Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Popstra schreef:Ik heb ook wel op shows grooms als hond behandeld zien worden. Vaak door rijke ruiters...
Mloez schreef:Popstra schreef:Ik heb ook wel op shows grooms als hond behandeld zien worden. Vaak door rijke ruiters...
Ja dat heb ik helaas ook vaker dan één keer gezien. Zelf 3.5 jaar groom geweest. Uiteindelijk ontslag genomen omdat mijn baas het nodig vond om mij direct voor begin van mijn werkdag uit te schelden omdat ik op één van mijn vrije dagen ervoor mijn telefoon niet had opgenomen. Ja doei!
Ik deed het werk graag, waardering kreeg ik vooral van de klanten, loon was oke, standaard minimumloon zonder toeslagen, reiskosten of pensioen. Maar daar kon ik mee leven omdat ik het werk leuk vond en mijn man een goede baan heeft dus ik het geld niet direct nodig had.
Maar me uit laten schelden omdat ik op mijn vrije dag niet direct de telefoon opneem, daar trek ik toch echt de grens.
Waren meerdere dingen die speelden waardoor de lol er voor mij langzaamaan vanaf begon te gaan, maar dat was de druppel..
xxCYNNxx schreef:Heb zelf een half jaar in de dravers gewerkt en wat iedereen al zegt; lange dagen, zwaar werk, je wordt als vuil behandeld en dat wordt dan vervolgens beloond met een zakcentje.
Ik werkte gemiddeld zo'n 60 uur in de week, maar kreeg alleen maar de uren op papier uitbetaald; dat was 34 uur. Dus ik kreeg maar 34 van de 60 uitbetaald en dat was dan nog jeugdloon ook, want anders werd je te duur.
Stond ik daar als volwassene me uit de naad te werken voor 1085 euro netto.
Ja je leest het goed; ik stond 60 uur te werken en kreeg daar nog geen 1100 netto per maand voor. Maar ondertussen werd je wel behandeld alsof je helemaal niks was.
Had een half jaar contract en toen die om was ook gelijk aangegeven dat ik niet voor een verlenging ging; was gewoon pure uitbuiting.
Was toen ik er kwam een pikeur daar gekomen gelijk met mij en ook die is na een half jaar weer vertrokken ( en gezien hoe groot die is geworden daarna, was dat voor hem de beste keuze ever).
Als de sector goed personeel wil EN ze vervolgens wil behouden, dan moeten ze eens in de spiegel kijken en toegeven dat ze zelf schuldig zijn aan deze situatie; betere arbeidsvoorwaarden, veel beter loon EN hun personeel met respect en menswaardig behandelen ipv ze als sloofjes te behandelen.
Met hoe het nu gaat, is het niet zo raar dat 99% binnen een jaar afhaakt.
pluisje88 schreef:Achja zolang dat soort mensen verwachten dat je binnen een uur 8 stro stallen hebt uitgemest, tussendoor alle beesten ook nog even van top tot teen aangekleed in dekens en bescherming op de paddock of stapmolen gooit dan kun je volgens mij niet anders verwachten. Schamel tientje per uur als volwassene, niet verzekerd dus als je onder de voet wordt gelopen door hun beesten heb je pech. Het was een leuke ervaring maar nooit meer voor mij..
LaPluche schreef:pluisje88 schreef:Achja zolang dat soort mensen verwachten dat je binnen een uur 8 stro stallen hebt uitgemest, tussendoor alle beesten ook nog even van top tot teen aangekleed in dekens en bescherming op de paddock of stapmolen gooit dan kun je volgens mij niet anders verwachten. Schamel tientje per uur als volwassene, niet verzekerd dus als je onder de voet wordt gelopen door hun beesten heb je pech. Het was een leuke ervaring maar nooit meer voor mij..
Dit klinkt als iemand voor wie ik 2 weken heb gewerkt, en al weer weg was voor het eigenlijke contract in ging.
c_alsemgeest schreef:ikke schreef:Zoals ik eerder al schreef: voor 5k per maand aan 40 per week wil ik best eens komen praten maar zoals je wel in kan vullen; mijn PB-box blijft angstwekkend leeg.
5k bruto of netto?
prugelpiet schreef:Ik heb 2 jaar fulltime als racing groom en work rider gewerkt, zonder papiertje in de paardenknuffelrichting (ik ben historicaTja, dat probleem ligt aan beide kanten. Stallen en ruiters die hun grooms als voetveeg behandelen, en 3/4 deel opleiding paardenhouderij waar je, heel kort door de bocht, net niks aan hebt. Je kan best tijd in nieuwe grooms steken, maar je moet de mentaliteit er voor hebben. En eerlijk? Die zie ik weinig bij de stagiaires die hier komen. Heel weinig.
Ik zou geen ander werk willen doen. Ben gek op en met de paarden, en zie gave plekken in Europa. Zou ik het werk voor een andere baas doen? Nee, niet zo gauw denk ik. Ik knijp echt in mijn handjes
Mkango schreef:Toevallig zie ik net een artikel op H&H over dit onderwerp, vanuit het oogpunt van een staleigenaar: https://www.horseandhound.co.uk/news/if-you-cant-pay-staff-properly-your-business-isnt-viable-yard-owner-speaks-out-on-self-made-staffing-crisis-782460