Paard verrast vrouw door haar bij haar staart te grijpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Paard verrast vrouw door haar bij haar staart te grijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 02:43

Het filmpje gaat al even rond en het eerste dat ik dacht was echt gelijk: Waarom is de kant van de stalgang bij de boxen open, terwijl je als begeleider met paard niet voldoende opzij kan om buiten bereik te blijven?

Vele paarden bijten langslopende paarden in de billen in smallere gangen en ik ben van mening als dat mogelijk is terwijl je niet uit kan wijken = luik dicht gedurende de tijd dat er bedrijvigheid is op stal.

Liever zo min mogelijk op stal overigens ook, maar hoe dan ook het moet veilig zijn op stal voor iedereen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 06:01

Ik vraag me bij dit soort filmpjes altijd af WAAROM zou je zo'n filmpje uberhaupt op internet plaatsen.
Beide paarden komen er niet best af, wil je daar dan een statement over maken?
"Kijk een wat een slecht gedragende paarden ik heb"

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 06:09

Ik vraag me af waarom ze zo’n paard niet achteraan in de gang zetten, dan hoeft er niemand langs.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 06:51

Zou me toch eens achter de oren krabben over mijn management als ik deze vrouw was. Beest is duidelijk ongelukkig op stal.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 07:19

balance schreef:
Ik vraag me af waarom ze zo’n paard niet achteraan in de gang zetten, dan hoeft er niemand langs.

Het is logischer het probleem op te lossen. Het paard verplaatsen is om het probleem heen werken.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 07:27

troi schreef:
Right, dus paard A grijpt mensen (en ook echt hard) en paard B schopt in het rond?

Wat gaat er in hemelsnaam mis bij deze stal dat die dieren zo gefrustreerd en/ of onbegrepen zijn dat ze dit soort ongein gaan uithalen -O-

Misschien zou een flinke training omtrent paardengedrag/ NH wat uithalen?

Paard A haalt uit naar paard B...dame loopt er tussen en krijgt volle laag. Paard B kent truukje van paard A en verdedigt zich door in de ronte te slaan. Paard A weet dat paard B zich revancheert en vliegt alvast aan de kant. Paardengedrag van twee paarden die de pest aan elkaar hebben, territorium opeisen, nog een appeltje te schillen hebben....Dit is niet tegen de dame gericht dat was degene die er toevallig tussen stond.

Niet meer van maken dan het is. Dit is paardengedrag, welliswaar niet wenselijk in deze setting maar niet alle paarden zijn van nature zoete sukkels. Ja er is wat werk aan de winkel om dit gedrag te corrigeren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 07:30

Dat paard heeft haar eerder bij de jas te pakken dan bij haar paardenstaart. Het paard aan de hand trapt pas omdat hij schrikt dat zij valt en ik zie het eerder niet als trappen maar eerder niet weten waar hij zijn linkerachterbeen moet zetten om haar te ontwijken. Iets wat niet makkelijk is in de smalle gang. Het was bij mij thuis ook de bedoeling dat de paarden met hun hoofd in de gang konden maar achteraf gezien was dat niet zo'n beste keuze wegens inderdaad het mogelijk bijten in de billen van passerende paarden of mensen. Daarom hebben wij er nu voor gezorgd dat ze met hun hoofd niet meer in de stalgang kunnen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 07:43

Je ziet al van te voren dat het paard op stal de oren plat heeft en van plan is om wat te gaan doen. Het is zeker niet de eerste keer gezien de reactie van het paard wat bijt want deze duikt direct terug naar achter de stal in, zal wellicht daar al eens een corrigerende mep voor hebben gehad. Denk net als petraaken dat het paard haar bij de jas te pakken heeft waardoor ze zo valt, als hij alleen haar staart te pakken had dan zag je wel eerst haar hoofd naar achteren gaan denk ik.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:27

meggiemeg schreef:
Je ziet al van te voren dat het paard op stal de oren plat heeft en van plan is om wat te gaan doen. Het is zeker niet de eerste keer gezien de reactie van het paard wat bijt want deze duikt direct terug naar achter de stal in, zal wellicht daar al eens een corrigerende mep voor hebben gehad. Denk net als petraaken dat het paard haar bij de jas te pakken heeft waardoor ze zo valt, als hij alleen haar staart te pakken had dan zag je wel eerst haar hoofd naar achteren gaan denk ik.

Als ik haar was geweest had ik met zweepje op ooghoogte voor paard in stal voorbij gelopen en gelijk lik op stuk gegeven op 't moment dat ie dreigde z'n kop naar buiten te steken met die oren plat in de nek.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:28

Vraag me af hoe sommigen het voor zich zien dit gedrag bij dit paard af te leren!?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:09

Luik dicht. Zweep. Tik geven.... -O-

Ik heb medelijden met dit paard. Paard kan er niets aan doen. Oplossing is het dier meer ruimte en een plek te geven waar het zich niet hoeft te verdedigen en veiliger voelt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:16

Gewoon een suf dom ongelukje door een te smal gangpad, niets nieuwswaardig.
Bizar dat er gelijk wat geroepen wordt over gefrustreerde paarden :=

Het paard in de box reageert echt niet op die dame maar op dat andere paard en grijpt gewoon mis. Mijn kleine draak accepteert ook geen 4 benige bezoekers hoor, haar stal/hooi is haar domein.
Het paard aan de hand geeft die tik uit schrik.
Gewoon een domme opstelling en dan krijg je dat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:25

elnienjo schreef:
meggiemeg schreef:

Als ik haar was geweest had ik met zweepje op ooghoogte voor paard in stal voorbij gelopen en gelijk lik op stuk gegeven op 't moment dat ie dreigde z'n kop naar buiten te steken met die oren plat in de nek.

Ik hoop niet dat dit echt jouw oplossing is. :oo

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:26

Tancreda4 schreef:

Ik heb medelijden met dit paard. Paard kan er niets aan doen. Oplossing is het dier meer ruimte en een plek te geven waar het zich niet hoeft te verdedigen en veiliger voelt.

Helemaal mee eens!

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:32

Tancreda4 schreef:

Want alles ligt aan management? Er bestaan ook gewoon dwazen van paarden hoor! Zelf ook ooit zo 1 gehad. Hier staan ze zomers 24/7 op 3 ha weiland in een groep van 5. En swinters van 9 tot 5 in dezelfde groep buiten. Paard was verder happy, maar dulde gewoon niemand in zn aura. Zelfs z'n eigen veulen in het begin niet.

Wie zegt dat dit paard de hele dag binnen staat? Kun jij dat vanaf dit filmpje beoordelen?

Wat moet je dan doen als je langs loopt en een bijt krijgt? Aai aai, kusje, kusje je hebt vast ergens last van, je kan er niks aan doen? Sorry hoor maar een paard moet z'n plek ook weten. Dat doen paarden onderling ook. Een mep van een paard met de achterbenen aan een ander paard komt nog wel wat harder aan dan een tik van een mens.

Als je weet dat een paard hier moeite mee heeft dan lijkt mij de beste optie te voorkomen dat het paard getriggerd wordt of de kans krijgt dit uit te voeren. Dus luikje dicht, zorgen voor wat afleiding. Dan is de tik ook niet nodig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:38

Oh, geloof me, ik ken paarden met die kronkel in hun kop. Dus nee, het ligt niet altijd aan management, sommigen paarden zijn gewoon zo, maar daar moet je wel rekening mee houden en horen niet op zo'n plek!

Mijn merrie heeft ook een grote bubbel waar niemand (andere paarden)in mag komen, maar als zij die ruimte krijgt is er niets aan de hand. Die zet ik niet aan zo'n klein kut gangetje, met een open tralie stal, dat is gewoon sneu en krijg je een super gefrustreerd, boos en ongelukkig paard van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:44

Het is gewoon dom om zulke smalle paden te maken met een open bovendeur naar het pad toe. Dan kun je er op wachten. Als dit een verrassing was dan heeft diegene gewoon weinig paardenkennis.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:59

Ja maar zo'n smal pad en geen bovendeur geeft dan misschien geen ongelukken maar nog steeds een gefrustreerd paard.

Op pension eerder was er ook 1 die hing in de tralies.
Stonden 365 dagen in de week overdag op een ruime wei met andere.
Dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Die hebben ze toen verplaatst naar de achterste stal.
Dat gaf echt zoveel meer rust dan in het midden waar hij eerst stond en iedereen voorbij kwam om maar de poetsplaats, zadelkamer en binnenbak te gaan.

Dus hopelijk gaan ze hier nu kijken wat er als oplossing kan komen.
En hem met een zweep meppen is geen oplossing.
Ja dat zal een tijdelijk aanval vast tegenhouden, maar niet de kern van het gedrag.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:00

Wij hebben ook twee van die grapjassen en het meeste vreemde is nog dat ze een van de weinigen paarden zijn waar je met een ander paard mee door hun paddock kan lopen terwijl ze los staan.
Dan zijn ze de makkelijkste van stal, maar loop nu niet met diezelfde paarden langs hun box..

De ene is gevoeliger dan de ander voor 'zijn' ruimte. Heeft niets met ongelukkig te maken, maar een verplaatsing naar een andere zou wel heel handig zijn.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:03

Sizzle schreef:
Gewoon een suf dom ongelukje door een te smal gangpad, niets nieuwswaardig.
Bizar dat er gelijk wat geroepen wordt over gefrustreerde paarden :=

Het paard in de box reageert echt niet op die dame maar op dat andere paard en grijpt gewoon mis. Mijn kleine draak accepteert ook geen 4 benige bezoekers hoor, haar stal/hooi is haar domein.
Het paard aan de hand geeft die tik uit schrik.
Gewoon een domme opstelling en dan krijg je dat.

Dit... gewoon dit.

Het is hooguit nieuwswaardig omdat het er spectaculair uitziet en het door een stalcamera gefilmd is.
Maar dat is het dan ook.

Genoeg paarden die óók bij goed management weinig kunnen hebben van andere paarden / of bepaalde paarden niet in hun persoonlijke ruimte willen..

Mijn 24/7 buiten ruin, die in stabiele kudde staat, en een heel comfortabele schuilplek heeft met onbeperkt schraal ruw voer, en alle mogelijkheden om te rennen / spelen, paard te zijn.. Daar moet je echt geen andere ruin bij zetten.. Die wordt net zo behandeld als dit passerende paard.

Heeft niets met frustratie te maken.. maar álles met het feit dat hij lang hengst is geweest en hij geen mannelijke dieren in de buurt van zijn merries wil..

Kortom:
Het enige wat we kunnen concluderen is dat het niet handig is om bij dit paard het luik naar de smalle stalgang open te zetten als er paarden langs moeten..

De rest weten we domweg niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:11

Ik heb het gehad op een pensionstal, door omstandigheden kon de eigenaar tijdelijk niets doen, dus nam ik een groot deel van de taken op me. De eigenaar had 1 hengst, op zich was hij redelijk opgevoed. Er kwam toen een poosje een meisje hem verzorgen, die was van het knuffelen, wortel in haar mond en deze dan voeren aan de hengst, snoepjes ook, ga zo maar door, hij werd steeds vervelender, begon te bijten, proberen boven op je te springen als je hem naar de wei bracht. Na meerdere waarschuwingen ook naar dat meisje toe dat ze daar mee op moest houden ging het bijna mis. Ik bracht hem naar de wei met een springzweepje met grote flap er aan in mijn hand. Als hij dan begon kreeg hij toch echt wel een mep waar ik hem kon raken, bij mij gedroeg hij zich prima na een paar keer een mep te hebben gekregen, anderen durfden hem niet meer naar de wei te brengen of er vanaf te halen. Het was gewoon te gevaarlijk geworden door al dat zachte gedoe en steeds maar te verwennen met van alles.
Sommige paarden hebben nu eenmaal een stevige aanpak nodig, andere niet. Nu wil ik niet zeggen dat een mep geven voor alles de oplossing is, maar er is vaak wel een oplossing te bedenken zodat situaties niet ontstaan.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:15

Het paard bijt haar gericht in de rug.Ze mag van geluk spreken dat ze een jasje aan had.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:25

Merlen schreef:
Het paard bijt haar gericht in de rug.Ze mag van geluk spreken dat ze een jasje aan had.

Nee hij bijt naar de hals van dat andere paard maar pakt daarmee het haar van de vrouw.
Als hij gericht naar de vrouw had willen bijten dan lag ze op de eerste hulp.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:59

Dan moet je maar eens heel goed terug kijken.
Een paard weet heus wel waar hij precies met zijn tanden gaat terecht komen.
Ik kan er over meespreken,over dit soort paarden.Ik ben vorig jaar nog op spoed terecht gekomen door een gerichte beet in m'n hoofd waarvan de gevolgen nu nog zichtbaar zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:02

Precies jij bent op de eerste hulp geland.

„Dit soort paarden“ lijkt me ook nogal een wilde aanname. Misschien is dit de eerste keer in 10 jaar dat hij daar staat.