Rhinovaccin in Duitsland verplicht voor wedstrijdpaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Rhinovaccin in Duitsland verplicht voor wedstrijdpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:07

Maar hoe doe jij het dan als je op wedstrijd gaat en ze verplichten het?
Tenminste, Ik neem aan dat je wedstrijd ruiter bent dat je hier op reageert!?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:33

Twiggy2008 schreef:
Hier komt er geen Rhino (én geen corona spuit) in.

_/-\o_ Hier ook niet, overigens ook geen influenza ( voor de paarden) of griepspuit ( voor ons). Wel tetanus 1 x per 2 a 3 jaar. Maar dat is een bacterie en dus een heel ander verhaal. Voor een virus ben ik niet bang, daarvan zitten er sowieso al velen in en om ons heen.
Wij vertrouwen op onze weerstand en uiteindelijk is dat het enige wat zorgt dat je niet of maar mild ziek wordt; zouden meer mensen moeten doen :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:46

Ojee, blijkbaar trekt dit topic algemene antivaccinatie reacties aan.
De influenza prik voor paarden is bewezen efficient, daar hoef ik geen minuut over na te denken. Een „griepje“ bij paarden kan al snel een longontsteking worden.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:18

Bij ons op stal was het een paar jaar geleden nog verplicht, maar ze hebben het afgeschaft. Er waren wel een paar paarden die echt fikse bijwerkingen hadden.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:42

Splinter schreef:
Bij ons op stal was het een paar jaar geleden nog verplicht, maar ze hebben het afgeschaft. Er waren wel een paar paarden die echt fikse bijwerkingen hadden.

Kun je wat meer vertellen over de bijwerkingen?
Ik ben wel benieuwd.. mij werd vroeger altijd verteld dat je de dag erna rustig aan moest doen met je paard, meer niet.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:44

Bij mijn vorige stal wilde ze het ook gaan verplichten, tot ze de reactie van mijn paard zagen.
Die van mij heeft ruim 5 dagen boxrust gehad met flinke koorts waar de dierenarts nog 2x voor terug is gekomen bij de eerste prik omdat de koorts echt niet minder werd en paard slechter ging eten en drinken. Na die 5 dagen wel koorts vrij maar nog echt niet fit. Hij was pas fit toen de herhaling na de basis erin moest, waarna weer flink ziek, en de half jaar spuit is hij ook echt significant slechter dan bij normale enting.
We hebben toen in overleg met de stalhouder en dierenarts afgesproken het nog 1x te proberen, maar dat als hij weer zo'n heftige reactie zou hebben we hier niet meer door zouden gaan en we een "verklaring zouden krijgen van de dierenarts". Gelukkig zal stalhouder ook wel in dat deze verplichting ook uitzonderingen moet gaan kennen.
Samen met de dierenarts hebben we nu een werkend draaiboek voor mijn paard waarin hij maar minimale entings-reactie heeft die vergelijkbaar is met normale enting.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:46

Vreselijk dat ook de dieren klant moeten zijn van de farmaceutische industrie

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:00

_Mir schreef:
Splinter schreef:

Kun je wat meer vertellen over de bijwerkingen?
Ik ben wel benieuwd.. mij werd vroeger altijd verteld dat je de dag erna rustig aan moest doen met je paard, meer niet.

Bij influenza wel. Rhino nooit tegen geent, dus geen ervaringen mee.

Ik laat mijn paard ook niet vaker inenten dan nodig is voor influenza. Tetanus is overigens niet verplicht officieel. Je kunt soms kiezen voor het combivaccin of niet.

Overigens zijn er niet eens genoeg pagina's in een paspoort voor paarden die ouder worden dan 15 en 1 keer per jaar tegen influenza ingeent worden. Dan is het paspoort officieel vol en moet je een nieuwe kopen (of extra vellen, maar in beide gevallen kost het geld). Dus ook daar is er sprake van koppelverkoop. Mijn va heeft het anders aangepakt, die heeft de pagina 'anders dan influenza' gebruikt en heeft 'anders dan' doorgestreept. Dat mag volgens hem ook en tot nu toe ook geen problemen mee gehad. De stickers, stempels en handtekeningen staan er in immers.

Maar inenten tegen rhino komt op mij over als koppelverkoop. Ik hoop niet dat het hier ook verplicht gaat worden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:56

_Mir schreef:

It's all about the money............. :( :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:15

als het regionaal hier ook verplicht word stop ik met wedstrijden. Rhino vaccin komt er hier niet in. Ze worden gevaccineerd tegen influenza maar niet ingespoten met iets waar ze hondsberoerd van zijn en waar ze niks aan hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:37

Voor iedereen die hier nu angstig wordt... Onze paarden (9 stuks) worden jaarlijks geënt tegen Rhino en zijn er nog nooit beroerd van geweest, reageren net zoals ze op influenza doen. Ff een dag of twee rustig aan en klaar.

Het is niet bij elk paard dikke malaise gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:40

Ayasha schreef:
als het regionaal hier ook verplicht word stop ik met wedstrijden. Rhino vaccin komt er hier niet in. Ze worden gevaccineerd tegen influenza maar niet ingespoten met iets waar ze hondsberoerd van zijn en waar ze niks aan hebben.

Er zijn verschillende rhino vaccins van verschillende merken. Mijn paard reageerde ook heftig. Op advies van de dierenarts daarna met ander merk gedaan en niks geen last.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:45

Janine1990 schreef:
Voor iedereen die hier nu angstig wordt... Onze paarden (9 stuks) worden jaarlijks geënt tegen Rhino en zijn er nog nooit beroerd van geweest, reageren net zoals ze op influenza doen. Ff een dag of twee rustig aan en klaar.

Ik heb ook jaren ingeent zonder problemen.
De enige reden dat ik gestopt ben is het gebrek aan zinvolle bescherming.

Overigens heeft het totaal geen nut om 1x per jaar te prikken. Als je in iedergeval tegen de verkoudheidsvariant wil beschermen is 2x per jaar nodig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:51

Janine1990 schreef:

Dat is heel prettig voor jou, maar met mijn IR paard ben ik uiterst voorzichtig geworden met alle inentingen.
Ik doe gelukkig niet aan wedstrijden én heb de paarden in eigen beheer, maar hou mijn hart vast met alle registratieregeltjes voor de toekomst. Het blijft nogal zorgelijk dat overheden dit soort dingen gaan verplichten aan dier (en mens), ongeacht de persoonlijke situatie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:51

Janine1990 schreef:

Fijn voor jouw paarden, hier dus eentje die er wel strontziek van wordt. :) Daar komt gewoon geen rhino meer in. Paard in kwestie heeft sommige jaren ook al last van het influenza vaccin trouwens. Hij krijgt preventief een paar dagen pijnstillers na het influenza vaccin. DA staat geheel achter mij nadat hij zag hoe ziek hij was, dat Rhino voor dit paard echt geen optie is.
Heb hem letterlijk twee weken op hoogte moeten voeren omdat hij zijn hals niet omlaag kreeg. :\

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:55

Het was ook meer een bericht om enigszins een evenwicht aan te brengen en geheel algemeen :)

Ik ben niet iemand die een ander verplichtingen oplegt en zal echt geen oordeel vellen over jullie redenen om het niet te doen.
Dat 'fijn voor jou' komt dan ook niet heel erg aangenaam over.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 18:32

Sizzle schreef:
Ojee, blijkbaar trekt dit topic algemene antivaccinatie reacties aan.
De influenza prik voor paarden is bewezen efficient, daar hoef ik geen minuut over na te denken. Een „griepje“ bij paarden kan al snel een longontsteking worden.

Je bedoelt bewezen inefficient :j

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 18:36

ElCid schreef:
_Mir schreef:

Dat dus...

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:21

ElCid schreef:
_Mir schreef:

Absoluut.

Maar schrik wel van de ervaringen die ik hier lees betreft de bijwerkingen. Ik heb nu geen paard meer, maar wel altijd laten inenten dat zou ik nu zeker ook niet meer zomaar doen mocht er in de toekomst weer een paard komen. Wij weten uiteindelijk niet wat voor troep er in de vaccins zitten. Hulpstoffen etc.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:58

essie_blue schreef:
Mooi. Moeten ze hier ook doen.

Helemaal mee eens.