Oekraïense paardeneigenaresse ziet geen uitweg en laat paarden vrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:28

M’n moeder zei dat de Duitsers in Nederland paarden in beslag namen in de oorlog.Dat kan ook nog , die Russische soldaten lijken me niet zo van het paarden fluisteren …wat een ellende …

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:31

Paarden worden niet meer gebruikt in de oorlog. Dat was wel zo in WO-2, maar de moderne cavalerie is tegenwoordig de pantserbrigade.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:37

Nou dat hoop ik dan maar Poetin rijd zelf ook paard en deze oorlog kent geen regels geloof ik.Paarden zijn altijd handig.

Anoniem

Re: Oekraïense paardeneigenaresse ziet geen uitweg en laat paarden vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:53

Paarden zijn compleet niet handig in de huidge manier van oorlog voeren, als ze je paard in komen nemen in de oorlog dan zal dat enkel zijn om hem te slachten en op te eten.

Zie je ze al op het huidige dressuurpaard naar het front hobbelen?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:08

De toeleveranciers kunnen moeite krijgen om benzine op locatie te krijgen bijvoorbeeld.Ik ga binnenkort ook te paard naar m’n werk als de prijzen zo blijven stijgen :)

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:32

Wat een hartverscheurend besluit heeft ze genomen. Oorlog is verschrikkelijk.
Ga er wel een onpopulaire gedachte ingooien: wat als we mensen mensen de optie bieden hun dieren in te laten slapen? Ik snap dat een dierenarts wellicht niet voor handen is. Maar soms is de dood genade voor dieren. Zeker in tijden van oorlog en schaarste. Ipv dat we massaal dierenvoedsel sturen, mensen een alternatief bieden: je dier op humane wijze laten gaan. Ergens moet dat, los van het verdriet, meer rust geven dan de onzekerheid wat er met je dieren gebeurt als je ze los laat of nadat je gevlucht bent.
Vanuit een toetsenbord makkelijk gezegd, wil niemand daar bekritiseren. Wel even als serieuze noot over wat voor een soort hulp we nog meer kunnen sturen/bieden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:39

Met de hoeveelheid wapens die er voor handen zijn lijkt me dat nou net niet echt het probleem. Als je je paard (humaan, maar zonder DA) dood wilt, is een kogel daar nu snel geregeld.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:27

ik vrees dat ze haar paarden nooit meer ziet. Die gaan vrees ik ergens op iemand zijn bord belanden. Denk dat ik ze dan nog liever laat doodschieten. Dan weet ik tenminste zeker dat ze niet geleden hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:35

Maar daar is het heel wat minder drukbevolkt dan hier in Nederland. En als je zelfs hier wel eens hoort dat een paard in een natuurgebied ontsnapt en niet wordt gevonden ondanks dat mensen met speurhonden op zoek zijn, dan kunnen deze paarden best een prima kans maken om te overleven als ze niet naar de mensen toe lopen.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:15

8nnemiek schreef:
Maar daar is het heel wat minder drukbevolkt dan hier in Nederland. En als je zelfs hier wel eens hoort dat een paard in een natuurgebied ontsnapt en niet wordt gevonden ondanks dat mensen met speurhonden op zoek zijn, dan kunnen deze paarden best een prima kans maken om te overleven als ze niet naar de mensen toe lopen.

Of door de wolven worden opgevreten.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:49

Marigo schreef:
Ga er wel een onpopulaire gedachte ingooien: wat als we mensen mensen de optie bieden hun dieren in te laten slapen? Ik snap dat een dierenarts wellicht niet voor handen is. Maar soms is de dood genade voor dieren. Zeker in tijden van oorlog en schaarste. Ipv dat we massaal dierenvoedsel sturen, mensen een alternatief bieden: je dier op humane wijze laten gaan. Ergens moet dat, los van het verdriet, meer rust geven dan de onzekerheid wat er met je dieren gebeurt als je ze los laat of nadat je gevlucht bent.
Vanuit een toetsenbord makkelijk gezegd, wil niemand daar bekritiseren. Wel even als serieuze noot over wat voor een soort hulp we nog meer kunnen sturen/bieden.

Precies dit! We hebben het er hier thuis ook over gehad wat we met onze paarden zouden doen, mocht hier de oorlog uitbreken en we om wat voor reden dan ook niet meer thuis kunnen wonen. Wij hebben ook besloten ze dan te laten inslapen (als inderdaad een dierenarts voorhanden is). Dit om te voorkomen dat ze wellicht (zwaar-)gewond ronddolen, zonder voer of zonder water of in paniek. Hoe verschrikkelijk we dat ook zullen vinden, maar in dit geval wel het diervriendelijkst vinden wij. Die ellende willen we onze oudjes besparen.. ;(

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:52

Slieke schreef:
Marigo schreef:

Precies dit! We hebben het er hier thuis ook over gehad wat we met onze paarden zouden doen, mocht hier de oorlog uitbreken en we om wat voor reden dan ook niet meer thuis kunnen wonen. Wij hebben ook besloten ze dan te laten inslapen (als inderdaad een dierenarts voorhanden is). Dit om te voorkomen dat ze wellicht (zwaar-)gewond ronddolen, zonder voer of zonder water of in paniek. Hoe verschrikkelijk we dat ook zullen vinden, maar in dit geval wel het diervriendelijkst vinden wij. Die ellende willen we onze oudjes besparen.. ;(

Het zal in tijd van oorlog een zorg minder zijn als je weet dat je dieren geen leed meer kan overkomen.
Het is gruwelijk wreed maar inderdaad zou dit voor mij ook de keus zijn...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:55

Heel eerlijk zou ik in uiterste nood toch eerder denken in de richting van zinvol gebruik van voedsel.
Ik vind het ethisch erg moeilijk dat je een groot dier vol spuit met een spulletje dat het vlees onbruikbaar maakt :o
Zeker als je bedenkt dat er ondertussen aan alle kanten een voedsel tekort is voor zowel mens en dier.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:02

Sizzle schreef:
Heel eerlijk zou ik in uiterste nood toch eerder denken in de richting van zinvol gebruik van voedsel.
Ik vind het ethisch erg moeilijk dat je een groot dier vol spuit met een spulletje dat het vlees onbruikbaar maakt :o
Zeker als je bedenkt dat er ondertussen aan alle kanten een voedsel tekort is voor zowel mens en dier.

Op zich heb je zeker wel een punt, maar het besluit om je paarden te laten inslapen is al zò ingrijpend, dat ik er niet aan moet denken dat ze ook nog geconsumeerd gaan worden.
Maar goed, misschien als het zover is, dat je er op dat moment heel anders over denkt. Je weet het niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:08

Ik weet zeker dat ik er zo over denk, ik heb namelijk altijd al een weerstand tegen inslapen om die reden.
Soms kan het niet anders, of zit het paard al onder de medicatie uiteraard. Maar een paard dat geschikt is voor diervoer of menselijke consumptie onbruikbaar maken staat me uit ecologisch oogpunt sowieso tegen. Maar dat is wellicht te ver off-topic.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:16

Ik sluit me bij Sizzle aan. Het is voor het dier de minst stressvolle oplossing en misschien red je er mensenlevens mee. Ik denk ook dat ik voor slacht zou opteren, hoe wreed het ook is. Je hoeft er ook zelf niet van mee te eten uiteindelijk (maar eerlijk: als ik écht honger zou hebben...) -O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:23

De shetten zouden we waarschijnlijk proberen mee te nemen. Maar de grote paarden krijgen, naar mijn inschatting, de kogel. Officieel mogen ze niet meer geslacht worden vanwege een aantekening in hun paspoort, maar dat doet er dan niet meer toe.

Het opgegeten worden heb ik overigens niets mee/tegen. Zodra het hart er mee stopt is het voor mij een zielloos lijk. Ik heb tot nu toe 2 paarden moeten laten inslapen (1 oud en kapot op medicatie, de acuut met darmdraaiing) en 2 honden moeten laten inslapen. Alles is naar destructie gegaan naderhand. Ik heb nog wel een pluk staart van 1 hond en 1 paard, maar daar doe ik eigenlijk ook niets mee. Ik kan het alleen niet over mijn hart krijgen om het weg te gooien, dat dan weer niet.

Maar ja, ik ben ook steeds verder zelfvoorzienend in eigen vlees, dus dat gedeelte hoort er voor mij sowieso wel bij.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:29

Jullie doen net alsof de slager en de DA gewoon even tussendoor tijd hebben om in een actief oorlogsgebied netjes je paard in te laten slapen/ slachten. :+

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:36

Onali schreef:
Jullie doen net alsof de slager en de DA gewoon even tussendoor tijd hebben om in een actief oorlogsgebied netjes je paard in te laten slapen/ slachten. :+

Dat zou het mooiste zijn uiteraard, maar ik heb ook rekening gehouden met de optie dat je die niet bereikt. Dan hoop ik dat er in een groep hongerige mensen eentje is die het aandurft als hij mee mag eten. En indien niet, hoop ik dat ik de moed heb om het zelf te doen.

Mijn gitaarleraar is oekrainer en uiteraard spreken we ook over de oorlog. Hij vroeg of ik in die situatie zou schieten, mocht ik een wapen hebben. Mijn eerlijk antwoord is dat ik het niet weet. Dat ik hoop van niet, maar naargelang hoe erg je je bedreigd voelt of hoe groot de drukmiddelen zijn weet ik het niet. Hangt van de situatie af. Als ze op het punt staan om mijn kinderen iets aan te doen sta ik niet voor mezelf in.

Hetzelfde geldt voor de situatie met mijn paard. Ik hoop niet dat het ooit nodig is. Maar als de honger te groot is en er geen alternatieven zijn. Misschien toch wel.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:36

Mooi omschreven Sizzle, het blijft vreselijk maar ik ben het met je eens. Mijn paarden zijn oud, hb gevoelig, cushing e.d. Als ik die loslaat nu dan vreten ze zich vol met fructaan en sterven ze vervolgens aan de pijn. Uiteraard zie ik mezelf veel oplossingen bedenken per situatie die zich aandient, maar in een uiterst scenario is loslaten of meenemen geen optie, en is het nut als mensenvoeding icm leed verzachten het meest ethisch. Al gaan de kippen eerst :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:49

Ik zou zelfs de kippen niet willen eten.. ik heb nog goede recepten voor brandnetelsoep, en zevenblad schijnt ook gezond te zijn. Als dat op is zien we wel verder :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:09

Onali schreef:

In geval van honger en nood tijdens een oorlog is er vast wel een koeienboer die een noodslachtpistool heeft liggen en er toe bereid is hoor.

Echter vind ik loslaten ook gewoon een oplossing eerlijk gezegd.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:27

Datzelfde geldt in mijn ogen ook voor de grote dieren in de dierentuin in Kiev. Ik hoop dat ze die euthanaseren of afschieten. Je krijgt
Olifanten etc nu echt het land niet uit. Dan maar een genadeschot. Dat is altijd beter dan in de voortdurende stress en mogelijk gewond creperen in het verblijf.
Diep en diep triest! Dat wel!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:31

Dat hebben ze met WO2 wel gedaan in Rhenen.
Vogels en apen vrijgelaten, maar de roofdieren doodgeschoten op een ijsbeer en haar jong na.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:43

Ik vind het uberhaupt een vreselijk iets om over na te moeten denken, ik snap haar actie dan ook heel goed en vind het hartverscheurend. Ik hoop echt dat de oorlog snel voorbij is en de dieren die tijd heelhuids doorstaan. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat te doen in zp'n situatie en hoop er ook nooit voor te komen staan.