[FOTO] Impressie van het NK dressuur: de zondag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 18:01

@Horsepassion...Nou, dat heb ik dus ook gezien! Later las ik een stuk over Marten hoe ontzettend vriendelijk hij rijdt...ik dacht...oké...ik heb iets anders gezien bij het losrijden. Verder valt me op dat de meeste combinaties in de inrijbak al vanaf minuut 1 al in de krul lopen...niks stretchen van de bovenlijn en de hals...bij veel combinaties gebeurt dat ook niet tussendoor.
Maar er reden ook een paar hele fijne combinaties bij. Eentje reed Grand Prix op een trensje met een net te dikke vos merrie ;) Ik dacht nog wel: hoopt dat deze merrie niet drachtig is, zo niet dan was dit een hele fijne combinatie. Met respect losrijden en amazone was echt een team met haar paard.

Ik vind dat je echt een verschil ziet tussen een paard rijden of met je beste vriend(in) een proef rijden....als je begrijpt wat ik bedoel :o

Dat filmen van het losrijden heb ik wel eens gedaan, maar dat was niet om mistanden te filmen. Maar ik werd wel boos aangekeken door de ruiters, die dachten vast dat ik uit was om dingen vast te leggen...

HorsePassion

Re: [FOTO] Impressie van het NK dressuur: de zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:11

@Manubres, Dan hebben we naar hetzelfde losrijden zitten kijken. Die vosmerrie met bolle buik heb ik ook gezien en dat was echt supernetjes losgereden en een heel fijne proef.
En die laatste combinatie was ook een genot om naar te kijken. Maar blijkbaar voor de jury's te weinig speltakel.
Hans Peter Minderhoud zijn Invictus was behoorlijk onregelmatig. Galopwissels op 2 achterbenen, passage ongelijk en piaffe veel verzet. Maar dat wordt gewoon tweede. Ik snap er helemaal niks van.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:51

Klopt, heb ik ook gezien...Omdat het niet geweldig ging zijn ze gebleven en de volgende dag weer gestart. Het ging toen wel wat beter. Maar je zag dat hij niet met de druk/spanning kon omgaan...Hij stond eerst ook op de startlijst van het NK, nadat Dream Boy "not fit to compete" was. Maar later is hij er weer af gehaald. Ik denk dat ze het toch niet aandurfde. Invictus heeft echt enorm veel kwaliteit, maar hij heeft echt meer tijd nodig, denk ik. Het was zijn eerste wedstrijd sinds het NK LT, bijna twee jaar geleden en gelijk zijn GP debuut. Op het NK in de LT liep hij echt de sterren van de hemel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 08:59

Was het spanning van de omgeving of kwam het door het rijden op druk?

Ik snap ook nooit waarom sommige grote namen altijd hoog lijken te scoren terwijl het duidelijk aan harmonie ontbreekt.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:45

Laat per ruiter 5 door de ruiter gekozen mensen vanuit het publiek, via een app, meejureren voor een aparte publieksprijs.
Daarbij mogen ze hun eigen ruiter NIET jureren.
Technisch perfect mogelijk.

Goed voor meer beleving vanwege het publiek.
Zal stof tot discussie & nadenken geven, voor alle partijen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:04

koend schreef:
Laat per ruiter 5 door de ruiter gekozen mensen vanuit het publiek, via een app, meejureren voor een aparte publieksprijs.
Daarbij mogen ze hun eigen ruiter NIET jureren.
Technisch perfect mogelijk.

Goed voor meer beleving vanwege het publiek.
Zal stof tot discussie & nadenken geven, voor alle partijen.

Wat leuk dat je hier over begint! Ik heb dit idee al eens aan de KNHS voorgelegd. En volgens mij is er al eens geweest dat je mee kon jureren. Maar daarna niks meer van gehoord. Maar ik zou het hele publiek dan mee laten jureren, ook mensen die thuis online kijken. En inderdaad de ruiter met de hoogste score van het publiek, de publieksprijs te geven...Al kan je dan niet voorkomen dat vrienden/familie van de ruiter gaan meestemmen, maar dat is dan niet anders...
Het is leuk om dan eens te gaan discussiëren waarom het publiek dan mss iemand anders kiest dan de jury.

Ik werd persoonlijk heel blij de kür van Ich Weiss...Die liep als een blij ei door de baan en wat een lekker actief en ondertredend achterbeen...daar kan de rest niet aan tippen. Wel zou hij de neus er nog iets uit mogen en waren er wat slordigheden, maar zulke paarden scoren bij mij hoog.
Laatst bijgewerkt door manubres op 13-05-22 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:07

Elisa2 schreef:
Was het spanning van de omgeving of kwam het door het rijden op druk?

Ik snap ook nooit waarom sommige grote namen altijd hoog lijken te scoren terwijl het duidelijk aan harmonie ontbreekt.

Ik denk allebei...Lang niet van huis geweest en dan gelijk zo op druk gereden....En eerste keer op het hoogste niveau. Ik denk zelf dat ze hem in Exloo wilden uitproberen of hij klaar was voor het NK. Want de bondscoach had al gezegd dat HP met een nieuw paard zou starten. Maar het kwam gewoon allemaal te vroeg. Hoop dat ze hem de tijd geven...is ook pas 9 jaar...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:17

Ik snap het, denk dat ik wel een beetje kan inschatten wat je bedoelt. Nouja, ervaring moeten ze natuurlijk ook op doen. Ich Weiss is ook pas 9 las ik.

Die vond ik ook het beste trouwens, vond Hermes overgewaardeerd..vooral in het galop gedeelte waar de kwaliteit van zijn galop ook gewoon echt te kort komt. Ich Weiss, had drie hele goede gangen met goed achterbeen en Thamar was de enige die ECHT reed vond ik. De rest was allemaal zo braafjes en behoudend.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:50

Precies, zo zag ik het ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:54

Elisa2 schreef:
Ik snap het, denk dat ik wel een beetje kan inschatten wat je bedoelt. Nouja, ervaring moeten ze natuurlijk ook op doen. Ich Weiss is ook pas 9 las ik.

Die vond ik ook het beste trouwens, vond Hermes overgewaardeerd..vooral in het galop gedeelte waar de kwaliteit van zijn galop ook gewoon echt te kort komt. Ich Weiss, had drie hele goede gangen met goed achterbeen en Thamar was de enige die ECHT reed vond ik. De rest was allemaal zo braafjes en behoudend.

Plus dat zijn piaffes niet zo mooi zittend zijn als vorig jaar steeds meer hectisch en naar het been slaan.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 20:13

@Spenk, heb je het over Hermes?
Die was er twee maanden geleden echt even helemaal klaar mee...Vraag me dan af wat dan de reden daarvoor is. Overbelast, pijn, geen zin erin....

https://youtu.be/J_8bYOL4k6c

LR1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 20:25

Citaat:
Die was er twee maanden geleden echt even helemaal klaar mee...Vraag me dan af wat dan de reden daarvoor is. Overbelast, pijn, geen zin erin....

Ja dat heb ik me ook afgevraagd. Vooral op dat filmpje wat jij plaatst, daar is hij er echt klaar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 20:28

manubres schreef:
@Spenk, heb je het over Hermes?

https://youtu.be/J_8bYOL4k6c

Klopt en nu wordt er gedaan of die weer helemaal zo goed is als vorig jaar maar ik vind het harmonieuze beeld weg.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 22:58

Zou het ook kunnen zijn dat Hermes indoor wedstrijdengewoon niet graag loopt?
Buiten heeft ze hem weer aan de gang gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 23:13

Hij staakte toch in de GP op de laatste lijn ook op het NK?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 08:59

Misschien toch stiekem teveel druk? paard gaat het goed doen en dat ze dat succes iets te graag willen vasthouden? Vond het wel apart op het staakfilmpje dat zodra hij niet meer verzameld hoeft te lopen het gedrag over is. Pijn zou dan inderdaad ook niet vreemd zijn.