Schade door wolf? Nog geen subsidiemogelijkheden voor paardenhouders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:24

Mindim schreef:
1 kritiekpuntje.... de wolf is hier niet omdat de wolvenliefhebbers in nederland dat willen. Maar omdat het van hogerhand een beschermd dier is. Dus het bij de pro wolf mensen leggen in nederland, is niet helemaal fair.

Ik denk dat voor alle partijen het beter is, dat de wolf elders een heenkomen zoekt, voor zowel mens, vee en ook voor de wolf zelf. Maar aangezien het voorlopig een beschermd dier is, kun je beter gaan denken in oplossingen dan boos worden en er tegenaan schoppen, das enkel frustrerend en helpt ook nog eens niet en al helemaal je vee niet.

Vooralsnog staan hier in wolvengebied de gemiddelde schaap, geit en paard achter summiere omheining, lees sloot of enkel stroomdraadje, bij de schapen zelfs enkelhoog stroomdraad. Geen enkele moeite wordt gedaan om ook maar iets van veiligheid in te bouwen.

Verder kan het wild ook prima zonder de afgezette weiden hoor, blijft genoeg over.

Dat is wel fair, want die verdraaien met regelmaat de feiten. En daardoor weten mensen die in de stad wonen vaak helemaal niet wat er echt speelt.
Zoals aangevreten schapen, niet gedood, met gaten in hun buik dat je de levende ongeboren lammeren nog ziet zitten. Dat komt maar mondjesmaat in de media. Want ja dan raken ze hun achterban kwijt bij de waarheid. Dan is er geen pro meer.

Gemddelde schaap zie ik hier achter een oranje stroom net staan.
Zou volgens pro wolf tot 2 jaar terug genoeg zijn, beginnen ze wel wat van terug te komen geloof ik.

Ja nu kan ander wild nog genoeg grazen, niet als ieder 2 meter hoog stroomgaas plaatst...buiten het verschrikkelijke concentratiekamp gezicht.

Nogmaals een quote van een dierenarts, het kan niet vaak genoeg gedeeld worden:
Citaat:
Gisteravond in de dienst weer bij een ware lynchpartij van onze grote vriend de wolf uitgekomen in Someren-Eind. Al zijn derde aanval op nog geen 4dg tijd. Zwaargewonde hoogzwangere nog rondlopende schapen die via hun zijkant ademen, of waar je via een gat in de buik de ongeboren lammeren nog ziet liggen spartelen. Uiteraard besloten tot euthanasie, maar is dit ècht waar wij in Nederland naartoe willen met onze "natuur"? Deze schapen liepen nog geen 100m van woonhuizen en stallen af! Is het leven van een wolf zoveel meer waard dan dat val talloze schapen?
Tijd voor actie, wie neemt zijn verantwoordelijkheid?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:46

Mindim schreef:
elnienjo schreef:

Vooralsnog staan hier in wolvengebied de gemiddelde schaap, geit en paard achter summiere omheining, lees sloot of enkel stroomdraadje, bij de schapen zelfs enkelhoog stroomdraad. Geen enkele moeite wordt gedaan om ook maar iets van veiligheid in te bouwen.

We willen er hier toch geen concentratiekampen van maken waar vee achter loopt? Buiten dat dat niet te betalen is, is 't ook geen gezicht.

Nee, dan maar dood vee.

Het probleem is, je kunt niets momenteel, dat dier is beschermd en dat blijft voorlopig zo. Dus wat stel jij voor dan.

Actie voeren om die beschermde status er zsm af te krijgen. Die wolven wappies zetten ze maar uit naar Finland, Siberië of Alaska.

IHN

Re: Schade door wolf? Nog geen subsidiemogelijkheden voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:46

ik had reactie getypt maar kemnelijk niet geplaatst. Nog maar x dan. Anjali, ja, ik heb schapen, geiten, varkens, kippen, paarden, konijnen, honden en katten. En 2 jaar terug liep hier een wolf praktisch door de straat. Extra omheining geplaatst, wat vaker gaan kijken, niks aan de hand. Maar goed, reeen zijn hier ook genoeg.

Ik vind het verder nogal bizar hoe mensen hier absoluut niet lezen, of uberhaupt proberen te begrijpen wat iemand bedoeld, maar gaan gooien met termen als wolvenwappies.

Ten eerste wordt er gezegd dat de mens langer in nl is dan de wolf. Terwijl ik daar niks over zeg. Ik zeg:veel diersoorten lopen langer rond op aarde dan de mens, en toch meent de mens het recht te hebben alles te reguleren.

Verder heb ik helemaal mijn mening niet geuit over afschieten of verjagen
Ik vond dat mensen zelf voor een deugdelijke omheining zorg dienen te dragen en dat niet moeten afschuiven op overheden.

De wolf is hier nu eenmaal. En heeft dat recht. Het is geen rotdier, het is een roofdier. En trouwens:mensen maken nog altijd meer dieren dood dan wolven, he. Dat we dat toevallig verstoppen achter de muren van een slachthuis maakt het niet anders.

En als er teveel wolven komen en besloten wordt dat er op gejaagd mag worden heb ik daar ook nog nieteens zoveel moeite mee. Ook dat is natuur:eten en gegeten worden.

Waar het mij om gaat is dat het uiteindelijk je eigen verantwoording is om je beesten veilig te houden. En het risico kun je ook zonder 2 meter hoog hekwerk echt wel inperken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:23

dierenfan schreef:
Er is geen afdoende oplossing om de wolf weg te houden bij je vee. Dat lukt niet in het buitenland dat lukt niet in NL, dat lukt nergens. Wolven zijn gigantisch slim en er zijn simpelweg teveel wolven ten opzichte van gebieden die geschikt zijn voor wolven.
Er zijn veel mensen die dat niet willen erkennen maar het is wel zo. Gezien wolven niet afgeschoten mogen worden is er gewoon geen afdoende oplossing

Precies en dus moeten we op zoek naar oplossingen om onze dieren veilig te houden. We hebben hier herten en geiten, maar ons gaas is maar 1.75 en met enkel aan de binnenkant stroom. Wij zijn ook aan het kijken of we er nog een zware draad boven op moeten spannen. De wolf loopt hier om het dorp, dus we zijn wel bezorgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:31

DuoPenotti schreef:
Mindim schreef:
1 kritiekpuntje.... de wolf is hier niet omdat de wolvenliefhebbers in nederland dat willen. Maar omdat het van hogerhand een beschermd dier is. Dus het bij de pro wolf mensen leggen in nederland, is niet helemaal fair.

Ik denk dat voor alle partijen het beter is, dat de wolf elders een heenkomen zoekt, voor zowel mens, vee en ook voor de wolf zelf. Maar aangezien het voorlopig een beschermd dier is, kun je beter gaan denken in oplossingen dan boos worden en er tegenaan schoppen, das enkel frustrerend en helpt ook nog eens niet en al helemaal je vee niet.

Verder kan het wild ook prima zonder de afgezette weiden hoor, blijft genoeg over.

Dat is wel fair, want die verdraaien met regelmaat de feiten. En daardoor weten mensen die in de stad wonen vaak helemaal niet wat er echt speelt.
Zoals aangevreten schapen, niet gedood, met gaten in hun buik dat je de levende ongeboren lammeren nog ziet zitten. Dat komt maar mondjesmaat in de media. Want ja dan raken ze hun achterban kwijt bij de waarheid. Dan is er geen pro meer.

Gemddelde schaap zie ik hier achter een oranje stroom net staan.
Zou volgens pro wolf tot 2 jaar terug genoeg zijn, beginnen ze wel wat van terug te komen geloof ik.

Ja nu kan ander wild nog genoeg grazen, niet als ieder 2 meter hoog stroomgaas plaatst...buiten het verschrikkelijke concentratiekamp gezicht.

Nogmaals een quote van een dierenarts, het kan niet vaak genoeg gedeeld worden:
Citaat:
Gisteravond in de dienst weer bij een ware lynchpartij van onze grote vriend de wolf uitgekomen in Someren-Eind. Al zijn derde aanval op nog geen 4dg tijd. Zwaargewonde hoogzwangere nog rondlopende schapen die via hun zijkant ademen, of waar je via een gat in de buik de ongeboren lammeren nog ziet liggen spartelen. Uiteraard besloten tot euthanasie, maar is dit ècht waar wij in Nederland naartoe willen met onze "natuur"? Deze schapen liepen nog geen 100m van woonhuizen en stallen af! Is het leven van een wolf zoveel meer waard dan dat val talloze schapen?
Tijd voor actie, wie neemt zijn verantwoordelijkheid?

Uiteindelijk neemt Europa de besluiten en niet de pro wolf lobby. Dus wat de mensen in de stad weten of niet weten maakt ook niks uit. Ik ga er van uit dat de EU zich ook wel degelijk laat adviseren en niet enkel door mensen die de wolf graag door heel europa zien. Als je denkt dat de pro wolf lobby hier de wolf in stand houdt, zit je er in mijn beleving mijlenver naast.

Jij maakt je zo boos om iets waar je geen zak aan kunt doen, ga de barricaden dan op. Maar ik vrees dat Europa geen gehoor gaat geven hoor, niet dusdanig dat je de wolf hier kan gaan uitroeien.

Reeen eten over het algemeen amper gras trouwens, die kunnen met ander eten prima toe, zit daar maar niet over in ;)

Hier wordt trouwens geen oranje gaas gebruikt, alleen de schaapskuddes in de natuurgebieden staan achter extra hoog en extra stroom gaas, inclusief kudde beschermingshonden. Het reguliere schaap staat hier nog steeds achter enkelhoog draad.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-03-22 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:34

anjali schreef:
dierenfan schreef:

Je bent verantwoordelijk om jou dieren op jou terrein te houden. Je bent verantwoordelijk om deugdelijke omheining. Aan die omheining zitten voorwaarden verbonden omdat wild natuurlijk niet verhinderd mag worden. Tot de wolf er opeens is... Nu moet je opeens maken dat een dier wat 2 meter hoog kan springen en zeer goed kan graven weg blijft bij jou dieren... Zie je voor je hoe de weilanden eruit gaan zien? Naast dat het dus verboden is. Eerst wordt er jarenlang gewerkt om zoveel mogelijk vee buiten te krijgen en nu moet het allemaal op stal....

Reetjes en hazen enz doen er niet meer toe alles voor de wolf...... Bizar toch? Daarnaast even de onkosten die je moet maken.... En alle wolven die overal in dierentuinen nog gerust uitbreken ondanks alle voorzorg maatregelen daar. Wilde wolven zijn nog veel fitter en actiever

Precies,ieder moet zijn dieren op zijn terrein houden. Dus moeten de wolvenfans hun wolven op hun eigen terrein houden en zijn zelf verantwoordelijk voor een adequate omheining zodat ze daar ook blijven.

Waarom denken jullie toch dat de wolf hier rond loopt vanwege de 'wolvenwappies', degene die zorgt dat de wolf hier niet bejaagd mag worden is de EU. Dus misschien daar gaan klagen ipv de vinger wijzen naar de verkeerde?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:49

Ik heb het toch nergens over dat reeën gras eten in de weilanden? Wat ik overigens wel veel zie gebeuren maar dat terzijde. Reeën gebruiken de weides om van A naar B te gaan. Wij letten er juist op dat dit ook veilig kan en ze niet genoodzaakt zijn om via wegen van A naar B te gaan. Dat is nu kennelijk opeens ondergeschikt ze moeten maar via de wegen want wij moeten hermetisch dicht zetten.

Dat is gewoon gek dat het er opeens niet meer toe doet.

Net als dat volslagen onzinnige "wij mensen slachten ook dieren" ja dat doen wij. Echter niet (hoogdrachtig) in de weide. Ook niet stukje buikvet van schaap 1 en verder laten creperen met stukje kont van schaap 2 en verder laten creperen en stukje kop van schaap 3.......terwijl de rest van de kudde nog even flink opgejaagd wordt. Bij geluk kunnen ze uitbreken en zichzelf redden. Minder geluk uitbreken en verdrinken of dodelijk aangereden (plus wat bestuurder dan over houdt). Beter hekwerk? Als er dan een wolf in kont kun je alle dieren verlossen uit je hekwerk. Mogelijk vast in hekwerk en onder stroom en hopen dat je ze vlot vind.

Je kan het doemscenario's vinden maar het is inmiddels dagelijkse realiteit hier in NL.
Zet er nog een paar kudde bewakingshonden bij die losbreken en groep passerende scholieren en drama is volledig rond.... Moeten we echt daar naartoe?

Ja dit is wat er kan gaan gebeuren in de toekomst en dan?? Dan is uiteindelijk de eigenaar van het vee verantwoordelijk. Logisch toch dat er steeds meer vee houders stoppen? Fijn, nog afhankelijkervan het buitenland

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:51

Momenteel staat er een groep schapen tegen ons land, achter dat oranje verplaatsbaar gaas.
Maand geleden, andere eigenaar, stonden er aan de overkant bij de weg schapen achter oranje gaas.
Jaren lang hebben wij elke winter schapen hier gehad van de buren, met oranje gaas. Hij is overigens gestopt..geen zin in vermoorde schapen...

En jij denkt dat ik er mijlenver langs zit...dat mag. :j
De pro wolven lobby is machtig, zo'n Lelieveld word geloofd, terwijl hij echt de grootste onzin uitkraamt.
Dat zijn toch de lui waar de stadse regering hun info haalt, ja ook in Brussel.
Maar een dierenarts die het leed ziet...die schreeuwen niet hard genoeg, die krijgen geen aandacht.

Fijn dat de reeën het gras niet nodig hebben, maar je ziet ze altijd in de schemer wel op de akkers en weilanden eten.
Dat wil men dan ontnemen aan ze...door een paar wolven...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:55

Gelazer alles bij elkaar ook is dat het verdedigen van lijf en goed tegen acute dreiging ook wel zelfverdediging genoemd, kennelijk verboden is als het om een wolf gaat. Dat je geen wolf preventief mag doden zit een stuk begrijpelijk aan, dat je een wolf die bezig is jouw dieren op te eten/bejagen niet mag storen/verjagen/doden is een verhaal dat je niet aan een diereneigenaar kan verkopen. Zo'n beperking op zelfverdediging enkel omdat de partij waartegen je iets verdedigd een wolf is?!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:20

sjonge jonge... kraaien mogen ook niet gedood.. ze jagen er hier toch echt op. Als een wolf je dieren verscheurd en je hakt hem de kop af is daar geen haan die ernaar kraait.

Steeds verder gaan in extreme voorbeelden om maar gelijk te halen.

en wat ik zo grappig vind: toen het ging om corona was het:de overheid luistert naar de deskundigen. Ze weten echt wel wat ze doen.

nu de deskundigen een mening aanhangen die het gros van bokt niet zint luistert de overheid ineens naar de verkeerde en verkondigt de deskundige totale onzin.

nee, het is geen onzin. Het is een mening van iemand die denkt er verstamd van te hebben.

Een andere mening dan je eigen onzin noemen is gewoon dom. Vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:26

tamary schreef:
Gelazer alles bij elkaar ook is dat het verdedigen van lijf en goed tegen acute dreiging ook wel zelfverdediging genoemd, kennelijk verboden is als het om een wolf gaat. Dat je geen wolf preventief mag doden zit een stuk begrijpelijk aan, dat je een wolf die bezig is jouw dieren op te eten/bejagen niet mag storen/verjagen/doden is een verhaal dat je niet aan een diereneigenaar kan verkopen. Zo'n beperking op zelfverdediging enkel omdat de partij waartegen je iets verdedigd een wolf is?!

Op naar Brussel zou ik zo zeggen! Daar zitten de mensen tegen wie je het moet hebben. Verder kun je bar weinig meer doen dan in tussentijd je dieren veilig houden. Hoog en laag springen gaat helaas niet helpen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:31

Wat pas dom is corona als argument in een wolven discussie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:37

DuoPenotti schreef:

Lol, eens corona is tegenwoordig een excuus en een argument voor alles!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:01

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:10

Naar mijn idee zijn er in beginsel 2 dingen discutabel m.b.t. deze Brusselse beschermde status van de wilde wolf :
!. zijn de wolven die in Nederland en in ons omringende landen wel echt wild te noemen? Of zijn het hybride wolven? https://www.foodagribusiness.nl/vraagte ... se-wolven/
en
2. zijn deze "wilde" wolven hier, op eigen houtje naar ons toegekomen? Of zijn ze uitgezet nadat ze eerst gevangen zijn in b.v. Rusland en "opgevoed" en later weer uitgezet worden in het wild.https://ukwct.org.uk/index.php?page=russia. Is een wolf die door de mens is opgevoed nog wel wild te noemen?

Dat een echte wilde wolf beschermd wordt is misschien nog verdedigbaar. Maar waar we hier mee te maken lijken te hebben heeft alle schijn van hybride wolfachtigen, waarvoor geen Brusselse bescherming is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:12

elbony schreef:
Naar mijn idee zijn er in beginsel 2 dingen discutabel m.b.t. deze Brusselse beschermde status van de wilde wolf :
!. zijn de wolven die in Nederland en in ons omringende landen wel echt wild te noemen? Of zijn het hybride wolven? https://www.foodagribusiness.nl/vraagte ... se-wolven/
en
2. zijn deze "wilde" wolven hier, op eigen houtje naar ons toegekomen? Of zijn ze uitgezet nadat ze eerst gevangen zijn in b.v. Rusland en "opgevoed" en later weer uitgezet worden in het wild.https://ukwct.org.uk/index.php?page=russia. Is een wolf die door de mens is opgevoed nog wel wild te noemen?

Dat een echte wilde wolf beschermd wordt is misschien nog verdedigbaar. Maar waar we hier mee te maken lijken te hebben heeft alle schijn van hybride wolfachtigen, waarvoor geen Brusselse bescherming is.

daarop las ik dit ook nog, geen idee of het klopt overigens.

Citaat:
In 2014 maakte staatssecretaris Dijksma van de wolf een inheems en beschermd diersoort. In 2014.. Toen was er nog helemaal geen wolf in Nederland. Die wandelde pas in 2015 door de straten. Een inheems diersoort moet zich eerst minimaal 10 jaar permanent in een land vestigen én voortplanten voor er überhaupt een beschermde status kan worden afgegeven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:00

Citaat:
Deze wet spreekt zichzelf in zekere zin tegen. Dit moest Dijksma waarschijnlijk wel doen omdat anders een beroep gedaan kon worden op een ander wetsartikel: bestrijding schadelijke exoten.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... jke-exoten

Dat zou veel beter zijn geweest dus, want dan had de wolf gewoon bestreden (of uitgezet) kunnen worden.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:15

DuoPenotti schreef:

of je gaat in op de inhoud:Waarom riep iedereen bij corona dat de overheid gelijk had want deskundigen.

en word nu wat de deskundigen adviseren aan de overheid afgestempeld als onzinnig.

Dam moet je toch met iets meer argumenten komen, want nu lijkt het alsof de overheid alwetend is wanneer het past binnen het bokt boekje, maar ineens onzinnig wanneer dat niet zo is.

Maar ik ben erg benieuwd waarom jij dat dan een onzinnig argument vind?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:18

Mindim schreef:
DuoPenotti schreef:

Lol, eens corona is tegenwoordig een excuus en een argument voor alles!

als je goed leest stel ik de manier van discussieren ter discussie.

Dat ging nu eenmaal het meest duidelijk met dit voorberld, maar hee... hier op bokt is discussie niet leren wn luisteren naar elkaar, maar je gelijk willen halen en gaan schreeuwen dat anderen onzin verspreiden als dat niet te makkelijk gaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:18

Iedereen?
Praat voor jezelf.
Er is geen inhoud wat jij aankaart dus valt er ook niet op in te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:43

IHN schreef:
als je goed leest stel ik de manier van discussieren ter discussie.

Dat ging nu eenmaal het meest duidelijk met dit voorberld, maar hee... hier op bokt is discussie niet leren wn luisteren naar elkaar, maar je gelijk willen halen en gaan schreeuwen dat anderen onzin verspreiden als dat niet te makkelijk gaat.

Ik doelde daarmee niet op jouw post hoor, excuus, maar in het algemeen wordt corona te pas en te onpas aangevoerd als excuus of vergelijking.

De discussie over de wolf snap ik verder ook niet, aangezien die discussie nergens tot leidt. De anti wolf groep geeft de pro wolf groep de schuld dat de wolf hier loopt en dat is gewoon totaal nutteloos, onterecht en onzinnig. Aangezien de EU voornamelijk degene is die hier wat aan kan doen. Dus het tegen elkaar roepen en de schuld geven heeft totaal geen zin en slaat een eventuele discussie dood.

Ik vind wolven prachtige dieren, mensen die het 'moordenaars' noemen, vind ik een beetje middeleeuws. Dier volgt zijn natuur en doodt prooi, klaar. Dat ie dat niet enkel doet bij dieren die wij wenselijk vinden, doet die wolf niet expres. Marter, vos en sommige honden doen dat ook, maar daar hebben we dan weer helemaal geen moeite mee. Ik zag laatst ook een reactie van een vrouw op facebook, die nogal verontwaardigd was dat de wolf uberhaupt buiten het natuurgebied kwam. Tja, weet zo een dier ook niet vanzelf.
Maar goed, ik zelf denk niet dat een wolf hier nog bestaansrecht heeft, te weinig natuur, te veel mensen, en vooral we zijn een groot roofdier niet meer gewend, maar vooral voor de wolf zelf ook. Veel worden aangereden en hij komt teveel in contact met de bewoonde wereld.

Maar ja en nu dan. In plaats van op het internet te gaan schreeuwen dat je dieren niet veilig zijn en hoe stom het wel niet is dat de wolf een beschermde status heeft en hoe oneerlijk bla bla bla en hoe dom pro wolf wel niet is, want het is zullies schuld dat die moordenaar hier rond loopt :') is die wolf nog steeds beschermd en blijft dat ook nog wel even zo. Dus zorg zolang die beschermde status er nog op zit, dat je dieren veilig zijn. En dat zie ik hier in de omgeving bar weinig, mensen roepen hard, maar doen geen flikker om hun dieren veilig te houden. Shetlanders, ponies, schapen, geiten alles staat nog net zo als voorheen, terwijl meneer wolf rond de weiden loopt. En dat snap ik nu dus echt niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:46

Ik vind leeuwen ook prachtige dieren, maar zou het toch ook niet op prijs stellen als die hier losgelaten zouden worden. Roofdieren horen daar waar de natuur nog groots en uitgestrekt is, niet in een volgebouwd stadsstaatje als Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:52

elnienjo schreef:
Ik vind leeuwen ook prachtige dieren, maar zou het toch ook niet op prijs stellen als die hier losgelaten zouden worden. Roofdieren horen daar waar de natuur nog groots en uitgestrekt is, niet in een volgebouwd stadsstaatje als Nederland.

Tja wolven zijn hier niet losgelaten en ten tweede zeg ik nergens dat ik vind dat een wolf prima kan leven in Nederland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:55

elnienjo schreef:
Citaat:
Deze wet spreekt zichzelf in zekere zin tegen. Dit moest Dijksma waarschijnlijk wel doen omdat anders een beroep gedaan kon worden op een ander wetsartikel: bestrijding schadelijke exoten.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... jke-exoten

Dat zou veel beter zijn geweest dus, want dan had de wolf gewoon bestreden (of uitgezet) kunnen worden.

Wolf is nou van oorsprong gewoon inheems en geen exoot.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:05

tamary schreef:

Dat iets niet mag wil niet zeggen dat je iets ook niet doet. :D
Ik denk er zat zijn die de wolf af willen schieten en deze verdonkeremanen zonder dat iemand daar weet van heeft.
In een buiten gebied is dat ook geen enkel probleem en idd, geen haan die daar naar kraait.
Ik ga ook niet steeds kijken wie er aan het schieten is en op wat als er weer wat gejaagd word hier.