Slippers op stal zouden verboden moeten zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:01

:oo stevig

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:02

girlyggirl schreef:
Ik vind t allemaal zo... betuttelend... straks mogen we niks meer zelf beslissen. Doel niet alleen hierop maar ook bv op t dragen van een gordel, helm verplicht maken op een snorscooter. Ik zou zeggen allemaal verplicht tot 21 en laten we er vanuit gaan dat dr mensen daarboven zelf kunnen bedenken wat ze willen.

Ik denk dat je wat betreft gordels ook een beetje rekening moet houden met de hulpverleners die de boel op moeten ruimen na een ongeval. Kan me nieteens voorstellen hoe traumatiserend het voor hen kan zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:10

girlyggirl schreef:
Ik vind t allemaal zo... betuttelend... straks mogen we niks meer zelf beslissen. Doel niet alleen hierop maar ook bv op t dragen van een gordel, helm verplicht maken op een snorscooter. Ik zou zeggen allemaal verplicht tot 21 en laten we er vanuit gaan dat dr mensen daarboven zelf kunnen bedenken wat ze willen.

Klein detail:
gordels etc etc etc verlagen de ziektekosten die wij met ons allemaal opbrengen.

Nu doe ik dat met plezier, maar ik vind het eerlijk gezegd dus geen individuele aangelegenheid.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:12

Nou ik heb een week lang een blauwe voet gehad toen een paard schrok en met vol gewicht op mijn voet terecht kwam net toen ik hem aansingelde. Desbetreffende paard had ook nog eens ijzers.

Ik droeg gelukkig rijlaarzen.

Ik zou echt nooit toestaan dat iemand zonder goed schoeisel mijn weides betreed

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:15

Pikeur schreef:
girlyggirl schreef:

Ik denk dat je wat betreft gordels ook een beetje rekening moet houden met de hulpverleners die de boel op moeten ruimen na een ongeval. Kan me nieteens voorstellen hoe traumatiserend het voor hen kan zijn.

Als hulpverlener zijnde: geplette voet is wel één van de minst erge dingen die je tegenkomt :+

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:29

Ayasha schreef:
Ik denk dat je op eigen terrein maar gewoon lekker zelf moet beslissen wat je wel of juist niet aan en op doet. Op andermans terrein echter heb je je IMO te voegen naar de regels die daar gelden. :) dus als iemand geen teenslippers of slippers in het algemeen op stal wil, dan moet ie daar gewoon een regel van maken en anders zoek je maar een stal waar je wel met slippers mag komen of zet je ze in je eigen tuin. IMO is het een beetje problemen maken waar er geen zijn.

Inderdaad, de staleigenaar of eigenaar van het paard is wel verantwoordelijk als er een paard een hoef op iemand anders zijn/haar voet plaatst.

Mijn paarden staan privé bij familie, maar daar heb ik de regel dat er zonder goed schoeisel niemand in de buurt van de paarden mag komen.

Zelf kom ik daar ook alleen met goed schoeisel.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:31

Ik vind dit een hele goede om in de huisregels te zetten, zodat mensen zich goed bewust zijn van de noodzaak, zeker jonge mensen. Ik draag/droeg zelf nooit slippers op stal, altijd dichte schoenen. En toch heb ik door de jaren heen al eens een riek door m'n tenen gestoken :Y) , twee keer een nagel van m'n grote teen door lomp paard en een paar jaar geleden weer een gebroken teen......duuusss... }:0

Maar zo draag ik met longeren ook altijd handschoenen (brandblaren op je handen van een longeerlijn die door je handen wordt getrokken is niet fijn).

Mijn instructrice vroeger maakte er ook altijd een punt van als je je paard aan het toiletteren was, om nooit je hand op de grond leggen om te steunen zodat je er beter bij kon, want als ze dan schrikken of gewoon een voet verzetten, dan heb je platte vingers...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:33

Janneke2 schreef:
girlyggirl schreef:

Klein detail:
gordels etc etc etc verlagen de ziektekosten die wij met ons allemaal opbrengen.

Nu doe ik dat met plezier, maar ik vind het eerlijk gezegd dus geen individuele aangelegenheid.
Maar waar trek je dan de grens? Als we allemaal binnen zouden blijven en onze lichaamsbeweging op een crosstrainer zouden doen en thuis zouden werken, werden de ziektekosten nog lager. :+ Bij leven hoort nu eenmaal een zekere mate van risico, en hoewel ik wel een groot voorstander ben van autogordels, het dragen van een cap etc., snap ik ook waar girlyggirl op doelt. Tegenwoordig worden veel kleine risico's buitenproportioneel veel groter gemaakt en wordt daar beleid op gemaakt, zoals bijvoorbeeld het dragen van een helm op een snorscooter (terwijl mensen op hun Stella nog wel helmloos veel te hard rond mogen scheuren, ook al zijn zij juist veel kwetsbaarder).

Janneke2

Re: Slippers op stal zouden verboden moeten zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:38

Op zich vind ik het een goede vraag, waar precies de grens ligt...
Mijn antwoord zou ten eerste zijn, dat er altijd wel een element van willekeur in zit.
(Waarom 'hier' en niet iets 'eerder of later'?)
Maar op gegeven moment vind ik ook 'dat het het belangrijkste is, dat er een regel voor is'.

(En ik houd erg van het citaat "de letter van de wet maakt dood, de geest van de wet maakt levend".)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:50

Er mag van mij niemand op slippers bij mijn paard in de buurt komen. Als ze het zelf niet kunnen bedenken doe ik het wel voor ze.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 22:00

Ik laat altijd een paard johdpurs of regenlaarzen op stal staan. Kan ik alsnog met mijn slippers aan komen zetten en snel mijn paard voeren met veiligere schoenen aan.

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 22:06

Dat doe ik dus ook. Met slippers aan op de fiets. Wanneer ik op stal aankom doe ik daar mijn stal schoenen aan. Werkt top

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 22:12

ellentje0 schreef:
Dat doe ik dus ook. Met slippers aan op de fiets. Wanneer ik op stal aankom doe ik daar mijn stal schoenen aan. Werkt top

Ook handig in de winter! Kun je de modder daar laten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 22:13

Plop1997 schreef:
ellentje0 schreef:

Ook handig in de winter! Kun je de modder daar laten.

Oh dacht handig met slippers in de winter :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 22:15

Er zijn wel meer dingen die je beter nooit in de omgang bij paarden moet doen, dat ook maar in de regels gaan zetten?

Touw/longeerlijn nooit om je hand draaien, paard niet aan losse deur vastzetten, geen halster om laten in de wei of in de stal, niet met gympies rijden, etc etc

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 22:22

cissy schreef:
Er zijn wel meer dingen die je beter nooit in de omgang bij paarden moet doen, dat ook maar in de regels gaan zetten?

Touw/longeerlijn nooit om je hand draaien, paard niet aan losse deur vastzetten, geen halster om laten in de wei of in de stal, niet met gympies rijden, etc etc

Je vergeet geen kleine kinderen op stallen. Levensgevaarlijk voor alle partijen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 22:54

Ik heb dus zo’n schattige pony zeer aantrekkelijk, ook voor blote kindervoetjes.
Superbraaf maar ik heb gewoon de regel dat ze dichte schoenen aan moeten hebben.
Ook als de ouders dat onzin vinden, weg bij die pony, ik heb nu rubber rijlaarsjes in mijn kast in een paar maten.
Net als een caps ook maatje mini en een kinderzadeltje met korfbeugeltjes.
Zeker een kind vraagt er niet om dat de ouders onnadenkend bezig zijn.
Die lopen misschien levenslang met letsel wat voorkomen kon worden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 22:58

bigone schreef:
dierenfan schreef:
Tja op slippers dan moet je je teen terug zoeken in de gemiddelde laars kun je hem eruit schudden dat is handiger dan terug moeten gaan zoeken. Het idee dat mijn paard rijlaarzen maken dat ons trekpaard mijn teen er niet af kan trappen heb ik niet. Ik loop veel met stalen neuzen al ben ik ergens overtuigd dat als 1 van de trekpaarden daar echt vol op gaat staan dat dan mijn voet alsnog geplet is en vast zit.... Is lastig testen van te voren of de neus van de schoenen dat houdt.
Ik loop nooit op slippers...

Stalen neuzen is net zo gevaarlijk als slippers. Wanneer een trekpaard daar precies op de neus stapt ben je je halve voet kwijt. Dan kun je beter gewone berg schoenen aan doen, ook de voet dik en blauw maar wel in één stuk.

Volgens mij is dat een broodje aap verhaal. Hier een keer meegemaakt dat een Manitou bij iemand op zijn voet reed en er bovenop bleef staan door paniek en miscommunicatie met bestuurder. Die persoon had er flink last van, maar zonder stalen neuzen had hij nog veel meer last gehad. En een manitou is echt wel veel zwaarder dan een trekpaard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 22:59

bigone schreef:
dierenfan schreef:
Tja op slippers dan moet je je teen terug zoeken in de gemiddelde laars kun je hem eruit schudden dat is handiger dan terug moeten gaan zoeken. Het idee dat mijn paard rijlaarzen maken dat ons trekpaard mijn teen er niet af kan trappen heb ik niet. Ik loop veel met stalen neuzen al ben ik ergens overtuigd dat als 1 van de trekpaarden daar echt vol op gaat staan dat dan mijn voet alsnog geplet is en vast zit.... Is lastig testen van te voren of de neus van de schoenen dat houdt.
Ik loop nooit op slippers...

Stalen neuzen is net zo gevaarlijk als slippers. Wanneer een trekpaard daar precies op de neus stapt ben je je halve voet kwijt. Dan kun je beter gewone berg schoenen aan doen, ook de voet dik en blauw maar wel in één stuk.

Klopt niet helemaal... Vroeger waren het daadwerkelijk stalen neuzen. Tegenwoordig is dit een zeer sterk kunststof dat indien nodig breekt. Als ik goed heb opgelet bij mijn VCA cursus.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 23:07

Met mooi weer heb je er op de manege haast een dagtaak aan om mensen uit te leggen waarom open schoenen niet mogen. Ondanks bordjes, melden in nieuwsbrief en op Facebook. Mensen roepen graag dat het wel los zal lopen of eigen risico is, maar ja, als ons bijna 700 kg wegend paard toch eens op een voet gaat staan ben ik als baasje wel ook de pineut qua aansprakelijkheid. En bij mezelf is het met stevige dichte schoenen nog beperkt gebleven tot wat blauwe tenen, maar op een blote voet heb je toch een stuk meer kans op erger. Om het nog maar niet te hebben over het risico op, van en bij een open wond door een vieze paardenhoef.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 23:11

Daarom de geplette voet foto bij de manege.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 00:03

Op mijn manege is het ook verboden. Er hangen geen enge foto's van vertrapte mensenhoeven maar wel bordjes dat het niet mag. Wij hebben eigenlijk geen pensionpaarden (op een enkel dier van een instructrice na), alleen manegepaarden en die worden door vaklui naar de wei gebracht. Hoogstens zou een meegekomen ouder die fout kunnen maken. Of een niet-rijdend(e) familielid/vriend(in), maar dan ben je als ruiter hopelijk zelf zo wijs om die ander weg te houden van de stallen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 01:53

Mijn manege tijd is echt lang geleden, maar daar al zulke regels en ja, blijkbaar nodig.

Iedereen weet toch dat er stomme ongelukken gebeuren die voorkomen hadden kunnen worden en de manege dan het gezeik krijgt........

Ik heb in mn pubertijd wel op gympen gelopen en ook mee gereden. Maar verder loop ik al mn hele leven op stal en of werkschoenen bij de paarden. Met nattigheid loop ik weleens op kaplaarzen, maar let ik al op tussen de paarden.

En eigenlijk heb ik de meeste tijd ook een lange broek, vrijwel altijd jeans aan.

Nog op een gehuurde plek vroeg ik iemand de paarden te verzorgen. Zij ging met haar 2jonge kinderen en nadrukkelijk gezegd dat ze gesloten schoenen aan moesten doen, omdat zij graag op slippers liepen. Kreeg een foto toen ze bij de paarden waren. Ze kan zeggen; dan doe ik het niet, maar ze wist ook dat ik het uit bezorgdheid zei en het goed bedoeld is. Dat is soms ook wat waard.

Er zijn maneges met meer kledingvoorschriften. Een manege heeft vee klanten en maakt weleens wat mee. Niet iedereen is zich bewust van de eventuele gevaren, dus goed om daarop gewezen te worden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 05:31

De FNRS is in mijn beleving vooral manege's. Waar dus mensen komen om te leren over paarden en paardrijden. Daar leer je allemaal dingen die later nogal voor de hand liggen. Op zich niet gek dat men aandacht aan dit onderwerp wil geven toch?

Het is geen wetgeving maar staat in de huisregels. Toen ik begon met rijden was ik verplicht een cap te dragen en schoenen met hakken op de manege waar ik reed (dat was in een tijdperk dat dat niet vanzelfsprekend was). Ik vind goede schoenen dragen in de buurt van paarden in dezelfde categorie vallen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 08:00

ellentje0 schreef:

Juo hier ook. Zodra ik bij paard in land of paddock ben gaan er schoenen aan.

Om er nu een regel van te maken vind ik wel beetje ver gaan...

Ooit een keer gemaaid en gras geharkt op m'n slippers. Paard liep in een andere weide. Vraag me niet hoe, maar ik harkte m'n grote teennagel er af.... Dus dat was ook een goede les voor mij om ook dat niet meer te doen haha.

Leuk detail. Mijn paard vind slippers verschrikkelijk. Als ze door heeft dat ik ze aan heb, wilt ze ook niet dat ik bij dr in de buurt kom. Dan wordt ze heel neidig :=