Thomas Ritter: "Wie zijn wij om te oordelen?"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:55

Elisa2 schreef:
Meen je dat? die man lukt zoveel onzin..hoe kun je die nu serieus nemen? hij heeft zelf nooit op hoger niveau gereden en dat is duidelijk te merken. Daarnaast doet juist hij aan die afzeik cultuur.

Dan denk ik inderdaad, laat eerst zelf maar eens wat zien ja.

Ik ga een topvoetballer toch ook niet vertellen hoe ie moet voetballen? want ik heb er geen zak verstand van en ken m'n plek.

Ja dat meen ik echt, en dat heb ik hierboven proberen uit te leggen waarom.

Je hebt gelijk dat Karel regelmatig lomp en onbeschoft is ,maar hij doet dit alles altijd in het belang van paarden welzijn , en dan trapt hij idd op heel wat tere zieltjes.
Iedereen kan zien dat een paard achter de loodlijn loopt,of dat een neusriem veel te strak aangesnoerd is. (zelfs dat wordt,hoe triest, nog gedoogd #) )
Hij gaat hierin nog verder,mede door zijn exterieur kennis, door uitleg te geven,en de rij fouten te benoemen, en de(vaak trieste) consequenties ervan.
Hoe vaak wordt een piaffe tegenwoordig nog correct uitgevoerd... vaak maken ze van die huppeltjes achter en rijzen ze in de achterhand( overdreven) ipv in de voorhand te rijzen en dat de achterhand zakt. :roll:
Van mij mag hij.....alles in belang van het paard en niet de prijzen !
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 26-04-22 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:14

Cer schreef:
Je hebt een heel zwart wit gedeelte en je hebt een grijs gebied, en daar gaan mensen nooit uitkomen denk ik..

Dat is toch geen probleem. Als mensen de grijze gedeeltes maar herkennen en elkaar daarin respecteren.
En we binnen een maatschappij maar duidelijk hebben wat we als collectief wit en zwart vinden.

Dan kun je hard uitpakken/ blij zijn op zwart en wit. En vraag je je bij grijs af hoe je er op een positieve manier een bijdrage aan kunt leveren.

Overigens is het stuk van Lubach precies weer een mooi voorbeeld van hoe het voor mij dus niet hoeft. Niet als het over 'mezelf' gaat maar eigenlijk gewoon helemaal niet.
Tenzij is zoiets als satire moet zien en alles met een korreltje zout moet zien.......

Cer

Re: Thomas Ritter: "Wie zijn wij om te oordelen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:19

Ik bedoelde meer dat het zwart/wit-grijs gedeelte niet gaat lukken, althans, dat denk ik.
Grijs is misschien het voerbeleid, hoeveel tijd buiten, wel/niet borstelen.. en dan in de marge..

zwart/wit is wellicht gebruik van stang/trens, wel/geen sporen, wel/geen zweep, wel/geen rollkur etc etc.
Allemaal zaken waar je voor en tegen kunt zijn.. met goede argumenten aan beide kanten..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:41

Ik ben van mening dat kritisch zijn mag en ook zeker nodig is. Maar wat ik veel om mij heen zie gebeuren is dat mensen te snel en te vlug willen. Dus ook de mensen die kritisch zijn. ‘Dat paard loopt constant te diep’ is dat het kritiek. Maar niet wetende in welke opleidingsfase dat paard zit. Rij je een jong dier is die kans aanwezig dat dit een periode zo is, je moet geduld hebben met het ontwikkelen van kracht en balans. En als mensen daar dan kritiek op hebben vind ik dat niet gepast. Een betere manier om je onvrede te uiten is door in gesprek te gaan met mensen met een open houding. ‘Leuk paard heb je, zou je mij wat meer willen vertellen over jouw manier van trainen, welke keuzes je maakt en waarom en in welk stadium van de opleiding dit paard is’. Pas als je met elkaar in gesprek gaat leer je veel meer over elkaars denkwijze en kun je zelfs nog wat van elkaar leren. Door kritiek te hebben sluit je jezelf af voor ontwikkeling.

Als het echt gaat om dierenleed is dat natuurlijk anders. Iedereen weet dat wanneer je een paard afslaat dit niet correct is daar hoef je geen paardenmens voor te zijn. Maar het stuk geduld in de opleiding van een paard is zo weinig aanwezig wat ik om mij heen zie en doordat mensen het niet meer zien als een proces (dus iedere pas kan niet zoals je zou willen/het plaatje gaan) krijg je ook op alles kritiek.
Paardrijden kan gewoon niet ‘volgens het boekje’ er komt zoveel meer bij kijken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:44

KahluaB schreef:
Omdat je zelf geen chef bent,mag je dan het eten van een kok niet lekker vinden?!

Natuurlijk mag dat. Dat is een mening en die mag je hebben.
KahluaB schreef:
(er kritiek op hebben)

Dat is wat anders, want kritiek moet je onderbouwen, en dat gaat niet vanuit je onderbuik. Dat moet je met goede argumenten komen.
KahluaB schreef:
Dat is voor mij min of meer hetzelfde als wanneer je niet op GP niveau rijdt je niet mag vinden dat een paard niet vriendelijk(lees op de goede manier),gereden wordt.

Hoe kun je nu weten of het paard niet op de goede manier gereden wordt als je dat niveau niet rijdt? Dat is hetzelfde als een chef van wereldklasse vertellen dat hij zijn eten niet op de goede manier klaarmaakt. Ik kan me dan levendig voorstellen dat hij je ofwel uitnodigt in de keuken om te laten zien of je het beter kunt (wat je niet kunt) of je gewoon zijn restaurant uitschopt.

Want tussen iets niet fijn of mooi vinden (wat een kwestie van smaak is) en vinden dat het niet op de goede manier gedaan wordt, zit een wereld van verschil. Dat laatste impliceert dat jij wél weet hoe het moet, en dat is wat arrogant, vind je niet?

KahluaB schreef:
Waren er maar meer mensen zoals Karel de Lange,die zich inzet tegen de martel praktijken van sommige ruiters,en de juryleden, die dit ook nog eens belonen!

:')

Dezelfde Karel de Lange die dreigde zijn paarden een voor een te vermoorden als zijn stamboek niet zou worden erkend?

https://www.horses.nl/algemeen/stamboek ... e-paarden/

Persoonlijk twijfel ik dan aan iemands paardvriendelijkheid. Daar is een naam voor namelijk, chantage. En op het ethische vlak vinden mensen daar wat van.
Cer schreef:
Als er dieren gebruikt worden, vind ik dat toch lastig..

Ik heb daar ook moeite mee, vooral als er dan mensen die om paarden geven, onder emotionele druk worden gezet omdat de paarden anders geëxecuteerd worden.

Bovendien weet Karel de Lange in theorie heel goed hoe het moet, met zijn lijntjes en driehoekjes, maar kan hij niets laten zien, en als je hem vraagt om beeldmateriaal van hemzelf, geeft hij niet thuis, heeft hij zogenaamd de vraag niet gezien, draait hij het om naar jou toe, want hoe dúrf je kritiek op Zijne Alwetendheid te hebben, en ben jij de amateur die het toch niet weet, of geïndoctrineerd door de Hollandsche School.

xmarliez schreef:
Ik ben van mening dat kritisch zijn mag en ook zeker nodig is. Maar wat ik veel om mij heen zie gebeuren is dat mensen te snel en te vlug willen. Dus ook de mensen die kritisch zijn. ‘Dat paard loopt constant te diep’ is dat het kritiek. Maar niet wetende in welke opleidingsfase dat paard zit. Rij je een jong dier is die kans aanwezig dat dit een periode zo is, je moet geduld hebben met het ontwikkelen van kracht en balans. En als mensen daar dan kritiek op hebben vind ik dat niet gepast. Een betere manier om je onvrede te uiten is door in gesprek te gaan met mensen met een open houding. ‘Leuk paard heb je, zou je mij wat meer willen vertellen over jouw manier van trainen, welke keuzes je maakt en waarom en in welk stadium van de opleiding dit paard is’. Pas als je met elkaar in gesprek gaat leer je veel meer over elkaars denkwijze en kun je zelfs nog wat van elkaar leren. Door kritiek te hebben sluit je jezelf af voor ontwikkeling.

Als het echt gaat om dierenleed is dat natuurlijk anders. Iedereen weet dat wanneer je een paard afslaat dit niet correct is daar hoef je geen paardenmens voor te zijn. Maar het stuk geduld in de opleiding van een paard is zo weinig aanwezig wat ik om mij heen zie en doordat mensen het niet meer zien als een proces (dus iedere pas kan niet zoals je zou willen/het plaatje gaan) krijg je ook op alles kritiek.
Paardrijden kan gewoon niet ‘volgens het boekje’ er komt zoveel meer bij kijken.

Dit!!!! Het is gewoon niet zo zwart wit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:46

xmarliez schreef:

Geduld, maar ook een stabiele, consequente en duidelijk communicerende ruiter/handler/eigenaar. Want imo zit er ook in de "paardvriendelijke" hoek een hoop leed. Leed dat misschien niet zo zichtbaar is als een neusriem die veel te strak zit of een spoor die bijna verdwijnt in de buik van een paard, maar wel een hoop learned helplessness en nodeloze stress van paarden die de gemengde signalen van hun nerveuze baasje niet begrijpen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:52

@Avalanche ;In mijn beleving is niet vriendelijk= niet goed ,en daar hoef je zelfs geen ruiter voor te zijn om dat te kunnen zien.

Karel is voor mij ook geen heilige hoor, maar ik heb wel respect voor het feit dat hij zich (niet altijd even tactisch)inzet voor paarden welzijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:12

Sorry, maar als je dreigt je paarden een voor een af te maken, geloof ik er geen donder meer dat hij ook maar iets geeft om paardenwelzijn.

En nee, ik vind daar een verschil in zitten. Voorbeeld: ik hou niet van PRE's, en niet van die stijl van rijden. Maar om erover te kunnen oordelen of het wel of niet goed is. moet ik me erin verdiepen, en zelf voelen wat kan.

Ik geef een meisje les met een PRE. Dat paard heeft de neiging om zich op te kroppen, en achter de loodlijn te kruipen, waarbij zij niets meer in handen heeft. En waar we dus aan werken in de lessen is hem aan de hulpen maken ipv vluchten voor het been, actief, van achter uit, met een swingende losse rug, hem te laten stretchen naar de hand toe, en bij dat paard actief erop letten dat hij niet op de binnenschouder valt, waarbij hij weer opkropt, maar juist bij die introduceer ik al wat zijgangen, omdat hij dat vrij makkelijk oppakt, en het geeft hem zoveel vertrouwen dat hij dan ook naar voren naar die hand toe durft. Plus dat het een wat verzamelende werking heeft (iets wat die paarden natuurlijk heel goed kunnen) en hem meer op het achterbeen zet (vindt hij moeilijk) waar hij vrijer van wordt in de voorhand, en dus komt hij voor de loodlijn.

Bij een ander werk ik met een KWPN.
Paard in kwestie heeft een peesblessure gehad en moet nu weer opgebouwd worden. Bij dat paard interesseert die loodlijn me helemaal niets. Ik weet namelijk dat ze heel makkelijk strekken en verlengen, en dus komt hij vanzelf voor de loodlijn.
Bij dat paard zijn we voornamelijk aan het werk met de kwaliteit van overgangen en de gangen zelf. Wel van de binnenschouder afhouden, zodat hij vertrekt vanuit het binnenachterbeen. maar verder weinig wendingen, weinig buiging, vooral gewoon overgangen, recht op de rechte lijn, gebogen op de gebogen lijn.
Klinkt super basis, is het ook, en de theorie daarachter is dat als jouw schouders de schouders van het paard kunnen plaatsen, en jouw heupen de heupen van het paard controleren, je tempo, ritme en lengte van de passen kunt controleren, je alle oefeningen kunt rijden.

Maar als die KWPN dus echt begint te swingen (en dat kán ie, super leuk paard) komt hij achter de loodlijn. Dat geeft helemaal niets, want hij is prachtig over de rug, geeft na, plaatst de achterhand goed, laat los en swingt de pan uit af en toe, en dan kan ze op hele kleine hulpen hele gave overgangen rijden (hij wordt er wel heet van :') )

Maar ik kán met die beide paarden op een totaal verschillende manier werken omdat ik weet wat het paard kan, waar ze van nature goed in zijn, en ik weet wat ik doe.
Zou ik op een heel zwart witte manier met driehoekjes gaan werken, krijg ik de KWPN niet aan het swingen, en de PRE niet achter de loodlijn weg.
Die PRE kan je dingen heel leuk mee laten uitzien, en als je niet goed kijkt, lijkt het net of hij super nageeflijk is. Maar de teugels hangen door, en contact met de hand maakt hij niet.
Tot je hem stimuleert te stretchen, te verlengen in het frame en hem meer op achter gaat zetten, en dan doet hij het wel, maar met de bouw van zijn kaak en nek kán hij dan niet meer achter de loodlijn komen, daar heeft hij de ruimte niet voor als hij lengte in de hals maakt.

Maar als ik een KWPN ga beoordelen op dezelfde manier als een Spanjaard, ben ik naar beide paarden niet eerlijk, en vraag ik de KWPN dingen waardoor hij in no time weer met een dik been staat, en de Spanjaard komt nooit los en blijft zich opkroppen.

En dat is een nuance verschil wat ik bij Karel nooit zie. Plus dat hij nooit iets heeft laten zien.

En nee, je hoeft geen ruiter te zijn om te kunnen zien, maar je moet wel ruiter zijn om het nuance verschil te snappen en te begrijpen waarom je met het ene paard anders werkt dan het andere.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:19

Cer schreef:
Ik bedoelde meer dat het zwart/wit-grijs gedeelte niet gaat lukken, althans, dat denk ik.
Grijs is misschien het voerbeleid, hoeveel tijd buiten, wel/niet borstelen.. en dan in de marge..

zwart/wit is wellicht gebruik van stang/trens, wel/geen sporen, wel/geen zweep, wel/geen rollkur etc etc.
Allemaal zaken waar je voor en tegen kunt zijn.. met goede argumenten aan beide kanten..

Nee, de laatste genoemde zaken zitten nou juist ook in het grijze gebied. (rollkur dan misschien daargelaten, want daar was nog wel onderzoek naar gedaan).

Zaken waar je echt een mening over mag hebben. Maar je van moet realiseren dat jou mening ook alleen dat is; een mening. Geen feit. Een geldt dus: wie zijn wij om te oordelen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:22

Tja, op een discussie forum is er kritiek en discussie.
En de een kan zich beter in geschreven woorden uitdrukken dan de ander. Maar die dat minder kan is niet meteen iemand die zich op een voetstuk plaatst oid.

En het zelf niet beter kunnen, wil niet zeggen dat iemand het niet beter ziet.
Soms kan iemand zonder paarden, of de eerste beste manege ruiter iets heel goed zien en voelen.
Mag die dan niets zeggen?
Als iemand ziet dat een paard ongelukkig oogt bijvoorbeeld? Daar hoef je geen ruiter voor te zijn.

Dus eigenlijk vind ik het maar een bijzonder geschreven stuk....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:28

pol013 schreef:
Cer schreef:

Nee, de laatste genoemde zaken zitten nou juist ook in het grijze gebied. (rollkur dan misschien daargelaten, want daar was nog wel onderzoek naar gedaan).

Zaken waar je echt een mening over mag hebben. Maar je van moet realiseren dat jou mening ook alleen dat is; een mening. Geen feit. Een geldt dus: wie zijn wij om te oordelen?

Wie bepaald welke zaken een mening zijn en welke zaken een feit en aansluitend wat wel en niet 'kan'.
"Om een paard te rijden heb je geen spoor nodig" - is dat een feit of een mening?
"Om een hond aangelijnd mee te nemen heb je geen prikband nodig" - .. ?
"Een neusriem is dwang" - feit of mening?

Ik denk dat dingen best lastig zijn. Maar deze discussie is echt al best heel vaak gevoerd, en gaat pas stoppen als paarden niet meer voor sport gebruikt worden, en wellicht dat er ooit nog een rij verbod oid komt.. wie zal t zeggen.
Of verbod op paarden op de openbare weg, want gevaarlijk.
Of verbod op honden houden op een flat, want ruimte.. etc etc

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:01

KahluaB schreef:
Elisa2 schreef:
Meen je dat? die man lukt zoveel onzin..hoe kun je die nu serieus nemen? hij heeft zelf nooit op hoger niveau gereden en dat is duidelijk te merken. Daarnaast doet juist hij aan die afzeik cultuur.

Dan denk ik inderdaad, laat eerst zelf maar eens wat zien ja.

Ik ga een topvoetballer toch ook niet vertellen hoe ie moet voetballen? want ik heb er geen zak verstand van en ken m'n plek.

Ja dat meen ik echt, en dat heb ik hierboven proberen uit te leggen waarom.

Je hebt gelijk dat Karel regelmatig lomp en onbeschoft is ,maar hij doet dit alles altijd in het belang van paarden welzijn , en dan trapt hij idd op heel wat tere zieltjes.
Iedereen kan zien dat een paard achter de loodlijn loopt,of dat een neusriem veel te strak aangesnoerd is. (zelfs dat wordt,hoe triest, nog gedoogd #) )
Hij gaat hierin nog verder,mede door zijn exterieur kennis, door uitleg te geven,en de rij fouten te benoemen, en de(vaak trieste) consequenties ervan.
Hoe vaak wordt een piaffe tegenwoordig nog correct uitgevoerd... vaak maken ze van die huppeltjes achter en rijzen ze in de achterhand( overdreven) ipv in de voorhand te rijzen en dat de achterhand zakt. :roll:
Van mij mag hij.....alles in belang van het paard en niet de prijzen !

Maar hoe kan hij rijfouten benoemen als hij deze niet kan herkennen? want hoewel hij vast goede dingen zegt, slaat hij ook regelmatig de plank mis door zijn gebrek aan rijtechnische kennis. En dat is zeker NIET in het belang van het paard. Je hebt ook niets aan exterieurmatige kennis als je dat niet kunt koppelen aan rijtechnische kennis. Hij weet veel van de fokkerij, maar bovenstaande combi kan hij niet maken imo.

Ik heb hem ook weleens een volbloed compleet af zien branden, paard liep prima op hoog niveau..maar natuurlijk ziet dat er anders uit dan bij een barokke paard. Lekker makkelijk om dan zo''n ruiter helemaal af te zeiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:04

Avalanche schreef:
Sorry, maar als je dreigt je paarden een voor een af te maken, geloof ik er geen donder meer dat hij ook maar iets geeft om paardenwelzijn.

En nee, ik vind daar een verschil in zitten. Voorbeeld: ik hou niet van PRE's, en niet van die stijl van rijden. Maar om erover te kunnen oordelen of het wel of niet goed is. moet ik me erin verdiepen, en zelf voelen wat kan.

Ik geef een meisje les met een PRE. Dat paard heeft de neiging om zich op te kroppen, en achter de loodlijn te kruipen, waarbij zij niets meer in handen heeft. En waar we dus aan werken in de lessen is hem aan de hulpen maken ipv vluchten voor het been, actief, van achter uit, met een swingende losse rug, hem te laten stretchen naar de hand toe, en bij dat paard actief erop letten dat hij niet op de binnenschouder valt, waarbij hij weer opkropt, maar juist bij die introduceer ik al wat zijgangen, omdat hij dat vrij makkelijk oppakt, en het geeft hem zoveel vertrouwen dat hij dan ook naar voren naar die hand toe durft. Plus dat het een wat verzamelende werking heeft (iets wat die paarden natuurlijk heel goed kunnen) en hem meer op het achterbeen zet (vindt hij moeilijk) waar hij vrijer van wordt in de voorhand, en dus komt hij voor de loodlijn.

Bij een ander werk ik met een KWPN.
Paard in kwestie heeft een peesblessure gehad en moet nu weer opgebouwd worden. Bij dat paard interesseert die loodlijn me helemaal niets. Ik weet namelijk dat ze heel makkelijk strekken en verlengen, en dus komt hij vanzelf voor de loodlijn.
Bij dat paard zijn we voornamelijk aan het werk met de kwaliteit van overgangen en de gangen zelf. Wel van de binnenschouder afhouden, zodat hij vertrekt vanuit het binnenachterbeen. maar verder weinig wendingen, weinig buiging, vooral gewoon overgangen, recht op de rechte lijn, gebogen op de gebogen lijn.
Klinkt super basis, is het ook, en de theorie daarachter is dat als jouw schouders de schouders van het paard kunnen plaatsen, en jouw heupen de heupen van het paard controleren, je tempo, ritme en lengte van de passen kunt controleren, je alle oefeningen kunt rijden.

Maar als die KWPN dus echt begint te swingen (en dat kán ie, super leuk paard) komt hij achter de loodlijn. Dat geeft helemaal niets, want hij is prachtig over de rug, geeft na, plaatst de achterhand goed, laat los en swingt de pan uit af en toe, en dan kan ze op hele kleine hulpen hele gave overgangen rijden (hij wordt er wel heet van :') )

Maar ik kán met die beide paarden op een totaal verschillende manier werken omdat ik weet wat het paard kan, waar ze van nature goed in zijn, en ik weet wat ik doe.
Zou ik op een heel zwart witte manier met driehoekjes gaan werken, krijg ik de KWPN niet aan het swingen, en de PRE niet achter de loodlijn weg.
Die PRE kan je dingen heel leuk mee laten uitzien, en als je niet goed kijkt, lijkt het net of hij super nageeflijk is. Maar de teugels hangen door, en contact met de hand maakt hij niet.
Tot je hem stimuleert te stretchen, te verlengen in het frame en hem meer op achter gaat zetten, en dan doet hij het wel, maar met de bouw van zijn kaak en nek kán hij dan niet meer achter de loodlijn komen, daar heeft hij de ruimte niet voor als hij lengte in de hals maakt.

Maar als ik een KWPN ga beoordelen op dezelfde manier als een Spanjaard, ben ik naar beide paarden niet eerlijk, en vraag ik de KWPN dingen waardoor hij in no time weer met een dik been staat, en de Spanjaard komt nooit los en blijft zich opkroppen.

En dat is een nuance verschil wat ik bij Karel nooit zie. Plus dat hij nooit iets heeft laten zien.

En nee, je hoeft geen ruiter te zijn om te kunnen zien, maar je moet wel ruiter zijn om het nuance verschil te snappen en te begrijpen waarom je met het ene paard anders werkt dan het andere.

Dat is precies waar Karel en volgelingen de fout in gaan, ze oordelen vanaf een foto en snappen niet dat een opleiding van een paard in stappen gaat. Dat die achterhand en rug zoveel belangrijker zijn in de training dan die verdomde loodlijn.

Natuurlijk hebben ze ook terechte kritiek op bepaalde rijmethode die ik zelfs deel, maar de manier waarop..door in groepjes op facebook ruiters compleet af te branden daar kots ik echt van.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:06

Thank you _/-\o_

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:12

Is Karel hier in betrekken zo netjes?
Heeft hij hier nog wel een account of heb ik net over een bericht van hem heen gelezen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:14

DuoPenotti schreef:
Heeft hij hier nog wel een account of heb ik net over een bericht van hem heen gelezen?

.. past wel mooi bij de titel van dit topic...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:14

Karel werd als voorbeeld gebruikt als iemand die weet hoe het moet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:15

Avalanche schreef:
Karel werd als voorbeeld gebruikt als iemand die weet hoe het moet.

Kan zijn.
Maar geloof dat hij hier geen account meer heeft toch?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 26-04-22 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:16

Daar kan hij toch niks aan het doen? maar dan mag er wel iets over hem gezegd worden?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:24

Als je jezelf zo in the picture zet imo wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:33

Cer schreef:
DuoPenotti schreef:

.. past wel mooi bij de titel van dit topic...

Nee want dit topic ging over mensen die presteren...

Anyway, volgens mij heeft ie nog steeds een account of hij is geblokkeerd op Bokt dat weet ik niet precies.

Hij valt bij mij iig precies onder zo'n persoon waar het in het artikel over gaat vandaar dat hij als eerste in mij op kwam.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:33

Ik heb geen idee.. maar dan bedoel je dat hij wel commentaar levert en er zelf geen verstand van heeft?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:37

Ik zeg niet dat hij er geen verstand van heeft, want hij weet echt wel iets en op fokkerij gebied heb ik een boel van hem geleerd. Maar op rijtechnisch gebied doet hij alsof hij er heel veel verstand van heeft en uit zijn reacties blijkt dat gewoon lang niet altijd het geval te zijn. Nu vind ik dat nog steeds niet zo'n probleem maar mijn probleem met hem zit hem er in dat hij andere mensen/ ruiters echt heel erg negatief neersabelt en afzeikt om zichzelf superieur te voelen. Dus de manier waarop, DAAR heb ik een probleem mee. En dat is precies waar het in dit artikel ook over gaat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:41

Ah, helder :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:04

Mkango schreef:
xmarliez schreef:

Geduld, maar ook een stabiele, consequente en duidelijk communicerende ruiter/handler/eigenaar. Want imo zit er ook in de "paardvriendelijke" hoek een hoop leed. Leed dat misschien niet zo zichtbaar is als een neusriem die veel te strak zit of een spoor die bijna verdwijnt in de buik van een paard, maar wel een hoop learned helplessness en nodeloze stress van paarden die de gemengde signalen van hun nerveuze baasje niet begrijpen.

En veel paarden met rugpijn..en eventuele been problemen door scheefheid. Helemaal met jullie beide eens.