Opmerkelijk: toekomstige renpaard-fokmerrie blijkt mannelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:37

Femke_Tweety schreef:
Als het races waren voor merries, en deze is xy, dan valt daar te stellen dat dat een onterechte deelname is.

Bij mensen speelt deze discussie al. Maar gaan we deze discussie nu ook al over paarden races krijgen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:37

Femke_Tweety schreef:
Wordt nog interresant wat de mensen gaan doen die 2,3 en 4 etcetera geëindigd zijn in die races.

Als het races waren voor merries, en deze is xy, dan valt daar te stellen dat dat een onterechte deelname is.

En dus dat het prijzengeld anders verdeeld haf moeten zijn .

Daar dacht ik ook wel aan,maar voor zover ik weet zijn paardenwedstrijden gemengd omdat er geen verschil is in prestaties tussen mannelijke en vrouwelijke paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:44

anjali schreef:
Femke_Tweety schreef:
Wordt nog interresant wat de mensen gaan doen die 2,3 en 4 etcetera geëindigd zijn in die races.

En dus dat het prijzengeld anders verdeeld haf moeten zijn .

Daar dacht ik ook wel aan,maar voor zover ik weet zijn paardenwedstrijden gemengd omdat er geen verschil is in prestaties tussen mannelijke en vrouwelijke paarden?
In de dressuur- en springsport misschien niet, maar dat ligt in de rensport anders.

Loretta schreef:
Femke_Tweety schreef:

Bij mensen speelt deze discussie al. Maar gaan we deze discussie nu ook al over paarden races krijgen?
Die discussie is er helemaal niet, want dit is zo'n uniek geval en zoals gezegd, gaat er niets veranderd worden aan de uitslagen. :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:52

ikke schreef:
Allemaal leuk getheoretiseerd maar hoeveel paarden kennen jullie fysiek met deze afwijking??

Hoe vaak komt dit eigenlijk voor? Als ze het paard niet als fokmerrie hadden willen gebruiken was niemand er ooit achter gekomen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:55

Ik vind het ook fijn dat mkango die deadlines weet (en sowieso gewoon echt inhoudelijk weet hoe eea werkt bij races)

En @Loretta, er gaan bakken en bakken met geld om in die races.
En waar veel geld omgaat, zullen mensen vrij vlot bereid zijn om in een geval als deze dit aan te kaarten.

Maar zoals mkango dus aangeeft kan dat niet meer ivm tijd om tegen een uitslag in te gaan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:57

Loretta schreef:
ikke schreef:
Allemaal leuk getheoretiseerd maar hoeveel paarden kennen jullie fysiek met deze afwijking??

Hoe vaak komt dit eigenlijk voor? Als ze het paard niet als fokmerrie hadden willen gebruiken was niemand er ooit achter gekomen.

Ik ken er geen.

Ik weet dat dingen als geslachtsorganen en geslachtsgenen zich af en toe niet aan de meest gangbare zaken houden, bij álle diersoorten (incl mens)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:02

Femke_Tweety schreef:
En waar veel geld omgaat, zullen mensen vrij vlot bereid zijn om in een geval als deze dit aan te kaarten.

Daarom kom je er normaalgesproken nooit achter. Dan weet je niet meer dan dat je een onvruchtbare merrie hebt. En menig particulier die niet fokt weet dat nog niet eens.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:17

Loretta schreef:
Femke_Tweety schreef:

Daarom kom je er normaalgesproken nooit achter. Dan weet je niet meer dan dat je een onvruchtbare merrie hebt. En menig particulier die niet fokt weet dat nog niet eens.

Maar dat is hier niet aan de orde, dus wat maakt dat uit? Of bedoel je echt specifiek hoevaak het voorkomt?

In ieder geval, ook in het artikel wordt gewoon omschreven dat ze te laat zijn om het terug te draaien oid. Na de sale hebben ze ook een eigen DA onderzoeken laten doen lees ik. Begrijpelijk ook met dat geld. Ik vraag me dan ook af of dat direct is gebeurd na de sale (dat mis ik dan weer even? kan er overheen gelezen hebben) en zo niet, waarom dan niet, of zo ja, waarom dan niet meteen aankaarten.

Wel bijzonder. Daar zit je dan met je "merrie". :D

Shenavallie

Re: Opmerkelijk: toekomstige renpaard-fokmerrie blijkt mannelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:22

Uiteindelijk zal het paard aan het kortste eind trekken, ben ik bang. Geef hem/haar/het/a tot en met z maar aan mij. :o

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:52

Het paard was een winnaar. Kan hij\zij nu niet terug in de wedstrijdsport dan? Al vermoed ik toch dat hij daaruit is gehaald wegens een blessure.Slechts een vermoeden hoor,ik weet niets van de rensport maar bij andere takken van de paardensport is dat toch wel de reden dat een merrie ineens fokmerrie gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:29

anjali schreef:
Het paard was een winnaar. Kan hij\zij nu niet terug in de wedstrijdsport dan? Al vermoed ik toch dat hij daaruit is gehaald wegens een blessure.Slechts een vermoeden hoor,ik weet niets van de rensport maar bij andere takken van de paardensport is dat toch wel de reden dat een merrie ineens fokmerrie gaat worden.
Het kan, maar het kan ook andere redenen hebben:
Paard vindt het niet leuk (meer)
Paard is niet goed genoeg (meer)
Paard brengt meer op in de fokkerij
Paard heeft genoeg gepresteerd en the only way is down

Nogmaals: fokken en rensport gaan niet samen voor een paard, dus op een bepaald moment moeten er keuzes gemaakt worden. Van alle paarden die ik heb zien komen en gaan, zijn reden 1 en 2 de voornaamste redenen voor een paard om verkocht te worden, gevolgd door 3 en 4 als het om goede paarden gaat (zoals deze). Blessures zijn maar in een klein deel van de gevallen de reden om een paard uit de rensport te halen, en vijf is een mooie leeftijd voor een merrie. Er zijn maar weinig paarden die na die leeftijd nog verbeteren of op hetzelfde niveau blijven presteren.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:34

fokfanaat schreef:
voor dat geld en met dat doel, was een gynaecologisch onderzoek geen vreemde zet geweest lijkt mij

dit gebeurt echt nooit en nergens (zeker niet via een veiling)? Echter ben ik wel van mening, dat het in dit geval een verborgen gebrek is. Als je een fokmerrie koopt, hoort deze minimaal wel eigenschappen te bezitten, om drachtig te kunnen worden....

(wij hebben ooit een hengst gehad, waarvoor ze een merrie brachten die gedekt moest worden, bij het scannen kwamen ze erachter dat de merrie inwendig teelballen naast de eierstokken had zitten, dus niet drachtig kon worden, vermoedt dat dat bij deze "merrie" ook het geval is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:38

Sky_As: gynaecologische onderzoeken zijn verplicht als je je merrie als fokmerrie wilt aanbieden op Keeneland, zoals ik op de vorige pagina al heb uitgelegd. :+

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:40

dus deze was onderzocht geweest? of is dit een andere veiling? Het kan toch zijn dat niet iedere veiling dezelfde verplichtingen hanteert?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:44

Sky_As schreef:
dus deze was onderzocht geweest? of is dit een andere veiling? Het kan toch zijn dat niet iedere veiling dezelfde verplichtingen hanteert?

Staat in de openingspost volledig uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:44

Sky_As schreef:
Paard is geveild op Keeneland, Keeneland stelt als eis een onderzoek voor alles wat als fokmerrie verkocht wordt, 1 + 1 = 2. Het staat ook in het artikel uitgelegd.

Dat is ook de hele kwestie hier: er is door veeartsen voor getekend dat dit dier geschikt zou zijn als potentiële fokmerrie.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:58

das fraude dan!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:12

Ik had de tekst even gauw "doorgescrolld" (niet goed, I know) Dus excuses voor de vragen die gewoon in de tekst stonden. In dit geval is het natuurlijk fraude, of onoplettendheid, waar de koper niks aan kan doen lijkt mij. Dus ik vind het bijzonder dat dit schijnbaar een moeilijke zaak is.

Je zou toch zeggen dat dit soort zaken heel makkelijk zijn in uitspraak.....Paard moet terug en koper moet aanschaf + onkosten vergoedt krijgen.
Blijkt maar weer hoe krom het systeem soms werkt. (en wat een reden is om goed te over denken of je wel op een veiling wilt kopen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:41

Sky_As schreef:
Ik had de tekst even gauw "doorgescrolld" (niet goed, I know) Dus excuses voor de vragen die gewoon in de tekst stonden. In dit geval is het natuurlijk fraude, of onoplettendheid, waar de koper niks aan kan doen lijkt mij. Dus ik vind het bijzonder dat dit schijnbaar een moeilijke zaak is.

Je zou toch zeggen dat dit soort zaken heel makkelijk zijn in uitspraak.....Paard moet terug en koper moet aanschaf + onkosten vergoedt krijgen.
Blijkt maar weer hoe krom het systeem soms werkt. (en wat een reden is om goed te over denken of je wel op een veiling wilt kopen)
Amerikaans recht is geen Nederlands recht. En er worden jaarlijks duizenden volbloeden geveild. Eén zo'n incident, of een paar van dit soort incidenten, is geen reden om het niet te doen. De veeartsen die deze paarden keuren zijn geen mensen die ergens in een achterafje hun werk doen, maar waar mensen werken worden nou eenmaal fouten gemaakt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 18:16

Ik denk dat het een moeilijk verhaal wordt voor de kopers, hoe oneerlijk ook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 18:17

nikkel schreef:

waarom denk je dat?
Mij lijkt het juist moeilijk voor de verkopers.
Het is namelijk een verborgen gebrek.

Uitgaande van hoe Nederlands recht zou zijn, of wat ik denk dat het gaat zijn als niet jurist zijnde :D :P

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:28

DuoPenotti schreef:
nikkel schreef:

waarom denk je dat?
Mij lijkt het juist moeilijk voor de verkopers.
Het is namelijk een verborgen gebrek.

Uitgaande van hoe Nederlands recht zou zijn, of wat ik denk dat het gaat zijn als niet jurist zijnde :D :P

Nou ja..
Citaat:
Dit op basis van verschillende bepalingen in haar verkoopvoorwaarden. Één daarvan was dat Crawford contractueel verplicht was om de verkoop af te wijzen binnen 24 uur na het einde van de sessie waarin het paard werd verkocht.

Het loopt allemaal nog. De grootste fout zit 'm in de dierenartsen die de certificaten hebben getekend lijkt me. Maar ze hebben dus niet binnen de termijn het paard laten onderzoeken of dit aangekaart.

Amerikaans recht is niet hetzelfde als Nederlands recht, zou daar dan ook niet zo van uit gaan.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:02

Dit op basis van verschillende bepalingen in haar verkoopvoorwaarden. Één daarvan was dat Crawford contractueel verplicht was om de verkoop af te wijzen binnen 24 uur na het einde van de sessie waarin het paard werd verkocht.

Op basis van het bovenstaande gegeven, denk ik dat het een moeilijk verhaal wordt voor de kopers. Tenzij men kan bewijzen dat de veterinairen in gebreke zijn gebleven. De basis van de uiterlijke kenmerken, zijn in dit specifieke geval, klaarblijkelijk niet van overwegend belang.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:27

ikke schreef:

Niet veel, ik weet toevallig van iemand die een Spaanse merrie had gekocht, met het idee haar voor de fok te gebruiken. Paard werd niet drachtig, bleek precies dezelfde afwijking te hebben als het renpaard van dit topic. Spaanse fokker weigerde te geloven dat zijn merrie een hengst was...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:32

Zoolgangster schreef:
ikke schreef:

Niet veel, ik weet toevallig van iemand die een Spaanse merrie had gekocht, met het idee haar voor de fok te gebruiken. Paard werd niet drachtig, bleek precies dezelfde afwijking te hebben als het renpaard van dit topic. Spaanse fokker weigerde te geloven dat zijn merrie een hengst was...

Was het paard technisch gezien natuurlijk óók niet helemaal, net als dat het ook geen merrie was.

Non-binair zou haast de beste term zijn denk ik, hoewel dat vaak meer de connotatie heeft van horend bij gender dan per se geboren geslacht.

Maar woordtechnisch zou non-binair passend zijn, nl niet passend bij een van de twee standaardopties.

(Binair is tweetallig, twee opties, non binair betekent dus niet passend in de standaard verdeling in twee groepen)