Waar is de wolf? Over hoog oplopende emoties bij de wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:58

Geef mij maar de schaapherder van een paar dorpen verderop.

Die is natuurmens genoeg om de wolf prachtig te vinden.
En tegelijkertijd wil hij graag zijn schapen veilig houden - dat is tenslotte zijn werk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:56

Janneke2 schreef:
Geef mij maar de schaapherder van een paar dorpen verderop.

Die is natuurmens genoeg om de wolf prachtig te vinden.
En tegelijkertijd wil hij graag zijn schapen veilig houden - dat is tenslotte zijn werk.

En zo is de schaapskooi bedacht :)*

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:59

Er is een heel goede reden waarom ze in alle landen waar de wolf nooit is wegeweest de populaties beheersen door afschot, en dat zijn landen met echte natuur en niet wat de balkonbiologen hier natuur noemen. Anders valt er idd niet samen te leven

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:11

Dit soort topics gaan altijd t zelfde.

Misschien pakken die krengen nog geen veulens of pony’s hier in Nederland maar dat zal vast een keer gebeuren. Ik vind t alles behalve prachtig om te zien. Bij beide weides waar ik dieren heb lopen is de wolf heel dichtbij geweest… Voor de pony’s ben ik nog niet zo bang maar sinds een aantal weken heb ik 6 fleslammeren rond hupsen dus dat is wel even een dingetje :\

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:18

meganvr schreef:
Misschien pakken die krengen

Kreng definities Kreng 1) Aas 2) Akelig kind 3) Akelig meisje 4) Beroerling 5) Boosaardige vrouw 6) Dierenkadaver 7) Dierlijk 8) Dood dier 9) Dood lichaam 10) Een dood dier 11) Ellendeling 12) Etre 13) Etterbak 14) Feeks 15) Gemeen mens 16) Gemene vrouw 17) Helleveeg 18) Kadaver 19) Karonje 20) Klier 21) Kol 22) Kwaadaardig mens

Wolf staat er niet bij.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:33

Huertecilla schreef:
meganvr schreef:
Misschien pakken die krengen

Kreng definities Kreng 1) Aas 2) Akelig kind 3) Akelig meisje 4) Beroerling 5) Boosaardige vrouw 6) Dierenkadaver 7) Dierlijk 8) Dood dier 9) Dood lichaam 10) Een dood dier 11) Ellendeling 12) Etre 13) Etterbak 14) Feeks 15) Gemeen mens 16) Gemene vrouw 17) Helleveeg 18) Kadaver 19) Karonje 20) Klier 21) Kol 22) Kwaadaardig mens

Wolf staat er niet bij.

Staan wel een aantal bij hoe ik de wolf heel graag zie. 7, 9, 10, 11 en 19.
En ook 12 past wat mij betreft prima bij de wolf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:53

Loretta schreef:
Staan wel een aantal bij hoe ik de wolf heel graag zie. 7, 9, 10, 11 en 19.
En ook 12 past wat mij betreft prima bij de wolf.

En dat voor een dier wat alleen maar het instinct volgt om te overleven.
Een dergelijke positie is bijzonder onverstandig zoals ik in andere draden al heb proberen uit te leggen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:16

Mindim schreef:
Al weer een wolventopic en het loopt altijd uit op hetzelfde. Misschien daar eens mee stoppen?

Serieus, het is steeds toch weer hetzelfde liedje, voegt dan ook niks toe omdat het toch wel weer hetzelfde loopt. Ik snap oprecht niet wat het nut is om steeds weer een nieuw topic te plaatsen en al helemaal niet als het nieuwsbericht inhoudelijk weinig toevoegt. :o

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:06

Huertecilla schreef:

Wolf staat er niet bij.

TIL dat een dood dier ook een kreng wordt genoemd... :')

Loretta

Re: Waar is de wolf? Over hoog oplopende emoties bij de wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:30

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:43

Loretta schreef:
Nu is iedereen het erover eens dat dit een kreng is.

En ik vínd dat een geval van heel zielig voor het arme dier. Maar goed, ik ben dan ook pro díer; een dierenliefhebber.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:45

Een zielig kreng

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 18:18

Net als veel andere onderwerpen, je hebt voor- en tegenstanders. Laat het daar bij.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 18:36

Huertecilla schreef:
En ik vínd dat een geval van heel zielig voor het arme dier. Maar goed, ik ben dan ook pro díer; een dierenliefhebber.

De één is dierenliefhebber omdat hij de wolf wil laten leven, de andere omdat hij zijn schaapjes wil beschermen, en volgens een derde kunnen geen van beide zich zo noemen want ze leven niet vegan.
Kortom ik ben niet al te veel onder de indruk van iemand die zich op de borst klopt als zijnde "pro-dier; een dierenliefhebber".
We zitten hier op een paardenforum, iedereen hier labelt zichzelf als zodanig :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:21

Loretta schreef:
Nu is iedereen het erover eens dat dit een kreng is.

https://schermbeck-online.de/junger-wol ... 7QBwawpTPE

We weten nu wel hoe je over de wolf denkt Loretta. Ik vind het triest dat je een wolf menselijke karaktertrekken toedicht en alsof zo een dier bewust ons mensen zit te etteren, hemel leef je nog in de middeleeuwen? De wolf volgt gewoon zijn natuur en instinct, kan ie ook niks an doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:22

Loretta schreef:
Een zielig kreng

Tja nu kan ik de bal terug kaatsen, maar ik zeg maar niets :')

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:33

office schreef:
Bij ons laat een boer zijn schapen niet meer op het achterland omdat jaar na jaar loslopende honden z’n dieren zo dusdanig verwonden dat ze ingeslapen of door de dierenarts behandeld moeten worden.Dit jaar is het beste land dus alleen goed als hooiland.Omdat de “dieren liefhebbers “ hun hond van de lijn willen.Dit vind ik persoonlijk nog erger .

Amen... hier bij ons (Veluwe) heeft 2 of 3 jaar geleden een loslopende (touristen-) hond huisgehouden... die "ach-dat-doet-die-anders-nooit " had in n mum van tijd 12 zodandig toegetakeld, dat er niets meer te redden viel.

Inmiddels lopen hier ja ook wolfen, klagen hoor je alleen die (hobby) boeren die hun schapen ergens achteraf hebben, niet behoorlijk omheind, verder niet na omkijken maar hooguit 1 keer in de week ze zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:40

sasja0705 schreef:
office schreef:
Bij ons laat een boer zijn schapen niet meer op het achterland omdat jaar na jaar loslopende honden z’n dieren zo dusdanig verwonden dat ze ingeslapen of door de dierenarts behandeld moeten worden.Dit jaar is het beste land dus alleen goed als hooiland.Omdat de “dieren liefhebbers “ hun hond van de lijn willen.Dit vind ik persoonlijk nog erger .

Amen... hier bij ons (Veluwe) heeft 2 of 3 jaar geleden een loslopende (touristen-) hond huisgehouden... die "ach-dat-doet-die-anders-nooit " had in n mum van tijd 12 zodandig toegetakeld, dat er niets meer te redden viel.

Inmiddels lopen hier ja ook wolfen, klagen hoor je alleen die (hobby) boeren die hun schapen ergens achteraf hebben, niet behoorlijk omheind, verder niet na omkijken maar hooguit 1 keer in de week ze zien...

Genoeg gevallen waar honden idd niet het lieve fikkie zijn en behoorlijk leed veroorzaken. Zowel bij schapen, maar zekers bij wild. Ik woon aan het bos en erger me dood aan de mensen die komen aan rijden met hun auto, hun honden losgooien onder het mom van 'veel plezier' en je de reeen een stukje verderop het bos uit ziet stormen, moet allemaal maar kunnen, want zo heeft Fikkie iig plezier.

Ik woon in wolven gebied en hier worden ook de schapenhandelaren die met hun schapen de weides van menig boer begrazen, flink getroffen. En het is afschuwelijk, de schapen lagen verscheurd in de sloot. Ik geloof niet dat er nog plaats hier is om vreedzaam naast elkaar te kunnen leven. Maar wat ik nog steeds niet begrijp, is dat de schapenboeren enkel de dieren verplaatsen, de schapen staan nog steeds achter enkelhoog tot kniehoog draad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:50

Kuggur schreef:
We zitten hier op een paardenforum, iedereen hier labelt zichzelf als zodanig :roll:

Zichzélf ja, maar bit, sporen, zweep... en óp het paard zittend het gewenste gedrag afwingen voor de eigen lol.
Daar stelt steeds groter deel van de maatschappij ethische vragen over.

Wat de schapenhouder betreft. Tja die wil zelf de eigen dieren exploiteren. Wederom dierenliefde met een vraagteken.

Honden is imo een triest voorbeeld van egoïsme van de eigenaars. Gewoon onaccpetabel. Het zij dieren die voor de lol gehouden worden. De overlast daarvan plaatst het risico van de wolf trouwens in een relativerend perspectief.

Nu noem ik lol van het houden. Dat brengt ons weer bij paardhouders. Voor de lol en/of voor brood. Is dat zóveel zwaarwegender dan de rechten van een wild dier?

De wolf is gewoon zichzelf; door de evolutie (incluisef de samenleving met de mens!) geprogrammeerd met alleen overleven als individu/voortplanten als agenda. Heeft daarbij geen andere agenda.
De méns... Oef. De overgrote bezwaren tegen de wolf zijn puur eigenbelangen. Idem het houden/exploiteren van paarden, schapen, noem het op.

Het hele haatgedoe naar de wolf is imo niet meer en niet minder dan intolerant egoïsme.
Dat kan echt anders. Er zijn _/-\o_ voorbeelden te over in andere culturen. Ja, maar, dat zijn andere culturen; in de ónze...
Precíes :)*

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 20:27

Huertecilla schreef:
Honden is imo een triest voorbeeld van egoïsme van de eigenaars. Gewoon onaccpetabel. *

Inderdaad, vooral als het gaat om de qualzucht zoals onze oosterburen het zo treffend uitdrukken, van brachycephale rassen zoals, hm, willekeurig voorbeeld, franse buldogjes. Nietwaar dierenvriend.
Ach het is zo fijn met het belerende vingertje in alle richtingen te wijzen, behalve uiteraard de eigen boezem...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 20:55

Jeetje wat een diepe persoonlijke nijd Kuggur :(:)

Even terug naar wolven.
Wat is het verschil met kippen/eenden/konijnen en vossen?
Zie daar geen tendentieuze vos-haat ´nieuws¨berichten over. Komt toch héél wat vaker en écht voor dat een vos zeg kippen doodt. Maar wel een populistische drama-stuk over geen konijn meer buiten want de wólf zoú.... De vos doet dat volop :roll:
Nogmaals; cultuur.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:21

Geen nijd hoor. Ik wilde slechts even wijzen op jouw "holier than thou" attitude. Blijkbaar met succes.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:40

Huertecilla schreef:
Jeetje wat een diepe persoonlijke nijd Kuggur :(:)

Even terug naar wolven.
Wat is het verschil met kippen/eenden/konijnen en vossen?
Zie daar geen tendentieuze vos-haat ´nieuws¨berichten over. Komt toch héél wat vaker en écht voor dat een vos zeg kippen doodt. Maar wel een populistische drama-stuk over geen konijn meer buiten want de wólf zoú.... De vos doet dat volop :roll:
Nogmaals; cultuur.

Dit vind ik dus een heel goed punt.
En daarnaast de marter en bijbehorende die konijnen/kippen slachten, of de ratten die kuikens pakken. Ook dan besluiten wij mensen toch goh we moeten het hok even beter inrichten. Ja dat moet met wolven nu ook.
En toch als er een keer begrepen wordt, wordt er geen actie ondernomen. En dan wordt dezelfde kudde 5x gepakt. Maar wat verwacht je dan?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:45

Als je alle schapen en vee voldoende wilt beschermen tegen wolven heb je hekwerk van minstens 2 en een halve meter hoog nodig.
Leuk voor de reeen die dan nooit meer kunnen grazen, of zich stuk lopen op het hekwerk.
Ook al foto’s gezien van konijnen en hazen die vast kwamen te zitten in stroomdraad, ja lekker diervriendelijk is dat wolvenbeleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:27

sterregoud schreef:
Als je alle schapen en vee voldoende wilt beschermen tegen wolven heb je hekwerk van minstens 2 en een halve meter hoog nodig.
Leuk voor de reeen die dan nooit meer kunnen grazen, of zich stuk lopen op het hekwerk.
Ook al foto’s gezien van konijnen en hazen die vast kwamen te zitten in stroomdraad, ja lekker diervriendelijk is dat wolvenbeleid.

Wat heeft het met de wolf te maken of hazen en konijnen vast komen te zitten in stroomdraad?