Totilas-zoon Spotilas goedgekeurd voor Knabstrupper-stamboek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Totilas-zoon Spotilas goedgekeurd voor Knabstrupper-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:31

Dat is geen schimmel maar in feite 1 grote witte stip :D
(Wit geboren)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:31

Ik houd ook meer van het ouderwetse type. Heb zelf een NAS merrie uit Knabstrupper familie en ben gek op haar dikke billen en korte beentjes. Ze is 1.56. Haar zoon is ook barok maar iets groter. Vader is een PRE.
Doe mijaar dikbillen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:34

Wat bouw betreft ben ik ook zeker voor het eerste paard! Absoluut.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:40

Dit zijn de dekhengsten van stoeterij Wendandi, die vind ik stuk voor stuk erg mooi, allemaal robuust, zoals het hoort.

Afbeelding

Edit: Ik vind Avalon toch de knapste :D

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 22:41

Die naam, gewéldig _O-

Maar, toch jammer voor het ras. Dit is een gestippelde KWPN’er. Geef mij maar het barokke type !

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 23:02

Ik vind hem werkelijk prachtig getekend. Maar zie ook liever de barokke type en dus het rasechte/rastypische knabstrubber.

Spotilas is wel leuk gekozen als naam.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 23:24

Wat ik mij ook afvraag is, als je nu KWPN in deze lijn gaat fokken, is het dat wel slim kwa bloed en karakter?

Laten we eerlijk zijn de meeste KWPN’ers van tegenwoordig zo bloederig gefokt zijn dat menig amateur ruiter er niet meer mee door een deur kan of er de handen aan vol heeft. Tis allemaal zo flitsend en rillerig, moet zo’n stamboek dat wel willen??

De friezen zijn als gemoderniseerd, de haflingers en tinkers ook, noem maar op. Er blijft dadelijk geen ras meer over wat ‘barok’ is, zowel fysiek als karakter..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 23:32

Of bruikbaar voor het oorspronkelijke doel, maar dat is niet beperkt tot de paarden. Van honden en katten weten we het al, nigeriaanse dwerggeiten zijn inmiddels ook doorgefokt van plomp vlees en melk ras naar anorexische knakworsten die geen melk genoeg maken voor hun eigen lammeren ... Iets met functioneel is geen fokdoel meer? Enkel nog een soort statussymbool? Wat komt zometeen eerder, een verbod op paardrijden of een paard dat stomweg niet meer te rijden valt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:04

Ik vind de knabstruber ook een gaaf ras, hou van barok. En hoop dat de liefhebbers dit ras zo barok mogelijk houden.

Discodipp: dat zijn oprechte vragen, ik zie dit soort rassen ook liever niet moderner gefokt. Hoewel de fries daardoor wel beter is gaan galloperen. Dus bloedverversing is oke maar dan tot op zekere hoogte denk ik.

Zie deze Spotilas meer als een kleur aanwinst voor de warmbloedfokkerij, dat gezegd hebbende vind ik het een leuk dier alleen de stand en het lopen qua achterbeen heb ik ook wel wat op aan te merken. Hij gaat heel wijd achter.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:38

Wat een leuk dier. Ik vind dit vooral een grappige zin, die je niet gelijk verwacht bij een Totilas nakomeling: "Hij was de beste hengst in het springen op de keuring 2022 in Randers, met een 8 voor techniek en een 8 voor vermogen."

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:44

Wat een fantastische naam! Ik lag er ook dubbel om, hoe bedenk je het _/-\o_ wat ik wel vreemd vind is dat op de standfoto in het artikel de hoeven eraf zijn geknipt en op het filmpje draagt hij springschoenen. Op google vind ik wel de hele standfoto maar had toch heel even het gevoel dat er iets "verborgen" moest worden, bv ongelijke voorvoeten oid maar dat is dus net ongelukkig geknipt vd foto

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:49

Lijkt me inderdaad niet verkeerd voor bloedspreiding maar hopelijk blijft het daar dan ook bij inderdaad, en gaan we niet alle barokke rassen licht en modern fokken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:51

Leuk dier! Hoop dat hij wat van het fijne barokke karakter heeft meegekregen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:00

Hoe vererft dit qua stippies dan? Is dat al duidelijk?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:10

Sanet schreef:
Hoe vererft dit qua stippies dan? Is dat al duidelijk?

50% kans toch?
Homozygoot kan hij niet zijn

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:20

Ja 50% kans op stipjes.
Eigenlijk had er in de naam nog een t bij gemoeten, nu kan je het ook anders lezen natuurlijk. Maar goed, klein detail.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:31

miccamaaike schreef:
Wat een leuk dier. Ik vind dit vooral een grappige zin, die je niet gelijk verwacht bij een Totilas nakomeling: "Hij was de beste hengst in het springen op de keuring 2022 in Randers, met een 8 voor techniek en een 8 voor vermogen."

Totilas komt van moeders kant uit een heel fijn springstammetje. Het feit dat hij uitgroeide tot zo'n fenomenaal dressuurpaard was eigenlijk meer bijzonder.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:07

En als je deze gaat gebruiken op een 100% Knab krijg je natuurlijk weer 75% Knab terug. Opzich slim, hierna heb je wat vers bloed, en je kunt daarna weer verder met 100% Knabbers.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:18

Op zich is spreiding niet erg.
Maar hij heeft wel een erg lang dun pijpbeentje hoor, dat vind ik niet perse een aanwinst. Ik zie liever dat ze spreiden met een ander Barok ras.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:54

Terug fokken met lusitano was beter geweest.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 12:31

Roodvos schreef:
miccamaaike schreef:

Totilas komt van moeders kant uit een heel fijn springstammetje. Het feit dat hij uitgroeide tot zo'n fenomenaal dressuurpaard was eigenlijk meer bijzonder.

Ah kijk, weer wat geleerd :D

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 15:42

DiscoDipp schreef:
Leuk getekend. Maar moet zich voor menig fokker denk ik eerst bewijzen. Mooi ruim in beweging maar waggelt achter echt enorm..

De naam is in ieder geval wel spot-on :=

Even voor de leek, kan die brede beenzetting van achter niet gewoon gebrek aan kracht zijn dus dat die nog kan wegtrekken, of is dit gewoon een red flag die je niet wil zien.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 16:01

alice0cullen schreef:
Even voor de leek, kan die brede beenzetting van achter niet gewoon gebrek aan kracht zijn dus dat die nog kan wegtrekken, of is dit gewoon een red flag die je niet wil zien.

Wat mij betreft allebei.
Om te verzamelen en te sluiten moet een paard achter juist smaller gaan sporen. Het is ok als ze die kracht op jonge leeftijd niet hebben, maar ik zie niet graag dat ze dat dan oplossen door wijd te gaan. Dat geeft extra slijtage op de heupen en extra trainingsinspanning om dit "af te leren". En het is maar de vraag in hoeverre je het eruit getraind krijgt als het dier van nature deze uitvlucht kiest om onder de verzameling uit te komen. Ik heb jarenlang gejureerd en toch regelmatig paarden gezien die op zich netjes liepen en getraind waren, maar in de verruiming dan toch wijd gingen van achter. En dan is het geen gedragen verruiming en dus een lager cijfer.

Maar het kan met correcte training (en een goede ruiter) weldegelijk wegtrekken. Een bekend voorbeeld is de dressuurhengst Cocktail, die in zijn jonge jaren achter ook (heel) wijd ging. Tegen de tijd dat hij onder Anky van Grunsven in de GP liep liet hij keurig een smal sporende verzameling zien.

Maar we hebben niet allemaal het ruitergevoel en doorzettingsvermogen en de faciliteiten van een Anky. Ik heb dat in elk geval niet en ik laat zo'n paard daarom staan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:00

Beiden. Maar op zich loopt hij er best lekker overheen. Vind hem wel iets stamperig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:12

Roodvos schreef:
alice0cullen schreef:

Wat mij betreft allebei.
Om te verzamelen en te sluiten moet een paard achter juist smaller gaan sporen. Het is ok als ze die kracht op jonge leeftijd niet hebben, maar ik zie niet graag dat ze dat dan oplossen door wijd te gaan. Dat geeft extra slijtage op de heupen en extra trainingsinspanning om dit "af te leren". En het is maar de vraag in hoeverre je het eruit getraind krijgt als het dier van nature deze uitvlucht kiest om onder de verzameling uit te komen. Ik heb jarenlang gejureerd en toch regelmatig paarden gezien die op zich netjes liepen en getraind waren, maar in de verruiming dan toch wijd gingen van achter. En dan is het geen gedragen verruiming en dus een lager cijfer.

Maar het kan met correcte training (en een goede ruiter) weldegelijk wegtrekken. Een bekend voorbeeld is de dressuurhengst Cocktail, die in zijn jonge jaren achter ook (heel) wijd ging. Tegen de tijd dat hij onder Anky van Grunsven in de GP liep liet hij keurig een smal sporende verzameling zien.

Maar we hebben niet allemaal het ruitergevoel en doorzettingsvermogen en de faciliteiten van een Anky. Ik heb dat in elk geval niet en ik laat zo'n paard daarom staan.

Die brede beenzetting komt omdat Knabstruppers vaak op die manier bewegen. Dat zijn meestal niet de meest moderne paarden en en ook geen dressuurpaarden zoals wij die fokken. Als je zijn moeder zo ziet dan klopt dat ook wel. Daarnaast moet hij ook nog een beetje groeien. Vind in elk geval dat Totilas heel erg verbeterd heeft.