Wat leuk dat dit topic op het voorpagina nieuws staat en een concours zo aandacht krijgt!
Deze tak van paardensport krijgt over het algemeen weinig (positieve) aandacht, wat ontzettend jammer is. Ook in dit topic zie ik al enige discussie over een aantal dingen, waaronder ook dingen die ik zelf niet herken. Ik zit zelf in dit wereldje, al heb ik zelf (nog) geen concours gereden. Ik ga vaak op concours om te kijken of helpen. Thuis hebben we zowel hackneys als tuigpaarden.
Laat ik voorop stellen dat er niet 1 algehele methode is om tuigpaarden of hackneys te trainen. Ieder heeft hierin zijn eigen manier.
Tuigpaarden en hackneys worden specifiek gefokt voor deze tak van sport. Er wordt geselecteerd op front, houding en beweging. Op jonge leeftijd kun je vaak al het verschil zien met 'normale' pony's/paarden, al is niet iedere pony goed genoeg. Ja, er wordt getraind en er worden hulpmiddelen gebruikt. Maar laten we heel eerlijk zijn, een grand-prix dressuurpaard moet ook worden getraind voordat hij deze prestaties kan behalen, die moeten dat ook eerst leren (ook met hulpmiddelen).
De blokhoeven zijn inderdaad een 'amerikaans' fenomeen.De meningen hierover binnen 'het wereldje' verschillen. Slechts een deel van de pony's/paarden hebben deze. Ik ga niet ontkennen dat de vorm van de hoef en het beslag echt verschil maken in beweging. Al is het vaak per paard verschillend wat wel/niet werkt.
Op dit bericht wil ik nog wel even ingaan:
Iris82 schreef:Als t allemaal zo van nature ging zijn die opzetteugel en die blokhoeven helemaal niet nodig natuurlijk. Waarom worden ze niet accuut verboden dan?
Ik vind deze manier van paarden showen ook niet meer van deze tijd. Ja, het zal zeker zo zijn dat baby Hackneys een knietje hebben, maar er wordt nog genoeg aan gedaan om alles nog extra te trucen. Laag diep en rond aan de longe? Nope. Hoog en kort aan de bijzet voor een paar uur op stal.
Ik ken geen enkele tuigpaarden/hackneystal waar paarden met de bijzet op stal staan. Natuurlijk weet ik echt niet hoe iedereen traint, maar de enige keer dat ik hier ooit iets over gehoord heb, was 1 verhaal van 1 specifieke stal in Zuid-Afrika van 10 jaar geleden waarbij dit gedaan werd. Van Nederlandse trainers waarvan ik weet hoe zij trainen gebruiken zij een bijzet en/of dubbele longeerlijn alleen tijdens het longeren. En er zijn zeker trainers in Nederland die echt dressuurmatig trainen.
Ik reageer normaal gesproken niet in deze topics vanwege de vaak negatieve toon en onwaarheden die worden verteld. Ik hoop met dit bericht iets meer inzicht in de hackney/tuigpaardsport te hebben gegeven. Mocht iemand oprecht geïnteresseerd zijn in deze tak van sport, of hier vragen over hebben dan mag je mij natuurlijk een berichtje sturen.