Isabell Werth komt op voor Beerbaum's toucheren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:50

Ze schrijft “als men dit verbiedt verdienen we minder geld” verkeerd.

En dan zijn er bokkers die huilen dat de topsport misschien ooit aan banden gelegd wordt en/of voorzien wordt van hele strenge regels. Nou beste mensen, dit is de reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:51

MarlindeRooz schreef:

En dan zijn er bokkers die huilen dat de topsport misschien ooit aan banden gelegd wordt en/of voorzien wordt van hele strenge regels. Nou beste mensen, dit is de reden.

Exact!!! Want reken maar dat op heel veel topsport stallen dingen gebeuren die het licht niet verdragen kan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:54

MarlindeRooz schreef:

Scherp :)).

Al is t niet om te lachen :\.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Isabell Werth komt op voor Beerbaum's toucheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:07

Ik ben nooit een Isabell Werth fan geweest en nu weet ik waarom...

Ik ben niet tegen topsport want ik denk dat er zijn die het we goed doen zoals het hoort.
En er ook paarden zijn die het graag doen.
Maar als zulke mutsen blijven bestaan dan mag het wel stoppen ja.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:15

Alom geweten dat het er in dressuur op hoog niveau nog harder aan toe gaat.
Earth: Inderdaad ook in NH gebeuren er dingen die niet door de beugel kunnen. Net zoals die paarden op paardenshows. Ik heb op een showstal gewerkt van een bekende in het franse milieu en daar waren de trainingen heus ook niet altijd zachtaardig. Ik heb nu zo wel een idee gekregen van wat topsport inhoud en hoe ver je daarvoor moet gaan.
Ik ben heus niet van het rustig paardje aai en durf echt wel eens een tik geven, maar een paard met geweld opleren of keihard aanpakken of bewust hindernissen gaan induwen of op harde ondergrond laten springen, zoiets valt voor mij toch echt wel onder mishandeling. Dieren die dienen om mensen hun ego te strelen, topruiters slaan letterlijk munt uit het paard

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:16

Ok.
Devils advocate hier.

Toucheren betekent aanraken. Ik raak mijn paard, hond, kat ook regelmatig aan in de training. Wegduwen, aanwijzen (met bijvoorbeeld zweep) welk been opgetild moet worden, etcetera.

Het eigenlijke aanraken is wat mij betreft niet verkeerd.

Het erin doorslaan (hier zowel letterlijk als figuurlijk) is wat mij betreft het échte probleem.

Aanraken is wat mij betreft prima.
Dat die aanraking steeds harder wordt en steeds grover en verandert naar slaan, dát is het probleem. En dát is wat aangepakt moet worden.

(En zelfs dan, ik geef een paard enkel ook wel eens een mep. Een paard dat bij het uit de wei halen volkomen over mij heenderdert en daarbij gevaarlijk wordt, krijgt echt een oplawaai...)

Ik vind het gevaarlijk om zo iets volledig te verbieden.
Als het in de basis helemaal geen écht probleem ís. (aanraking)

Zoals gezegd, dat doorslaan, harder worden, met zwepen tegen benen rammen, prestaties vragen of eigenlijk eisen waar het dier niet aan toe is.
Dát moet aangepakt worden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:25

betadine schreef:
Earth: Inderdaad ook in NH gebeuren er dingen die niet door de beugel kunnen. Net zoals die paarden op paardenshows. Ik heb op een showstal gewerkt van een bekende in het franse milieu en daar waren de trainingen heus ook niet altijd zachtaardig.

Dit helaas meermaals meegemaakt met een show van een Fransman in "vrijheid". Elk paard keek boos en hij durfde in een show ook gewoon een paard in de buiging te meppen of het paard heel hardhandig te plek te zetten.. en mensen vonden het geweldig hoe hij dat allemaal voor elkaar kreeg met die paarden -O- Er zat geen touw aan vast maar er was niks vrijheid aan, helaas...

Niet zo'n slimme actie dit van isabel.. zet haar wel te kakken...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:26

Femke_tweety: maar binnen deze context betekent toucheren een springend paard op de benen tikken met een houten stok.
Dat kan niet zachtjes, de snelheid waarin het paard beweegt over zo'n sprong maakt dat onmogelijk, al ben je nog zo handig.

Daarnaast is het oneerlijk voor het paard, die springt over een sprong die hij ziet, daarop maakt hij een inschatting. Dan wordt op het moment van het erover springen de hindernis opeens hoger dan wanneer hij de sprong kon zien en krijgt hij dus een klap voor de benen. Het enige wat je ze naar mijn inziens dan leert is dat ze hun eigen waarneming niet kunnen vertrouwen, waardoor ze dus uit angst voor pijn maar hoger springen.

Ik ben trouwens wel heel blij dat Isabel dit zegt, laat de ware aard van een groot deel van de topsport maar zien.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:30

mooney schreef:
Femke_tweety: maar binnen deze context betekent toucheren een springend paard op de benen tikken met een houten stok.
Dat kan niet zachtjes, de snelheid waarin het paard beweegt over zo'n sprong maakt dat onmogelijk, al ben je nog zo handig.

Daarnaast is het oneerlijk voor het paard, die springt over een sprong die hij ziet, daarop maakt hij een inschatting. Dan wordt op het moment van het erover springen de hindernis opeens hoger dan wanneer hij de sprong kon zien en krijgt hij dus een klap voor de benen. Het enige wat je ze naar mijn inziens dan leert is dat ze hun eigen waarneming niet kunnen vertrouwen, waardoor ze dus uit angst voor pijn maar hoger springen.

Ik ben trouwens wel heel blij dat Isabel dit zegt, laat de ware aard van een groot deel van de topsport maar zien.

En dát is dus inderdaad fout.
Echt fout.

Maar toucheren an sich, dus puur aanraking binnen training, verbieden, is ook niet goed.

Áls ze die vorm van toucheren in het springen echt verbieden (wat ik terecht vind) dan moeten ze wel extreem goed omschrijven eat er bedoeld wordt.

Voordat we met zijn allen in een situatie zitten waarin aanraking verboden wordt...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:31

Ik begrijp wat je zegt Femke en daar heb je gewoon gelijk in.
De term moet dan echt duidelijk worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:43

Isabell heeft wel lef door hardop te zeggen wat waarschijnlijk meer ruiters denken.
Helaas vergeet ze het paard in het verhaal...Ook al zegt ze dat de reactie van het paard lijdend leidend is. Misschien heeft het paard ergens in de opleiding al geleerd dat zijn reactie er niet toe doet en laat het alles maar gelaten over zich heen komen. Zou zomaar kunnen...

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:48

Die zag ik niet aankomen, jammer hoor. Er vallen er wel een hoop door de mand de laatste tijd :(

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:59

Dat zegt ook weer genoeg dus over haar manier van trainen en paarden die ze onder de kant had... bah, waar gaat dat heen? Als topsport heb je toch een voorbeeldfunctie naar de recreatie toe, dan wil je toch kunnen laten zien dat het anders kan... bah

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:08

Okee die ontvolgen we nu ook, ik ben geen fan meer. Ik ga ook geen sport meer kijken ben er helemaal klaar mee! Ik wil op geen enkele manier bijdragen aan dit soort wanpraktijken. >;)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:10

MarlindeRooz schreef:

Hear, hear.

En zegt ze nu serieus "opvoedingsmandaat"? Van wie heb je dat gekregen? Niet van de paarden hoor, van hen hoeft het echt niet. Nee, jij wil dat ze hoger en hoger springen. Prima tot op zekere hoogte (pun intended) maar dan op een eerlijke en paardvriendelijke manier.

Femketweety, het gaat hier niet om toucheren in de zin van 'aanraken', dat snap jij ook wel. Het gaat om behoorlijk wat kracht en soms geweld, soms met ijzeren balken. Bovendien, wat iemand al schreef, is het ook oneerlijk. Het paard schat zijn sprong in en krijgt dan onverwacht ook nog een stok tegen zijn benen.

We moeten vooral niet vergeten dat wij mensen topsport willen bedrijven. Paarden zijn daar helemaal niet mee bezig. Dus het is onze verantwoordelijkheid dat op een vriendelijke en eerlijke manier te doen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:13

miereneter schreef:
We moeten vooral niet vergeten dat wij mensen topsport willen bedrijven. Paarden zijn daar helemaal niet mee bezig. Dus het is onze verantwoordelijkheid dat op een vriendelijke en eerlijke manier te doen.

We moeten ons afvragen of dat uberhaupt mogelijk is..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:14

miereneter schreef:
MarlindeRooz schreef:

Hear, hear.

En zegt ze nu serieus "opvoedingsmandaat"? Van wie heb je dat gekregen? Niet van de paarden hoor, van hen hoeft het echt niet. Nee, jij wil dat ze hoger en hoger springen. Prima tot op zekere hoogte (pun intended) maar dan op een eerlijke en paardvriendelijke manier.

Femketweety, het gaat hier niet om toucheren in de zin van 'aanraken', dat snap jij ook wel. Het gaat om behoorlijk wat kracht en soms geweld, soms met ijzeren balken. Bovendien, wat iemand al schreef, is het ook oneerlijk. Het paard schat zijn sprong in en krijgt dan onverwacht ook nog een stok tegen zijn benen.

Ik snap inderdaad waar het om gaat.
En het is volkomen terecht dat die vorm van 'training' aan banden gelegd wordt.

Maar ik ben bang voor de gevolgen de andere kant op.
Als toucheren, zónder goede verklaring van wat bedoeld wordt, zonder verduidelijking, verboden wordt,

Dan ben je straks mogelijk strafbaar bij iedere vorm van aanraking.

Dat is de andere kant van de medaille, als de discussie te ongenuanceerd gevoerd wordt.

En ja, dat is 'geneuzel' over woord en woordbetekenis. Dat wéét ik.
Maar wel een riskante.

(En uiteraard, paarden hard tegen de benen meppen met stokken, alleen maar omdat de mens geld wil verdienen op de rug van een paard, uiteraard. Aanpakken. )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:19

Ik ben het met je eens Femke.

We moeten blijven nuanceren, aanraken is niet erg zolang het maar eerlijk blijft en daar zit de crux want dat is het vaak niet en dat moet aangepakt worden.

De druk moet er af..paarden moeten gewoon de tijd krijgen om zich op een goede manier te ontwikkelen en sterker, sneller en handiger te worden. Maar tijd is geld en daarom wordt de opleiding vaak verkort en komen er voor het paard vervelende trainingsmethoden.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:20

Captain schreef:

Ja, daar heb je helemaal gelijk in.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:29

Dat dit soort mensen nog bij dieren in de buurt mogen komen. Bij paarden mag je alles flikken. Als je hetzelfde bij je hond zou doen, is het dierenmishandeling….. Stop “Topsport” met dieren!

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:27

Bah, had al helemaal niks met deze ruiter door de manier waarop ze rijdt, maar dit soort opmerkingen maken dat echt nog veel erger.

Waar is cancel culture in dit soort situaties?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:31

‘Maar paarden in de topsport hebben het zoveel beter’ :roll:

Topruiters gaan zelf verantwoordelijk zijn voor de afschaffing van de topsport... Ze zijn hun eigen grootste vijand. :x

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:57

Zoo, die valt even van dr voetstuk! Wat is dat toch, beroepsdeformatie ofzo? Mensen zijn helemaal kwijt waarom ze met paarden gingen werken, nog voordat het topsport was. Een zieke wereld in mijn ogen. Ik vraag me oprecht af of het zonder geweld kán, succesvol zijn in de topsport? De belangen staan zo haaks op dierenwelzijn...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:00

Captain schreef:
miereneter schreef:

Ik denk dat het vooral naief is om te denken dat dit zonder over grenzen te gaan kan.
De humane topsport laat dat toch meer dan duidelijk zien. Topsport is slecht voor je lichaam. Zelfs in de humane sport is het soms al verdomd lastig om te beoordelen in hoeverre iets eigen keus of mentale afpersing is die een sporter over zijn pijngrenzen laat gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:11

Captain schreef:
miereneter schreef:

Als dat niet mogelijk is, dan moeten we ons eens over het hoofd krabben waar we mee bezig zijn.