Merrie bevalt van tweeling in Schildwolde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:33

Een ezelhengst plus paardenmerrie geeft een muildier. Het muildier zelf is steriel (onvruchtbaar)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:33

akishino schreef:
CoonArt schreef:
Maar muildieren kunnen toch helemaal geen veulens krijgen ? Dus hoe komt mamma aan een muildier?

Mams is gewoon een paard en papa waarschijnlijk een ezel. Of het veulen (muildier waarschijnlijk) vruchtbaar is dat weet ik dan weer niet.

Ohhh weer wat geleerd op de vroege ochtend!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:47

Haha en dan is het veulen ook nog eens van een ezeltje.
Uit het buitenland dus waarschijnlijk, die pony.
En dat pony moest gaan bokken om duidelijk te maken dat ze even niet meer kon werken..
Jammer van dat andere veulen, gelukkig heeft de merrie alsnog wel een levend veulen (al is het dan een muildiertje :+ )

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:07

Marigold schreef:
En dat pony moest gaan bokken om duidelijk te maken dat ze even niet meer kon werken..
Jammer van dat andere veulen, gelukkig heeft de merrie alsnog wel een levend veulen (al is het dan een muildiertje :+ )
Lekker oordelen zo. Ten eerste is het geen pony maar een trekpaard uit Brabant. Ten tweede had niemand een idee dat ze drachtig kon zijn. En op een drachtige merrie kun je prima doorrijden zeker tot een maand voor het werpen. Een ezel lijkt me sterk want het is best een groot paard. Maar nu ik de laatste foto's zie heeft het er wel veel van weg.
Laatst bijgewerkt door pillow op 29-03-22 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:09

pillow schreef:
Marigold schreef:
Lekker oordelen zo. Ten eerste is het geen pony maar een trekpaard uit Brabant. Ten tweede had niemand een idee dat ze drachtig kon zijn. En op een drachtige merrie kun je prima doorrijden zeker tot een maand voor het werpen. Een ezel lijkt me sterk want het is best een groot paard. Dit veulen is niet in verhouding omdat het klein is, daarom lijken dat hoofd en die oren zo groot.

Je hebt uit verhouding en je hebt muildier.

Het is in sommige landen best gebruikelijk om dit soort kruisingen te maken, met een forse paardenmerrie en dan een grote ezelhengst. Daar krijg je de meest bruikbare muildieren van namelijk (die zijn namelijk top als werkdier, maar als je dan Shet x kleine ezel doet heb je er niet zo veel aan).

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:10

pillow schreef:
Marigold schreef:
Lekker oordelen zo. Ten eerste is het geen pony maar een trekpaard uit Brabant. Ten tweede had niemand een idee dat ze drachtig kon zijn. En op een drachtige merrie kun je prima doorrijden zeker tot een maand voor het werpen. Een ezel lijkt me sterk want het is best een groot paard. Dit veulen is niet in verhouding omdat het klein is, daarom lijken dat hoofd en die oren zo groot.

Er zijn ook wel grote ezels hoor :o

pillow

Re: Merrie bevalt van tweeling in Schildwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:10

Sorry ik had alleen het filmpje gezien. Nu ik die laatste foto's zie lijkt het inderdaad wel een ezel.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:28

CoonArt schreef:
Maar muildieren kunnen toch helemaal geen veulens krijgen ? Dus hoe komt mamma aan een muildier?

Dat antwoord is al gegeven, maar wist je dat een veulen van een ezelmerrie en een paardenhengst een muilezel genoemd wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:12

Overduidelijk een ezelveulen, geweldig!!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:47

@pillow, sommige merries gaan er bij een kleinere hengst gewoon voor liggen :+

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:29

kiki1976 schreef:
@pillow, sommige merries gaan er bij een kleinere hengst gewoon voor liggen :+

Klopt, zo ken ik een combinatie shetlanderhengst - grote KWPN-merrie. Ze liepen samen, want het 'kon toch niks worden'... wel dus!

Dit ziet eruit als een muildier, denk dat het dat ook is.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:20

Schattig muildier, maar wat moet je er mee? Ik zou redelijk balen als je een paard verwacht.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:23

onpaard schreef:
Schattig muildier, maar wat moet je er mee? Ik zou redelijk balen als je een paard verwacht.

Het scheelt dat ze hier in eerste instantie sowieso al geen veulen hadden verwacht

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:26

onpaard schreef:

Muildieren zijn hartstikke leuk en worden steeds populairder :j

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:28

Wat een heerlijke oren zitten daar op. <3

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:33

onpaard schreef:

Ik zou echt anytime tekenen voor een muildier. Meest betrouwbare en intelligente werkdier dat je je kan voorstellen. Eenmaal je het karakter mee hebt :P .

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:00

Op mijn manege staat ook een muildier, topbeest voor buitenritten :j wordt ook gereden in de westernlessen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 07:43

Muilezel, -dier en ezel(ruin) schijnen uitstekende kuddebeschermers te zijn. Dus als je in wolvengebied woont zijn het sowieso nuttige dieren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:42

herr_balou schreef:
Muilezel, -dier en ezel(ruin) schijnen uitstekende kuddebeschermers te zijn. Dus als je in wolvengebied woont zijn het sowieso nuttige dieren.

Is al enige tijd achterhaald. Dieren waar ezels of ezelkruizingen bij in staan worden alsnog aangevallen en gedood... helaas

Een deken snap ik ook niet. Maar dat is tegenwoordig een hype heb ik het idee...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:28

Bij een tweeling zie je vaak dat ze wat zwakker zijn en met die sterk wisselende temperaturen van nu snap ik wel dat je ze zo goed mogelijk wilt ondersteunen. Een veulen dat door en door koud is, is ook geen pretje :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:44

assie schreef:
Bij een tweeling zie je vaak dat ze wat zwakker zijn en met die sterk wisselende temperaturen van nu snap ik wel dat je ze zo goed mogelijk wilt ondersteunen. Een veulen dat door en door koud is, is ook geen pretje :)

Daar ben ik het dan wel mee eens :D Maar soms zie je ook veulens een deken op met 10 graden met een pak haar die prima gezond zijn... maar natuurlijk ieder z'n eigen keuze :j

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 18:38

Kabayo schreef:
herr_balou schreef:

Is al enige tijd achterhaald. Dieren waar ezels of ezelkruizingen bij in staan worden alsnog aangevallen en gedood... helaas

Een deken snap ik ook niet. Maar dat is tegenwoordig een hype heb ik het idee...

Bedoel je ezels/kruisingen of een ezel/kruising? Want dat maakt verschil.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:49

Hey, bekende manege. Heb daar ooit nog eens mijn laatste stage gelopen voordat ik mijn diploma heb gekregen. Leuk om te zien dat er na 15 jaar weinig veranderd is qua de binnenruimte. Is toch wel 15 jaar geleden.

Leuk die muildiertjes, jammer dat er 1tje moest worden ingeslapen. Hopelijk wordt het een leuk beessie

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:47

Kabayo schreef:
herr_balou schreef:

Heb je daar gegevens over of draag je het NL van veehouders uit? In veel landen is er namelijk wel vraag naar ezels/kruisingen als kuddebewaker.
En ja, niet elk dier is geschikt, instelling, opvoeding en training zijn uiteraard van belang. Daarnaast werkt het meestal beter als ze geen soortgenoot als maatje hebben want dan hechten ze zich niet aan de andere dieren.
Kuddebewakingshonden zijn misschien wel het best maar ongeschikt in dit overbevolkte land want die honden deinzen niet terug mensen te grazen te nemen mocht ik ooit bijna ervaren... Huiveringwekkend...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:52

Wat een leuk veulen. Ik zou best een muildier willen. Ooit. Maar voorlopig zijn 2 paarden wel even genoeg :D