Peesbeschermers en bandages: bescherming of meer kwaad dan goed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daan13

Re: Peesbeschermers en bandages: bescherming of meer kwaad dan goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:57

Ben eigenlijk niet zo'n fanatieke beenbeschermers persoon maar Junior kan soms zo mutserig doen dat ze vervolgens struikelt over haar eigen benen.

Ze heeft afgelopen jaar al 2 week met een dik been daardoor gestaan.

Voor staat ze op ijzers,ze is ook wat toontredig.

We hebben nu LeMieux beenbeschermers en achter zijn de stiksels al kapot geschuurd.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 22:13

Mooi stuk!

Wel zijn er tegenwoordig innovaties in pees en beenbeschermers waarbij de warmte juist niet wordt vastgehouden maar wordt gereguleerd., zoals bijvoorbeeld de Back on Track producten. De benen worden dan niet te warm. Het gaat om de juiste temperatuur. Warmte stimuleert namelijk ook de doorbloeding in het paardenbeen wat ook blessures kan voorkomen en sneller kan genezen. Voor mensen die het interessant vinden; de werking van dit soort beschermers staat hier
uitgelegd https://www.backontrackvoorpaarden.nl/c ... k-on-track

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:31

Interessant artikel, ik ben zelf ook geen fan van bandages echter is mijn paard herstellende van een peesblessure en adviseert de dierenarts bandages te gebruiken voor extra ondersteuning..
Ik sta alleen heen erg in dubio wat wijs is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:38

Ik vind het wel een leuk artikel maar ergens overdreven.
Natuurlijk weten en leren we steeds meer over bescherming, temperaturen van benen etc etc.

Maar 1 ding:
Mijn paard wordt 34 in Mei.
Ik heb hem 27 jaar
Tot zijn 31 elke dag gereden en gekke dingen gedaan, van reining en koeienwerk naar endurance wedstrijden tot 14 daagse vakanties met meerdere dagtochten.

Hij heeft werkelijk ELKE dag dat we reden 3 in 1 beschermers van PC om gehad, en tot op dag van vandaag geen "gekookte pezen" gehad en gewoon droge pootjes.
Hij mankeert inmiddels van alles maar zeker weten geen ernstige schade aan de benen door beschermers.... dus tja.....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:41

ElCamino schreef:
Ik vind het wel een leuk artikel maar ergens overdreven.
Natuurlijk weten en leren we steeds meer over bescherming, temperaturen van benen etc etc.

Maar 1 ding:
Mijn paard wordt 34 in Mei.
Ik heb hem 27 jaar
Tot zijn 31 elke dag gereden en gekke dingen gedaan, van reining en koeienwerk naar endurance wedstrijden tot 14 daagse vakanties met meerdere dagtochten.

Hij heeft werkelijk ELKE dag dat we reden 3 in 1 beschermers van PC om gehad, en tot op dag van vandaag geen "gekookte pezen" gehad en gewoon droge pootjes.
Hij mankeert inmiddels van alles maar zeker weten geen ernstige schade aan de benen door beschermers.... dus tja.....

Je ziet de vergelijking tussen: 'mijn oma heeft altijd gerookt en is toch 95 geworden' hier wel in toch?
Je hoeft je er toch ook niet terugwerkende kracht voor te schamen toch?!
Maar tegen de tijd dat je aan nieuwe beschermers toe bent, waarom zou je dan NIET kijken naar een meer luchtig exemplaar?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:31

Ik rijd altijd met beschermers. Bandages gebruik ik niet, dat vind ik ondingen, enkel op show voor de mooi. Ik gebruik gewoon standaard peesbeschermers van Veredus. Die zijn normaal voor springpaarden denk ik. En gewone klokken met een bontrandje tegen het schuren.
In de winter gebruik ik al eens de flextrainers van PS of Sweden, omdat die in zoveel leuke kleurtjes bestaan. Mijn IJs krijgt vooraan achterbeschermers om. Die heeft zulke korte dikke pootjes dat ik onmogelijk passende peeskappen vind, maar hij tikt zichzelf regelmatig aan. Op de foto in mijn profiel zie je dat hij ze draagt. Achterpeeskappen van Back on Track in paardenmaat zijn voor hem perfect als kogelbeschermers vooraan :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:22

pol013,Wat maakt dat uit dan ?

Ik schaam me nergens voor! En ik zou ook gewoon weer dezelfde beschermers gebruiken.
Ik vind ze prima en ik heb nog zat sets liggen. Helaas in mijn paard met pensioen.

Ik geef alleen weer dat ik het allemaal wat overtrokken vind , en tevens heb ik ook gezegd dat we inmiddels meer weten dan 30 jaar geleden...

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:29

frutsels schreef:
Mooi stuk!

Wel zijn er tegenwoordig innovaties in pees en beenbeschermers waarbij de warmte juist niet wordt vastgehouden maar wordt gereguleerd., zoals bijvoorbeeld de Back on Track producten. De benen worden dan niet te warm. Het gaat om de juiste temperatuur. Warmte stimuleert namelijk ook de doorbloeding in het paardenbeen wat ook blessures kan voorkomen en sneller kan genezen. Voor mensen die het interessant vinden; de werking van dit soort beschermers staat hier
uitgelegd https://www.backontrackvoorpaarden.nl/c ... k-on-track

Ik heb back on track frontboots bij mijn paard omgehad tijdens het rijden, en daarna vond ik de pijpbenen toch wel warm/zweterig.

Zijn back on track frontboots dan juist eigenlijk bedoeld om ter revalidatie/ondersteuning tijdens rust te gebruiken en niet tijdens een training?