(Wit geboren)
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
miccamaaike schreef:Wat een leuk dier. Ik vind dit vooral een grappige zin, die je niet gelijk verwacht bij een Totilas nakomeling: "Hij was de beste hengst in het springen op de keuring 2022 in Randers, met een 8 voor techniek en een 8 voor vermogen."
Roodvos schreef:miccamaaike schreef:Wat een leuk dier. Ik vind dit vooral een grappige zin, die je niet gelijk verwacht bij een Totilas nakomeling: "Hij was de beste hengst in het springen op de keuring 2022 in Randers, met een 8 voor techniek en een 8 voor vermogen."
Totilas komt van moeders kant uit een heel fijn springstammetje. Het feit dat hij uitgroeide tot zo'n fenomenaal dressuurpaard was eigenlijk meer bijzonder.
DiscoDipp schreef:Leuk getekend. Maar moet zich voor menig fokker denk ik eerst bewijzen. Mooi ruim in beweging maar waggelt achter echt enorm..
De naam is in ieder geval wel spot-on
alice0cullen schreef:Even voor de leek, kan die brede beenzetting van achter niet gewoon gebrek aan kracht zijn dus dat die nog kan wegtrekken, of is dit gewoon een red flag die je niet wil zien.
Roodvos schreef:alice0cullen schreef:Even voor de leek, kan die brede beenzetting van achter niet gewoon gebrek aan kracht zijn dus dat die nog kan wegtrekken, of is dit gewoon een red flag die je niet wil zien.
Wat mij betreft allebei.
Om te verzamelen en te sluiten moet een paard achter juist smaller gaan sporen. Het is ok als ze die kracht op jonge leeftijd niet hebben, maar ik zie niet graag dat ze dat dan oplossen door wijd te gaan. Dat geeft extra slijtage op de heupen en extra trainingsinspanning om dit "af te leren". En het is maar de vraag in hoeverre je het eruit getraind krijgt als het dier van nature deze uitvlucht kiest om onder de verzameling uit te komen. Ik heb jarenlang gejureerd en toch regelmatig paarden gezien die op zich netjes liepen en getraind waren, maar in de verruiming dan toch wijd gingen van achter. En dan is het geen gedragen verruiming en dus een lager cijfer.
Maar het kan met correcte training (en een goede ruiter) weldegelijk wegtrekken. Een bekend voorbeeld is de dressuurhengst Cocktail, die in zijn jonge jaren achter ook (heel) wijd ging. Tegen de tijd dat hij onder Anky van Grunsven in de GP liep liet hij keurig een smal sporende verzameling zien.
Maar we hebben niet allemaal het ruitergevoel en doorzettingsvermogen en de faciliteiten van een Anky. Ik heb dat in elk geval niet en ik laat zo'n paard daarom staan.