Paard zwaar gewond na aanval loslopende hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:46

Avalanche schreef:
Huskies vallen niet uit het niets aan hoor. Poolhonden hebben een gigantisch jachtinstinct en zullen het altijd proberen.

Er is een reden dat mijn Malamute niet mee naar stal mag.
Zulke honden kun je sowieso al niet loslaten want die luisteren vaak al slecht voordat het jachtknopje aangaat, en eens het aan staat kun je het helemaal wel vergeten........

Dit is echt 100% de hondeneigenaar die gewoon hartstikke stom bezig was. Verdiep je verdorie in een ras voordat je iets aanschaft.

Mijn husky loopt altijd los hier op de boerderij tussen de paarden en zelfs mee los op buitenrit?
Er bestaan ook trainbare poolhonden, gelukkig
Een foto van zonet..
Afbeelding
En mijn vorige husky, los 10 km mee het bos in.
Afbeelding
Of naast de wagen..
Vind dit nogal een dooddoener. Je hebt ook mensen die geen hondentaal kennen en hun husky losklikken terwijl het niet kan. Gelukkig ken ik die van mij goed genoeg

Zal wel een onverantwoordelijke eigenaar genoemd worden als ik een Husky los klik. 1x hier roepen en ze staat naast mij. Ze hebben niet allemaal een super jachtinstinct. Deze is ook een bangepoepert lol. Druipt heel snel af.

Krtek

Re: Paard zwaar gewond na aanval loslopende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:56

Laatst ook een hond van een buurman bij ons in de wei. Is een oud beestje en wilde even mijn shetje begroeten. Ben snel naar buiten gegaan omdat mijn paard erg agressief reageerde op de hond. Was ook bang dat ze de hond dood zou schoppen, zelf durfde ik er ook niet tussen te springen. Uiteindelijk is het goed afgelopen. Buurman vriendelijk verzocht om te zorgen dat zijn hond niet meer in de wei mag komen omdat ik niet voor de gevolgen in kan staan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:00

StalNollie schreef:
Vorig jaar ook gehad dat er een klein hondje in de weide kwam. Deze liep los en was de paarden aan het opjagen. Eigenaren hondje vonden het schattig en ze konden roepen maar hondje was nog niet klaar met rennen zeiden ze!! Ik was niet zo heel vriendelijk. Als ze nu langskomen loopt hondje dan ook aan de lijn.

Bij een vriendin ongeveer zelfde pony ging achter hond aan ipv andersom... Honden eigenarem vonden het wel schattig het paard wilde spelen. Nouuu kappen en oren in de nek en hoofd omlaag is alles behalve spelen.

Mensen begrijpen niet wat de impact is. Verwondingen maar wat dacht je van de angst bij de paarden.

Als hun hondje een flinke trap van een paard krijgt dan vinden ze het opeens niet meer zo grappig.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:24

karrij schreef:
Het ligt nooit aan de hond,altijd aan de opvoeding van de baasjes!

Wij hebben onze 2 honden wel loslopen, ze zijn zeer goed opgevoed en staan direct onder appèl als wij ze roepen. We hebben ze ook nooit verder dan15/20 meter van ons af lopen! Ze zijn paarden gewend en zijn niet bang voor vuurwerk! Het is een kwestie van goed opvoeden, maar er zijn ook rassen die je niet los kunt laten omdat hun instinct op jagen staat! Zo'n hond wil ik niet hebben! Een hond moet voor ons lief en aaibaar voor iedereen zijn en vertrouw jij je hond niet voor de volle 100% los lopend ,dan moet je dat ook niet doen en daar gaat het vaak mis!

Niet alle honden over 1 kam scheren

Dit ligt wel aan de hond ook hoor :')

Huskies en Malamutes zijn poolhonden. Daarvan weten we dat ze gewoon niet luisteren. En dus moet je als eigenaar je hoofd gebruiken en de hond niet loslaten.

Honden hoeven heus niet lief en aaibaar te zijn voor iedereen. Die van mij vindt het toevallig geweldig en heeft een enorme aaibaarheidsfactor. Dan nog heb ik geen hond voor de rest van de wereld naar voor mezelf.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:27

Kabayo schreef:
Avalanche schreef:
Huskies vallen niet uit het niets aan hoor. Poolhonden hebben een gigantisch jachtinstinct en zullen het altijd proberen.

Er is een reden dat mijn Malamute niet mee naar stal mag.
Zulke honden kun je sowieso al niet loslaten want die luisteren vaak al slecht voordat het jachtknopje aangaat, en eens het aan staat kun je het helemaal wel vergeten........

Dit is echt 100% de hondeneigenaar die gewoon hartstikke stom bezig was. Verdiep je verdorie in een ras voordat je iets aanschaft.

Mijn husky loopt altijd los hier op de boerderij tussen de paarden en zelfs mee los op buitenrit?
Een foto van zonet..
[ [url=m/nSDJUG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RfUx5U.jpg]Afbeelding[/url] ]
Of naast de wagen..
Vind dit nogal een dooddoener. Je hebt ook mensen die geen hondentaal kennen en hun husky losklikken terwijl het niet kan. Gelukkig ken ik die van mij goed genoeg

Zal wel een onverantwoordelijke eigenaar genoemd worden als ik een Husky los klik. 1x hier roepen en ze staat naast mij. Ze hebben niet allemaal een super jachtinstinct. Deze is ook een bangepoepert lol. Druipt heel snel af.

Jij hebt een pomsky toch? Geen husky :)

Ik heb een Malamute x herder gehad, die luisterde heel aardig. En dan nog...... Uitzonderingen bevestigen de regel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:00

Pomsky?? Zit misschien 15% pomsky in... 1 overgroot opa is een pomsky... lol

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:34

Noem me asociaal maar mijn hond loopt los in het buitengebied. Zodra het mogelijk was de hond duidelijk te maken dat hij schapen, koeien, ponies/paarden en kippen met rust moest laten, ben ik hem dat gaan leren. Gaat uitstekend. Alleen katten blijven leuk om op te jagen. Hij is wel een beetje kippig, dus als een kip (of heel klein formaat hond) veel wit en zwart heeft, wil hij er nog weleens op afstormen om vervolgens tijdig in te houden met een 'lala-ik-deed-toch-niets'-beteuterd smoelwerk.
Soms schrikken de schapen van hem als hij op een muis in de berm duikt en gaan ze rennen, hij kijkt dan alleen maar verbaasd op. Hij gaat gras staan eten als schapen dichtbij een beetje nerveus zijn, dan worden ze eigenlijk altijd rustiger, zo lief.
Dit jaar zitten er baby-haasjes bij ons. Hij heeft ze ontdekt en was wat hardneuzig en helaas moeten we dan toch even boos (spraak, niet fysiek) tegen hem zijn, nu laat hij ze met rust. Die babies zaten 2 dagen later vol in het zicht, de schatjes. Nu hopen dat de rovende buur-boerderijkatten de diertjes niet te grazen nemen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 23:03

lotje5lotje schreef:
Dat is dus mijn grootste angst met buitenrijden, hond achter je paard aan en dat je paard aan de loop gaat en nooit meer stopt.
Ik woon aan een gebied waar de hond aangelijnd moet zijn, maar echt iedereen heeft hier zn hond los!
Ik heb zelf ook een hond maar die gaat aan de lijn.
Er zijn genoeg losloopgebieden in de buurt.
Het ergste is dat mensen denken dat hun hond wel luistert, en de opmerking "hij doet niks hoor", ........hoor ik zo vaak.

Mijn merrie had altijd op de 1 of andere manier iets overzicht heen dat letterlijk iedere hond haar pakte. Wanneer ze dan in paniek raakte gingen ze meppen naar de honden. Als een eigenaar dan tegen mij zei "hij doet niks hoor" riep ik altijd terug maar die van mij wel! En je hondje doet het niet meer als die een trap krijgt. Vaak bonden ze dan wel in maar sommige ook niet... meestal zei ik dan nog iets van niet huilen als ze je hond doodschoot he.

Vorig jaar is mijn shet door 3 huskys aangevallen op het strand, hele groep mensen er om heen om te helpen. Geen wonden maar mijn shet raakt nu in paniek als we honden tegen komen. Is gewoon zwaar onnodig.

Hopelijk komt het allemaal goed met het paard

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 23:09

Is ook volkomen onnodig, en echt wel de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Weet wat je in huis haalt.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:33

Een foto van zonet..
Afbeelding
Afbeelding
Of naast de wagen..

Zal wel een onverantwoordelijke eigenaar genoemd worden als ik een Husky los klik. 1x hier roepen en ze staat naast mij. Ze hebben niet allemaal een super jachtinstinct. Deze is ook een bangepoepert lol. Druipt heel snel af.[/quote]

Ja hoor, husky s zijn prima te trainen, heb er vier gehad (en iets van 12 in m'n uitlaatsetvice) en met allemaal veel getraind, veel diploma,s binnen gesleept, tot aan GG2
Maar ze hebben idd veel jachtinstict, en ze luisterden prima tot het instinct het overnam en ze in een tel pleite gingen als je niet goed oplette.
Zeker als ze een jaar of 2 a 3 geweest zijn en echt volwassen, worden ze vaak enorm zelfstandig.
Er zijn inderdaad wel husky,s die goed los kunnen maar dan heb je mazzel want komt vaker niet dan wel voor.
Dus nee, het is geen dooddoener, je kunt een hond heel goed trainen maar karaktereigenschappen train je er niet uit.
En ik veroordeel je ook niet dat je de jouwe wel los laat, fijn dat het kan juist, maar veroordeel mensen ook niet dat ze hun husky niet goed opgevoed hebben omdat hij niet los kan, want bij de meeste krijg je dat sterke instinct gewoon niet onder controle.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:49

ik woon aan het strand en daar lopen veel honden los. Als we op buitenrit gaan naar t strand heb je eigenaren die hun hond keurig bij zich roepen of op tijd aanlijn en kan ik er zo langs. Ik ga ook niet draven of galopperen als er een hond is maar stap rustig. Er zijn ook eigenaren die ze keurig aanlijnen als ik van afstand vriendelijk vraag of ze hun hond vast willen houden maar je hebt ook eigenaren die vinden dat hun hond vrij mag lopen op het strand en doen en laten mag wat die wilt... Ik heb hier zo n hekel aan, Heb zelf ook een hond gehad en riep haar altijd bij me. Ze ging dagelijks mee naar stal maar alsnog... Mijn ervaring is wel wel dat als een hond op je af komt gerend en je juist omdraait en naar de hond toeloopt dat dan 8 vd 10 honden juist achteruit gaan. Maar Ik vind De natuur is van iedereen. Hou rekening met elkaar. Kleine moeite om even je hond vast te houden als er paarden aankomen lijkt me. Daarna kunnen ze weer lekker los..... jij blij hond blij paard blij

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:43

Wat is een Pomsky? Welk andere soort dan husky is hier mee gekruist? Heb er nog nooit van gehoord.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:48

petraaken schreef:
Wat is een Pomsky? Welk andere soort dan husky is hier mee gekruist? Heb er nog nooit van gehoord.

Husky x Pomeriaan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:52

Moest op Pomeriaan ook even googlen. Zou toch niet in mijn hoofd opkomen om een keeshondje te kruisen met een Husky.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:56

Mode hondjes momenteel die Pomskis.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:32

Ik vind Pomeranians echt super cute. Maar de kruising idd ook niet ideaal.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:34

Tinkermuts ben het eigenlijk helemaal met je eens. De ene hond is de andere hond niet. De ene heeft veel meer drift en de andere niet. Je kan gewoon niet alle honden of een bepaald ras over één kam scheren. Het zou inderdaad al veel schelen als een eigenaar zijn eigen hond kent en iets leert van lichaamstaal :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:40

Nogmaals, overal zijn uitzonderingen.

Maar ik ken bijna geen Border Collie die niet wil drijven. Ik ken bijna geen Herder die niet waakt. Ik ken bijna geen Labrador die niet zwemt.

Zo ken ik ook bijna geen Husky bij wie het jachtinstinct het niet overneemt, of een Malamute die luistert. En ik heb er een die voor een Malamute heel aardig luistert, en tóch mag hij niet mee naar stal. En ik laat hem om die reden ook niet los. Omdat ik niet met 100% zekerheid kan garanderen dat hij terugkomt (en ik zelfs wel met vrij grote zekerheid kan garanderen dat hij dat niet doet). Je hebt er idd die kunnen loslopen en redelijk onder appèl staan. Ik heb niet zo'n hond.

En het is superfijn dat jij er een hebt die dat wel kan, maar besef wel dat dat een uitzondering is en zeker niet de standaard.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:59

Avalanche schreef:
Nogmaals, overal zijn uitzonderingen.

Maar ik ken bijna geen Border Collie die niet wil drijven. Ik ken bijna geen Herder die niet waakt. Ik ken bijna geen Labrador die niet zwemt.

Dus heel eigenlijk... kan geen enkele hond los. Ze hebben allemaal een bepaalde drift en zijn ergens voor gefokt. Zoals drijven, zwemmen, jagen e.d.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:03

Dat zeg ik helemaal niet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:04

Maar ik wel :D Elke hond heeft een bepaalde drift en de helft van NL heeft hun dier niet onder appèl maar klikken ze wel altijd los. Denk dat de helft van de eigenaren meer fout doen dan het dier met een bepaalde drift. Maar fijn dat is een heel andere discussie lol

Ben tenminste blij dat die van mij tot nu toe goed luisterd. Mocht ze bananen ontwikkelen gaat ze ook gewoon vast :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:06

Heel simpel, als je weet dat je hond dit soort dingen doet als hij de kans krijgt, dan dien je hem gewoon aan te lijnen. Een ander hoeft geen last of schade te hebben van jouw hond of dat nu mens of dier is.
Helaas schat menig hondeneigenaar zijn eigen hond of zijn eigen capaciteit te hoog in of men is gewoon te nonchalant.
Dus onder appel en anders aan de riem er mee.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:15

Kabayo schreef:
Maar ik wel :D Elke hond heeft een bepaalde drift en de helft van NL heeft hun dier niet onder appèl maar klikken ze wel altijd los. Denk dat de helft van de eigenaren meer fout doen dan het dier met een bepaalde drift. Maar fijn dat is een heel andere discussie lol

Ben tenminste blij dat die van mij tot nu toe goed luisterd. Mocht ze bananen ontwikkelen gaat ze ook gewoon vast :j

Dat ben ik met je eens, ik denk dat heel veel mensen gewoon ook hun hond niet kennen :j en waar die hond dan los kan, móet dat blijkbaar ook, of dat nu een goed idee is of niet. En meestal is het niet een goed idee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:17

Mee eens Mindim

Daarom zijn die van ons niet los.
RotHerder :P (Rottweiller x Hollandse herder)
en Jack russell.
Als die een konijn zien doen de oren het niet meer.
En hier aan huis leren we ze dat ook niet af, loopt daar een rat zijn we blij als ze die zelfstandig pakken.
Dus dan vind ik het niet raar als ze buiten ook achter iets aan zouden gaan.
En ze hebben hier genoeg speel ruimte dus een rolriem is genoeg vrijheid met wandelen, Gaat dan toch voornamelijk om vreemde geurtjes snuffelen.
En kort als er andere in de buurt zijn.

Maar ik ga niet muilkorven omdat mensen dus te kort dichtbij zijn voor een aangelijnde hond. Dat is dan een bewuste actie.
En of hij wat doet, ik denk van niet maar een 100% nee durf ik bij de herder toch niet te geven.
Bij onze vorige HH wel, die was sper sociaal.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:22

Kabayo schreef:
Tinkermuts ben het eigenlijk helemaal met je eens. De ene hond is de andere hond niet. De ene heeft veel meer drift en de andere niet. Je kan gewoon niet alle honden of een bepaald ras over één kam scheren. Het zou inderdaad al veel schelen als een eigenaar zijn eigen hond kent en iets leert van lichaamstaal :j

Maar jouw teef is nog jong toch? En jouw reu volgens mij ook niet ouder dan twee geworden? Het echt jachtinstinct en niet meer willen luisteren kickt vaak pas in na een jaar of twee.