Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Maar daar is het heel wat minder drukbevolkt dan hier in Nederland. En als je zelfs hier wel eens hoort dat een paard in een natuurgebied ontsnapt en niet wordt gevonden ondanks dat mensen met speurhonden op zoek zijn, dan kunnen deze paarden best een prima kans maken om te overleven als ze niet naar de mensen toe lopen.
Marigo schreef:Wat een hartverscheurend besluit heeft ze genomen. Oorlog is verschrikkelijk.
Ga er wel een onpopulaire gedachte ingooien: wat als we mensen mensen de optie bieden hun dieren in te laten slapen? Ik snap dat een dierenarts wellicht niet voor handen is. Maar soms is de dood genade voor dieren. Zeker in tijden van oorlog en schaarste. Ipv dat we massaal dierenvoedsel sturen, mensen een alternatief bieden: je dier op humane wijze laten gaan. Ergens moet dat, los van het verdriet, meer rust geven dan de onzekerheid wat er met je dieren gebeurt als je ze los laat of nadat je gevlucht bent.
Vanuit een toetsenbord makkelijk gezegd, wil niemand daar bekritiseren. Wel even als serieuze noot over wat voor een soort hulp we nog meer kunnen sturen/bieden.
Slieke schreef:Marigo schreef:Wat een hartverscheurend besluit heeft ze genomen. Oorlog is verschrikkelijk.
Ga er wel een onpopulaire gedachte ingooien: wat als we mensen mensen de optie bieden hun dieren in te laten slapen? Ik snap dat een dierenarts wellicht niet voor handen is. Maar soms is de dood genade voor dieren. Zeker in tijden van oorlog en schaarste. Ipv dat we massaal dierenvoedsel sturen, mensen een alternatief bieden: je dier op humane wijze laten gaan. Ergens moet dat, los van het verdriet, meer rust geven dan de onzekerheid wat er met je dieren gebeurt als je ze los laat of nadat je gevlucht bent.
Vanuit een toetsenbord makkelijk gezegd, wil niemand daar bekritiseren. Wel even als serieuze noot over wat voor een soort hulp we nog meer kunnen sturen/bieden.
Precies dit! We hebben het er hier thuis ook over gehad wat we met onze paarden zouden doen, mocht hier de oorlog uitbreken en we om wat voor reden dan ook niet meer thuis kunnen wonen. Wij hebben ook besloten ze dan te laten inslapen (als inderdaad een dierenarts voorhanden is). Dit om te voorkomen dat ze wellicht (zwaar-)gewond ronddolen, zonder voer of zonder water of in paniek. Hoe verschrikkelijk we dat ook zullen vinden, maar in dit geval wel het diervriendelijkst vinden wij. Die ellende willen we onze oudjes besparen..
Sizzle schreef:Heel eerlijk zou ik in uiterste nood toch eerder denken in de richting van zinvol gebruik van voedsel.
Ik vind het ethisch erg moeilijk dat je een groot dier vol spuit met een spulletje dat het vlees onbruikbaar maakt![]()
Zeker als je bedenkt dat er ondertussen aan alle kanten een voedsel tekort is voor zowel mens en dier.
Onali schreef:Jullie doen net alsof de slager en de DA gewoon even tussendoor tijd hebben om in een actief oorlogsgebied netjes je paard in te laten slapen/ slachten.
Onali schreef:Jullie doen net alsof de slager en de DA gewoon even tussendoor tijd hebben om in een actief oorlogsgebied netjes je paard in te laten slapen/ slachten.