Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
alex66 schreef:Ik volg de ,Geen Wolf, groep op facebook en dan komen er filmpjes voorbij van wolven die met gemak over hekken van 2.50 mtr klimmen.
Ik vrees dat het kwartje pas gaat vallen als er een paar kinderen verscheurt worden en dat is wat mij betreft veel te laat.
Huertecilla schreef:Die natuurbeschermer komt met decénnia aan wetenschappelijke studies aan tafel. Argumenten die al járen geleden op EU niveau goed onderbouwd in wetgeving zijn verankerd.
Huertecilla schreef:Kinke schreef:ach, het is nou eenmaal zo dat iemand die op een berg in Spanje woont, altijd het grootste woord heeft over hoe we in dit kleine landje zouden moeten denken
Dat is fijne discussie weer![]()
Je weet dat ik actief aan wolfonderzoek heb meegerwerkt? Vorige eeuw in Polen wolven van zenders voorzien en gevolgd?
Dat ik de probematiek al langer ken dan velen hier oud zijn?!
Maah héh als jij tegen de wolfbescherming wil blijven ageren met emetionele non-argumenten als ´discussie´ moet je dat vooral doen.
Veel succes ermee
tamary schreef:@HC , kijkend naar het verleden betekende wolven in een gebied zonder dat er druk stond op die populatie altijd sterke afname van al het prooiwild. Dat heeft een negative impact op de biodiversiteit en dus veerkracht van zo'n gebied. En dat is allemaal lang voordat het wild die gebieden uit trekt en de wolf op zoek naar voedsel er achteraan richting mensen gaat.
elnienjo schreef:De overbevolking is een probleem idd, maar snap niet dat wolven beschermd zijn hier. Ze hebben een functie in grote ongerepte natuurgebieden en zijn daar niet met uitsterven bedreigd, dus complete onzin om ze in bewoond gebied te tolereren.
dierenfan schreef:Weet je dat vorige eeuw betekent meer dan 22 jaar geleden en dus absoluut niet meer up to date?
Huertecilla schreef:tamary schreef:@HC , kijkend naar het verleden betekende wolven in een gebied zonder dat er druk stond op die populatie altijd sterke afname van al het prooiwild. Dat heeft een negative impact op de biodiversiteit en dus veerkracht van zo'n gebied. En dat is allemaal lang voordat het wild die gebieden uit trekt en de wolf op zoek naar voedsel er achteraan richting mensen gaat.
Zoek de effecten van de wolf terug in Yellowstone eens op. Totaal verassende toename van biodiversiteit van zelfs flora.
Verder haal je voor het gemaak de jagers uit het verhaal. Zoek ook eens op wat die in NL aan natuurlijke prooi doodschieten en voor hoeveel wolven dat voedsel biedt.
Verder is ´Brussel´ núl probleem.
Zoals ik hier op Bokt al TÍG keer geschreven heb, zijn jacht en afschieten van probleemdieren gewoon in de regels toegestaan.
Zoek ook dát eens op.
Mindim schreef:...knip
Het liefst zou ik zien dat de wolf verdoofd wordt en uitgezet in een gebied waar hij alle ruimte heeft om zijn natuur te volgen en wolf te zijn, dat heeft hij hier niet.
Mindim schreef:Ik vind wolven prachtige wezens. Ze doen hier wat wolven nu eenmaal doen, doden voor prooi om er later van te eten, maar dan is de prooi al weg. Ik kan dat dier niet echt de schuld geven omdat het zijn natuur volgt. Het dier moordenaar en dat zulks noemen, slaat in mijn ogen dan ook nergens op, we zijn als mens zijnde geen haar beter ook, dus tja, misschien even in de spiegel kijken.
Popstra schreef:Popstra schreef:Lekkere vergelijking ook...Yellowstone met zn 200 miljoen acre
Bedoel 2 miljoen![]()
Dat is toch niet te vergelijken met een dichtbevolkte BeNelux!?
DuoPenotti schreef:Mindim schreef:...knip
Het liefst zou ik zien dat de wolf verdoofd wordt en uitgezet in een gebied waar hij alle ruimte heeft om zijn natuur te volgen en wolf te zijn, dat heeft hij hier niet.
Lijkt me ook mooi. Maar waar is die plek?
Ze zijn niet voor niets hierheen gekomen. Steeds meer hierheen omdat het elders al te vol voor ze is.
different1 schreef:@huertecilla: we leven al in 2022, dus vanaf 1973 is 49 jaar.
dierenfan schreef:Nu moet NL alleen nog durven erkennen dat er probleem dieren zijn. Echter wat is probleem? Vanuit de wolf enorm logisch dat deze voor vee gaat. Er is hooguit 1 gebied in NL dat geschikt is voor wolven. De veluwe en dat is net net geschikt. Dat is zodanig klein dat de wolf het lukt alle edelhert jongen op te eten. Immers de jongen buiten beeld van roedel wolven houden tot deze zo vlot zijn dat ze sneller zijn is onmogelijk omdat het gebied gewoon klein is. Het gaat geen extra aanwinst zijn die wolf in NL omdat er geen fatsoenlijke ruimte is.
Wat krijg je? Zwervende wolven die nergens kunnen huisvesten omdat ze dat niet kunnen vinden. Wat doen zwervende wolven? Die gaan voor de makkelijkste prooien. Die gaan niet jagen die steken hun energie in zoeken van geschikt leefgebied waar nog geen wolven gevestigd zijn. Deze gebieden zijn er niet dus zijn ze gedoemd te blijven zwerven en makkelijke prooien te pakken. Gewoon een triest bestaan wat je geen enkel dier gunt.
Ze zijn echt niet naar hier gekomen omdat het hier zo goed is. Ze zijn hier naartoe gedreven omdat waar het goed is bezet is. Gewoon over populatie. Dat gaat niet zichzelf reguleren want ze kunnen overal vee en huisdieren pakken om te eten. Zo niet dan gaan ze wel over op mensen. Eten om te overleven en als A keuze prooien onbereikbaar zijn dan ga je voor B keuze prooien. Heel simpel want hoe moeilijk hun bestaan ook eten is overleven en overleven wil elk gezond wezen