NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:18

Stal heeft geen adres op het antwoord "doe maar printscreen van luchtfoto met een cirkel waar het is" haak je snel af. Jongens, wat dacht je van een kadastraal nummer? Dan niet hoor..

En welk blik trekken ze open om dit actief te gaan controleren? Ze hebben nu al nergens tijd voor.

Popstra

Re: NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:07

Er zitten best wat fanatieke keurings artsen bij hoor! Die willen echt alles zien op papier. Laatst moest ik de dekens van mijn paarden verwijderen. In al die jaren nog nooit hoeven doen. Niet dat ik dat af keur hoor..maar je hebt ze ook die enkel de chip lezen en het wel gescheten vinden. Denk zo ook met registratie dat er felle bij gaan zitten die het controleren of je alles netjes er in hebt staan.

MarjanB

Re: NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:09

Uit mijn ervaring qua werk in de agrarische sector weet ik dat nvwa controles vaak gemoeid gaan met veel onkunde en ontwetendheid. Echt soms niet te doen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:33

idinn schreef:
Stal heeft geen adres op het antwoord "doe maar printscreen van luchtfoto met een cirkel waar het is" haak je snel af. Jongens, wat dacht je van een kadastraal nummer? Dan niet hoor..

En welk blik trekken ze open om dit actief te gaan controleren? Ze hebben nu al nergens tijd voor.

Dit begrijp ik niet. Wat bedoel jij nou te zeggen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 15:50

pillow schreef:
Er zijn bij mijn weten geen besmettelijke ziektes bij paarden die aanleiding kunnen zijn tot ruiming. Dat gaat echt niet gebeuren, paarden zitten ook niet met duizenden in een hok. Renee je kunt wel star zeggen dat je niet registreerd, maar het is verplicht, dus je hebt weinig te kiezen.

Er is nu nog niks nee, maar corona is ook ineens op komen zetten. En er is zoveel verplicht, wil niet zeggen dat ik me eraan houd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 18:01

Moska schreef:
Kun je als particulier eigenlijk ook controleren of je paard goed geregistreerd staat? Ik geef altijd braaf mijn paspoort af op stal, maar bij met name de voorgangers van mijn huidige stal, heb ik zo mijn twijfels of het altijd wel goed gegaan is

Het is vanaf 1 januari 2022 verplicht geworden, vanaf vorig jaar april was er de mogelijkheid om een UBN-nummer aan te vragen als stalhouder en alle paarden in te voeren. Dus het kan zijn dat jij voor 1 januari verhuisd bent, maar dan zou het nu wel geregeld moeten zijn.

Er is een app I&R en daar kan je op diergegevens ( even op paardachtige zetten) zoeken met het Levens of Chipnummer. Je kan bij UBN ook zoeken op adres ( of UBN-nummer als je dat weet), dan kan je zien of de stal een UBN-nummer heeft voor paardachtigen. Bij de diergegevens zie je ook een UBN-nummer staan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 18:11

MarjanB schreef:
Vraag me vooral af wat is de documentatie verplichting? Daar had ik dan nog niet van gehoord?

Lokale administratie
In het online systeem van de RVO hoef je geen tijdelijke verplaatsingen bij te houden als een paard bijvoorbeeld op buitenrit gaat, buiten de deur traint, op wedstrijd gaat of minder dan 90 dagen op een dekstation staat. Je moet wel in je lokale administratie bijhouden als een paard langer dan 24uur niet op de locatie is of als een paard korter dan 30 dagen op jouw locatie verblijft. In het geval van een controle moet je kunnen verklaren waar alle paarden zich op dat moment bevinden. Deze administratie mag je in een systeem naar keuze bijhouden zoals een schrift, map, Word- of Excel-bestand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 18:36

pillow schreef:
[***] schreef:

Dit begrijp ik niet. Wat bedoel jij nou te zeggen.

Dat als je stal geen adres heeft, het advies om te registeren was: even een printscreen van google maps maken en daar een cirkel op tekenen waar je stal is. Dan kunnen ze het op die manier registreren. Ja nee lekker betrouwbaar. Vooral niet de handige nummering van percelen die al eeuwen bestaat nemen voor een locatie zonder adres 8)7