangepakt, ruiters waren gaan leren en ontwikkelen, had je echt veel kunnen voorkomen.

Ja, afzeiken hou je altijd, maar dan had je qua beeld sterker gestaan.

De sport of veel mensen in de sport maken het echt zelf kapot. Nu zijn ze als een wilde om zich heen aan het slaan, lees je af en toe zo een flauw artikel hoe we ruiters en de sport moeten beschermen, omdat men bang is.

En het gaat niet om af en toe en eenmalig kritiek. Het zijn ook veel serieuze ruiters die echt anders willen, trainers die willen laten zien hoe het anders en beter kan, dus je kan niet meer roepen dat het zomaar dappere toetsenbord ridders zijn. En dat elke keer roepen is een zwak verweer........Wat doet men zelf dan achter dat schermpje.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:54

pien_2010 schreef:
DuoPenotti schreef:
Staat dat betreffende filmpje nog online?
Ik ben dan wel erg benieuwd of het ook zo slecht was of echt alleen maar slecht commentaar.

Daar ben ik ook benieuwd naar, want er wordt hier een filmpje van Klimke geplaatst en voor zover ik weet heeft Matthias Alexander Rath ook een klassieke Duitse achtergrond en kan deze man zeer zeker goed rijden. Ik volg het hele dressuur rijden al een tijd niet meer, dus wellicht dat hij andere keuzes heeft gemaakt in het heden, dus ik ben ook wel benieuwd naar dit filmpje.

Ik heb zitten zoeken bij Clipmyhorse op hun Facebook pagina. Ook de Duitse pagina, maar niet gevonden…

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:55

superpony schreef:
En het gaat niet om af en toe en eenmalig kritiek. Het zijn ook veel serieuze ruiters die echt anders willen, trainers die willen laten zien hoe het anders en beter kan, dus je kan niet meer roepen dat het zomaar dappere toetsenbord ridders zijn. En dat elke keer roepen is een zwak verweer........Wat doet men zelf dan achter dat schermpje.

Die zijn meestal niet anoniem....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:56

Heb de film om twee redenen neergezet.
De ene is inderdaad hoe er met het paard wordt omgegaan
De tweede reden is wat lastiger te benoemen en gaat dan offtopic
Ik heb het dan over het verschil tussen toen paarden nog paarden waren en niet van die doorgefokte bewegingsmachines die te heet/sensibel zijn om te hanteren. :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:57

Sanet schreef:
Ik heb zitten zoeken bij Clipmyhorse op hun Facebook pagina. Ook de Duitse pagina, maar niet gevonden…
Hij staat hierboven. :+

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:01