KNHS ageert tegen anti-paardensportposters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:29

elnienjo schreef:
Naar mijn mening zal een paard zonder plezier in z'n werk nooit tot de top kunnen behoren.

Ooh kom op zeg, heb niet zo'n bord voor je kop.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:57

Nieuwsredactie schreef:
We zijn er juist trots op dat Nederland tot de landen behoort die mondiaal voorop lopen op dit gebied. Niet voor niks hebben we de KNHS Welzijnscode opgenomen in onze statuten en vormt het welzijn van het paard een absoluut speerpunt van het KNHS-beleid.

Dit is waar. Het kan nog veel slechter.

Maar: dat betekent niet dat het nu goed is.
elnienjo schreef:
Bij springen moet 'n paard zelf ook graag willen werken anders kun je 't bekijken.

Ja er was helemaal niet een recent schandaal met Ludger Beerbaum ook.
elnienjo schreef:
Een paard is een werkdier, dat is de reden dat ze gedomesticeerd zijn.

Ik heb echt nul interesse in hoe en waarom ze ooit gedomesticeerd zijn. Waar ik wél interesse in heb, is hoe we nu met ze omgaan.
En dat kan heel veel beter. Ik word heel gelukkig van filmpjes van de Begijnhoeve en van Dinja van Liere. Charlotte Dujardin mag ik ook erg graag zien rijden.

Ik word heel verdrietig van Edward Gal en JP Minderhout.

De springruiters ken ik niet zo bij naam, behalve de hele bekende, maar de ijzerwinkel in de monden vind ik echt bizar, en vooral omdat alles uiteindelijk op 1 teugel uitkomt. Ik heb minder problemen met stang en trens, omdat daar ook daadwerkelijk met 2 teugels gereden wordt.
Tegelijk heb ik ook ooit springruiters op heel hoog niveau bitloos zien starten, echt fantastisch. Het kán dus wel.

Aan de andere kant denk ik dat de breedtesport eens flink op de schop moet.
Heel veel mensen kunnen niet zitten, de handen niet mee laten gaan met de mond, hebben geen idee hoe voeren werkt, of dat je paard op de kop geven voor iets wat ie in de eerste plaats niet snapt, niet werkt, en dat je veel beter kunt belonen voor wat ie goed doet.

En dan heb ik kritiek op de kritiek zelf. Want heel veel van de kritiek komt bij de fanclub van Karel de Lange vandaan, die dreigde zijn paarden een voor een te laten slachten als zijn stamboek niet erkend werd. Als je die man om filmpjes vraagt van zijn rijden, kletst hij eromheen, maar een filmpje krijg je niet, en de fanclub zelf heeft volgens mij nooit een paard van dichtbij gezien.

Als laatste: is kritiek terecht? In mijn ogen wel, maar laten we niet alles en iedereen over 1 kam scheren. Er zijn heel veel mensen die hele goede dingen doen, ik krijg regelmatig berichten van mensen die anders en veel vriendelijker willen trainen en werken met hun paard, en de gemiddelde paardensporter is oprecht geïnteresseerd in paardenwelzijn, maar weet niet altijd hoe dat dan te doen. Ik denk dat er vanuit de sport zelf veel meer aan educatie gedaan moet worden, en een heel stuk beter lesgegeven moet worden.

Ik zie een taak voor de KNHS liggen op dat vlak.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 01:06

elnienjo schreef:
Naar mijn mening zal een paard zonder plezier in z'n werk nooit tot de top kunnen behoren.

Ik ben het met je eens maar bij de tegenstanders van de wedstrijdsport is het helaas heel zwart wit. Als je niet voor ze bent, dan ben je tegen ze. Op die manier is er nooit een mogelijkheid tot een beschaafde discussie.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 01:16

Tazzey schreef:
elnienjo schreef:

Ik ben het met je eens maar bij de tegenstanders van de wedstrijdsport is het helaas heel zwart wit. Als je niet voor ze bent, dan ben je tegen ze. Op die manier is er nooit een mogelijkheid tot een beschaafde discussie.

Ik ben zeker niet tegen de wedstrijdsport, net als vele anderen hier. Maar je kan mij niet wijs maken dat elk paard in de topsport een blij paard is tijdens het rijden. Kijk maar op de gemiddelde wedstrijd. Dat een paard zijn werk doet, betekend niet dat die het met plezier doet. Er moet gewoon drastisch een omslag gemaakt worden in wat voor beeld Nederland aan het buitenland laat zien. KNHS strooit wel lekker met het Happy Athlete zijnde, maar ze doen nauwelijks tot niets met deze term.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:47

elnienjo schreef:

Ik denk ook dat dit wel klopt.

Toch weten we ook dat gewenning en een enorme will to please bij dieren ook een valkuil is. Een hond die iedere dag geslagen wordt zal nog steeds blij zijn zijn baas te zien wanneer er tegenover de pak slaag maar genoeg affectie staat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:55

elnienjo schreef:

Het is natuurlijk mooi om te geloven maar geen hard argument.

Punt is dat het lastig te meten is of het uit plezier is of uit dwang en gewenning. Er zijn ook in de springsport trainingsmethode die niet fair zijn, ook op zeer hoog niveau.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:04

elnienjo schreef:

En hoe meet je dat plezier? Heeft datzelfde paard niet net zoveel plezier zonder de wedstrijden?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:14

Plezier is misschien niet helemaal het juiste woord om te verbinden met paarden in de sport. Maar goed als we dat woord toch gebruiken dan zou ik minder signalen willen zien bij veel sportpaarden en ja dus ook de topsportpaarden van ongemak. En daar bedoel ik mee signalen zoals een halshouding die niet past bij de rest van het lichaam, zoals te hoog gedragen, niet mooi in lijn met de schoft, te kort, een duidelijke aangespannen onderhals, zeer onrustige mond of staart, onnatuurlijke schokkerige bewegingen van de benen en zo kan ik nog wel wat dingen verzinnen zoals bij halthouden een gestrekt staand paard (een paard staat zoals ie gaat, dus te veel hand en te weinig been). O ja en dan vergeet ik een rug die mooi veert en niet er uit ziet als een plank en/of badkuip (het zeepaardje silhouette) En dat zie ik meer wel als niet. En dus ook en misschien zelfs vooral bij de Nederlandse ruiters. En eerlijk is eerlijk, vooral de instructie schiet naar mijn mening te kort. Daar is nog een hele slag te winnen. En daar heeft de knhs in mijn ogen een grote rol in. Het is net of nog maar weinig weten wat goed paardrijden is. In Nederland dan.
Laatst bijgewerkt door vur op 12-03-22 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:16

Avalanche schreef:
Nieuwsredactie schreef:
We zijn er juist trots op dat Nederland tot de landen behoort die mondiaal voorop lopen op dit gebied. Niet voor niks hebben we de KNHS Welzijnscode opgenomen in onze statuten en vormt het welzijn van het paard een absoluut speerpunt van het KNHS-beleid.

Dit is waar. Het kan nog veel slechter.

Maar: dat betekent niet dat het nu goed is.
elnienjo schreef:
Bij springen moet 'n paard zelf ook graag willen werken anders kun je 't bekijken.

Ja er was helemaal niet een recent schandaal met Ludger Beerbaum ook.
elnienjo schreef:
Een paard is een werkdier, dat is de reden dat ze gedomesticeerd zijn.

Ik heb echt nul interesse in hoe en waarom ze ooit gedomesticeerd zijn. Waar ik wél interesse in heb, is hoe we nu met ze omgaan.
En dat kan heel veel beter. Ik word heel gelukkig van filmpjes van de Begijnhoeve en van Dinja van Liere. Charlotte Dujardin mag ik ook erg graag zien rijden.

Ik word heel verdrietig van Edward Gal en JP Minderhout.

De springruiters ken ik niet zo bij naam, behalve de hele bekende, maar de ijzerwinkel in de monden vind ik echt bizar, en vooral omdat alles uiteindelijk op 1 teugel uitkomt. Ik heb minder problemen met stang en trens, omdat daar ook daadwerkelijk met 2 teugels gereden wordt.
Tegelijk heb ik ook ooit springruiters op heel hoog niveau bitloos zien starten, echt fantastisch. Het kán dus wel.

Aan de andere kant denk ik dat de breedtesport eens flink op de schop moet.
Heel veel mensen kunnen niet zitten, de handen niet mee laten gaan met de mond, hebben geen idee hoe voeren werkt, of dat je paard op de kop geven voor iets wat ie in de eerste plaats niet snapt, niet werkt, en dat je veel beter kunt belonen voor wat ie goed doet.

En dan heb ik kritiek op de kritiek zelf. Want heel veel van de kritiek komt bij de fanclub van Karel de Lange vandaan, die dreigde zijn paarden een voor een te laten slachten als zijn stamboek niet erkend werd. Als je die man om filmpjes vraagt van zijn rijden, kletst hij eromheen, maar een filmpje krijg je niet, en de fanclub zelf heeft volgens mij nooit een paard van dichtbij gezien.

Als laatste: is kritiek terecht? In mijn ogen wel, maar laten we niet alles en iedereen over 1 kam scheren. Er zijn heel veel mensen die hele goede dingen doen, ik krijg regelmatig berichten van mensen die anders en veel vriendelijker willen trainen en werken met hun paard, en de gemiddelde paardensporter is oprecht geïnteresseerd in paardenwelzijn, maar weet niet altijd hoe dat dan te doen. Ik denk dat er vanuit de sport zelf veel meer aan educatie gedaan moet worden, en een heel stuk beter lesgegeven moet worden.

Ik zie een taak voor de KNHS liggen op dat vlak.

Amen, helemaal mee eens. :)

En voor degenen die allemaal ageren hoe slecht het allemaal wel niet is, hebben jullie gelezen wat Dier en Recht schrijft? Want het staat bomvol leugens en misplaatste tekst..zoals dat wolfskiezen getrokken worden om er een bit in te kunnen doen. Hun enige doel is om mensen die niets met paarden hebben op te stoken tegen de gehele paardensport en een verbod op bit, zweep en spoor gebruik. In hun ogen is alleen bitloos heilig terwijl we allemaal weten dat je daar ook schade en pijn mee kan doen bij foutief gebruik.

Er zijn misstanden, en die moeten zeker aangepakt worden zowel in de top als breedtesport. Maar er zijn er ook genoeg waarbij het wel goed gaat en de paarden een fijn leven hebben, met bit, zweep en spoor want alles hangt af van hoe het gebruikt wordt.

Als paardensporters zelf maar continu blijven trappen naar anderen dan krijgen dit soort organisaties alleen maar meer voer en poten om op te staan. Beter is het om de energie te steken in het verbeteren van paardenwelzijn, wat begint bij jezelf en wat uit te dragen is naar anderen. Net zoals de goede voorbeelden doen zoals een Carl Hester waar de paarden heerlijk in de wei staan met soortgenoten, bosritjes maken en op een goede manier getraind worden.

vur

Re: KNHS ageert tegen anti-paardensportposters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:19

Wolfskiezen worden niet getrokken om er een bit in te doen? Ik dacht dat als er problemen waren met het feit dat het bit tegen de wolfskiezen kwam, deze dan getrokken werden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:22

vur schreef:
Plezier is misschien niet helemaal het juiste woord om te verbinden met paarden in de sport. Maar goed als we dat woord toch gebruiken dan zou ik minder signalen willen zien bij veel sportpaarden en ja dus ook de topsportpaarden van ongemak. En daar bedoel ik mee signalen zoals een halshouding die niet past bij de rest van het lichaam, zoals te hoog gedragen, niet mooi in lijn met de schoft, te kort, een duidelijke aangespannen onderhals, zeer onrustige mond of staart, onnatuurlijke schokkerige bewegingen van de benen en zo kan ik nog wel wat dingen verzinnen zoals bij halthouden een gestrekt staand paard (een paard staat zoals ie gaat, dus te veel hand en te weinig been). O ja en dan vergeet ik een rug die mooi veert en niet er uit ziet als een plank en/of badkuip (het zeepaardje silhouette) En dat zie ik meer wel als niet. En dus ook en misschien zelfs vooral bij de Nederlandse ruiters. En eerlijk is eerlijk, vooral de instructie schiet naar mijn mening te kort. Daar is nog een hele slag te winnen. En daar heeft de knhs in mijn ogen een grote rol in. Het is net of nog maar weinig weten wat goed paardrijden is. In Nederland dan.

De moderne dressuur in NL is helaas slecht voor het algemene beeld van dressuur rijden, zo zou het niet horen te zijn en het wordt zeker tijd dat daar verandering in komt. Ik ben het met je eens dat hier een slag te slaan is wbt jurering etc.

Maar daarnaast moet je niet vergeten dat er in een ring ook vaak spanning is bij paard en ruiter en dus ook niet helemaal te vergelijken is met hoe iemand thuis rijdt.

En, ik zie helaas ook genoeg wat niet goed gaat bij de gemiddelde recreatieve ruiter..daar zijn ook genoeg signalen te zien als je er op gaat letten alleen ziet niemand dat omdat ze niet in de spotlights staan. Oftewel op dat hele gebied is nog wel het ea te winnen aan meer bewustwording en beter rijden.

Daarnaast staan er ook genoeg die wel op een fijne manier rijden zowel op recreatief als op topsportniveau dus het is allemaal niet zo zwart/ wit als sommige mensen het schetsen en ik denk dat het belangrijk is om daar continu bewust van te blijven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:27

vur schreef:
Wolfskiezen worden niet getrokken om er een bit in te doen? Ik dacht dat als er problemen waren met het feit dat het bit tegen de wolfskiezen kwam, deze dan getrokken werden?

Wolfskiezen zijn een rudimentair overblijfsel, niet ieder paard krijgt ze. Bij sommige ontwikkelen ze niet door en gaan ze onder het tandvlees zitten. Bij sommige paarden kan het problemen geven met het bit en vaak worden ze preventief verwijderd zodat het paard geen negatieve associaties met het bit krijgt. Ze kunnen ook problemen geven met eten als ze niet goed doorontwikkelen, scheef groeien, in een ongelijk aantal etc. Er zijn ook genoeg paarden die hun wolfskiesjes gewoon nog hebben en geen problemen met het bit ervaren.

Oftewel een liefdevolle baas zal het gebit goed controleren en in de gaten houden en zorgen dat het paard geen pijn heeft of krijgt. Maar niet zoals D&R het schetst.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:38

Cherdenise schreef:
elnienjo schreef:

En hoe meet je dat plezier? Heeft datzelfde paard niet net zoveel plezier zonder de wedstrijden?

Misschien vergelijken met mensen die moeten werken. Sommigen gaan met plezier, anderen puur omdat ze in levensonderhoud moeten voorzien. Een paard zal toch ook moeten werken voor z'n voedsel/stalling. Bij de een is het dagelijks een recreatief bosritje, voor de ander een spring/dressuur/western training of wedstrijd. Zo'n duur dier heb je niet alleen om naar te kijken in de wei.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:39

Elisa2 schreef:
vur schreef:

De moderne dressuur in NL is helaas slecht voor het algemene beeld van dressuur rijden, zo zou het niet horen te zijn en het wordt zeker tijd dat daar verandering in komt. Ik ben het met je eens dat hier een slag te slaan is wbt jurering etc.

Maar daarnaast moet je niet vergeten dat er in een ring ook vaak spanning is bij paard en ruiter en dus ook niet helemaal te vergelijken is met hoe iemand thuis rijdt.

En, ik zie helaas ook genoeg wat niet goed gaat bij de gemiddelde recreatieve ruiter..daar zijn ook genoeg signalen te zien als je er op gaat letten alleen ziet niemand dat omdat ze niet in de spotlights staan. Oftewel op dat hele gebied is nog wel het ea te winnen aan meer bewustwording en beter rijden.

Daarnaast staan er ook genoeg die wel op een fijne manier rijden zowel op recreatief als op topsportniveau dus het is allemaal niet zo zwart/ wit als sommige mensen het schetsen en ik denk dat het belangrijk is om daar continu bewust van te blijven.

Hoe er met spanning gereageerd wordt is wel een goede indicatie van een trainingsmethode. Wordt er dan meer gesjord/geplukt, dan is dat blijkbaar thuis 'de' manier om het paard weer goed te krijgen.
Ik vind het ook vervelend in de wedstrijdsport nu. In mijn ogen worden de verkeerde dingen beloond in de basissport. Ik zou in de volledige basissport de teugelvoering/houding en zit veel belangrijker willen hebben dan het nu is, en dat er veel meer groet wordt op balans en ruimte in de beweging. En minder op spectaculaire beentjes. Zelfs een gespannen zweefdraf wordt nog mooi gevonden...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:40

Ik zie op facebook wel 'ns filmpjes voorbij komen van Britt en George, dat vind ik er persoonlijk heel soepel uit zien. Hoe kijken degenen met verstand van dressuur daar naar?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:44

Sheran:
Daar ben ik het helemaal mee eens hoor, ik wil er alleen mee aangeven dat presteren in de ring wel iets moeilijker is dan lekker thuis in de bak op de momenten de oefeningen kunnen uitvoeren wanneer het goed voelt. Zeker ook bij bijv. hengsten met hun hormonen. En het ene paard wordt kijkerig van spanning, de ander wordt heet, weer een ander sluit zich af etc.

Wat mij betreft zouden er ook zeker hervormingen doorgevoerd mogen worden in de wedstrijd met de nadruk op ontspanning, vriendelijkheid, harmonie en eerlijk rijden. Laat dat maar eens dubbel tellen, dat stimuleert mensen thuis ook om het juiste te trainen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:45

elnienjo schreef:
Ik zie op facebook wel 'ns filmpjes voorbij komen van Britt en George, dat vind ik er persoonlijk heel soepel uit zien. Hoe kijken degenen met verstand van dressuur daar naar?

Heb je een voorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:47

elnienjo schreef:
Misschien vergelijken met mensen die moeten werken. Sommigen gaan met plezier, anderen puur omdat ze in levensonderhoud moeten voorzien. Een paard zal toch ook moeten werken voor z'n voedsel/stalling. Bij de een is het dagelijks een recreatief bosritje, voor de ander een spring/dressuur/western training of wedstrijd. Zo'n duur dier heb je niet alleen om naar te kijken in de wei.
Misschien niet vergelijken met mensen die in hun eígen levensonderhoud moeten voorzien en zich daar ook van bewust zijn. Een paard is zich daar niet van bewust, een paard is gewoon een paard en alles wat wij er aan toeters, bellen en wedstrijden aan willen hangen, is onze keus, niet die van het paard.

Overigens denk ik wel dat veel mensen onderschatten hoeveel will to please het gemiddelde paard heeft en hoe vergevingsgezind ze zijn. En vlak ook niet uit wat learned helplessness doet in veel gevallen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:50

Mwah, ik denk dat veel paarden het een stuk beter hebben dan mensen hoor..een uurtje per dag werken, als het al per dag is. De hele dag eten, spelen, slapen, nergens zorgen over te hoeven maken. Als ze daarnaast gewoon goed en respectvol behandeld worden en ze kunnen een paardwaardig leven leiden (met voldoende sociaal contact en vrije beweging) dan is het toch een aardig paardenparadijs.

Ik denk wel dat een paard hier eerder voor zou kiezen dan voor een bikkelhard leven in de natuur en alle stress die daarbij komt kijken. Want mensen romantiseren de natuur nogal, maar die is bikkelhard en veel paarden waar nu super voor gezorgd wordt zouden het daar niet overleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:55

Zolang dierenrechten organisaties reden hebben om een voet aan de grond te krijgen zal dit blijven. Het is aan de sector zelf om het op te lossen. Dat er allemaal leugens in staan is zeker waar.

Maar dat ze op fronten gewoon gelijk hebben is ook waar. Hoe verkoop je het anno 2022 nou nog dat paarden niet buiten komen? Of maar 2 uurtjes?

Waarom moeten paarden die het eigenlijk niet aankunnen gespusht worden ver over hun limiet om een bepaald niveau maar te bereiken? Waarom nemen we dan niet genoegen met de het maximale wat een dier kan? Wij mensen hebben ook niet allemaal de capaciteit om universiteit te doen...

Zolang er na een wedstrijd, nu na de grand prix van gisteren ook weer, nog filmpjes verschijnen van paarden met de kin op de borst, zagen zagen. Dan moet je er ook niet raar van opkijken als paardensport straks in elk geval niet meer olympisch is en dat er wellicht ook wel regels aan (top) sport gaan komen.

Er was laatst een filmpje, ik kan het zo snel niet meer vinden, met een leek die voor een programma aan Anky vroeg waarom een paard een stang en trens in moet. Eigenlijk kon ze het niet uitleggen.

Want hoe leg je uit dat omdat je je paard zo fijn en scherp afgericht hebt, zo licht aan de hulpen dat je dan een scherpere optoming er in hangt? Dat is toch voor een leek ook compleet niet te rijmen. En in plaats van dat de sector eens in de spiegel kijkt en dierenwelzijn voorop zet gaan we lopen verdedigen waarom het wel oke is, maar dit doen we met argumenten die voor leken die getriggerd worden door dierenorganisaties, kant noch wal slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:02

Elisa2 schreef:
Mwah, ik denk dat veel paarden het een stuk beter hebben dan mensen hoor..een uurtje per dag werken, als het al per dag is. De hele dag eten, spelen, slapen, nergens zorgen over te hoeven maken. Als ze daarnaast gewoon goed en respectvol behandeld worden en ze kunnen een paardwaardig leven leiden (met voldoende sociaal contact en vrije beweging) dan is het toch een aardig paardenparadijs.

Ik denk wel dat een paard hier eerder voor zou kiezen dan voor een bikkelhard leven in de natuur en alle stress die daarbij komt kijken. Want mensen romantiseren de natuur nogal, maar die is bikkelhard en veel paarden waar nu super voor gezorgd wordt zouden het daar niet overleven.
Of een paard het wel of niet beter heeft in gevangenschap of in de natuur, is ook het hele punt niet. Het punt is dat elnienjo vindt dat paarden ons iets verschuldigd zijn ("een paard zal toch ook moeten werken voor z'n voedsel/stalling [...] zo'n duur dier heb je niet alleen om naar te kijken in de wei"). Dat zijn ze niet. Wij zijn hen iets verschuldigd, exact die dingen die jij aanhaalt: goed en respectvol behandeld worden, voldoende sociaal contact en vrije beweging, natje, droogje etc. Dat wij "in ruil daarvoor" er af en toe op willen klimmen is helemaal niets mis mee, maar het is niet iets wat een paard aan ons verschuldigd is. :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:04

elnienjo schreef:

Je wil een discussie aan gaan over paardensport, en dan kom je aan met Britt en George? Sorry maar dan neem ik je niet meer serieus. Overigens denk ik dat zij wel een goed voorbeeld is van rijden met plezier. Of doel je daar ook op?

En de mensen die denken dat paarden niet op topniveau kunnen presteren als ze er plezier in hebben? Think again, als paarden in verzet gaan of niet goed presteren, wordt er van alles aan gedaan om dat wel zo te krijgen, en niet op een leuke en lieve manier. Learned helplessness. Ga maar eens kijken bij de inrijring van indoor brabant dit weekend. Vooral de springpaarden hebben hier last van, kijk maar hoe 'dood' het gemiddelde springpaard uit zijn ogen kijkt. Er izjn er weinig die nog alert en fris rondkijken. Veel van de paarden hebben een gelaten uitdrukking over zich heen. En dat is niet omdat ze van nature zo braaf zijn, maar omdat ze hebben afgeleerd om zich te uiten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:07

Ehm dat Anky het niet uit kan leggen zegt toch niet gelijk dat het een scherpere optoming is? Stang en trens is juist bedoeld voor de betere ruiters om te verfijnen. Stang en trens is niet te vergelijken qua werking met alleen een trens.
Wat mij op valt is juist hoe weinig kennis er in geheel paardenland lijkt te zijn over bijv. dit soort optomingen en wat het oorspronkelijke doel en de werking er van is.

Ja er zijn een boel ruiters die de stang misbruiken, ik zeg aanpakken..gewoon twee punten er afhalen per onderdeel in de proef bij een doorgeslagen stang. Zo dwing je mensen ook weer om thuis goed te gaan rijden/ trainen.

En ja, sta bitloos toe tot op het hoogste niveau..kunnen we eens kijken wat er dan gaat gebeuren.

Kin op de borst is helaas de moderne dressuur, deze verafschuw ik ook..maar pak dan de slechte dressuur aan ipv dressuur an sich. Want dressuur hoort er voor het paard te zijn en niet andersom.

Er zijn trouwens genoeg paarden die het hoogste niveau niet aan kunnen en dan gewoon verkocht worden als junioren/ young riders paard hoor. Het is niet zo dat ieder paard gepusht wordt tot het hoogte niveau, niet ieder paard kan GP lopen.

Voor de rest eens, dat paarden niet buiten komen met soortgenoten vind ik ook niet kunnen. Zie dat helaas ook op sommige (pension) stallen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:08

Mkango schreef:
Elisa2 schreef:

Of een paard het wel of niet beter heeft in gevangenschap of in de natuur, is ook het hele punt niet. Het punt is dat elnienjo vindt dat paarden ons iets verschuldigd zijn ("een paard zal toch ook moeten werken voor z'n voedsel/stalling [...] zo'n duur dier heb je niet alleen om naar te kijken in de wei"). Dat zijn ze niet. Wij zijn hen iets verschuldigd, exact die dingen die jij aanhaalt: goed en respectvol behandeld worden, voldoende sociaal contact en vrije beweging, natje, droogje etc. Dat wij "in ruil daarvoor" er af en toe op willen klimmen is helemaal niets mis mee, maar het is niet iets wat een paard aan ons verschuldigd is. :)

Ah zo ja, daar ben ik het wel mee eens.

Wij zijn hen verschuldigd om goed voor ze te zorgen, niks meer of minder in mijn ogen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:10

Earth schreef:
elnienjo schreef:

Je wil een discussie aan gaan over paardensport, en dan kom je aan met Britt en George? Sorry maar dan neem ik je niet meer serieus. Overigens denk ik dat zij wel een goed voorbeeld is van rijden met plezier. Of doel je daar ook op?

En de mensen die denken dat paarden niet op topniveau kunnen presteren als ze er plezier in hebben? Think again, als paarden in verzet gaan of niet goed presteren, wordt er van alles aan gedaan om dat wel zo te krijgen, en niet op een leuke en lieve manier. Learned helplessness. Ga maar eens kijken bij de inrijring van indoor brabant dit weekend. Vooral de springpaarden hebben hier last van, kijk maar hoe 'dood' het gemiddelde springpaard uit zijn ogen kijkt. Er izjn er weinig die nog alert en fris rondkijken. Veel van de paarden hebben een gelaten uitdrukking over zich heen. En dat is niet omdat ze van nature zo braaf zijn, maar omdat ze hebben afgeleerd om zich te uiten.

Dit vind ik te zwart/ wit hoor..ja er zullen sommige zijn die zo werken maar ook een boel die niet zo werken. Ik ken een paar prof springstallen en die paarden hebben daar een prima leven, komen buiten met soortgenoten, veel afwisseling in het werk en niveau en concoursen worden netjes opgebouwd en aangepast aan de training.