[FOTO] HC Bennekom: tuigpaarden, Adelinde en koninklijke paarden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: [FOTO] HC Bennekom: tuigpaarden, Adelinde en koninklijke paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:04

Als t allemaal zo van nature ging zijn die opzetteugel en die blokhoeven helemaal niet nodig natuurlijk. Waarom worden ze niet accuut verboden dan?

Ik vind deze manier van paarden showen ook niet meer van deze tijd. Ja, het zal zeker zo zijn dat baby Hackneys een knietje hebben, maar er wordt nog genoeg aan gedaan om alles nog extra te trucen. Laag diep en rond aan de longe? Nope. Hoog en kort aan de bijzet voor een paar uur op stal.

dierliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 21:11

Wat leuk dat dit topic op het voorpagina nieuws staat en een concours zo aandacht krijgt!

Deze tak van paardensport krijgt over het algemeen weinig (positieve) aandacht, wat ontzettend jammer is. Ook in dit topic zie ik al enige discussie over een aantal dingen, waaronder ook dingen die ik zelf niet herken. Ik zit zelf in dit wereldje, al heb ik zelf (nog) geen concours gereden. Ik ga vaak op concours om te kijken of helpen. Thuis hebben we zowel hackneys als tuigpaarden.

Laat ik voorop stellen dat er niet 1 algehele methode is om tuigpaarden of hackneys te trainen. Ieder heeft hierin zijn eigen manier.

Tuigpaarden en hackneys worden specifiek gefokt voor deze tak van sport. Er wordt geselecteerd op front, houding en beweging. Op jonge leeftijd kun je vaak al het verschil zien met 'normale' pony's/paarden, al is niet iedere pony goed genoeg. Ja, er wordt getraind en er worden hulpmiddelen gebruikt. Maar laten we heel eerlijk zijn, een grand-prix dressuurpaard moet ook worden getraind voordat hij deze prestaties kan behalen, die moeten dat ook eerst leren (ook met hulpmiddelen).

De blokhoeven zijn inderdaad een 'amerikaans' fenomeen.De meningen hierover binnen 'het wereldje' verschillen. Slechts een deel van de pony's/paarden hebben deze. Ik ga niet ontkennen dat de vorm van de hoef en het beslag echt verschil maken in beweging. Al is het vaak per paard verschillend wat wel/niet werkt.

Op dit bericht wil ik nog wel even ingaan:
Iris82 schreef:
Als t allemaal zo van nature ging zijn die opzetteugel en die blokhoeven helemaal niet nodig natuurlijk. Waarom worden ze niet accuut verboden dan?

Ik vind deze manier van paarden showen ook niet meer van deze tijd. Ja, het zal zeker zo zijn dat baby Hackneys een knietje hebben, maar er wordt nog genoeg aan gedaan om alles nog extra te trucen. Laag diep en rond aan de longe? Nope. Hoog en kort aan de bijzet voor een paar uur op stal.

Ik ken geen enkele tuigpaarden/hackneystal waar paarden met de bijzet op stal staan. Natuurlijk weet ik echt niet hoe iedereen traint, maar de enige keer dat ik hier ooit iets over gehoord heb, was 1 verhaal van 1 specifieke stal in Zuid-Afrika van 10 jaar geleden waarbij dit gedaan werd. Van Nederlandse trainers waarvan ik weet hoe zij trainen gebruiken zij een bijzet en/of dubbele longeerlijn alleen tijdens het longeren. En er zijn zeker trainers in Nederland die echt dressuurmatig trainen.

Ik reageer normaal gesproken niet in deze topics vanwege de vaak negatieve toon en onwaarheden die worden verteld. Ik hoop met dit bericht iets meer inzicht in de hackney/tuigpaardsport te hebben gegeven. Mocht iemand oprecht geïnteresseerd zijn in deze tak van sport, of hier vragen over hebben dan mag je mij natuurlijk een berichtje sturen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 21:39

Ik vind het heel interessant hoor, dierliefde. Ik zou bijvoorbeeld best eens foto’s willen zien van Hackney’s of pony’s daarvan met een juiste bespiering. Maar met deze manier van rijden lijkt me dat haast onmogelijk, want je traint er op deze manier een dikke onderhals op en de bovenlijn is crap.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 23:18

@AnnoNiemand, misschien dat ik je dat vergelijk wel kan geven.

De volle broer van mijn merrie wordt ingezet voor de tuigpaarden sport op hoog niveau, ik heb mijn merrie gekocht als drie jarige en altijd dressuur matig beleerd, die loopt nu ZZ-licht.

Onderstaand beide paarden op stand (de ruin is uiteraard niet van mij, beeldmateriaal komt uit een video van de KWPN). Dient misschien genoemd te worden dat de rug van mijn merrie extreem recht/plat is.

Afbeelding
Afbeelding

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 23:21

Als iemand die zelf geen groot liefhebber is van de tuigpaarden etc en altijd heel sceptisch was, ben ik daar wel een heel groot stuk van teruggekomen na donderdag. Heb alles van heel dichtbij kunnen bekijken, maar het gros had zeer zeker geen dikke onderhals erop zitten. Zowel van de hackney’s als van de tuigpaarden als van de friese paarden niet.
Wat ik wel heel veel heb gezien waren enthousiaste paarden, ruiters/rijders en grooms. Het ging zelfs nog door mijn hoofd dat als ik om een bepaalde reden niet meer mag rijden, ik wel zo’n hackney kleine maat aangespannen wil gaan rijden. Dat terwijl ik altijd duidelijk was dat als ik niet meer kan rijden de paardensport voor mij afgelopen zou zijn. :=

Maar om eerlijk te zijn denk ik dat deze discussie beter in een ander/nieuw topic gestart kan worden. Beetje zonde van Bellatrix haar mooie fotoverslag van een onwijs leuke dag.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 07:29

Dank je wel, ik wilde ook net zoiets gaan zeggen Kaitlyn. :D