Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gini schreef:Het hangt natuurlijk heel erg af van hoe, wat, waarom, wanneer. Iemand die twee veulentjes uit zijn merrie wilt fokken en daarna klaar en lekker genieten, dan snap ik nog wel dat als veulen 1 in juni/juli geboren wordt, dat je dan meteen weer probeert. Ongeacht of het mijn eigen keuze is, zou ik het wel nog begrijpen.
Een fokmerrie 10-15 jaar lang veulen uit, zo snel mogelijk weer eentje erin, tja, dat is ethisch gezien minder begrijpelijk. Dan ben je het paard echt als fokmachine aan het gebruiken.
Maar goed, dat is een beetje het algemene kwaaltje binnen de paardenwereld, iedere methode die uitgevonden wordt draait om 'hoe kunnen we zoveel mogelijk veulens van deze merrie en/of hengst krijgen?'
Janine1990 schreef:kiki1976 schreef:Janine1990, ik denk niet dat de meeste er over vallen dat het een keer op die manier gebeurt. Maar meer juist jaar in jaar uit.
Kwam op mijn oude stal ook een merrie van 18 en had al 15 jaar veulens gehad. Idd als het even al lukte idd gelijk de eerste ronde proberen drachtig te krijgen.
Laatste veulen was geen best veulen (had ze toen nog aan de voet en was toen een week of 4) maar kwam al via het dekstation bij ons. Gelukkig voor haar werd ze niet drachtig en weg gehaald omdat het veulen doodziek werd daar.
Maar dat is het juist... Zoals ik aangaf, ik ben er ook echt geen voorstander van. Heb het zelf ook jaren lang zien gebeuren en vond het toen heel normaal. Maar binnen een zeker winstoogmerk is het ook normaal. Daarbuiten kijkt men er op een heel andere manier tegenaan.
Het probleem is het label dat de buitenstaander op een betreffende fokker/eigenaar plakt waarbij het een (fokken op veulenhengstigheid bijvoorbeeld) het ander (liefde voor het dier) meteen uitsluit omdat het niet past binnen het eigen idealisme.
Toegepast op het fokken op veulenhengstigheid. Maar in de hele wereld kan je dit natuurlijk toepassen. En zeker in de paardenwereld, want wat kunnen we goed de manieren van elkaar veroordelen.
Terwijl ieder zo z'n redenen heeft en dit echt niet altijd liefdeloze redenen zijn.
janderegelaa schreef:Het kan helemaal niet ieder jaar want je vervroegt de geboortedatum met een maand.
Mkango schreef:janderegelaa schreef:Ik vermenselijk niks, maar de argumentatie van agee is allesbehalve sluitend.Misschien moeten jullie eens ophouden met het vermenselijken van dieren.In de natuur is er geen KI, geen scans, geen geboortealarmen en is de kans op overleven van zowel merrie als veulen een stuk lager dan in gevangenschap. Betekent niet dat er wat mis mee is, maar wel dat het argument "in de natuur..." kant noch wal raakt.
Cherdenise schreef:Zo gebeurd het in de natuur ook is natuurlijk grote flauwekul, onze paarden worden niet in de natuur gehouden.
Hier in de buurt zie ik het ook, paard staat al 10 jaar met een veulen. Geboorte en gelijk opnieuw drachtig, al 21 jaar lang. Paard is nu 23 jaar..
Jaar in jaar uit drachtig, ik vind het niet kunnen!
Janine1990 schreef:Gini schreef:Het hangt natuurlijk heel erg af van hoe, wat, waarom, wanneer. Iemand die twee veulentjes uit zijn merrie wilt fokken en daarna klaar en lekker genieten, dan snap ik nog wel dat als veulen 1 in juni/juli geboren wordt, dat je dan meteen weer probeert. Ongeacht of het mijn eigen keuze is, zou ik het wel nog begrijpen.
Een fokmerrie 10-15 jaar lang veulen uit, zo snel mogelijk weer eentje erin, tja, dat is ethisch gezien minder begrijpelijk. Dan ben je het paard echt als fokmachine aan het gebruiken.
Maar goed, dat is een beetje het algemene kwaaltje binnen de paardenwereld, iedere methode die uitgevonden wordt draait om 'hoe kunnen we zoveel mogelijk veulens van deze merrie en/of hengst krijgen?'
Ik deel je gedachtengang volledig, laten we dat voorop stellen. Maar ook dat was een proces, want ergens begrijp ik ook nog wel dat de fokker die ik kende destijds zijn topmerrie jaar in jaar uit drachtig liet worden op veulenhengstigheid als het een beetje kon... Want ja, na twee goedgekeurde hengsten kwam er maar geen merrie uit...![]()
Goed, daar zal menigeen een mening over hebben. Inmiddels zie ik het anders, maar dat is ook veranderd doordat ik in een ander milieu terecht ben gekomen.
Maar is het een ethisch vraagstuk? Of máken we er een ethisch vraagstuk van? Dit vruchtbaarheidsproces is van nature zo ingesteld en toch hebben heel erg veel mensen bezwaar tegen het gebruik maken van die natuurlijke mogelijkheid (inclusief mezelf).
Waar je van bijvoorbeeld ET en ICSI veel minder bezwaren hoort van de gemiddelde paardenliefhebber (inclusief mezelf). Dat vind ik bijzonder, want dit vind ik ethisch ook diverse grenzen overschrijden. Met name omdat hier een stuk meer wetenschap bij komt kijken en natuurlijk een buitenbaarmoederlijke bevruchting. Daarnaast leidt dit straks waarschijnlijk nog tot genderselectie bij terugplaatsing...
Ik bedoel hiermee uiteraard niet te zeggen dat het een erger is dan het ander, ik vraag me enkel af wat de criteria zijn voor een ethisch vraagstuk zoals deze...
janderegelaa schreef:Het kan helemaal niet ieder jaar want je vervroegt de geboortedatum met een maand.
Ierpier schreef:Cherdenise schreef:Zo gebeurd het in de natuur ook is natuurlijk grote flauwekul, onze paarden worden niet in de natuur gehouden.
Hier in de buurt zie ik het ook, paard staat al 10 jaar met een veulen. Geboorte en gelijk opnieuw drachtig, al 21 jaar lang. Paard is nu 23 jaar..
Jaar in jaar uit drachtig, ik vind het niet kunnen!
Ik heb er geen verstand van maar oprechte vraag: waarom niet? Is dat gevoelsmatig of is het zo dat dit slecht is voor het paard / dat het paard er ongelukkig van wordt? In dat laatste geval: eens. Maar als het paard er niet onder lijdt zie ik het probleem niet. Ik zou er zelf geen zin in hebben, maar ik ben geen paard
kiki1976 schreef:janderegelaa schreef:Het kan helemaal niet ieder jaar want je vervroegt de geboortedatum met een maand.
Klopt dat je steeds vervroegt, maar proberen wilt niet zeggen dat het altijd gelijk lukt natuurlijk.
Maar ik snap niet waarom jij je zo aangevallen voelt in het topic?
Ik deel mijn ervaring van een vermeerderaar (is het woord fokker niet waard) en is toch niet op jouw gericht of wel?
Cherdenise schreef:Ierpier schreef:Ik heb er geen verstand van maar oprechte vraag: waarom niet? Is dat gevoelsmatig of is het zo dat dit slecht is voor het paard / dat het paard er ongelukkig van wordt? In dat laatste geval: eens. Maar als het paard er niet onder lijdt zie ik het probleem niet. Ik zou er zelf geen zin in hebben, maar ik ben geen paard
Denk je zelf dat het lichamelijk goed is voor een merrie om constant drachtig te zijn of te laxeren?
Met alle behandelingen van de dierenarts er ook nog bij?
janderegelaa schreef:Het is oké, we weten allemaal dat lezen niet je sterkste punt is. Wel apart dat je dan nog zo je best doet om je in een discussie te mengen.Dus omdat andere dingen in de natuur anders gaan mogen we dit ook niet gebruiken. Apart.
agee schreef:Mwah: "[...] maar de natuur regelt het niet voor niets zo. Dus kwaad zal het niet kunnen, uitgaande van een gezonde merrie."Mkango schreef:Ik vermenselijk niks, maar de argumentatie van agee is allesbehalve sluitend.In de natuur is er geen KI, geen scans, geen geboortealarmen en is de kans op overleven van zowel merrie als veulen een stuk lager dan in gevangenschap. Betekent niet dat er wat mis mee is, maar wel dat het argument "in de natuur..." kant noch wal raakt.
Prima Mkango als je het niet met me eens bent.
Ik zeg NERGENS dat het goed of slecht is om de veulenhengstigheid te gebruiken. Ik zeg ook nergens dat ieder jaar een veulen krijgen gezond is voor een merrie.
Ik zeg enkel dat de natuur geregeld heeft dat de veulenhengstigheid bestaat en dat een merrie ieder jaar een veulen KAN krijgen.
Dat mag jij onzin vinden, maar om te zeggen dat dit kant nog wal raakt...
Volgens mij is dit wel de waarheid.
Mkango schreef:janderegelaa schreef:Het is oké, we weten allemaal dat lezen niet je sterkste punt is. Wel apart dat je dan nog zo je best doet om je in een discussie te mengen.Dus omdat andere dingen in de natuur anders gaan mogen we dit ook niet gebruiken. Apart.
janderegelaa schreef:Misschien moeten jullie eens ophouden met het vermenselijken van dieren.
janderegelaa schreef:Dus omdat andere dingen in de natuur anders gaan mogen we dit ook niet gebruiken. Apart.
Avalanche schreef:janderegelaa schreef:Misschien moeten jullie eens ophouden met het vermenselijken van dieren.
en misschien is wat empathie met onze dieren ook niet zo verkeerd.janderegelaa schreef:Dus omdat andere dingen in de natuur anders gaan mogen we dit ook niet gebruiken. Apart.
Dat is niet wat ze zegt.
Maar het is niet omdat dingen in de natuur gebeuren dat ze ook het beste zijn voor de paarden. En omdat wij als mensen ervoor kiezen om paarden te houden, zijn wij ook verplicht om goede keuzes daarin te maken, die in het belang zijn van het paard.
Rivendell schreef:Merries in de natuur worden volgens mij zelden drachtig tijdens de veulen hengstigheid. Zou namelijk betekenen dat het veulen elk jaar eerder komt.
Ik denk dat de natuur wel regelt dat het veulen op een gunstig moment komt en de merrie dus pas drachtig wordt op het juiste moment
janderegelaa schreef:Ik vind het onzin om empathie te hebben voor een natuurlijk proces. De natuur heeft er een bedoeling mee. Het "belang van het paard" is puur gebaseerd op emotie.
Bij mensen werkt het overigens niet anders alleen hoeven wij geen gezinnen meer met 20 kinderen.
janderegelaa schreef:![]()
Zo kun je het ook proberen als je uitge l u l d bent
Maddy_Paola schreef:Heb wel meegelezen maar nog niet gereageerd, en vind t bizar dat mensen bezwaar hebben tegen de veulen hengstigheid gebruiken en dan minder bezwaren tegen embryospoeling. Ik heb es zien gebeuren en geloof mij maar dat was geen gelukkig paard, alleen omdat de merrie perse in de sport moest blijven terwijl ze er een veulen van wilden. Ik vergelijk es eerder met bevruchten en abortus dan met iets anders, en dat dus 4x achter elkaar in 1 seizoen, doe dan maar op die 1e hengstigheid weer drachtig worden hoor, dat is mentaal denk ik toch een minder grote klap....