Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
koend schreef:Voor 1 keer ben ik het eens met de EU.
Ieder paard is slachtpaard behalve als er een dwingende reden is om het uit de voedselketen te halen.
In het kader van het rationeel gebruik van de voorradige voedselvoorraden en in relatie tot het co2 probleem is dit logisch.
Qua dierenwelzijn zullen we een percentage minder geriatrische paarden hebben, die quasi weggegeven worden en zo dikwijls terecht komen bij mensen die niet de middelen hebben om een oud paard waardig te onderhouden.
Wil de eigenaar dat zijn paard niet geslacht wordt, dan staat het hem zo vrij van zelf zijn paard bij te houden tot het omvalt van de ouderdom. Zijn keuze, zijn verantwoordelijkheid, zijn portefeuille.
DuoPenotti schreef:Zolang ik mijn paarden in eigen beheer heb maakt mij ook niet uit wat er in het paspoort staat.
Worden ze ziek wil ik het best werkende medicijn. En betekent dat dat ze uitgesloten worden voor Humane consumptie dan vind ik dat prima.
Dus in die zin merken denk ik veel eigenaren hier niets van.
Citaat:Ik vraag me vooral af waar de overheid zich mee moeit. Waar europa zich mee moeit. Zijn er echt geen belangrijkere zaken om aan te pakken dan wel of niet uitsluiten voor slacht omwille van emotionele redenen?
Dit zo kort op het registreren van de inrichtingen. Je zou bijna gaan denken dat er een opruim-actie zit aan te komen.
koend schreef:Voor 1 keer ben ik het eens met de EU.
Ieder paard is slachtpaard behalve als er een dwingende reden is om het uit de voedselketen te halen.
In het kader van het rationeel gebruik van de voorradige voedselvoorraden en in relatie tot het co2 probleem is dit logisch.
Qua dierenwelzijn zullen we een percentage minder geriatrische paarden hebben, die quasi weggegeven worden en zo dikwijls terecht komen bij mensen die niet de middelen hebben om een oud paard waardig te onderhouden.
Wil de eigenaar dat zijn paard niet geslacht wordt, dan staat het hem zo vrij van zelf zijn paard bij te houden tot het omvalt van de ouderdom. Zijn keuze, zijn verantwoordelijkheid, zijn portefeuille.
Pareltjes schreef:koend schreef:Voor 1 keer ben ik het eens met de EU.
En dus wel degelijk in de hand werken van dierenleed. Want ook een stokoud paard zal wellicht vroegtijdig aan zn eind geholpen moeten worden....moet het dan als taai vlees ook de voedselketen in? Of mag ik als eigenaar ZELF beslissen wanneer het genoeg is geweest?
anjali schreef:Ik heb ooit een net geimporteerde jonge gezonde Tinker gekocht die in zijn Ierse paspoort al uitgesloten was van de slacht.Mij is verteld dat dat daar standaard is omdat de zigeuners die deze paarden fokken ze niet voor de slacht willen fokken.
Pareltjes schreef:koend schreef:Voor 1 keer ben ik het eens met de EU.
En dus wel degelijk in de hand werken van dierenleed. Want ook een stokoud paard zal wellicht vroegtijdig aan zn eind geholpen moeten worden....moet het dan als taai vlees ook de voedselketen in? Of mag ik als eigenaar ZELF beslissen wanneer het genoeg is geweest?
petraaken schreef:Je denkt toch niet dat die mannetjes van het FAVV die gratis doen? DAt zijn ook dierenartsen die gaan moeten komen. BCP van hetzelfde. Dat zullen ook dierenartsen door hun gezonden. Die kosten zullen dan doorgerekend worden naar de fokker of eigenaar van het paard/veulen. BCP zal dat doen via de factuur om je paard/veulen in de databank in te schrijven onder het mom van administratiekosten. FAVV zal wel een factuur sturen.
tamary schreef:En het kan ook dat de slager zegt : sorry ik heb geen ruimte voor een euthanasie, ik heb alles nodig voor wat wel dier/mens voedselketen in mag. Dus nee, geen garantie daar op.
Poosje81 schreef:anjali schreef:Ik heb ooit een net geimporteerde jonge gezonde Tinker gekocht die in zijn Ierse paspoort al uitgesloten was van de slacht.Mij is verteld dat dat daar standaard is omdat de zigeuners die deze paarden fokken ze niet voor de slacht willen fokken.
Kans is veel groter dat paspoort aangevraagd is na de wettelijke termijn en dan worden ze dus ook standaard uitgesloten.
betadine schreef:Pareltjes schreef:
Er is helemaal geen verbod om je paard te laten inslapen. Maar stel nu dat jij een paard verkoopt die bij de nieuwe koper spat of een andere aandoening blijkt te hebben, dan kan die koper er nu voor kiezen om het paard te laten slachten i.p.v. nog te gaan betalen voor euthanasie + afvoeren. Want momenteel is dit wel vaak een probleem. Paarden worden uitgesloten voor slacht en vervolgens verkocht waardoor de koper zelf niet meer kan bepalen wat hij wil als het zo ver komt. Ik heb zelf ooit gekozen voor slachten en was blij dat ik in dit geval deze mogelijkheid had.
Voor handelaars is het vaak ook een magere troost als een paard niet als rijpaard blijkt te voldoen en dan is het behoorlijk zuur als ze bovenop hun verlies nog eens extra moeten betalen + 2 dagen een dood paard op hun stoep moeten laten liggen. Wil je niet dat je paard ooit geslacht word dan moet je hem lekker zelf houden.
Mirranda schreef:Citaat:Ik vraag me vooral af waar de overheid zich mee moeit. Waar europa zich mee moeit. Zijn er echt geen belangrijkere zaken om aan te pakken dan wel of niet uitsluiten voor slacht omwille van emotionele redenen?
Dit zo kort op het registreren van de inrichtingen. Je zou bijna gaan denken dat er een opruim-actie zit aan te komen.
Exact mijn eerste gedachte!
Dit dient ander doel, een agenda 2030.
Exact met die registratie.
OM die reden ook niet gedaan. Ze kunnen mijn rug op met al die regeltjes.