'De wolf verandert ons landschap'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:07

Ik ben er inderdaad achter gekomen dat mijn informatie achterhaald is, mijn excuses daarvoor.
Waar dit lijntje mee begon is dat er iemand beweerde dat dieren niet lijden in de bio-industrie. Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb er ontzettend veel moeite mee dat mensen ontzettend ver gaan voor hun geliefde huisdier, er honderden euro's aan uitgeven en vervolgens zonder moeite een kiloknaller op hun bord gooien van een dier met dezelfde gevoelens en intelligentie als van bijvoorbeeld een border colli. Dat is mijn punt!!!
On topic; als er een wolf in een bepaald gebied schade aan weide dieren aanricht mag hij van mij geschoten worden, net als vroeger. Indien mogelijk is vangen en uitplaatsen in een geschikter gebied natuurlijk mooier, geen idee of dat kan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:06

_Reneee schreef:
Jagers schieten elk jaar 2 miljoen dieren af. En zelf slachten we een half miljoen schapen.

En dan wordt de vee-industrie hierboven ook nog even goedgepraat. Zeugen die meer biggen krijgen dan ze aankunnen, worden volgespoten met antibiotica en nooit daglicht zien. Die drachtig worden gemaakt dankzij hulp van bloedtapperijen. Vinden we allemaal maar normaal. Dat die vee-industrie onze hele planeet kapot maakt, wordt maar even vergeten.

Geslacht vee levert geld op, de wolf pakt drachtige schapen (of geliefde hobbydieren) die dus een financieel of emotioneel verlies betekenen.
Je snapt dat verschil toch wel zeker?

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:11

Anna79 schreef:
Ik ben er inderdaad achter gekomen dat mijn informatie achterhaald is, mijn excuses daarvoor.
Waar dit lijntje mee begon is dat er iemand beweerde dat dieren niet lijden in de bio-industrie. Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb er ontzettend veel moeite mee dat mensen ontzettend ver gaan voor hun geliefde huisdier, er honderden euro's aan uitgeven en vervolgens zonder moeite een kiloknaller op hun bord gooien van een dier met dezelfde gevoelens en intelligentie als van bijvoorbeeld een border colli. Dat is mijn punt!!!
On topic; als er een wolf in een bepaald gebied schade aan weide dieren aanricht mag hij van mij geschoten worden, net als vroeger. Indien mogelijk is vangen en uitplaatsen in een geschikter gebied natuurlijk mooier, geen idee of dat kan.

Ik snap je verder ook hoor, ik vind zeker dat er ruimte is voor verdere verbetering binnen de veehouderij. Iid de zeugen die meer biggen krijgen dan ze aankunnen, de werpboxen, het systeem ansich. Er zijn wel goede concepten waarbij de stalinrichting veel meer verreikt is en de zeugen meer ruimte hebben en stro, biologisch (dynamisch) doet daar veel in. Maar ook vlees met 2 of 3 sterren van de db is al aanzienlijk beter voor het welzijn. Dan nog is het ieder zijn eigen keuze om vlees te eten of niet. Vanuit de consument en supermarkt ketens zou het misschien meer een keuze gemaakt kunnen worden voor duurzamer en welzijnverbeterend vlees. Zoals nu de nieuwe standaard kip is een mooi voorbeeld, kipster concept etc.

_Reneee schreef:
Jagers schieten elk jaar 2 miljoen dieren af. En zelf slachten we een half miljoen schapen.

En dan wordt de vee-industrie hierboven ook nog even goedgepraat. Zeugen die meer biggen krijgen dan ze aankunnen, worden volgespoten met antibiotica en nooit daglicht zien. Die drachtig worden gemaakt dankzij hulp van bloedtapperijen. Vinden we allemaal maar normaal. Dat die vee-industrie onze hele planeet kapot maakt, wordt maar even vergeten.

AB worden ze inmiddels ook niet meer mee volgespoten zoals hierboven wordt beweerd, dit krijgen ze echt alleen als ze ziek zijn onder leiding van een dierenarts, en ik vind dat varkens ook ab mogen als ze ziek zijn. Verder eten varkens veel reststromen van wat wij mensen niet meer eten, varkens zijn juist goed voor de circulaire landbouw. Verder met je eens dat zeugen meer biggen krijgen dan ze aankunnen of zo lang worden gefokt zodat ze meer tepels krijgen, ik krijg daar ook buikpijn van.

Ontopic: Ik denk dat de wolven, zolang er genoeg eten is in Nederland (en dat is er met de schapen), zich alleen maar verder uitbreiden in populatie. Veel mensen vinden ze nog leuk zolang ze niet aan hun eigen dieren hebben gezeten. Wat mij betreft mogen ze de oostvaarderseplassen open gooien voor de wolven, kunnen ze eindelijk hun doel behalen met een natuurlijke situatie nabootsen.

Ik heb wel gehoord dat een aantal hondenrassen goed is voor de wering van de wolf, misschien kunnen boerderijen met dieren die dan massaal aanschaffen ipv meters hoge hekken te moeten installeren. Ik volg op instagram een biologisch dynamische boerin die 2 van zulke berghonden heeft om haar kippen te beschermen, erg mooi om te zien :).
Laatst bijgewerkt door bloemm op 15-04-22 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:17

Ibbel schreef:
Degenen die hier jagen door de mens en slachten vergelijken met het urenlang creperen wat de aangevreten schapen doen begrijpen het niet helemaal geloof ik.
Als een wolf net zo snel en efficient zou doden als een kogel of de pin zou ik direct zeggen, prima. Laat die wolf de herten maar reguleren ipv een jachtopziener. En dat schaap, tja, het kost de boer geld als-ie 'm niet zelf laat slachten, maar als het dier netjes in 1x dood is lijdt het tenminste niet. Het gaat dan hooguit te vroeg dood (oh, dat vinden we bij huisdieren in laten slapen ook niet goed, da's waar ook)

Het gaat er om dat die wolf dieren aangevreten en nog levend achterlaat. Zelfs mijn kat maakt verdikke een muis nog sneller dood.

Nu heb je het over de manier van doden.

Het gaat ook om het lijden tijdens het leven. Schapen die straks opgesloten staan en geen kant op kunnen en mogen, dus elke dag lijden, omdat er risico is dat de wolf langskomt.

En ja, ik vind het even erg dat die schapen worden gepakt, als elk ander dier dat lijdt.

Maar zoals de reacties hier, wordt er met 2 maten gemeten;

Vleesindustrie mag je er niet bij halen......Die dieren hebben ondanks de moderne regels echt geen fijn leven, echt niet.
Maar hey, pak mensen hun goedkope stukje vlees niet af.

Paarden staan opgehokt, want dat is makkelijker voor de eigenaar en dat vinden de eigenaren vooral een fijn gevoel.

Mensen beweren dat ze van dieren houden maar de wolf mag afgeschoten? En al die honden die al vele jaren dieren pakken? De vossen die kippen pakken? Nogmaals; vele voorbeelden en boeit niemand, want die dieren hebben geen waarde.

Dat wolven voor schapen kiezen, is ook een reden voor. Het is waardeloos, maar er moet nu snel gekeken worden naar oplossingen bij schapenhouders.

Dat paarden houders zich nu mengen in de discussie en heel fanatiek worden, paarden maar gaan opsluiten, slaat voor alsnog nergens op. Niemand wil zijn paard, pony, veulen zo vinden in de wei, maar je loopt altijd risico's.
Zonder de wolf gebeuren er niet opeens geen andere nare ongelukken.

Ik ben niet voor de wolf en het is een probleem. Maar ik vind mensen wel enorm doorslaan en hypocriet in hun discussies. Hondjes op een flat die hele dag alleen thuis zitten, lekker op schoot en dan op internet roepen dat de wolf dood moet. En dan mogen mensne er iets van vinden, prima, maar tot nu toe hebben paardenbhouders veel meer andere problemen dan de wolf.

En ik lees ook het opjutten van elkaar. Net als met corona, zijn mensen zo makkelijk in mee roepen op internet zonder zich te verdiepen in werkelijke cijfers, gedrag van de wolf etc. Als 1 iemand iets roept, roept de rest braaf mee en soms ook grote onzin.

Er zijn landen waar de wolf "gewoon" leeft en men ook dieren kan houden, kinderen buiten spelen etc. Ga daar eens kijken hoe men ermee omgaat. En ja, daar is vaak meer ruimte, maar al schieten we ze hier nu af, komen er wel weer nieuwe.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 'De wolf verandert ons landschap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:35

Maar dat is het hem nu net SP
De bio industrie word er met verkeerde aannames als feiten benoemd ingegooid, keer op keer.

Ja dan zeg ik ze lijden niet.
Dat had ik anders moeten zeggen, ze lijden niet meer dan heel veel hobbydieren.
Want dat is wat ik dan eigenlijk in gedachte heb.

De hypocriete van de burger met een konijntje met een hokje van de welkoop waar met geluk een verdieping in zit, maar niet 2 sprongen gehupt kan worden.
Waar de kinderen er 2 weken dol op zijn en een konijn plat knuffelen. Dan is konijn het beu en bijt en daar zit hij dan in zijn hokje.
Klimaat word niet gecontroleerd.... 30 graden in de zon...ooh wacht fluffie zit niet fijn.
Zijn water na 10 minuten alweer lauw, maar hij heeft water dus prima toch...
Vlinder heb jij het hokje al zuiver gemaakt? Nee storm was aan de beurt.. Moeder heeft het ook te druk, dus word weer een week over geslagen.
Dag in dag uit.... tot er ontdekt word dat hij ziek is en nog dood mag, jaren eenzame opsluiting.

De honden in hun uppie vaak niet beter, de kanarie in zijn kooi ook niet. En gevaarlijk...paarden in het westland met een paddock van 10 x 10 die in de krul moet lopen..gevaarlijke uitspraak....

Maar ooh dat varken, dat elke dag controle krijgt, vers eten en water, temperatuur helemaal in orde.
Net zoveel ruimte als bovenstaande. Geen trucjes onder het zadel moet doen.
Ja die lijdt......

En dat trekken we dan even door naar de wolf, ja want dat speklapje is een doodzonde.
Van dat snel gedode dier wat helemaal gebruikt word, van zijn vlees tot lijm enz.
Terwijl de wolf niet snel dood, niet alles op eet.
De biodiversiteit in onze beetje natuur om zeep helpt.
Maar daar mag niets van gezegd worden, dan is het eerste bericht...de bio industrie :n

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:08

Ik vind dat je daarin helemaal gelijk hebt Duopenotti. Ik kan ook niet tegen konijnen in een hokje en honden waarbij geen rekening wordt gehouden met hun natuurlijke behoeften en oorspronkelijke taak. Maar ik kan ook niet tegen zulke intelligente dieren als varkens opgehokt. Het is niet het één of het ander en hoe goed het varken het ook heeft qua klimaat en voer, hoever staat dat af van het natuurlijke gedrag, mijlenver... Stop eens 20 honden in zo'n hok, laat de teven vastleggen tijdens de geboorte enz. Heel Nederland op zijn achterste benen maar nee schuur dicht en eten die karbonades. Ik geef de boer niet de schuld btw, wel de hypocriete consument.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:38

DuoPenotti schreef:
Ik zet ze in link, de eigenaren zien ze echt..

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=625C8926
Levend schaap met grote wond

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=625E1C57

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=625C81E8

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=625C665A
Alleen maar de darmen eruit, geen nekbeet

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=625CD9BF
geen nekbeet, gewoon leven uit elkaar getrokken, kont ligt stuk verderop

Hoe kom je aan deze foto’s en weet je zo zeker dat ze door wolven zijn veroorzaakt?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:39

elnienjo schreef:
Ik hoop Nederland eindelijk ns anti-wolf beleid gaat voeren. We leven straks in een omheinde gevangenis om de wolf buiten de landerijen te kunnen houden. Beter mag de wolf afgeschoten worden of uitgezet naar Alaska ofzo.

Ik hoop het niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:55

Asciugamano schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik zet ze in link, de eigenaren zien ze echt..

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=625C8926
Levend schaap met grote wond

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=625E1C57

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=625C81E8

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=625C665A
Alleen maar de darmen eruit, geen nekbeet

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=625CD9BF
geen nekbeet, gewoon leven uit elkaar getrokken, kont ligt stuk verderop

Hoe kom je aan deze foto’s en weet je zo zeker dat ze door wolven zijn veroorzaakt?

ja 100 % zeker
Die bovenste als voorbeeld komt van een dierenarts zelf, meerdere drachtige schapen die er zo bijstonden die hij mocht euthanaseren.

En het is jullie bekend dat wat hij dood word gerekend bij de doden, wat ingeslapen word niet?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:13

elnienjo schreef:
_Reneee schreef:

Geslacht vee levert geld op, de wolf pakt drachtige schapen (of geliefde hobbydieren) die dus een financieel of emotioneel verlies betekenen.
Je snapt dat verschil toch wel zeker?

Zal dat dode beest het verschil merken?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:25

Dat voegt lekker iets toe die opmerking zeg |o
Dus als ze jou uiteen trekken totdat je dood gaat maakt niet uit omdat je toch dood gaat :x

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:40

Asciugamano schreef:
elnienjo schreef:
Ik hoop Nederland eindelijk ns anti-wolf beleid gaat voeren. We leven straks in een omheinde gevangenis om de wolf buiten de landerijen te kunnen houden. Beter mag de wolf afgeschoten worden of uitgezet naar Alaska ofzo.

Ik hoop het niet.

Kijk eens op Facebook groep No wolves Ik hoop dat je er dan anders over denkt. Die beesten zijn gewoon moordenaars.
En houden jullie nou aub eens op met die opmerkingen over de vleesindustrie. Daar gaat dit topic niet over.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:49

Moest dat nou echt, zo'n eenzijdig nieuwsbericht op de voorpagina?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:55

Deze heeft meer inhoud dan de vorige 100.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 22:13

Lynnepinny schreef:

Hoezo eenzijdig. Het is de waarheid. Helaas krijgen de groenen en wolvenknuffelaars in de media het grootste podium. Dat is eenzijdig, die mensen ontkennen gewoon ieder probleem met de wolven.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 23:47

chanicha schreef:
Dus als ze jou uiteen trekken totdat je dood gaat maakt niet uit omdat je toch dood gaat :x

Ja sorry. Ik vond dat er ff wat meer tegengas moest komen maar had geen zin om een heel verhaal te typen. ;)
Wat ik bedoelde was natuurlijk dat het beest in beide gevallen even dood is. Dus wat maakt het ene erger dan het andere?
Waarvoor worden schapen eigenlijk gehouden? Om ze uiteindelijk dood te maken, toch?
Waarom grijpt het de tegenstanders van wolven dan toch zo aan?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 23:49

pillow schreef:
Asciugamano schreef:
Ik hoop het niet.

Kijk eens op Facebook groep No wolves Ik hoop dat je er dan anders over denkt. Die beesten zijn gewoon moordenaars.
En houden jullie nou aub eens op met die opmerkingen over de vleesindustrie. Daar gaat dit topic niet over.

O, Facebook! Jaja…
(Exact de reden waarom ik niet aan Facebook doe. ;) )

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 23:52

Lekker objectief geschreven door "Nieuwe Oogst", serieuze bron ja.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 00:07

pillow schreef:
Lynnepinny schreef:

Hoezo eenzijdig. Het is de waarheid. Helaas krijgen de groenen en wolvenknuffelaars in de media het grootste podium. Dat is eenzijdig, die mensen ontkennen gewoon ieder probleem met de wolven.

Ik zie eigenlijk vooral berichten van mensen die anti- wolf zijn.
Dus wie het grootste podium heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 02:06

pillow schreef:

Wolven zijn moordenaars, wat middeleeuws weer. Een wolf volgt gewoon zijn natuur en doodt prooi. En dat past hier in nederland niet meer.

Maar mensen gelijk groenen of wolvenknuffelaars noemen zodra ze niet gelijk achter het standpunt staan om af te schieten is een beetje kinderachtig.

Ik denk ook niet dat er ruimte is voor de wolf in nederland. Ze zijn er echter en ze zijn beschermd, dus voorlopig moeten we er mee dealen. Maar ik denk dat er geen enkele winnaar is in deze discussie, zowel de mens, het vee en de wolf zelf ook niet.

Verder eens met het feit dat er een hoop hypocrisie is. Genoeg die eigen dieren waardeloos houden en/ of met gemak een kiloknaller op hun bord leggen, maar verontwaardigd zijn hierover.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 07:44

Asciugamano schreef:
chanicha schreef:

Ja sorry. Ik vond dat er ff wat meer tegengas moest komen maar had geen zin om een heel verhaal te typen. ;)
Wat ik bedoelde was natuurlijk dat het beest in beide gevallen even dood is. Dus wat maakt het ene erger dan het andere?
Waarvoor worden schapen eigenlijk gehouden? Om ze uiteindelijk dood te maken, toch?

De manier waarop.
Plus niet alleen maar degene die hij op wil eten.
De stress van de dieren.

Mijn buurman, geen boer. Heeft schapen. Uit de kluiten gewassen hobby.
Het hele jaar door staan ze buiten. Achter schapen net. Overal in de buurt.
Net voor het lammeren gaan ze naar hem thuis. In de nacht op stal.
Slapeloze nachten om het lammeren goed te laten gaan.

Vervolgens gaan ze weer, met de lammetjes de wei op.
Ja in het najaar gaat een groot deel naar de slacht.
Ze zijn de emmer brokjes en voer gewend. Geen stress.

En vervolgens vind hij enkele keren dode en gewonde schapen.
Dat aanzicht. Zo intens naar.
Hij is gestopt met schapen.
Heeft er nog 10 bij huis. Achter 2 meter hoog gaas.
Hij wil dit niet meer meemaken.

Veel schapenhouders zijn geen boeren. Ze verdienen er wat op. Al vraag ik het me soms ook af als echt elke uur tellen.
Maar zijn mensen die het leuk vinden schapen te houden.

Zou het er in een slachthuis zo aan toe gaan zouden ze ook geen schapen gehad hebben.
Het is niet dat ze dood gaan maar de manier waarop.

Daarnaast heeft de wolf hier in de buurt ook dieren gedood die niet voor de slacht bedoeld werden.
Dat onderscheid maakt hij niet.

https://www.1limburg.nl/doodbijten-witt ... k-van-wolf

Ook zonder nek beet gedood.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 08:17

Asciugamano schreef:
chanicha schreef:

Ik vraag me echt af wat voor bord je voor je hoofd hebt als dit niet kan of wil begrijpen. Je kan toch wel bedenken wat voor verschil er in zit? Kom op zeg.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 08:26

Pardon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 08:36

DuoPenotti schreef:
De manier waarop.

Het is niet dat ze dood gaan maar de manier waarop.

Daarnaast heeft de wolf hier in de buurt ook dieren gedood die niet voor de slacht bedoeld werden.
Dat onderscheid maakt hij niet.

https://www.1limburg.nl/doodbijten-witt ... k-van-wolf

Ook zonder nek beet gedood.

De wolf heeft geen geweer waarmee hij een dier netjes op een pijnloze manier doodt. Wensen dat hij een dier netjes en pijnloos doodt vind ik vreemd.

Ook vossen en buizerds doden hun prooi op een gruwelijke manier. Prooi wordt half levend opgevreten of geplukt. De meeste roofdieren doden niet pijnloos, de wolf ook niet, dat roofdieren niet pijnloos doden komt echter nu erg in beeld. Maar verontwaardigd zijn hoe een roofdier prooi doodt is raar.Ja het is vreselijk voor het prooidier om door een roofdier gepakt te worden.
En nee, een wolf maakt geen onderscheid tussen slachtdieren en vee, zou het enorm knap vinden als het zo kon redeneren.

Neemt niet weg dat dit verschrikkelijk is voor veehouders. Ik denk dat Nederland met haar weinige natuur ook geen goede plek is voor de wolf. Maar ik vrees dat ze blijven komen.
Hier staan de schapen in de buurt nog steeds achter laag hekwerk, ook de kalfjes en ponies staan er niet anders dan anders helaas. Geen extra veiligheid.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 08:53

Een buizerd en andere roofdieren doden hun prooi om op te eten. Dat is heel iets anders dan in 1 nacht 18 hoogdrachtige dieren ernstig te verwonden en er uiteindelijk een kilo van 1 schaap op te eten.
Dus Ascimanano jij wilt beweren dat al die foto's en filmpjes op Facebook niet op waarheid berusten. Zo reageer je dus, gewoon wegkijken voor de waarheid. En ik heb mijn 8 schapen voor mijn plezier en om er dagelijks van te genieten. Niet voor de slacht of het geld. Het is mijn grootste angst om ze half verscheurd te vinden.