Pony in België doodgebeten, vermoedelijk door wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:32

Het punt is Kinke dat het geen wólf-probleem is:
Die wolf doet wat wolven doen. Dat gedrag is bekend en potentieel problematisch voor mensenbelangen.
Kijk en dáár hebben we het probleem; mensenbelangen.

Alle facties zijn beschermers van eigen ménsenbelangen:
Sommigen direct voor de boterham omdat ze hun dieren zélf willen (laten) slachten, anderen omdat ze ´natuur´ als essentieel zien.
Je zal dus via overleg tot een compromis moeten komen.
Dat overleg werkt alleen met onderbouwde argumenten.
Met emotie ga je buitenspel. Irrelevant of dat voor zielige wofjes of voor zielige ponies is.

Nogmaals het gaat hier niet om diérenrechten. Niet om het laten slachten van schapen door de veehouder of doden/opeten door de wolf.
Het is een spanningsveld tussen ménsenbelangen.
Daarbij heeft een natuurbeschermer een even zware stem als een paardrijder.

Die natuurbeschermer komt met decénnia aan wetenschappelijke studies aan tafel. Argumenten die al járen geleden op EU niveau goed onderbouwd in wetgeving zijn verankerd.
Als de paardrijder/-houder aan de beurt is, dan zijn Drs.P en Roodkapje geen enkel gewicht op de schaal. Er is over kans en schade ruim data van binnen de EU welke prima geëxtrapoleerd kan worden naar NL.

Kijk en als de paardhouder diens zaak ontzettend verdedigt dan krijg die nog steeds NIET de enige eigen zin.
De mensen die wat anders vinden hebben nét zoveel recht op hun belang.

tamary

Re: Pony in België doodgebeten, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:37

@HC , kijkend naar het verleden betekende wolven in een gebied zonder dat er druk stond op die populatie altijd sterke afname van al het prooiwild. Dat heeft een negative impact op de biodiversiteit en dus veerkracht van zo'n gebied. En dat is allemaal lang voordat het wild die gebieden uit trekt en de wolf op zoek naar voedsel er achteraan richting mensen gaat.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:53

Oke, het probleem is inderdaad niet de wolf zelf maar de overbevolking. Wat gaan we daar aan doen?
Het is makkelijk om te wijzen naar elkaar maar ik vraag me altijd af of degene die dit vinden zichzelf en hun familie zouden opofferen voor het belang van de planeet, de natuur en de wolf.

Ik ben zelf heel erg bezig met mijn voetafdruk te verkleinen en vind dit zeer belangrijk. Toch ben ik tegen de wolf omdat hij hier al jaren niet meer was, hij hoorde hier van origine wel, maar anno 2022 niet meer.
Natuurlijk heeft de wolf net zo veel (al dan niet meer) recht om in Nederland te wonen en over de Veluwe te rennen als wij mensen. Maar waarom zou je de wolf terug willen plaatsen. Het arme dier heeft hier niks meer te zoeken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:09

De overbevolking is een probleem idd, maar snap niet dat wolven beschermd zijn hier. Ze hebben een functie in grote ongerepte natuurgebieden en zijn daar niet met uitsterven bedreigd, dus complete onzin om ze in bewoond gebied te tolereren.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:36

alex66 schreef:
Ik volg de ,Geen Wolf, groep op facebook en dan komen er filmpjes voorbij van wolven die met gemak over hekken van 2.50 mtr klimmen.

Ik vrees dat het kwartje pas gaat vallen als er een paar kinderen verscheurt worden en dat is wat mij betreft veel te laat.

Precies dit. Dat wolfproof fencing is een lachertje waar de pro-wolf committee zich achter verschuilt. Want wie gaat er nu nutteloos draadjes spannen...?

Ook ik vind de wolf prachtig, en het was ook een aanvulling. Maar nu wordt de populatie te groot. Hoe vaak ik nu al heb gehoord dat er een wolf is aangereden... En de wolfaanvallen zijn steeds dichter bij huizen. Dat zal ook niet zomaar zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 17:13

Huertecilla schreef:
Die natuurbeschermer komt met decénnia aan wetenschappelijke studies aan tafel. Argumenten die al járen geleden op EU niveau goed onderbouwd in wetgeving zijn verankerd.

En stuk voor stuk worden de beweringen van deze natuurbeschermers door de praktijk ontkracht. Hoeveel "wetenscahppelijke" beweringen van Jan Loos en Glenn Leleveld zijn inmiddels al achterhaald. Daarna zie je ook in Brussel heel langzaam een kentering in het denken ontstaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:23

Bijna alle problemen die we wereldwijd maar zeker ook in Nederland hebben is de overbevolking.
Wil best pleiten voor 10 miljoen mensen minder in Nederland.
Maar wie moeten er dan weg en wie mag er blijven?
En waar moeten die heen dan? Onzinnig dus...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:58

Huertecilla schreef:
Kinke schreef:
ach, het is nou eenmaal zo dat iemand die op een berg in Spanje woont, altijd het grootste woord heeft over hoe we in dit kleine landje zouden moeten denken

Dat is fijne discussie weer _O-

Je weet dat ik actief aan wolfonderzoek heb meegerwerkt? Vorige eeuw in Polen wolven van zenders voorzien en gevolgd?
Dat ik de probematiek al langer ken dan velen hier oud zijn?!

Maah héh als jij tegen de wolfbescherming wil blijven ageren met emetionele non-argumenten als ´discussie´ moet je dat vooral doen.
Veel succes ermee +:)+

Weet je dat vorige eeuw betekent meer dan 22 jaar geleden en dus absoluut niet meer up to date?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:08

tamary schreef:
@HC , kijkend naar het verleden betekende wolven in een gebied zonder dat er druk stond op die populatie altijd sterke afname van al het prooiwild. Dat heeft een negative impact op de biodiversiteit en dus veerkracht van zo'n gebied. En dat is allemaal lang voordat het wild die gebieden uit trekt en de wolf op zoek naar voedsel er achteraan richting mensen gaat.

Zoek de effecten van de wolf terug in Yellowstone eens op. Totaal verassende toename van biodiversiteit van zelfs flora.

Verder haal je voor het gemaak de jagers uit het verhaal. Zoek ook eens op wat die in NL aan natuurlijke prooi doodschieten en voor hoeveel wolven dat voedsel biedt.

Verder is ´Brussel´ núl probleem.
Zoals ik hier op Bokt al TÍG keer geschreven heb, zijn jacht en afschieten van probleemdieren gewoon in de regels toegestaan.
Zoek ook dát eens op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:15

Lekkere vergelijking ook...Yellowstone met zn 200 miljoen acre
Laatst bijgewerkt door Popstra op 26-02-22 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:15

Ik vind wolven prachtige wezens. Ze doen hier wat wolven nu eenmaal doen, doden voor prooi om er later van te eten, maar dan is de prooi al weg. Ik kan dat dier niet echt de schuld geven omdat het zijn natuur volgt. Het dier moordenaar en dat zulks noemen, slaat in mijn ogen dan ook nergens op, we zijn als mens zijnde geen haar beter ook, dus tja, misschien even in de spiegel kijken.

Denk ik dat er ruimte is voor de wolf hier? Nee, dat denk ik niet. Mensen zijn het niet meer gewend en weten er ook niet meer mee om te gaan, de reactie van de mens op de wolf is nogal primitief te noemen, met rent er nog net niet met een hooivork achteraan, het is bijna middeleeuws te noemen :')
Ik vind het ontzettend sneu voor het vee dat doodgebeten wordt, hier rond het dorp is inmiddels ook een aanval geweest en zijn er vier schapen gedood en dat is afschuwelijk. Aan de andere kant zijn hier meerdere aanvallen geweest, bij veelal de zelfde schapenboeren en worden de schapen nog steeds achter enkelhoog draad gezet. Dus ook geen enkele moeite wordt gedaan de dieren iets veiliger te weiden.

Het liefst zou ik zien dat de wolf verdoofd wordt en uitgezet in een gebied waar hij alle ruimte heeft om zijn natuur te volgen en wolf te zijn, dat heeft hij hier niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:18

elnienjo schreef:
De overbevolking is een probleem idd, maar snap niet dat wolven beschermd zijn hier. Ze hebben een functie in grote ongerepte natuurgebieden en zijn daar niet met uitsterven bedreigd, dus complete onzin om ze in bewoond gebied te tolereren.

Het heeft weinig nut denk ik, als de ene wolf vertrekt, neemt de volgende diens plek in. Dus gebed zonder einde.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:20

Bescherming aspen groves (ratelpopulier) zijn geheel mislukt, er werd eerder meer van gegeten dan minder. Verder is de gehele wolvenpopulatie daar in elkaar geklapt in 2006 na ineenklappen populatie edelhert en eland (van 20.000 naar 4000 en van ong. 1800 naar vrijwel 0). Was combi distemper, schurft en conflicten tussen roedels (verliezers opgegeten).
Dat mooie wolves change rivers verhaal verbetering lag toen al heel ver in het verleden. KLEIN aantal heeft inderdaad een positieve invloed in een geschikt gebied, maar dat punt zijn we zowel in Amerika en Canada als in West-Europa al heel ver voorbij.

Popstra

Popstra schreef:

Bedoel 2 miljoen :)

Dat is toch niet te vergelijken met een dichtbevolkte BeNelux!?

Huertecilla

dierenfan schreef:
Weet je dat vorige eeuw betekent meer dan 22 jaar geleden en dus absoluut niet meer up to date?

Je weet dat de wolf en de problematiek mbt mensenbelangen hetzelfde zijn?

Gericht onderzoek naar de wolf en mens interactie dateert al van 1940. Methodes en analyses, beschikbare techniek hebben een enórme hoeveelheid informatie opgelevert.
Die informatie is registratie van data.

In 1973 is op basis van data! een wet aangenomen waarin de wold beschermd werd in de VS. Let wel; eeb veehouders en jagersland met lobbies waar NL bij in het níet valt.
Nogal solide data dus.

Inmiddels zijn we veel verder inclusief 27 jaar informatie over herintroducties en de nóg meer over de ontwikkeling van ecosystemen waar de wolf weer teruggekeerd is.

De data is ook voor anti-wolf beschikbaar :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:22

Huertecilla schreef:
tamary schreef:

Zoek de effecten van de wolf terug in Yellowstone eens op. Totaal verassende toename van biodiversiteit van zelfs flora.

Verder haal je voor het gemaak de jagers uit het verhaal. Zoek ook eens op wat die in NL aan natuurlijke prooi doodschieten en voor hoeveel wolven dat voedsel biedt.

Verder is ´Brussel´ núl probleem.
Zoals ik hier op Bokt al TÍG keer geschreven heb, zijn jacht en afschieten van probleemdieren gewoon in de regels toegestaan.
Zoek ook dát eens op.

Ik heb niet veel op met de tellingen van jagers. Hier komt een groep oude mannen bij elkaar, meer dan de helft komt hier niet eens vandaan, gaan op klaarlichte dag, met een groep loslopende honden, al keuvelend door het gebied lopen. Enorm gezellig en aan het eind van de gezellige wandeling gaat de natte vinger in de lucht: ja 15 reeen!
Ja hoor, wat een fantastische telling.
Gastschutters mogen mee om een ree af te knallen voor de fun. Valwild wordt niet afgetrokken van het quotum, want stel je voor dat ze een minder af mogen schieten.
Dus ik heb niets tegen jacht, maar wel hoe alles wordt goed gepraat om maar zo veel mogelijk te mogen schieten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:27

Mindim schreef:
...knip

Het liefst zou ik zien dat de wolf verdoofd wordt en uitgezet in een gebied waar hij alle ruimte heeft om zijn natuur te volgen en wolf te zijn, dat heeft hij hier niet.

Lijkt me ook mooi. Maar waar is die plek?
Ze zijn niet voor niets hierheen gekomen. Steeds meer hierheen omdat het elders al te vol voor ze is.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:28

Mindim schreef:
Ik vind wolven prachtige wezens. Ze doen hier wat wolven nu eenmaal doen, doden voor prooi om er later van te eten, maar dan is de prooi al weg. Ik kan dat dier niet echt de schuld geven omdat het zijn natuur volgt. Het dier moordenaar en dat zulks noemen, slaat in mijn ogen dan ook nergens op, we zijn als mens zijnde geen haar beter ook, dus tja, misschien even in de spiegel kijken.

Deden ze dat maar, doden om later te eten...
Er zijn ook vele gevallen waar de prooi dus niet eerst gedood werd.

@huertecilla: we leven al in 2022, dus vanaf 1973 is 49 jaar.

Waarom is de wolf beschermd eigenlijk?
Ze zijn er in vele aantallen, daarnaast bleek uit onderzoek in (? Moet ik even terug zoeken. Staat in het topic Wolf NL, BE, DU. Onderzoek 2017 in Europa, Amerika, Azië. Alle onderzochte wolven hadden genen van honden) dat er daar geen 100% wolven meer waren maar hybriden.
Laatst bijgewerkt door different1 op 26-02-22 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:29

Ja, de wolf is in de VS een heel goede melkkoe voor natuurbeschermers gebleken, zowel qua fondsenwerving als via de rechtszaal voor vergoedingen advocaatskosten. Pas recent moet dat bijgehouden worden en makkelijk inzichtelijk zijn hoeveel er naar wie gaat voor advocaatskosten.
Vermenigvuldig de aantallen dieren waar schadevergoeding voor betaald word maar met 8 voor dode dieren en met 12-14 voor schade door verwondingen en conditieverlies door constante jachtdruk wolf.
En vergeet niet dat de wildstand die door jacht zeer hoog was in elkaar geklapt is, de overheidsinstellingen die de natuurbescherming moeten doen hebben er een dikke rekening aan en nog amper opbrengst doordat er geen jachtvergunningen meer verkocht worden.

Huertecilla

Popstra schreef:
Popstra schreef:

Bedoel 2 miljoen :)

Dat is toch niet te vergelijken met een dichtbevolkte BeNelux!?

Heb je ook gelezen waar ik dat in antwoord op schreef?

In NL is inderdaad geen natuur meer. Alles is cultuurland. Wat ´natuur´genoemd wordt is parkland waar jager het wild volledige kunstmatig in ´beheren´ met alle gevolgen voor het ecosysteem incl. flora als gevolg.
DUitsland is een stuk vergelijkbaarder met NL en ook daar in veel data over.
Ik noemde Yellowstone omdat dit het mbt het effect van de wolf in voordien door de mens ´beheerde´ natuur is op het ecosysteem.

Al gevonden hoeveel dieren de jagers in NL afschieten?

Onder de streep is het niet alleen maar goed en niet alleen maar slecht. Er ís een problematiek. Die heeft echte veel kanten, zelfs veel ménsenkanten: Het is volstrekt contraproductief om nulbeleid te roepen.

Anoniem

DuoPenotti schreef:
Mindim schreef:
...knip

Lijkt me ook mooi. Maar waar is die plek?
Ze zijn niet voor niets hierheen gekomen. Steeds meer hierheen omdat het elders al te vol voor ze is.

Rusland, Polen die contreien, waar nog grote natuurgebieden zijn, niet van die postzegels natuur zoals hier, die ook nog eens overbejaagd worden.

In de tuin bij Poetin *D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:48

different1 schreef:
@huertecilla: we leven al in 2022, dus vanaf 1973 is 49 jaar.

Ja en?

Het eerste gedomenteerde begin met vaccinaties was in de 16e eeuw.
Zonder die documentatie was er in de 18e geen vaccin tegen pokken gekomen.
Zonder dat hadden we nu geen vaccin tegen covid. Of dacht je dat dit op basis van elke keer volstrekt nieuw onderzoek uit de lucht kwam vallen?

De data van de jaren 40, 50 is nog steeds data. Idem sinds de eerste herintroducties en het uitbreiden van het areaal. Door steeds meer informatie en voortschrijdend inzicht evolueren interpretatie en beleid.
NL en België, ook Denemarken, gaan weer meer informatie en inzicht opleveren.

Verder NOGMAALS; bejagen van wolven is binnen de EU regelgeving gewoon mogelijk. Afschieten van probleemdieren in NL nú ook.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:17

Nu moet NL alleen nog durven erkennen dat er probleem dieren zijn. Echter wat is probleem? Vanuit de wolf enorm logisch dat deze voor vee gaat. Er is hooguit 1 gebied in NL dat geschikt is voor wolven. De veluwe en dat is net net geschikt. Dat is zodanig klein dat de wolf het lukt alle edelhert jongen op te eten. Immers de jongen buiten beeld van roedel wolven houden tot deze zo vlot zijn dat ze sneller zijn is onmogelijk omdat het gebied gewoon klein is. Het gaat geen extra aanwinst zijn die wolf in NL omdat er geen fatsoenlijke ruimte is.

Wat krijg je? Zwervende wolven die nergens kunnen huisvesten omdat ze dat niet kunnen vinden. Wat doen zwervende wolven? Die gaan voor de makkelijkste prooien. Die gaan niet jagen die steken hun energie in zoeken van geschikt leefgebied waar nog geen wolven gevestigd zijn. Deze gebieden zijn er niet dus zijn ze gedoemd te blijven zwerven en makkelijke prooien te pakken. Gewoon een triest bestaan wat je geen enkel dier gunt.
Ze zijn echt niet naar hier gekomen omdat het hier zo goed is. Ze zijn hier naartoe gedreven omdat waar het goed is bezet is. Gewoon over populatie. Dat gaat niet zichzelf reguleren want ze kunnen overal vee en huisdieren pakken om te eten. Zo niet dan gaan ze wel over op mensen. Eten om te overleven en als A keuze prooien onbereikbaar zijn dan ga je voor B keuze prooien. Heel simpel want hoe moeilijk hun bestaan ook eten is overleven en overleven wil elk gezond wezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:36

dierenfan schreef:
Nu moet NL alleen nog durven erkennen dat er probleem dieren zijn. Echter wat is probleem? Vanuit de wolf enorm logisch dat deze voor vee gaat. Er is hooguit 1 gebied in NL dat geschikt is voor wolven. De veluwe en dat is net net geschikt. Dat is zodanig klein dat de wolf het lukt alle edelhert jongen op te eten. Immers de jongen buiten beeld van roedel wolven houden tot deze zo vlot zijn dat ze sneller zijn is onmogelijk omdat het gebied gewoon klein is. Het gaat geen extra aanwinst zijn die wolf in NL omdat er geen fatsoenlijke ruimte is.

Wat krijg je? Zwervende wolven die nergens kunnen huisvesten omdat ze dat niet kunnen vinden. Wat doen zwervende wolven? Die gaan voor de makkelijkste prooien. Die gaan niet jagen die steken hun energie in zoeken van geschikt leefgebied waar nog geen wolven gevestigd zijn. Deze gebieden zijn er niet dus zijn ze gedoemd te blijven zwerven en makkelijke prooien te pakken. Gewoon een triest bestaan wat je geen enkel dier gunt.
Ze zijn echt niet naar hier gekomen omdat het hier zo goed is. Ze zijn hier naartoe gedreven omdat waar het goed is bezet is. Gewoon over populatie. Dat gaat niet zichzelf reguleren want ze kunnen overal vee en huisdieren pakken om te eten. Zo niet dan gaan ze wel over op mensen. Eten om te overleven en als A keuze prooien onbereikbaar zijn dan ga je voor B keuze prooien. Heel simpel want hoe moeilijk hun bestaan ook eten is overleven en overleven wil elk gezond wezen

Als een dier geen territotium kan vinden, trekt ie verder. Verder leeft er heel wat meer dan alleen edelherten in Nederland en dergelijke, reeen, damherten en zwijnen. Misschien moet er wat minder gejaagd worden en meer wild worden toegestaan in alle natuurgebieden en niet enkel op de Veluwe. Hier in Drenthe wordt als een malle op reewild gejaagd en wordt er een nulstand gehandhaafd voor zwijnen, damherten en edelherten, dus wat doet die wolf in Drenthe, gaat achter vee aan. De nulstand wordt gehandhaafd op verzoek van oa de boeren, al brengen die dieren qua recreatie veel meer geld op dan de boer doet voor de provincie.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:49

Op tiktok staat een filmpje van 2 wolven die achter koeien aan zitten in de ligboxstal. Dus op stal zijn dieren ook niet veilig