elnienjo schreef:Naar mijn mening zal een paard zonder plezier in z'n werk nooit tot de top kunnen behoren.
Ooh kom op zeg, heb niet zo'n bord voor je kop.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nieuwsredactie schreef:We zijn er juist trots op dat Nederland tot de landen behoort die mondiaal voorop lopen op dit gebied. Niet voor niks hebben we de KNHS Welzijnscode opgenomen in onze statuten en vormt het welzijn van het paard een absoluut speerpunt van het KNHS-beleid.
elnienjo schreef:Bij springen moet 'n paard zelf ook graag willen werken anders kun je 't bekijken.
elnienjo schreef:Een paard is een werkdier, dat is de reden dat ze gedomesticeerd zijn.
elnienjo schreef:Naar mijn mening zal een paard zonder plezier in z'n werk nooit tot de top kunnen behoren.
Tazzey schreef:elnienjo schreef:Naar mijn mening zal een paard zonder plezier in z'n werk nooit tot de top kunnen behoren.
Ik ben het met je eens maar bij de tegenstanders van de wedstrijdsport is het helaas heel zwart wit. Als je niet voor ze bent, dan ben je tegen ze. Op die manier is er nooit een mogelijkheid tot een beschaafde discussie.
Avalanche schreef:Nieuwsredactie schreef:We zijn er juist trots op dat Nederland tot de landen behoort die mondiaal voorop lopen op dit gebied. Niet voor niks hebben we de KNHS Welzijnscode opgenomen in onze statuten en vormt het welzijn van het paard een absoluut speerpunt van het KNHS-beleid.
Dit is waar. Het kan nog veel slechter.
Maar: dat betekent niet dat het nu goed is.elnienjo schreef:Bij springen moet 'n paard zelf ook graag willen werken anders kun je 't bekijken.
Ja er was helemaal niet een recent schandaal met Ludger Beerbaum ook.elnienjo schreef:Een paard is een werkdier, dat is de reden dat ze gedomesticeerd zijn.
Ik heb echt nul interesse in hoe en waarom ze ooit gedomesticeerd zijn. Waar ik wél interesse in heb, is hoe we nu met ze omgaan.
En dat kan heel veel beter. Ik word heel gelukkig van filmpjes van de Begijnhoeve en van Dinja van Liere. Charlotte Dujardin mag ik ook erg graag zien rijden.
Ik word heel verdrietig van Edward Gal en JP Minderhout.
De springruiters ken ik niet zo bij naam, behalve de hele bekende, maar de ijzerwinkel in de monden vind ik echt bizar, en vooral omdat alles uiteindelijk op 1 teugel uitkomt. Ik heb minder problemen met stang en trens, omdat daar ook daadwerkelijk met 2 teugels gereden wordt.
Tegelijk heb ik ook ooit springruiters op heel hoog niveau bitloos zien starten, echt fantastisch. Het kán dus wel.
Aan de andere kant denk ik dat de breedtesport eens flink op de schop moet.
Heel veel mensen kunnen niet zitten, de handen niet mee laten gaan met de mond, hebben geen idee hoe voeren werkt, of dat je paard op de kop geven voor iets wat ie in de eerste plaats niet snapt, niet werkt, en dat je veel beter kunt belonen voor wat ie goed doet.
En dan heb ik kritiek op de kritiek zelf. Want heel veel van de kritiek komt bij de fanclub van Karel de Lange vandaan, die dreigde zijn paarden een voor een te laten slachten als zijn stamboek niet erkend werd. Als je die man om filmpjes vraagt van zijn rijden, kletst hij eromheen, maar een filmpje krijg je niet, en de fanclub zelf heeft volgens mij nooit een paard van dichtbij gezien.
Als laatste: is kritiek terecht? In mijn ogen wel, maar laten we niet alles en iedereen over 1 kam scheren. Er zijn heel veel mensen die hele goede dingen doen, ik krijg regelmatig berichten van mensen die anders en veel vriendelijker willen trainen en werken met hun paard, en de gemiddelde paardensporter is oprecht geïnteresseerd in paardenwelzijn, maar weet niet altijd hoe dat dan te doen. Ik denk dat er vanuit de sport zelf veel meer aan educatie gedaan moet worden, en een heel stuk beter lesgegeven moet worden.
Ik zie een taak voor de KNHS liggen op dat vlak.
vur schreef:Plezier is misschien niet helemaal het juiste woord om te verbinden met paarden in de sport. Maar goed als we dat woord toch gebruiken dan zou ik minder signalen willen zien bij veel sportpaarden en ja dus ook de topsportpaarden van ongemak. En daar bedoel ik mee signalen zoals een halshouding die niet past bij de rest van het lichaam, zoals te hoog gedragen, niet mooi in lijn met de schoft, te kort, een duidelijke aangespannen onderhals, zeer onrustige mond of staart, onnatuurlijke schokkerige bewegingen van de benen en zo kan ik nog wel wat dingen verzinnen zoals bij halthouden een gestrekt staand paard (een paard staat zoals ie gaat, dus te veel hand en te weinig been). O ja en dan vergeet ik een rug die mooi veert en niet er uit ziet als een plank en/of badkuip (het zeepaardje silhouette) En dat zie ik meer wel als niet. En dus ook en misschien zelfs vooral bij de Nederlandse ruiters. En eerlijk is eerlijk, vooral de instructie schiet naar mijn mening te kort. Daar is nog een hele slag te winnen. En daar heeft de knhs in mijn ogen een grote rol in. Het is net of nog maar weinig weten wat goed paardrijden is. In Nederland dan.
vur schreef:Wolfskiezen worden niet getrokken om er een bit in te doen? Ik dacht dat als er problemen waren met het feit dat het bit tegen de wolfskiezen kwam, deze dan getrokken werden?
Cherdenise schreef:elnienjo schreef:Naar mijn mening zal een paard zonder plezier in z'n werk nooit tot de top kunnen behoren.
En hoe meet je dat plezier? Heeft datzelfde paard niet net zoveel plezier zonder de wedstrijden?
Elisa2 schreef:vur schreef:Plezier is misschien niet helemaal het juiste woord om te verbinden met paarden in de sport. Maar goed als we dat woord toch gebruiken dan zou ik minder signalen willen zien bij veel sportpaarden en ja dus ook de topsportpaarden van ongemak. En daar bedoel ik mee signalen zoals een halshouding die niet past bij de rest van het lichaam, zoals te hoog gedragen, niet mooi in lijn met de schoft, te kort, een duidelijke aangespannen onderhals, zeer onrustige mond of staart, onnatuurlijke schokkerige bewegingen van de benen en zo kan ik nog wel wat dingen verzinnen zoals bij halthouden een gestrekt staand paard (een paard staat zoals ie gaat, dus te veel hand en te weinig been). O ja en dan vergeet ik een rug die mooi veert en niet er uit ziet als een plank en/of badkuip (het zeepaardje silhouette) En dat zie ik meer wel als niet. En dus ook en misschien zelfs vooral bij de Nederlandse ruiters. En eerlijk is eerlijk, vooral de instructie schiet naar mijn mening te kort. Daar is nog een hele slag te winnen. En daar heeft de knhs in mijn ogen een grote rol in. Het is net of nog maar weinig weten wat goed paardrijden is. In Nederland dan.
De moderne dressuur in NL is helaas slecht voor het algemene beeld van dressuur rijden, zo zou het niet horen te zijn en het wordt zeker tijd dat daar verandering in komt. Ik ben het met je eens dat hier een slag te slaan is wbt jurering etc.
Maar daarnaast moet je niet vergeten dat er in een ring ook vaak spanning is bij paard en ruiter en dus ook niet helemaal te vergelijken is met hoe iemand thuis rijdt.
En, ik zie helaas ook genoeg wat niet goed gaat bij de gemiddelde recreatieve ruiter..daar zijn ook genoeg signalen te zien als je er op gaat letten alleen ziet niemand dat omdat ze niet in de spotlights staan. Oftewel op dat hele gebied is nog wel het ea te winnen aan meer bewustwording en beter rijden.
Daarnaast staan er ook genoeg die wel op een fijne manier rijden zowel op recreatief als op topsportniveau dus het is allemaal niet zo zwart/ wit als sommige mensen het schetsen en ik denk dat het belangrijk is om daar continu bewust van te blijven.
elnienjo schreef:Misschien niet vergelijken met mensen die in hun eígen levensonderhoud moeten voorzien en zich daar ook van bewust zijn. Een paard is zich daar niet van bewust, een paard is gewoon een paard en alles wat wij er aan toeters, bellen en wedstrijden aan willen hangen, is onze keus, niet die van het paard.Misschien vergelijken met mensen die moeten werken. Sommigen gaan met plezier, anderen puur omdat ze in levensonderhoud moeten voorzien. Een paard zal toch ook moeten werken voor z'n voedsel/stalling. Bij de een is het dagelijks een recreatief bosritje, voor de ander een spring/dressuur/western training of wedstrijd. Zo'n duur dier heb je niet alleen om naar te kijken in de wei.
Elisa2 schreef:Of een paard het wel of niet beter heeft in gevangenschap of in de natuur, is ook het hele punt niet. Het punt is dat elnienjo vindt dat paarden ons iets verschuldigd zijn ("een paard zal toch ook moeten werken voor z'n voedsel/stalling [...] zo'n duur dier heb je niet alleen om naar te kijken in de wei"). Dat zijn ze niet. Wij zijn hen iets verschuldigd, exact die dingen die jij aanhaalt: goed en respectvol behandeld worden, voldoende sociaal contact en vrije beweging, natje, droogje etc. Dat wij "in ruil daarvoor" er af en toe op willen klimmen is helemaal niets mis mee, maar het is niet iets wat een paard aan ons verschuldigd is.Mwah, ik denk dat veel paarden het een stuk beter hebben dan mensen hoor..een uurtje per dag werken, als het al per dag is. De hele dag eten, spelen, slapen, nergens zorgen over te hoeven maken. Als ze daarnaast gewoon goed en respectvol behandeld worden en ze kunnen een paardwaardig leven leiden (met voldoende sociaal contact en vrije beweging) dan is het toch een aardig paardenparadijs.
Ik denk wel dat een paard hier eerder voor zou kiezen dan voor een bikkelhard leven in de natuur en alle stress die daarbij komt kijken. Want mensen romantiseren de natuur nogal, maar die is bikkelhard en veel paarden waar nu super voor gezorgd wordt zouden het daar niet overleven.
elnienjo schreef:Ik zie op facebook wel 'ns filmpjes voorbij komen van Britt en George, dat vind ik er persoonlijk heel soepel uit zien. Hoe kijken degenen met verstand van dressuur daar naar?
Mkango schreef:Elisa2 schreef:Of een paard het wel of niet beter heeft in gevangenschap of in de natuur, is ook het hele punt niet. Het punt is dat elnienjo vindt dat paarden ons iets verschuldigd zijn ("een paard zal toch ook moeten werken voor z'n voedsel/stalling [...] zo'n duur dier heb je niet alleen om naar te kijken in de wei"). Dat zijn ze niet. Wij zijn hen iets verschuldigd, exact die dingen die jij aanhaalt: goed en respectvol behandeld worden, voldoende sociaal contact en vrije beweging, natje, droogje etc. Dat wij "in ruil daarvoor" er af en toe op willen klimmen is helemaal niets mis mee, maar het is niet iets wat een paard aan ons verschuldigd is.Mwah, ik denk dat veel paarden het een stuk beter hebben dan mensen hoor..een uurtje per dag werken, als het al per dag is. De hele dag eten, spelen, slapen, nergens zorgen over te hoeven maken. Als ze daarnaast gewoon goed en respectvol behandeld worden en ze kunnen een paardwaardig leven leiden (met voldoende sociaal contact en vrije beweging) dan is het toch een aardig paardenparadijs.
Ik denk wel dat een paard hier eerder voor zou kiezen dan voor een bikkelhard leven in de natuur en alle stress die daarbij komt kijken. Want mensen romantiseren de natuur nogal, maar die is bikkelhard en veel paarden waar nu super voor gezorgd wordt zouden het daar niet overleven.
Earth schreef:elnienjo schreef:Ik zie op facebook wel 'ns filmpjes voorbij komen van Britt en George, dat vind ik er persoonlijk heel soepel uit zien. Hoe kijken degenen met verstand van dressuur daar naar?
Je wil een discussie aan gaan over paardensport, en dan kom je aan met Britt en George? Sorry maar dan neem ik je niet meer serieus. Overigens denk ik dat zij wel een goed voorbeeld is van rijden met plezier. Of doel je daar ook op?
En de mensen die denken dat paarden niet op topniveau kunnen presteren als ze er plezier in hebben? Think again, als paarden in verzet gaan of niet goed presteren, wordt er van alles aan gedaan om dat wel zo te krijgen, en niet op een leuke en lieve manier. Learned helplessness. Ga maar eens kijken bij de inrijring van indoor brabant dit weekend. Vooral de springpaarden hebben hier last van, kijk maar hoe 'dood' het gemiddelde springpaard uit zijn ogen kijkt. Er izjn er weinig die nog alert en fris rondkijken. Veel van de paarden hebben een gelaten uitdrukking over zich heen. En dat is niet omdat ze van nature zo braaf zijn, maar omdat ze hebben afgeleerd om zich te uiten.