Een wonder bij Equitom: merrie herstelt van drievoudige beenbreuk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:42

Nicky1963 schreef:
Waarom is dit paard zo godsgruwelijk mager?

Omdat ze waarschijnlijk maanden boxrust moest en niet meer mocht eten dan een plukje hooi vanwege de energie?

Anoniem

Re: Een wonder bij Equitom: merrie herstelt van drievoudige beenbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 23:05

Misschien moeten we niet zelf de details hier gaan invullen verder? De operatie en het verhaal staat trouwens op hun facebook.

Mijn paard is ook ziek geweest en viel binnen een paar dagen al in, dus ik snap best dat een paard behoorlijk snel invalt als het nog aan het revalideren is.

Ik las ook dat er geen follow ups op hun site staan? Dat kan misschien komen om dat je daar dan de toestemming van de eigenaar voor moet hebben? Misschien staan niet alle eigenaren daar om te springen?
Geen idee, maar de suggestie dat het dan wel niet ok zou zijn afgelopen, slaat natuurlijk kant noch wal.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 23:45

Suzanne F. schreef:
Nicky1963 schreef:
Waarom is dit paard zo godsgruwelijk mager?

Omdat ze waarschijnlijk maanden boxrust moest en niet meer mocht eten dan een plukje hooi vanwege de energie?

Mijn paard heeft ook helaas een aantal keren maanden en maanden boxrust moeten hebben, maar is in de verste verte niet zo mager geweest als dit arme arme dier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:37

Ik kan me voorstellen dat ze het dier bewust en gecontroleerd wat in gewicht hebben laten afnemen (hoewel, wat gewicht wel een understatement is) zodat er minder lichaamsgewicht over de benen verdeeld moet worden opgevangen en het te herstellen been niet meteen vol gewicht draagt.

Maar, ik ben geen dierenarts en kan het dus ook gewoon gruwelijk mis hebben.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:43

van pijn vallen ze ook af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:47

Mijn definitie van gewicht op een been dragen is denk compleet anders als hun definitie.. ik vind dit weer een voorbeeld van veel te ver willen gaan. Maar goed, moet ieder zelf weten natuurlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:51

fokfanaat schreef:

Omdat ze niet willen eten?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:55

idinn schreef:
Mijn definitie van gewicht op een been dragen is denk compleet anders als hun definitie.. ik vind dit weer een voorbeeld van veel te ver willen gaan. Maar goed, moet ieder zelf weten natuurlijk.

Ik had ook wat anders verwacht toen ik het filmpje bekeek idd.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:56

dat, maar het kost ook energie

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:03

Gevalletje “niet omdat het moet, maar omdat het kan”. Wat een zieltje staat daar.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:52

_San87_ schreef:
fokfanaat schreef:

Pijn hebben kost echt vreselijk veel energie. Paarden die pijn hebben vallen vaak af, of komen erg moeilijk aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:55

Captain schreef:
_San87_ schreef:

Pijn hebben kost echt vreselijk veel energie. Paarden die pijn hebben vallen vaak af, of komen erg moeilijk aan.

Ja, dat zei Fokfanaat. Ik herken het zelf niet van bij mijn paarden (o.a. kaakbreuk), vandaar dat ik het vroeg.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:57

Ik herken het wel bij mezelf (echt doodop zijn 's avonds) maar ook van mijn paard, die viel ook erg in toen hij pijn had. Pas na de operatie werd hij weer wat voller. En ken nog wel een paard met pijn (wat de eigenaren echt bijzonder genoeg NIET (willen?) zien) die blijft ook heel mager en iel, terwijl deze wel meerdere malen per week getraind word maar zit geen grammetje vet en amper spier op. (

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:58

Ik heb ooit een merrie gereden die op 4 een scheur in bot had in bovenbeen. De merrie was enorm veel geld waard ook als fok. Er is een stalen plaat ingezet. Je kon alles met haar doen zelfs springen. Alleen bij warm weer zweten de plek erg en paard is altijd zeer bang gebleven van de arts die het geplaatst had omdat ze erna veel pijn heeft geleden voor het heel was. Ze heeft top sport nooit meer waar gemaakt en lastig karakter er aan over gehouden. Is uiteindelijk fokkerij in gegaan op 10 jaar. Dat ging prima.

Het vraagt veel geld, tijd en energie om het werkbaar te maken en houden. Bij haar is de plaat er nooit meer uitgehaald en leverde dus geen probleem op. Dier was happy zonder pijn erna

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:03

Captain schreef:
Ik herken het wel bij mezelf (echt doodop zijn 's avonds) maar ook van mijn paard, die viel ook erg in toen hij pijn had. Pas na de operatie werd hij weer wat voller. En ken nog wel een paard met pijn (wat de eigenaren echt bijzonder genoeg NIET (willen?) zien) die blijft ook heel mager en iel, terwijl deze wel meerdere malen per week getraind word maar zit geen grammetje vet en amper spier op. (

Dat vind ik zo droevig, dat mensen pijn bij hun dier niet opmerken ;(.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:06

https://www.facebook.com/fightforwodan/

Een ander paard met plaat in het been, geholpen door equitom. De beste vrouw heeft enorm veel gezeik van anderen over zich heen gehad.

Uitkomst is wel een blij paard in dit geval.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:10

Als je zeker wil weten -tegen iedere vorm van gezond verstand en ethisch handelen in- dat je paard tegen grof geld nog 'een kans krijgt' moet je bij equitom zijn geloof ik...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:15

Mindim schreef:

Een ander paard met plaat in het been, geholpen door equitom. De beste vrouw heeft enorm veel gezeik van anderen over zich heen gehad.

Ik denk dat het gezeik voornamelijk te maken heeft met t feit dat het een heel invasieve, zware operatie met erg langdurig hersteltraject is, en ze de gehele operatie bij elkaar heeft gecrowdfunded?

15.000 euro.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:17

Mindim schreef:
Volgens mij zorgt het niet voor verzwakking van het bot, anders zou het bij mensen ook niet zo goed werken lijkt me? Mijn plaat is er uit gehaald, gaatjes groeiden wel dicht zeiden ze.

Het is dier is 17, misschien is ze gewoon deel van de familie en heeft men geld om dit te doen. Ook al wil men het dier als grasmaaier, dat is toch niet aan ons om daar een oordeel over te vellen?

Als de plaat blijft zitten, en dat gaat hier wel het geval zijn gok ik, dan blijf je dat vaak toch wel voelen. Als mens iig. Er is een reden waarom ze pinnen en platen zoveel mogelijk eruit proberen te halen bij mensen (zo ver mogelijk) en niet omdat ze zo graag snijden. :) Vaak wordt er dan gezegd "kan blijven zitten tenzij het irriteert" dus het zegt wat over hoe het voelt als je hoort hoe vaak ze er uit gaan als het enigszins kan. Zeker op plaatsen waar "weinig plaats" is zoals het been zitten dit soort constructies vaak erg onaangenaam. En dat hoeft niet eens een "bewegend" deel te zijn. De schroeven die ik in mijn hoofd heb irriteren ook immens.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:22

_San87_ schreef:
Mindim schreef:

Ik denk dat het gezeik voornamelijk te maken heeft met t feit dat het een heel invasieve, zware operatie met erg langdurig hersteltraject is, en ze de gehele operatie bij elkaar heeft gecrowdfunded?

15.000 euro.

Die crowdfundings vind ik ook wel iets eigenlijk. Ik snap dat er geld op gehaald wordt om verwaarloosde paarden op te vangen en te helpen (tot een bepaalde grens, want een grote, niet zo jonge, zware hond gaan opereren op beide heupen voor Hd voor 4000 euro waarbij je op voorhand al weet dat de prognose niet zo goed is, vind ik nogal bizar, gezien je voor die 4000 euro vele andere honden een beter leven kan geven). Maar crowdfundings voor privé paarden? Zal ik ook eens gaan doen, crowdfunding voor iedere keer ik de DA kan laten komen als die witte van me zich weer eens kapot gemaakt heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:25

_San87_ schreef:
Mindim schreef:

15.000 euro.

Tja, als mensen het er aan willen uitgeven, wie ben ik dan om daar een oordeel over te moeten geven. Niet mijn portemonnee. Evengoed voor mensen die aan de crowdfunding geven, moet men zelf weten.

Herstel was zwaar, ik zie echter geen sneu paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:27

Ayasha schreef:
Mindim schreef:
Volgens mij zorgt het niet voor verzwakking van het bot, anders zou het bij mensen ook niet zo goed werken lijkt me? Mijn plaat is er uit gehaald, gaatjes groeiden wel dicht zeiden ze.

Het is dier is 17, misschien is ze gewoon deel van de familie en heeft men geld om dit te doen. Ook al wil men het dier als grasmaaier, dat is toch niet aan ons om daar een oordeel over te vellen?

Als de plaat blijft zitten, en dat gaat hier wel het geval zijn gok ik, dan blijf je dat vaak toch wel voelen. Als mens iig. Er is een reden waarom ze pinnen en platen zoveel mogelijk eruit proberen te halen bij mensen (zo ver mogelijk) en niet omdat ze zo graag snijden. :) Vaak wordt er dan gezegd "kan blijven zitten tenzij het irriteert" dus het zegt wat over hoe het voelt als je hoort hoe vaak ze er uit gaan als het enigszins kan. Zeker op plaatsen waar "weinig plaats" is zoals het been zitten dit soort constructies vaak erg onaangenaam. En dat hoeft niet eens een "bewegend" deel te zijn. De schroeven die ik in mijn hoofd heb irriteren ook immens.

Ik had een plaat op een niet bewegend deel, die heb ik er uit laten halen inderdaad.

Het paard bokt en doet, galoppeert, dus misschien eind goed al goed.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:28

_San87_ schreef:
fokfanaat schreef:

En omdat pijn energie kost, zoals FF al noemt.
Maar kreeg het paard dan wel voldoende en adequate pijnstilling, vraag ik me af.
En zou het graatmagere opwegen tegen het extra gewicht van een iets minder sneu uitgemergeld dier?
Ik vind het middel denk ik erger dan de kwaal in dit geval..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:30

Mindim schreef:
Ik had een plaat op een niet bewegend deel, die heb ik er uit laten halen inderdaad.

Het paard bokt en doet, galoppeert, dus misschien eind goed al goed.

Hier kunnen ze er helaas niet uit. :\ Heb de filmpjes zitten bekijken en die oogt goed hersteld.

Nu zou ik een dier dat een dergelijke operatie ondergaan heeft niet meer in zo'n modderpoel zetten (sowieso zou ik geen dier in zo'n modderpoel willen hebben.) hij gaat bijna terug op zijn plaat op één van die filmpjes door de ondergrond. := := Maar misschien ben ik overbezorgd. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:32

Nicky1963 schreef:
En omdat pijn energie kost, zoals FF al noemt.
Maar kreeg het paard dan wel voldoende en adequate pijnstilling, vraag ik me af.
En zou het graatmagere opwegen tegen het extra gewicht van een iets minder sneu uitgemergeld dier?
Ik vind het middel denk ik erger dan de kwaal in dit geval..

Misschien is pijnstilling bewust niet volledig ingezet, omdat ze niet wilden dat paard het been zou belasten? Maar een gedachte hoor.
Misschien dat nu het belast mag worden, dat de pijnstilling ook omhoog gaat?