Buren uiten zorgen over ezels in Haren: “Ze zijn doorweekt en ijskoud"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 00:35

tamary schreef:
En daar krijg ik dan jeuk van. Je mag er dieren houden, je moet er goed voor zorgen en wat daar bij hoort wordt je vervolgens verboden. En dat wordt dan hier weer eens afgedaan met de dooddoener dan moet je er maar geen dieren houden. Nee, dan zou in dit geval Bokt maar eens in de pen moeten klimmen naar de gemeente en ze duidelijk maken dat er ook aan de kant van de gemeente verplichtingen zitten aan het ondersteunen van burgers zodat die naar eer en geweten de wet kunnen volgen ipv ze laten klem zitten uit gemakszucht of hebzucht door mega kosten op vergunningen ontheffingen te leggen. Gemeente zit er voor de burger, niet andersom.

Er zijn alternatieven. En ja, als je daar een specifiek dier niet kunt bieden wat het nodig heeft, dan moet je zo een dier niet houden. Zo moeilijk is het niet. Ezels hebben stalling nodig, kun je dat niet bieden, dan neem je geen ezel. Wel een ezel nemen in zo een situatie en dan gaan janken bij de gemeente is niet echt netjes. Dat is je eigen fout bij een ander leggen.

tamary

Re: Buren uiten zorgen over ezels in Haren: “Ze zijn doorweekt en ijskoud"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 00:41

Jij zegt dat de wet de wet is, ik zeg dat de wet krom is en dat daar dan wat aan gedaan moet worden. En nog krommer als er een vastgoedontwikkelaar met een mooi verhaal komt kan nl wel plotseling alles, maar voor een particulier kan niks en dat hoort zo?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 03:26

Berdien:

Ja, de 6 jonkies. Het erge is dat je bijna kan zien welke weides/paarden van hem zijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:18

quintusgl schreef:
Berdien:

Ja, de 6 jonkies. Het erge is dat je bijna kan zien welke weides/paarden van hem zijn.

Zijn dat die zo op het oog kruising jonge grote maats pony’s met best bijzondere kleurtjes?
Op een op zich mooi groot en droog perceel (lijkt vrij hoog te liggen).

Misschien moet het rijk met speciale regels komen voor het houden van ezels in Nederland. Is heel wat anders dan een pony maar worden op dezelfde markten gekocht door dit soort handelaren.
Pony’s zijn wel gebouwd op ons klimaat maar ezels niet.
Ken nog wel meer voorbeelden van ezels tussen pony’s zonder schuilstal op weides.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:57

tamary schreef:
Jij zegt dat de wet de wet is, ik zeg dat de wet krom is en dat daar dan wat aan gedaan moet worden. En nog krommer als er een vastgoedontwikkelaar met een mooi verhaal komt kan nl wel plotseling alles, maar voor een particulier kan niks en dat hoort zo?

Nee dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg enkel, als je weet dat je van de gemeente geen schuilstal mag bouwen, dat je dan geen ezel moet nemen. Niet wel een ezel nemen en dan janken dat je geen stal mag bouwen.

Zijn de regels krom, jazeker. Verplichten dieren een schuilstal te bieden, maar geen mogen bouwen, das zeker krom. Maar niet een ezel aanschaffen, terwijl je weet dat je het beestje geen stal bieden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:02

Spaansepony schreef:
Ezels zijn ook wel koppige dieren hoor.
Onze ene ezel staat liever in de regen en gaat echt niet schuilen en als je m binnen wilt zetten gaat ie in z’n ankers }>
De andere ezel die staat bij elk drupje het liefst al binnen of gaat ergens schuilen net zoals 1 pony.
Elk dier is verschillend :D en als ezeltjes niet willen heb je niks te vertellen :+ }>

Dan kun je er wel voor kiezen om een deken op te doen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:11

Marigold schreef:
quintusgl schreef:
Berdien:

Zijn dat die zo op het oog kruising jonge grote maats pony’s met best bijzondere kleurtjes?
Op een op zich mooi groot en droog perceel (lijkt vrij hoog te liggen).

Misschien moet het rijk met speciale regels komen voor het houden van ezels in Nederland. Is heel wat anders dan een pony maar worden op dezelfde markten gekocht door dit soort handelaren.
Pony’s zijn wel gebouwd op ons klimaat maar ezels niet.
Ken nog wel meer voorbeelden van ezels tussen pony’s zonder schuilstal op weides.

Die ik bedoel ligt niet heel hoog, het is er nu ook een natte bende. Geen beschutting, er wordt een pak hooi in gekwakt en dan moeten ze het maar weer redden. Omheining is een ramp en verre van veilig. Ik kom er bijna dagelijks langs, zo sneu.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:32

Ik weet precies waar dit is. Ik kom hier bijna dagelijks langs met de auto. Vind het ook erg schrijnend om aan te zien. Ponys met te lange staarten, dieren zien er onverzorgd uit. Er kwam laatst een man en die gooide heel veel brood over het hek heen dus kans op koliek is erg aanwezig en op hoefbevangenheid ook, gezien de fructaangehalte..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:38

Mindim schreef:
Er zijn alternatieven. En ja, als je daar een specifiek dier niet kunt bieden wat het nodig heeft, dan moet je zo een dier niet houden. Zo moeilijk is het niet. Ezels hebben stalling nodig, kun je dat niet bieden, dan neem je geen ezel. Wel een ezel nemen in zo een situatie en dan gaan janken bij de gemeente is niet echt netjes. Dat is je eigen fout bij een ander leggen.

Eens. Ja de wet is krom en achterlijk, maar dat de schuld geven om niet goed vooor je dieren te zorgen is kul. Er zijn vele alternatieven. Verharden dat ze droog staan, deken op zodat ze droog blijven en anders met te guur weer even een nachtje of paar uur tijdens guurste buien op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:46

quintusgl schreef:
Berdien:

Wat ik vooral bijzonder vind is dat dit al jaren zo hetzelfde gaat en dat dit blijkbaar gewoon door kan/mag gaan. Ondanks dat iedereen dit ziet gebeuren en er van weet. Elke winter wordt er af en toe inderdaad een pak neergezet en daar moeten ze het dan maar weer mee doen.
In de zomer staat er ook weleens wat, die hebben dan volgens mij nog geluk als die badkuip eens bijgevuld wordt met water.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:51

Popstra schreef:
Klinkt idd hetzelfde zoals pro wolf lieden over boeren praten. Moeten ze hun vee maar ophokken 8)7

Als we even buiten beschouwing laten dat de factoren helemaal anders zijn (een voorspelbare, jarenlange vooraf gekende factor die je zelf in de hand hebt versus een onvoorspelbare, onvoorziene en nieuwe externe factor), zou je vergelijking steek kunnen houden.

Altijd dat goedgepraat van dieren die in suboptimale omstandigheden gehouden worden, je wordt er toch gek van.

Sarads

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:21

Er kwam ook vaak een meisje uit de buurt van rond de 11 jaar om ze te knuffelen of snoepjes te geven. Maar ook om de klep van de trailer omhoog te tillen of de klepjes van de zijkant dicht te doen. Weet niet of dat een reden is dat ze er niet in gaan.
Er waren ook eens 2/3 meisjes die op de rug van de ezels gingen springen! Vonden ze echt niet leuk.

Sarads

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:23

Wpaard schreef:
Ik weet precies waar dit is. Ik kom hier bijna dagelijks langs met de auto. Vind het ook erg schrijnend om aan te zien. Ponys met te lange staarten, dieren zien er onverzorgd uit. Er kwam laatst een man en die gooide heel veel brood over het hek heen dus kans op koliek is erg aanwezig en op hoefbevangenheid ook, gezien de fructaangehalte..

Staarten van een paar pony’s zijn geknipt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:30

windsor14 schreef:
Nu zal ik heel Bokt wel op mij krijgen, maar tjonge sommige kunnen mooi praten (of beter typen).
Niet iedere gemeente laat een schuilstal toe, ook al staat het in de wet.

Wel moeten de ezels in dit geval dan een deken op.
Dieren moeten goed verzorgd worden, dat is een feit.

Het staat niet in de wet dat een schuilstal verplicht is..
Wel dat dieren een drogere plek moeten hebben (maar dat kan ook zijn 's avonds op stal).

In het artikel staat:
Citaat:
Dat is volgens Richard Aalders, voorzitter van de Ezelvereniging, nog maar de vraag. “Het is wettelijk verplicht om ezels een stal te bieden, net zoals bij geiten.

Dit klopt niet; het is absoluut (nog) niet wettelijk verplicht een (schuil)stal voor dieren te hebben en al helemaal niet speciaal voor ezels/geiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:10

Brainless schreef:
Dit klopt niet; het is absoluut (nog) niet wettelijk verplicht een (schuil)stal voor dieren te hebben en al helemaal niet speciaal voor ezels/geiten.

'en al helemaal niet voor ezels en geiten' en dat is absurd, die hebben het harder nodig dan pony of paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 14:59

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 15:07

Die pony’s en bels op het weitje van de foto zonder water, stonden afgelopen donderdag uit een regenwaterplas te drinken. De bruine welsh (?) zag er niet zo goed uit. De jonge pony’s allemaal nog dik in de wintervacht.
Bizar dat hier niks aan gedaan kan worden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 15:33

Ze mogen geen dieren meer houden dit kan toch niet.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 15:49

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 16:37

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 16:49

Dit is een heel vreselijk verhaal, verwaarlozing, mishandeling... onvoorstelbaar dat er eigenlijk niets aan wordt gedaan.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:30

Marigold schreef:
Die pony’s en bels op het weitje van de foto zonder water, stonden afgelopen donderdag uit een regenwaterplas te drinken. De bruine welsh (?) zag er niet zo goed uit. De jonge pony’s allemaal nog dik in de wintervacht.
Bizar dat hier niks aan gedaan kan worden.

Het kleine bruintje heeft ie woensdag gekocht op de zuidlaardermarkt (voorjaarsmarkt). Die zal wel heel.moe zijn. Ook nog een heel jong zwartjes, stond er ook bij in t land en die heb ik nog lopen zoeken eergisteren want die was er niet meer.
Ben heel blij dat t nu eindelijk eens opgepakt wordt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:07

Popstra schreef:
Klinkt idd hetzelfde zoals pro wolf lieden over boeren praten. Moeten ze hun vee maar ophokken 8)7

Die vergelijking gaat gelijk mank. Dat heb je door?