Wat vind je niet fijn aan het beeld op de foto?
Vooropgesteld, ik heb zowel haar als haar leerlingen nooit irl zien rijden..wel ervaring met A de B methode.
Wat jij zegt Ava is inderdaad gewoon rechtrichten en schouder verplaatsen, dat valt bij mij ook onder het rechtricht verhaal wat ten alle tijden, op alle niveaus en op ieder moment belangrijk blijft.
Vanuit mijn eigen ervaring: bij A.de B leerde ik ooit voor het eerst iets over rechtrichten, horizontale balans en schouders verplaatsen. Alleen snapte ik toen nog weinig van de uitvoering, mijn handen moesten steeds vrij hoog en het paard liep eigenlijk niet fijn over de rug in een fijne aanleuning zie ik achteraf.
Paar jaar later kwam ik bij een werkgeefster terecht die me opleidde volgens de duitse klassieke dressuur. Daar leerde ik stukken over rechtrichten die ik bij de A. de B. methode niet geleerd had.Beide achterbenen actief maken, paard over de rug, zorgen dat ze de holle kant aannemen, voelen waar het paard zich scheef maakt (of het een achterbeen laat staan, of de schouders er uit drukt, of soms zich scheef maakt in het middenstuk etc.) schouders verplaatsen en dit tot in de verfijning en er ook steeds weer voor zorgend dat ze op twee teugels bleven.
Voor mij waren dat in ieder geval de ontbrekende stukjes, maar dat allemaal kun je ook verticale balans noemen. Vooral het voelen waar het paard zich scheef maakt, en mijn eigen stokpaardje. "Veel mensen proberen aan de voorkant op te lossen wat achter zit. Als beide achterbenen niet allebei even actief genoeg zijn dan krijg je het paard nooit volledig recht". En dat wordt veel vergeten in allerlei klassieke stromingen.