Houwerzijl: paard en pony drachtig van zebra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:32

StalNollie schreef:
Rivendell dat is zo niet waar
Veel gaan er naar Duitsland als mooi voor in de weide.

Hier worden al wat enkele handelaren genoemd zo zijn er nog meer.

Ken iemand in Duitsland die zebra is net een hond zo braaf en opgevoed, kent ook vrijheidsdressuur etc.
Enkele jaren geleden nog 2 span zebras op de markt

Er zit karakter in maar ze zijn uiteindelijk gewoon te 'temmen'

Maar, waarom?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:34

anjali schreef:
Het goede eraan vind ik dat het in elk geval een natuurlijke dekking zal zijn geweest.Want ik ben tegen het kunstmatige geknoei met de voortplanting van dieren. Ik denk niet dat het de bedoeling is om ze als rijdieren te gaan gebruiken want hun karakter is daar niet onderdanig genoeg voor naar ik vernomen heb.Ik vind ze wel prachtig om te zien. Overigens een volle zebra mooier dan een kruising.Maar die zal dan mogelijk iets van het gemakkelijkere karakter van de paardenmoeder erven.

Zorses worden wel degelijk als rijdier gebruikt; https://all-the-horses.tumblr.com/post/ ... -born-1997

Ik zou er niet al te zeker van zijn dat hier natuurlijk gedekt wordt; ik denk juiste eerder aan KI. Ik twijfel ten zeerst of een paard merrie zich door en zebra laat dekken ( of dat die zebra hengst daar zin in heeft) en omgekeerd hetzelfde.

En knoeien met de voortplanting doen ze sowieso al want in de natuur zullen een paard en zebra het nooit "met elkaar doen" ;-).

purny

Re: Houwerzijl: paard en pony drachtig van zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:43

@anjali: Ik vind een paard en een zebra kruisen niks natuurlijks

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:44

Waarom? Geen idee ik vind ze lelijk dus heb er niks mee haha

Worden niet middels ki gedekt maar gewoon bij elkaar op het land gegooid hoor.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:51

Een handelaar in een dorp verderop had twee jaar geleden ook kruisingen rondlopen.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:07

Je kan er toch niet mee doorfokken. Het is onvruchtbaar en maar goed ook.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:12

hns schreef:

Dan maar hopen dat het bij die twee blijft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:40

Sjira schreef:
Ben ik de enige die dit echt niet oké vind? Waarom willen mensen toch altijd maar meer? We hebben nu toch al genoeg diersoorten gedomesticeerd?

Ik vind het ook niet oké. Ze zijn toch op een bepaald punt uit hun natuurlijke habitat geplukt en in de handel beland. Dat lijkt me niet een handel die je moet stimuleren door een zebra te kopen 'omdat je dat wel leuk lijkt' en er kekke zorses mee te fokken. Maar illegaal is het blijkbaar niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:58

_San87_ schreef:
StalNollie schreef:
Rivendell dat is zo niet waar
Veel gaan er naar Duitsland als mooi voor in de weide.

Hier worden al wat enkele handelaren genoemd zo zijn er nog meer.

Ken iemand in Duitsland die zebra is net een hond zo braaf en opgevoed, kent ook vrijheidsdressuur etc.
Enkele jaren geleden nog 2 span zebras op de markt

Er zit karakter in maar ze zijn uiteindelijk gewoon te 'temmen'

Maar, waarom?

Waarom beleren we paarden?
Is een paardenforum echt een plaats om deze ethische vraagstukken te stellen? :+ Paarden zijn immers ook op een bepaalt punt uit hun natuurlijke habitat geplukt. :+

Ik wist trouwens niet dat het niet illegaal was om een zebra te hebben.

Wat voor geluid maakt een Zorse eigenlijk? Zebra's hebben dat aparte "balken" wat meer piepen is dan balken imo. Wat doet een Zorse? Hinniken of balken?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:01

hns schreef:

Dat is mooi. :j Wilde de vraag net stellen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:02

princequillo schreef:
Van wat ik heb gelezen van mensen die ervaring hebben met deze combi zijn ze in ieder geval compleet anders dan paarden en totaal niet makkelijk in training of omgang :')

Precies dit! Je hebt er geen zak aan dan enkel leuk om naar te kijken...

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:07

culaccino schreef:
Sjira schreef:
Ben ik de enige die dit echt niet oké vind? Waarom willen mensen toch altijd maar meer? We hebben nu toch al genoeg diersoorten gedomesticeerd?

Ik vind het ook niet oké. Ze zijn toch op een bepaald punt uit hun natuurlijke habitat geplukt en in de handel beland. Dat lijkt me niet een handel die je moet stimuleren door een zebra te kopen 'omdat je dat wel leuk lijkt' en er kekke zorses mee te fokken. Maar illegaal is het blijkbaar niet.

Helemaal mee eens.

Een paard is gedomesticeerd, een zebra niet. Die is hooguit tam. Een tam dier geeft niet per definitie tamme nakomelingen.

Bij andere dieren die gekruist worden met wilde dieren zie je toch dat die nakomelingen veel moeilijker hanteerbaarder zijn en je echt moet weten wat je doet. Ik vraag me oprecht af of die nakomelingen, dus de individuen, zich daadwerkelijk prettig voelen in een omgeving met mensen die van alles van zich willen. En bij de verkeerde handen kan het hopeloos mis gaan.

Ik vind het vooral sneu voor de dieren die geboren worden "omdat ze zo speciaal eruit zien" maar waarvan ik me echt afvraag of de houders die dieren ook snappen. En inderdaad de lichaamstaal. We weten allemaal dat paarden en ezels andere dieren zijn en ezels het meest gelukkig zijn met andere ezels. Dat zal bij zebra's niet anders zijn. En kruisingen? Ik vraag het me af. Maar ik word er niet enthousiast van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:08

Popstra schreef:
princequillo schreef:
Van wat ik heb gelezen van mensen die ervaring hebben met deze combi zijn ze in ieder geval compleet anders dan paarden en totaal niet makkelijk in training of omgang :')

Precies dit! Je hebt er geen zak aan dan enkel leuk om naar te kijken...

Ik kan anders genoeg filmpjes vinden op youtube van Zorses die opgetuigd zijn en duidelijk weten wat er van hen verwacht wordt. Jij hebt er misschien geen zak aan maar gelukkig ben jij niet de standaard binnen de paardenwereld.
https://www.youtube.com/watch?v=nU0A-OWyJXA
De 1e die ik vind. Ziet er niet bepaalt uit als een dier waar je alleen maar naar kan kijken. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 01-05-22 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:10

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

Maar, waarom?

Waarom beleren we paarden?
Is een paardenforum echt een plaats om deze ethische vraagstukken te stellen? :+ Paarden zijn immers ook op een bepaalt punt uit hun natuurlijke habitat geplukt. :+

Ik wist trouwens niet dat het niet illegaal was om een zebra te hebben.

Wat voor geluid maakt een Zorse eigenlijk? Zebra's hebben dat aparte "balken" wat meer piepen is dan balken imo. Wat doet een Zorse? Hinniken of balken?

Waarom is een paardenforum geen plaats om je af te vragen waarom mensen wilde dieren in hun tuin willen houden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:11

_San87_ schreef:
Waarom is een paardenforum geen plaats om je af te vragen waarom mensen wilde dieren in hun tuin willen houden?

Omdat paarden welliswaar door onze voorouders gedomesticeerd zijn maar ook die zijn gewoon uit het wild gehaald. Worden dat in Amerika nog steeds als de kuddes te talrijk worden. Dat wij de vruchten plukken van onze voorouders en niet meer hoeven te domesticeren veranderd niets aan het feit dat we echt niet op de wereld gezet zijn samen met een knol.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:14

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

Omdat paarden welliswaar door onze voorouders gedomesticeerd zijn maar ook die zijn gewoon uit het wild gehaald. Worden dat in Amerika nog steeds als de kuddes te talrijk worden. Dat wij de vruchten plukken van onze voorouders en niet meer hoeven te domesticeren veranderd niets aan het feit dat we echt niet op de wereld gezet zijn samen met een knol.

Als we die redenering volgen kunnen we ook luipaarden, tijgers en wolven in onze tuin gaan houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:14

_San87_ schreef:
Als we die redenering volgen kunnen we ook luipaarden, tijgers en wolven in onze tuin gaan houden.

Ik ga je niet tegen houden alleszins. Zet ze alleen niet bij je Zebra's/Zorses.... Dan ga je er niet veel over houden vrees ik. (Zebra's en Zorses, die leeuwen redden zich wel. :+)

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:16

Oh ja als 1 van de brug springt dan springen er meer. Omdat een ander het doet dan mag het.
Rare beredenering imo
Leren we niet van onze lessen?
Hoeveel kritiek is er al, moeten we nu ook met zebra/kruisingen gaan beginnen. Echt alles voor de mens 8)7
Omdat vriendje het zo leuk vindt....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:17

Ayasha schreef:
Ik ga je niet tegen houden alleszins.

Maar, even jouw redenatie doortrekkend, jij zou het prima vinden wanneer particulieren grote katachtigen en wolven gaan houden?

Dat iets mag, betekent hoop ik niet dat je het ook moet gaan doen omdat onze voorouders ooit een familielid hebben gedomesticeerd, toch :+?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:21

Ze geeft nergens aan dat ze het er perse mee eens is of niet, ze geeft alleen maar aan dat we zebra's alleen in het wild willen zien. Maar paarden zijn uiteindelijk ook 'getemd' er lopen wel degelijk zebra's voor de wagen..

En fokken omdat het mooi is om naar te kijken ach waarom niet. Ik Ie vooralsnog geen misvormingen etc
(ik vind er overigens niks moois aan, zebra's dan weer wel maar die kosten me teveel en blijven nooit achter mijn draadje)

Wel grappig dat het zo groot gemaakt word, er is in mijn ogen niks speciaals aan

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:24

StalNollie schreef:
Ze geeft nergens aan dat ze het er perse mee eens is of niet, ze geeft alleen maar aan dat we zebra's alleen in het wild willen zien. Maar paarden zijn uiteindelijk ook 'getemd' er lopen wel degelijk zebra's voor de wagen..

En fokken omdat het mooi is om naar te kijken ach waarom niet. Ik Ie vooralsnog geen misvormingen etc
(ik vind er overigens niks moois aan, zebra's dan weer wel maar die kosten me teveel en blijven nooit achter mijn draadje)

Wel grappig dat het zo groot gemaakt word, er is in mijn ogen niks speciaals aan

Ik borduur slechts voort op de vraag of je ethiek moet willen bespreken op een paardenforum.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:32

Ik ben nog steeds benieuwd naar de lichamelijke voor en nadelen die voortkomen uit het kruisen met een zebra

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:33

_San87_ schreef:
Maar, even jouw redenatie doortrekkend, jij zou het prima vinden wanneer particulieren grote katachtigen en wolven gaan houden?

Dat iets mag, betekent hoop ik niet dat je het ook moet gaan doen omdat onze voorouders ooit een familielid hebben gedomesticeerd, toch :+?

Indien de juiste voorzieningen er zijn zou ik het hypocriet vinden om daar over te zeuren alleszins. Herten enz worden ook vrolijk gehouden. Over Alpaca's hoor ik ook niemand. Tropische vogels als jachtdieren, slangen en reptielen die in auquariumpjes zitten.... Het is niet alsof die niet uit hun natuurlijke habitat gehaald worden.

All in all denk ik dat een zebra en een Zorse hier een veel betere kans hebben op een vervuld leven dan een heel aantal van bovenstaande voorbeelden.

Of ik het perse zelf zou willen? Nee. Maar ik denk dat je wel een beetje de hand in eigen boezem moet steken voor je het hele gedacht af schiet en je moet bedenken dat onze paarden nog niet zo heel lang geleden (als je even over het bestaan van de aarde kijkt) ook gewoon uit het wild geplukt zijn.

We volgen met zn allen vrolijk de mongol derby waar half wilde paarden in gezet worden voor een race en zijn daar enthousiast over maar een Zorse... Die dus in het "tamme" geboren wordt... Nope, dat gaat te ver! :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:56

Ayasha schreef:
Indien de juiste voorzieningen er zijn zou ik het hypocriet vinden om daar over te zeuren alleszins. Herten enz worden ook vrolijk gehouden. Over Alpaca's hoor ik ook niemand. Tropische vogels als jachtdieren, slangen en reptielen die in auquariumpjes zitten.... Het is niet alsof die niet uit hun natuurlijke habitat gehaald worden.

All in all denk ik dat een zebra en een Zorse hier een veel betere kans hebben op een vervuld leven dan een heel aantal van bovenstaande voorbeelden.

Of ik het perse zelf zou willen? Nee. Maar ik denk dat je wel een beetje de hand in eigen boezem moet steken voor je het hele gedacht af schiet en je moet bedenken dat onze paarden nog niet zo heel lang geleden (als je even over het bestaan van de aarde kijkt) ook gewoon uit het wild geplukt zijn.

We volgen met zn allen vrolijk de mongol derby waar half wilde paarden in gezet worden voor een race en zijn daar enthousiast over maar een Zorse... Die dus in het "tamme" geboren wordt... Nope, dat gaat te ver! :+

Alpaca's zijn gedomesticeerd, net als lama's. Ik snap je punt, en je hebt er ook zeker een. Ik vraag me alleen af waar het dan ophoudt. Dat iets kan, betekent niet dat het ook moet, imo. En daar mag je als mens best vragen over stellen en bij stilstaan.

Ik weet niet dat de Mongol derby is, trouwens, dus daar kan ik niks over zeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 15:00

_San87_ schreef:
Alpaca's zijn gedomesticeerd, net als lama's. Ik snap je punt, en je hebt er ook zeker een. Ik vraag me alleen af waar het dan ophoudt. Dat iets kan, betekent niet dat het ook moet, imo. En daar mag je als mens best vragen over stellen en bij stilstaan.

Ik weet niet dat de Mongol derby is, trouwens, dus daar kan ik niks over zeggen.

Waar het op houdt weet niemand. Die vraag wordt bij elke nieuwe ontwikkeling gesteld en ik ga er van uit dat dat altijd zo geweest is. Dus alles wat wij nu hebben heeft ooit iemand van gezegd "waar houdt het op?"

Sterker nog, die vraag wordt nú gesteld over onze eigen sport. :) Het houdt waarschijnlijk op wanneer die achtertuin-leeuw zijn eigenaar op vreet. Dan zullen ze na een paar voorvallen wel wat minder populair worden. Wb wolven; Wolfshonden worden al gehouden als "huisdieren". Dusja... :) Er zal vast ergens ook wel iemand met een wolf in huis zitten en vast ook met een leeuw in de tuin. Het houdt op wanneer het vaak genoeg mis gaat dat de voordelen niet meer op wegen tegen de nadelen. Zo is het altijd geweest en zal het altijd zijn bij de mens.