België: Wijziging regelgeving uitsluiting voedselketen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:13

Nee ter plekke thuis schieten niet.
Slacht is ook niet ter plekke, daar moet je ook voor heen.

Met een beenbreuk mag je niet eens vervoeren. Wettelijk verboden, althans in Nederland.
Of noodslacht nog mag bij paarden, geen idee.
Euthanasie doet een DA dan igg niet moeilijk over.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 26-05-22 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:15

Een dierenarts zal altijd een noodslachting/ euthanasie uitvoeren in zo'n geval.

Waar het om gaat is dat bepaalde medicatie niet in de voedselketen van mensen mag komen, het heeft niets met extra kosten te maken. Maar geeft voor een DA hoe het dier behandeld kan/ moet worden als het ziek is. Als het bedoelt is voor consumptie dan zal het bepaalde medicatie niet mogen krijgen, dat is alles. Hier hebben de dierenartsen het gewoon een keer gevraagd als ze er voor iets anders waren en (gratis) een aantekening in het paspoort gezet, wel of niet geschikt voor consumptie.

Paard kan nog steeds naar de slager, alleen niet de voedselketen in.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:16

Jammer dat het nu niet meer door de eigenaar zelf kan, maar elke dierenarts zal met plezier en zonder kosten de uitsluiting doen hoor, scheelt voor hen een hoop papierwerk en gedoe met medicatie die ze dan wel of niet mogen toedienen...

anjali

Re: België: Wijziging regelgeving uitsluiting voedselketen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 17:50

Ik heb ooit een net geimporteerde jonge gezonde Tinker gekocht die in zijn Ierse paspoort al uitgesloten was van de slacht.Mij is verteld dat dat daar standaard is omdat de zigeuners die deze paarden fokken ze niet voor de slacht willen fokken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:15

Is dat niet omdat er geen medicijn geschiedenis was bij gehouden en men niet wil dat er toch bute oid in zit maar niet geregistreerd is?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:25

Voor 1 keer ben ik het eens met de EU.
Ieder paard is slachtpaard behalve als er een dwingende reden is om het uit de voedselketen te halen.

In het kader van het rationeel gebruik van de voorradige voedselvoorraden en in relatie tot het co2 probleem is dit logisch.
Qua dierenwelzijn zullen we een percentage minder geriatrische paarden hebben, die quasi weggegeven worden en zo dikwijls terecht komen bij mensen die niet de middelen hebben om een oud paard waardig te onderhouden.

Wil de eigenaar dat zijn paard niet geslacht wordt, dan staat het hem zo vrij van zelf zijn paard bij te houden tot het omvalt van de ouderdom. Zijn keuze, zijn verantwoordelijkheid, zijn portefeuille.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:31

koend schreef:
Ieder paard is slachtpaard behalve als er een dwingende reden is om het uit de voedselketen te halen.

In het kader van het rationeel gebruik van de voorradige voedselvoorraden en in relatie tot het co2 probleem is dit logisch.
Qua dierenwelzijn zullen we een percentage minder geriatrische paarden hebben, die quasi weggegeven worden en zo dikwijls terecht komen bij mensen die niet de middelen hebben om een oud paard waardig te onderhouden.

Wil de eigenaar dat zijn paard niet geslacht wordt, dan staat het hem zo vrij van zelf zijn paard bij te houden tot het omvalt van de ouderdom. Zijn keuze, zijn verantwoordelijkheid, zijn portefeuille.

Deze eigenaar heeft daar geen enkel probleem mee en doet dat ook maar alsnog rijst bij mij de vraag of ik komende veulens kan uitsluiten voor de slacht of dat DA's daar moeilijk over gaan doen. Is het zo dat als het dier thuis overlijd dat het sowieso niet geslacht/gebruikt kan worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:33

Als het thuis overlijd mag het sowieso niet meer verwerkt worden in wat dan ook. De enige afvoer is dan rendac of crematorium.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:36

Om te slachten zal hij uitmoeten bloeden.
Hoe dat zit voor bijvoorbeeld in de dierentuin als voer geen idee.

Zolang ik mijn paarden in eigen beheer heb maakt mij ook niet uit wat er in het paspoort staat.
Worden ze ziek wil ik het best werkende medicijn. En betekent dat dat ze uitgesloten worden voor Humane consumptie dan vind ik dat prima.
Dus in die zin merken denk ik veel eigenaren hier niets van.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:47

DuoPenotti schreef:
Zolang ik mijn paarden in eigen beheer heb maakt mij ook niet uit wat er in het paspoort staat.
Worden ze ziek wil ik het best werkende medicijn. En betekent dat dat ze uitgesloten worden voor Humane consumptie dan vind ik dat prima.
Dus in die zin merken denk ik veel eigenaren hier niets van.

Wel in NL, maar dit heb ik ook.
Ik heb er 3 wel voor slacht, 3 niet voor slacht.
Die eerste 3 hebben nog geen medicijnen nodig gehad die voor uitsluiting zorgen. Van de laatste 3 krijgen er 2 iedere dag een Cushing pilletje en die 3e is door de vorige eigenaar uit gesloten (ik denk niet door medicatie, maar dat weet ik niet zeker aangezien ze wel eens een maand kritiek in Utrecht gestaan heeft in die tijd).

Dus als je dierenarts het kan doen als bepaalde medicatie nodig is zie ik het probleem niet. Gewoon op dat moment meteen ff aantekenen in het paspoort.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:49

Citaat:
Ik vraag me vooral af waar de overheid zich mee moeit. Waar europa zich mee moeit. Zijn er echt geen belangrijkere zaken om aan te pakken dan wel of niet uitsluiten voor slacht omwille van emotionele redenen?
Dit zo kort op het registreren van de inrichtingen. Je zou bijna gaan denken dat er een opruim-actie zit aan te komen.

Exact mijn eerste gedachte!
Dit dient ander doel, een agenda 2030.
Exact met die registratie.
OM die reden ook niet gedaan. Ze kunnen mijn rug op met al die regeltjes.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:20

koend schreef:

En dus wel degelijk in de hand werken van dierenleed. Want ook een stokoud paard zal wellicht vroegtijdig aan zn eind geholpen moeten worden....moet het dan als taai vlees ook de voedselketen in? Of mag ik als eigenaar ZELF beslissen wanneer het genoeg is geweest?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:39

Pareltjes schreef:
koend schreef:

En dus wel degelijk in de hand werken van dierenleed. Want ook een stokoud paard zal wellicht vroegtijdig aan zn eind geholpen moeten worden....moet het dan als taai vlees ook de voedselketen in? Of mag ik als eigenaar ZELF beslissen wanneer het genoeg is geweest?

Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Als jij een stokoud paard hebt, kan je het bijhouden en super verzorgen.
Als het echt begint te lijden vind je vast wel een DA die het wil euthaniseren. Daar verandert dus niets aan.
Als het er nog best mee door kan, zullen de meeste DA weigerachtig zijn om te euthaniseren. Ook nu is dat zo.

Het enige wat verandert is dat de eigenaar om sentimentele redenen zijn paard niet meer levenslang van de slacht kan uitsluiten. Op die manier moet hij latere eigenaren vrij laten in hun keuze.
Zolang hij zelf het paard bijhoudt, blijft hij zelf natuurlijk de baas over wat er gebeurt.

Ik vind het een goede bijsturing van de vroegere regeling.

Weetje: het meest malse vlees komt van heel jonge en van oude dieren. De goed getrainde spieren van paarden in de kracht van hun leven, zijn het taaist. (Zo beb ik me laten vertellen van een oude slager)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:43

anjali schreef:
Ik heb ooit een net geimporteerde jonge gezonde Tinker gekocht die in zijn Ierse paspoort al uitgesloten was van de slacht.Mij is verteld dat dat daar standaard is omdat de zigeuners die deze paarden fokken ze niet voor de slacht willen fokken.

Kans is veel groter dat paspoort aangevraagd is na de wettelijke termijn en dan worden ze dus ook standaard uitgesloten.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:44

Pareltjes schreef:
koend schreef:

Er is helemaal geen verbod om je paard te laten inslapen. Maar stel nu dat jij een paard verkoopt die bij de nieuwe koper spat of een andere aandoening blijkt te hebben, dan kan die koper er nu voor kiezen om het paard te laten slachten i.p.v. nog te gaan betalen voor euthanasie + afvoeren. Want momenteel is dit wel vaak een probleem. Paarden worden uitgesloten voor slacht en vervolgens verkocht waardoor de koper zelf niet meer kan bepalen wat hij wil als het zo ver komt. Ik heb zelf ooit gekozen voor slachten en was blij dat ik in dit geval deze mogelijkheid had.
Voor handelaars is het vaak ook een magere troost als een paard niet als rijpaard blijkt te voldoen en dan is het behoorlijk zuur als ze bovenop hun verlies nog eens extra moeten betalen + 2 dagen een dood paard op hun stoep moeten laten liggen. Wil je niet dat je paard ooit geslacht word dan moet je hem lekker zelf houden.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 02:58

petraaken schreef:
Je denkt toch niet dat die mannetjes van het FAVV die gratis doen? DAt zijn ook dierenartsen die gaan moeten komen. BCP van hetzelfde. Dat zullen ook dierenartsen door hun gezonden. Die kosten zullen dan doorgerekend worden naar de fokker of eigenaar van het paard/veulen. BCP zal dat doen via de factuur om je paard/veulen in de databank in te schrijven onder het mom van administratiekosten. FAVV zal wel een factuur sturen.

Dit was al zo hoor. Je moest zowiezo betalen als je mutatiedocumenten hebt of invoert of er veranderingen zijn. Dat is daar niet veranderd. Het kost je geld. Er zijn nog wel genoeg mazen over want dat merk ik nog altijd om me heen. En inderdaad paarden die uitgesloten zijn en mensen daarna in de problemen komen met hun paard als hij geblesseerd is en nog niet rijp inslapen of ze moeten gaan betalen als deze afgevoerd moet worden daarna omdat je dus niet geld krijgt voor vlees brengen. Verkeken veel mensen zich op. En die paarden komen soms helaas hoe geliefd ze toen ook waren in de handel terecht met alle gevolgen van dien.

Er is wat van te zeggen. Maar het is wel moeilijker gemaakt om je paard zomaar te doen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 07:21

tamary schreef:
En het kan ook dat de slager zegt : sorry ik heb geen ruimte voor een euthanasie, ik heb alles nodig voor wat wel dier/mens voedselketen in mag. Dus nee, geen garantie daar op.

Nog nooit een slager gehad die weigert. Kunnen gewoon geslacht worden alleen niet voor mendenlijke consumptie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 07:40

Slachthuizen zijn in België nog wat anders dan in Nederland. Hier kun je als particulier eigenlijk niet terecht. Ik weet uit het zelfvoorzienend leven topic dat meerdere Nederlanders koe, varken, schaap od kunnen laten slachten. Hier krijg je het deksel op jou neus. Er zijn er veel gesloten de voorbije jaren en diegene die wel nog open zijn laten nauwelijks, tot zeg maar geen, particulieren toe.

De enigste die hier profijt gaat aan hebben zijn de handelaars die die oudere/zieke paarden weg halen op 2dehands od

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 15:51

Poosje81 schreef:
anjali schreef:

Kans is veel groter dat paspoort aangevraagd is na de wettelijke termijn en dan worden ze dus ook standaard uitgesloten.

Ik weet niet wat je precies bedoelt? Dit was een jong groen paard uit een natuurgebied.Overigens daardoor ook wel een miskoop voor mij want ik kon de africhting niet maar dat staat daar los van.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 15:58

Een pony die 6 maanden na Geboorte pas een paspoort heeft gekregen is automatisch uitgesloten voor slacht ongeacht herkomst ( volgens mijn werd dat bedoelt hierboven)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 16:26

StalNollie schreef:
Een pony die 6 maanden na Geboorte pas een paspoort heeft gekregen is automatisch uitgesloten voor slacht ongeacht herkomst ( volgens mijn werd dat bedoelt hierboven)

O op die manier!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:55

betadine schreef:
Pareltjes schreef:

Er is helemaal geen verbod om je paard te laten inslapen. Maar stel nu dat jij een paard verkoopt die bij de nieuwe koper spat of een andere aandoening blijkt te hebben, dan kan die koper er nu voor kiezen om het paard te laten slachten i.p.v. nog te gaan betalen voor euthanasie + afvoeren. Want momenteel is dit wel vaak een probleem. Paarden worden uitgesloten voor slacht en vervolgens verkocht waardoor de koper zelf niet meer kan bepalen wat hij wil als het zo ver komt. Ik heb zelf ooit gekozen voor slachten en was blij dat ik in dit geval deze mogelijkheid had.
Voor handelaars is het vaak ook een magere troost als een paard niet als rijpaard blijkt te voldoen en dan is het behoorlijk zuur als ze bovenop hun verlies nog eens extra moeten betalen + 2 dagen een dood paard op hun stoep moeten laten liggen. Wil je niet dat je paard ooit geslacht word dan moet je hem lekker zelf houden.

Ik als eigenaar heb niet langer zeggenschap dat heeft de DA. Dáár ligt het probleem. Vandaag met DA gesproken over zowel de nieuwe wetten voor paarden als kippen. Als de wijziging voor de kippen er doorheen komt stopt hij met zn pratijk. Omdat het administraief onwerkbaar wordt. Ook vertikt hij het de paspoorten voor paarden in te vullen, dat is al nr 2 van dierenarts die ik ken. Ze verzuipen in de regelgeving, overheid bemoeit zich met hun medisch handelen en de farmacie maakt medicatie onbetaalbaar door absurde patenten. Alles vliegt de bocht uit. Vanwege geld, of informatiedrang....

Daarnaast sinds wanneer worden hobbydieren ineens een onderdeel van de voedselketen? Gaan mijn kippen dat ook worden? Mijn konijnen? Katten, honden? Voedselverspilling is echt een totaal onzin argument in een land waar een veestapel van 5 keer het aantal inwoners is. CO2 is ook het argument niet. Paarden die op de wei lopen produceren aanzienlijk minder dan een hoog in het melk staande koe op stal. Zo kan ik nog wel even doorgaan....

De voedselketen heeft er alles aan gedaan hobbydieren buiten diezelfde keten te houden. De hobbyist is per slot van rekening de schuld van verspreiding van ziekten...pffffff. De beargumentie vanuit de EU rammelt aan alle kanten wij pikken het weer gewoon....

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:01

bij de overheid dát is ineens het nieuwe veilig. Ja mn neus.

We zijn het als burger dik aan het verliezen van bigdata en de EU...we worden steeds meer een beetje Chinees.[/quote]
Citaat:

De agenda 2030, ze willen alles van je weten en controle uitvoeren

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:04

Mirranda schreef:
Citaat:
Ik vraag me vooral af waar de overheid zich mee moeit. Waar europa zich mee moeit. Zijn er echt geen belangrijkere zaken om aan te pakken dan wel of niet uitsluiten voor slacht omwille van emotionele redenen?
Dit zo kort op het registreren van de inrichtingen. Je zou bijna gaan denken dat er een opruim-actie zit aan te komen.

Exact mijn eerste gedachte!
Dit dient ander doel, een agenda 2030.
Exact met die registratie.
OM die reden ook niet gedaan. Ze kunnen mijn rug op met al die regeltjes.

Je hebt helemaal gelijk