Bart Bles: Goede paarden zijn schaars

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Bart Bles: Goede paarden zijn schaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 14:05

Lijkt me dat een prof dat wel weet toch? er zijn ook stewards op dat soort wedstrijden en een jury...ik denk echt dat het aan de momentopname lag. Maar goed, heb helaas ook niet meer beeldmateriaal kunnen vinden van dezelfde combinatie met dezelfde optoming dus ik durf dat ook niet met 100% zekerheid te beweren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 14:11

Firelight schreef:
De nieuwsredactie heeft de foto aangepast.

Voilà, bien reglé. Daar is hij dan, goed geregeld :j <3
Mooie combinatie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:19

Leuk artikel. Jammer alleen van die azijnpissers die hier zo negatief weer moeten reageren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:22

Hoezo is iets zeggen over strakke optoming nu weer azijnpissen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:31

Omdat er zat positiefs in het artikel staat! Maar nee, men moet weer zagen over een lullige momentopname.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 18:49

Omdat je zoveel leuke/goede dingen kunt zeggen, maar foto's zeggen meer dan 1000 woorden toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:40

Nee juist niet, één foto zonder context is een moment opname. Niks meer of minder..

Bewegend beeld, daar kun je veel meer over zeggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 20:06

Captain schreef:
Omdat je zoveel leuke/goede dingen kunt zeggen, maar foto's zeggen meer dan 1000 woorden toch?

Het artikel is leuk.
De 1ste foto was echt ruk .
De 2de foto is goed.

En we blijven maar doorgaan over die 1ste vreselijke foto. En dan heb ik het niet eens over jou captain, maar ook over al die mensen die op het art. en 2de foto geen reactie hebben gegeven.

Zo gaat het imo vaak hiero. En ik vind dat jammer. Maar voilà het is wat het is.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 20:20

Nu is het pas een vreemd topic, met een complete discussie over een optoming om dan de foto weg te halen. Laat dan die foto staan en zeg: volgende keer kiezen we een andere.

Edit: Ik heb via google de foto even gevonden, en echt, overdrijven is ook een vak := Is het een fijn beeld? Nee, dat zien we allemaal, maar het is ook echt geen ramp. Om nou hiervoor een hele ruiter zwart te praten >;)

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 01:11

prugelpiet schreef:
Nu is het pas een vreemd topic, met een complete discussie over een optoming om dan de foto weg te halen. Laat dan die foto staan en zeg: volgende keer kiezen we een andere.

Edit: Ik heb via google de foto even gevonden, en echt, overdrijven is ook een vak := Is het een fijn beeld? Nee, dat zien we allemaal, maar het is ook echt geen ramp. Om nou hiervoor een hele ruiter zwart te praten >;)

Niemand maakt de ruiter zwart toch? Er is alleen een kritische noot over de foto. Die foto gaf een vervelende weergave van de sport. Jammer dat er juist deze foto geplaatst is terwijl er ook andere foto ‘s zijn die geen vervelend beeld geven. Dat blijkt ook want de nieuwe foto is positief.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 01:43

Tegenwoordig zeuren mensen? Tegenwoordig mag je juist niks meer zeggen. Je weet nou eenmaal dat iedereen overal foto's kan maken en op internet alles besproken wordt.

Het is juist goed dat steeds meer mensen kritisch reageren op een beeld dat niet het goede voorbeeld is. Dat wil juist zeggen dat steeds meer mensen bewust worden en naar welzijn kijken.

Om iedereen dan maar weg te zetten als azijn zeikerds, is gewoon te makkelijk.

Een momentopname is een opname van een kort moment ja. Maar als je dit kon vastleggen gebeurde het dus wel en ook als het bij dat ene moment bleef, was dat naar voor het paard. Misschien echt eenmalig, misschien komt het met regelmaat voor.

Een foto bij een artikel nodigt vaak als eerste wel of niet uit om verder te lezen, net als de kop van het artikel. Dat zouden journalisten toch moeten weten.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 06:00

superpony schreef:
Tegenwoordig zeuren mensen? Tegenwoordig mag je juist niks meer zeggen. Je weet nou eenmaal dat iedereen overal foto's kan maken en op internet alles besproken wordt.

Het is juist goed dat steeds meer mensen kritisch reageren op een beeld dat niet het goede voorbeeld is. Dat wil juist zeggen dat steeds meer mensen bewust worden en naar welzijn kijken.

Een foto bij een artikel nodigt vaak als eerste wel of niet uit om verder te lezen, net als de kop van het artikel. Dat zouden journalisten toch moeten weten.

_/-\o_

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Zodra het over welzijn gaat, duiken er allemaal types op die het over "negatief doen" en "zuur" en "azijnpissen" hebben. Nee, het is en-en. Kan een prima ruiter zijn, of een prima artikel, en toch hebben we tegelijk óók kritiek op dichtgesnoerde monden en slechtzittende bitten, of andere misstanden. Dat zijn we aan de paarden verplicht, als we er op willen en prestaties van ze eisen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 07:20

Dat snap ik allemaal wel, maar echt, die foto was niet zó erg. Iemand die dit topic opent en de foto niet heeft gezien verwacht een optoming van hier tot Tokyo met een paard dat een open mond heeft en bijna uitgescheurde wangen. Dat is allemaal niet aan de orde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 08:54

Ik vind ook niets mis met kritisch zijn hoor, maar waar ik wel (al langere tijd) grote moeite mee heb is dat mensen gelijk oordelen op 1 foto. En een foto is echt een momentopname..op die manier is ook een Dinja die geroemd werd om haar vriendelijke rijden helemaal door het slijk gehaald. (bij de dierenrechten activisten)

Zonder context kun je gewoon niet oordelen vanaf 1 foto vind ik, en daar blijf ik bij. Terwijl ik welzijn zeer hoog in het vaandel heb staan.

Ander puntje is dat men alleen de negatieve dingen opvalt, of het zelf negatief invult. Daar heb ik ook moeite mee.

Bijvoorbeeld: paard is niet geschoren bij de buik dan wordt er gelijk geroepen dat ze dat doen om overmatig/ slecht spoor gebruik te verbloemen. Terwijl ik dan denk: huh? er zijn ook paarden met een gevoelige hele gevoelige huid..het stuk daar niet scheren wordt dan juist gedaan om het paard te beschermen.

Het is dus maar net hoe je iets bekijkt? zolang we het niet kunnen vragen zullen we het antwoord niet weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 09:53

Je kunt ook alles goed willen praten. Dat gebeurt continue kijk maar naar de bondscoach die roept vorige week dat het belachelijk was dat adelinde gediskwalificeerd werd vanwege bloed in de mond want dat plekje kon heus niet door het bit komen.

De sport ligt onder vuur dus het is ontzettend dom om een foto te plaatsen die absoluut geen diervriendelijkheid uitstraalt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 09:58

Ja dat is de andere kant, maar zou een gulden middenweg hier in niet het belangrijkste zijn?

Adelinde heb ik toevallig zien rijden op het NL, live..en ik snap wel dat haar paard plekjes in de mond krijgt en bovendien gebeurd dit haar continu. Aan de andere kant zat het plekje dit niet op de plek van het bit.

Het is alleen, wie zoekt zal altijd een stok vinden om de hond te slaan. Mij lijkt het goed om aan beide kanten kritisch te blijven.

Foto's van ongelukkige momenten zullen ook gewoon gemaakt blijven worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:26

superpony schreef:

Om iedereen dan maar weg te zetten als azijn zeikerds, is gewoon te makkelijk.

Een momentopname is een opname van een kort moment ja. Maar als je dit kon vastleggen gebeurde het dus wel en ook als het bij dat ene moment bleef, was dat naar voor het paard. Misschien echt eenmalig, misschien komt het met regelmaat voor.

Zijn wel altijd dezelfde die overal even lopen te zeuren.

je kan ook eens een compliment geven over wat je wel leuk vind.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:23

Elisa2 schreef:
Ja dat is de andere kant, maar zou een gulden middenweg hier in niet het belangrijkste zijn?

Adelinde heb ik toevallig zien rijden op het NL, live..en ik snap wel dat haar paard plekjes in de mond krijgt en bovendien gebeurd dit haar continu. Aan de andere kant zat het plekje dit niet op de plek van het bit.

Het is alleen, wie zoekt zal altijd een stok vinden om de hond te slaan. Mij lijkt het goed om aan beide kanten kritisch te blijven.

Foto's van ongelukkige momenten zullen ook gewoon gemaakt blijven worden.

Geheel off topic, maar even over Adelinde: ik zie haar regelmatig rijden en vind dat ze veel minder strak rijdt dan vroeger, veel vriendelijker. Het is ook een fijne amazone met weinig kapsones die bekend staat als een goede jonge-paarden-opleider. Maar blijkbaar heeft ze nu eenmaal de naam en valt iedereen altijd over haar heen en wordt ze bij het minste of geringste weggezet als paardenmishandelaar.

Dan over de tekst van Bart Bles: hij heeft het over paarden voor het team, dat is een bekend probleem. In Nederland gaat bijna alles met potentie vanuit de sub-top de grens over. Er zijn nu eenmaal meer handelaren dan echte liefhebbers hier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:31

Dat liet ze vorig jaar in Hagen op het EK anders niet zien. Daar is ze ook uitgesloten vanwege bloed en geheel terecht was een flink getrek en gesjor. Commentaar was ook niet mals vanaf de tribunes en groot applaus toen voor de hoofdjury die haar uitbelde.

Dan krijg je niet het beeld mee dat je vriendelijk rijdt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:44

Kendra, dat dacht ik ook een aantal jaar geleden dat ze vriendelijk was gaan rijden. Met Aquido en Zephyr en Governor zag het er echt vele malen beter uit dan met Parzival en ik heb mijn mening toen ook bijgedraaid. Alleen wat nu ik weer het laatst heb gezien met Fleau de Baian was weer echt ouderwets Parzival trek niveau. Paard liep de hele proef met de stang overdwars en de mond open. Ja ik vind het niet zo raar dat ze dan een paar weken daarna uitgesloten wordt door bloed in de mond..wat de oorzaak dan ook is en ik denk dat veel mensen het zo zien met dat beeld voor ogen.

Dus ik weet niet wat het dan met haar is? ligt het aan het paard die ze rijdt? kan ze de een wel vriendelijk rijden en de ander dan niet? Echt, ik kijk puur naar wat iemand laat zien..vond het juist goed dat ze vriendelijker was gaan rijden na Parzival en heb dat ook vaak genoeg benoemd.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:21

Mmm ... dan weet ik het ook niet, heb dat niet gezien. Fleau is natuurlijk bijna Parzival - dus misschien heeft het inderdaad met het paard te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:23

In Hagen was het op Governor...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 14:10

Ja ik vind het ook een lastige hoor..misschien doet ze het zelf wel onbewust bij veel spanning en rijdt ze thuis heel anders? spanning kan ook gekke dingen doen met een mens..

Ik vond haar juist de op de vorige NK's met Zephyr bijv. fijn om naar te kijken..zag toen veel harmonie, weinig spektakel. Dus tja..zeg het maar..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:43

Elisa2 schreef:
Ik vind ook niets mis met kritisch zijn hoor, maar waar ik wel (al langere tijd) grote moeite mee heb is dat mensen gelijk oordelen op 1 foto. En een foto is echt een momentopname..op die manier is ook een Dinja die geroemd werd om haar vriendelijke rijden helemaal door het slijk gehaald. (bij de dierenrechten activisten)

Zonder context kun je gewoon niet oordelen vanaf 1 foto vind ik, en daar blijf ik bij. Terwijl ik welzijn zeer hoog in het vaandel heb staan.

Ander puntje is dat men alleen de negatieve dingen opvalt, of het zelf negatief invult. Daar heb ik ook moeite mee.

Bijvoorbeeld: paard is niet geschoren bij de buik dan wordt er gelijk geroepen dat ze dat doen om overmatig/ slecht spoor gebruik te verbloemen. Terwijl ik dan denk: huh? er zijn ook paarden met een gevoelige hele gevoelige huid..het stuk daar niet scheren wordt dan juist gedaan om het paard te beschermen.

Het is dus maar net hoe je iets bekijkt? zolang we het niet kunnen vragen zullen we het antwoord niet weten...

Maar oordelen mensen wel op 1 foto?

Is het niet zo dat mensen regelmatig een naar beeld zien en daardoor reageren op wederom zo een negatief beeld.

En werd wordt echt teveel goedgepraat onder het mom; momentopname. Er kan altijd iets gebeuren dat het er even minder fijn uit ziet, maar ook op dat moment heeft een paard daar last van.
En is het niet heel toevallig dat precies dat ene foute moment wordt vastgelegd?

Het is een combinatie van hoe de kop wordt geschreven, welke foto wordt gekozen en dan de rest van het artikel.
Ik zie bijv bij Horses dagelijks mindere foto's voorbij komen, maar vaak verwacht ik die al als ik naar het onderwerp kijk.

En het kritisch zijn is echt wel goed geweest. Het is voor veel mensen leerzaam geweest om de kritieken te lezen. Veel mensen zouden het eerst aanbidden en denken nu ook na wat ze zien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:50

Popstra schreef:
Zijn wel altijd dezelfde die overal even lopen te zeuren.

je kan ook eens een compliment geven over wat je wel leuk vind.

Er zijn steeds meer mensen kritisch, omdat welzijn steeds belangrijker wordt en gelukkig meer mensen veranderingen willen zien. Juist VOOR de sport kapot wordt gemaakt door mensen die het allemaal nog acceptabel vinden, hun kop in het zand steken en achter die kudde aanhobbelen waar ze o zo graag bij willen horen.

Er worden ook echt veel complimenten gegeven. Maar wel waar dat terecht is. Mensen die wel een fijn beeld laten zien. Of mensen die voor en na laten zien, hoe ze zijn gaan ontwikkelen met hun paard en nu goed op weg zijn.

Juist omdat er nog veel mindere foto's complimenten krijgen, is er nog een tweedeling. Mensen die alles maar geweldig vinden, geen idee hebben wat ze zien en blind vertrouwen op wat ze gewend zijn van de grote voorbeelden.
Ook die mensen leren van de kritieken en dat kan belangrijk zijn voor de sport en het welzijn.

Mensen durven wat te zeggen, media willen weleens een foto verwijderen of wisselen voor een betere, wat dan weer een leerschool is.

Je kan allemaal zomaar lukraak wat roepen om het roepen, maar een goede inhoudelijke discussie heb je meer aan. Het is straks het 1 of het ander. Laten zien dat mensen beter willen en kunnen of niks.