Helgstrand: Paard verkocht zonder medeweten mede-eigenaren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 10:08

jazzejam schreef:
Hmm, zouden bij dit soorten verkopen geen notaris aan te pas komen? Zal wel niet als de eigenaar niets wist van de verkoop. Geeft in iedergeval wel te denken.

Volgens mij is het niet erg gebruikelijk om bij paardenhandel er een notaris bij te halen.Al zou dat in sommige gevallen achteraf wel beter zijn geweest.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 10:34

Bellatrix schreef:
Afloop
De fokkers blijven van mening dat Nepos A Zack verkocht werd voor een hoger bedrag. Omdat ze geen financiële draagkracht hadden om een rechtszaak te starten werd er wel onderhandeld dat ze de 17.500 USD commissie vergoedingen niet hoefden te betalen.

Aangezien de paarden die door Helgestrand worden verkocht in de regel voor niet minder dan enkele tonnen over de buhne gaat lijkt het erop dat Helgestrand deze keer wat te gretig is geweest. Ik kan me voorstellen dat de mede-eigenaren vermoeden dat het paard voor een hoger bedrag zal zijn verkocht.
Aangezien de mede-eigenaren nu dus maar 35.000 voor hun fokproduct kregen -/- 17.500 commissie heeft Helgestrand - ongetwijfeld uit 'coulance' - maar afgezien van zijn commissie, maar Helgstrand zal er beslist niet armer van geworden zijn.

@Elisa: Kan zijn dat Helgstrand mede-eigenaar van het paard werd en daarmee de trainingskosten voor het paard werden betaald. Ik kan me voorstellen dat daarbij dan ook afspraken zijn gemaakt tot welk niveau het paard zou worden getraind.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:12

mensen vergeten vaak ook, dat als de nieuwe eigenaar terug komt met het paard omdat er iets mee is, ze ook bij Helgstrand aan komen, en hij het dus op moet lossen.
Daarbij heeft (bijna) niemand de klantenkring (en dus prijsklasse) die hij heeft. Ook daarom zetten mensen paarden daar neer, ze " ruiken" het grote geld. Maar vergeten ook welk risico Helgstrand daarvoor loopt.

Als de nieuwe eigenaar een paard voor 50.000 euro koopt, en daar blijkt na een half jaar iets mee wat de nieuwe eigenaar niet aan staat (of het paard krijgt een blessure), kan hij het oplossen. Tegenwoordig als je pech hebt kun je het aankoopbedrag + gemaakte kosten + stalgeld +++ terugbetalen aan de koper.
Dan kan het paard dat 50.000 euro opgebracht heeft, misschien wel 75.000 euro kosten om terug te kopen (ja mensen, dit gebeurt).
Ook dat komt dan bij Helgstrand op zijn bordje (vaak ook als je er Enkel als commissionairs tussen zit).
Dus ja, hij verdient soms bakken met geld, maar hij loopt ook al het risico.

Als je je paard daar weg zet als halfeigenaar, weet je dat het paard verkocht gaat worden. Helgstrand is geen filantropische instelling. En in sommige gevallen, vind ik het ook niet meer dan logisch dat hij de kopers voor zichzelf wilt houden. Hij heeft tenslotte de moeite gedaan, en onderhoudt het klantcontact en lost het dus ook op met een koper als het een keer niet goed gaat.
Verkopers in de hogere prijsklasse durven om bovenstaande reden vaak zelf dat risico niet te lopen/ hebben zelf net zulke dure klanten. Dan moet je ook niet achteraf gaan zeuren.

Hoe vaak je in de commissie wereld wel niet hoort dat klanten in eens rechtstreeks naar de koper gaan, dat is ook niet netjes......

Maar goed, aan de informatie die nu te vinden is, kun je over dit verhaal weinig vertellen. Ik vind het alleen altijd raar dat er op mensen die geld verdienen zo afgegeven wordt, terwijl mensen ook zelf kunnen verkopen, maar vaak dat gedoe niet willen.

Elisa2

Re: Helgstrand: Paard verkocht zonder medeweten mede-eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 12:49

Ja dat zou kunnen Babootje, maar dan nog is het voor beide partijen verstandig om dat zwart op wit vast te leggen.

De handel is sowieso een rare wereld, geld brengt vaak het slechtste in mensen naar boven..zowel bij kopers als bij verkopers. Dat is mijn ervaring. En dan zit je ook nog met levende have..

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 13:34

Maar volgens mij is het meer dat er gesjoemeld wordt met de verkoopprijs. Het paard is bijv. Voor 100.000 verkocht, maar op het contract zet Helgstrand dat hij er maar 50.000 voor gevangen heeft.

Tenminste, dat is zoals ik het begrijp. Dan steekt hij dus en commissie in z'n zak en de "overwaarde" die hij niet aan de eigenaren vertelt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 14:28

Of de andere 50k gaat zwart over de toonbank….

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:00

Elisa2 schreef:
Handelstal waar ik ooit werkte gaf ook nooit namen door van vorige of nieuwe eigenaren, juist zodat deze mensen niet "lastig" gevallen zouden worden. Dus dat stuk vind ik niet zo vreemd.

Maar dan was het verkochte paard niet nog voor 50% in eigendom bij iemand anders?
Lijkt mij niet zo raar dat je dan wilt weten aan wie je paard verkocht is?

Wat betreft het terugkomen als het paard niet goed is. Zou degene die voor 50% eigenaar is niet ook een deel van het risico dragen?

Veel geld verdienen is prima, hoe je dat vele geld verdiend is iets waar soms terecht kritisch over gesproken kan worden.
Geld haalt nu eenmaal niet altijd de beste eigenschappen in mensen naar boven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 09:22

Mee eens, en nee die paarden hadden dan inderdaad geen mede eigenaren. Lijkt me ook wel dat mede eigenaren het recht hebben om te weten aan wie een paard verkocht wordt ja.

Ik denk wel dat Helgstrand het grootste risico loopt als paarden terug komen als er bijv. rijtechnisch het ea aan verminderd is. Als het medisch is dan zal het afhangen van de afspraken wie daar dan de medische kosten voor betaald denk ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 09:47

Meestal weten tussenhandelaren zich er als partij prima tussenuit te werken als er verborgen gebreken zijn.
"Nee ik ben geen eigenaar, ik verkocht het paard voor iemand anders", heb ik nogal eens gehoord in dat soort situaties. In het geval van mede-eigenaarschap ligt dat natuurlijk anders.
Handelaren lopen alleen groter risico in een verkooptraject als ze volledig eigenaar zijn.
Ik vind het zaakje bij Helgstrand een hele vreemde a-typische gang van zaken waar zeker een "luchtje" aan zit.