Moderne vijfkamp na 2024 met hindernissen, maar zonder paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equikitt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:11

Volkomen terecht!

Ik ben stiekem wel benieuwd wat die Annika Schleu nu zit te denken… zij was immers de katalysator (of eerder de druppel die de emmer deed overlopen) waaruit dit hele schandaal en deze beslissing uit is voortgekomen. Zou ze zich toch een beetje schuldig voelen dat ze nu het ‘spelletje’ voor de rest van de atleten verziekt heeft? :=

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:13

Equikitt schreef:
Volkomen terecht!

Ik ben stiekem wel benieuwd wat die Annika Schleu nu zit te denken… zij was immers de katalysator (of eerder de druppel die de emmer deed overlopen) waaruit dit hele schandaal en deze beslissing uit is voortgekomen. Zou ze zich toch een beetje schuldig voelen dat ze nu het ‘spelletje’ voor de rest van de atleten verziekt heeft? :=

Dit was ook mijn gedachte :') Je zou die Annika Schleu maar zijn, die (een deel van) de sport de nek om heeft gedraaid _O-

Prima als het paardrijden eruit wordt gehaald trouwens.

trustHim

Re: Moderne vijfkamp na 2024 met hindernissen, maar zonder paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:24

je zou die Annika Schleu maar zijn , het hele gebeuren het liefste willen vergeten maar er door de media etc. nog constant aan herinnerd worden en nu ook nog mede door jou toedoen de sport veranderd . Ik zou als ik haar was nooit meer aan een start durven verschijnen denk ik

Wat betreft het verdwijnen van dit onderdeel lijkt mij prima. Lijkt mij niet dat de meeste deelnemers aan deze sport ook echt affiniteit hebben met paarden. Ik weet niet zeker of ze voor het parcours überhaupt tijd hebben/ krijgen met het paard waarmee ze moeten presteren? Maar zo niet dan vind ik het helemaal van de zotte. Bij de paralympiërs was het met de leenpaarden dacht ik in ieder geval wel zo dat daar van te voren mee getraind kon worden en iets van een vertrouwensband worden opgebouwd

Wat betreft het helemaal verdwijnen van de (olympische)paardensport tja, dat vind ik lastig. Aan de ene kant denk ik, stop inderdaad maar met de wedstrijdsport en hou het lekker recreatief , aan de andere kant is dat ook niet altijd beter voor het paardenwelzijn. Ik denk dat het goed zou zijn als iedereen met een paard regelmatig kritisch naar zichzelf kijkt qua echt welzijn van de dieren en het belang van de dieren altijd voorop te zetten. Er zijn ook genoeg paarden die opfleuren op concours, net zo goed als die er zijn die er eigenlijk vooral veel stress van hebben. Moet je dan om de 2e groep het helemaal verbieden? Ik denk dat je goed moet kijken naar het individu , heeft het dier er plezier in prima, heeft het dier veel stress dan niet, ook al is het misschien een enorm talent

Equikitt

Re: Moderne vijfkamp na 2024 met hindernissen, maar zonder paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:34

En voor ze op het paard stapte stond ze nog dik eerste ook, als ik het me goed herinner! Hoe snel dingen toch ineens kunnen veranderen. :+

Wat betreft de paardensport op de OS in het algemeen, tja. Dat blijft een moeilijke discussie. Het systeem met de leenpaarden van de moderne vijfkamp was natuurlijk belachelijk, en zoals ik al zei vind ik het inderdaad volkomen terecht dat daar een einde aan gemaakt wordt. Het paard als sporttoestel.

Bij de ‘echte’ ruitersportonderdelen ligt het wel wat genuanceerder. Er starten zowel combinaties die een prachtig voorbeeld van harmonieuze samenwerking tussen ruiter en paard zijn, als ook die waar ik me oprecht afvraag waarom ze niet terplekke weggestuurd worden. Een volledig verbod zou mij nog wel iets te ver gaan denk ik, en lijkt me voorlopig sowieso niet waarschijnlijk. Maar ik zou zeker graag zien dat er strenger en nauwkeuriger op het dierenwelzijn gelet wordt, en er dus ook sneller ingegrepen wordt wanneer ruiters zich daar niet aan houden.

Wie weet zorgt dit besluit er nu ook voor dat er nog meer nadruk op de Happy Athlete gelegd zal worden in de andere takken van de paardensport.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:46

Equikitt schreef:
En voor ze op het paard stapte stond ze nog dik eerste ook, als ik het me goed herinner! Hoe snel dingen toch ineens kunnen veranderen. :+

Daarom zou ik verwachten dat ze gewoon doorgaat, zeker nu de paardensport er uitgaat. Ergens zou dat wel een hele mooie stunt zijn, gewoon doorgaan en nog winnen ook.

Maar goed, dat is offtopic hier.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 21:09

Kookaburra schreef:
Stokpaardjesrace? :D

Ik was vanmiddag in de Pipoos en daar stonden stokpaardjes! Je moest ze nog wel even versieren, dus de ogen opplakken enz. En er waren zelfs dekentjes voor ze :D