Wielrenners gaan onderuit door geschrokken paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jette

Re: Wielrenners gaan onderuit door geschrokken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:03

Ik moet zeggen dat ik de reacties hier behoorlijk veroordelend vind, alsof ruiters het altijd goed doen en wielrenners altijd fout. Beide beoefen je gewoon een sport, de een op een vluchtdier de ander op een snelle fiets waarbij je beide rekening moet houden. Denk dat hier vooral een deel kennis ontbreekt, heel veel mensen weten immers niet hoe een paard reageert en waar hij juist wel of niet van schrikt. Andersom gaat een wielrenner nou eenmaal wat harder, maar zeg 30 km/u, schrikt een paard ook van elektrische fietsen?

Dat het gewoon normaal is om een beetje te remmen en ruimte te geven vind ik overigens ook, net zoals zorgen dat je paard veel gezien heeft. Maar er wordt hier wel heel hard geoordeeld. Ons land is immers klein, daar hebben alle sporters op de openbare weg denk ik last van.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:04

Maar ben wel benieuwd wat een hoog tempo is? Lijkt me sterk dat ze 50 k/m per uur rijden maar dat het spannende juist de grote groep was. Dat dit is gebeurd is vervelend voor alle betrokken partijen.

Er moeten duidelijke regels ofzo zijn voor het passeren van een paard dat er wat meer begrip voor ontstaat. Het wordt met autorijles ook niet aangeleerd door veel rijscholen. De manege waar ik rijd zit naast een CBR rijschool en in lesauto's worden bij het passeren voor paarden ook asociale manoeuvres uitgehaald zoals toeteren of inhalen wanneer het eigenlijk niet kan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:20

Het paard stond stil te wachten tot ze voorbij waren (althans dat was de bedoeling). Wielrenners minderen niet vaart en zoefden snel voorbij, waardoor paard schrok.
Die kuddes wielrenners zoeven altijd rakelings en op hoge snelheid voorbij, of het nu een paard of een kinderwagen is.

Heb het zelf ook eens gehad met een jong paard dat nog maar beginnend verkeersmak was. Had de groep wielrenners gehoord, heb het paard even laten kijken en ben toen in de (ruime) berm gaan stappen, stilstaan had teveel spanning opgebouwd. Het was een brede weg en weinig tot geen ander verkeer.
Toch besloot de groep niet te vertragen en ook niet iets afstand te houden. Dat was teveel voor het paard en die heeft letterlijk z'n kont in de groep gegooid. Konden ze plots wel remmen en uitwijken. Niemand gevallen, wat over en weer gevloek en ieder vervolgde weer z'n weg.

Hier (Frankrijk) heb je ook wielrenners. Vaak een enkeling of kleine groepjes, bij de grotere groepen rijd een volgauto. En hier ervaar ik die spanningen niet. Auto's houden afstand van wielrenners en wielrenners kijken uit hun doppen en vertragen of nemen afstand indien nodig.
Geen idee waarom het in Frankrijk wel beleefd kan en in België/Nederland niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:33

Al is de wielrenner nog zo snel... karma achterhaalt hem wel.

Nee geintje, wel sneu voor de wielrenner maar wel eens een keer andersom. :P

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:35

Probleem van wielrenners is dat ze geen tempo minderen bij het passeren van paarden en ook kinderen, maar als groep (soms met 3 naast elkaar) langsrazen. Ook hier in een klein dorp dwars door fietsende kleine kinderen heen. Ik vraag mij dan echt af of ze wel nadenken. In rustige dorpskern geen vaart minderen, maar wel gillen tegen kinderen. Ze willen zelf toch op zijn minst niet tegen asfalt liggen? Of erger kleine kinderen omver rijden. Ook met paarden zouden ze intussen wel ervaring moeten hebben dat deze onvoorspelbaar kunnen reageren

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:37

Mensen hebben echt geen idee van hoe paarden reageren. 1 fiets is nog heel iets anders dan 20-30 (als er 10-12 vielen zal de groep echt wel minimaal 2x zo groot zijn geweest)

Hier dacht ooit iemand die een groep van 30 motorrijders wilde laten invoegen dat ik wel even met mijn paard voor de kar kon wachten (ik had sowieso voorrang!).

30 motorrijders? Dacht je dat dat ging? Hij had er geen idee van...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:41

Grote monden hier over de attitude van wielrenners. Vele reacties hier spreken boekdelen over de attitude van ruiters in het verkeer, en die is ironisch genoeg precies dezelfde die ze wielrenners verwijten....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:44

Eens met je Ibbel.
Mensen hebben dat gewoon niet in de gaten.

Die wielrenners ook niet, paard staat braaf in de berm.
Dus die denken dan gewoon dat het prima kan.
En ze komen zelf niet in de berm, dus hoezo dan te dichtbij?

En nee ik zeg hiermee niet dat ik het vaak geen aso's vind.
Maar willen wij als ruiter begrip hebben. Ze laten begrijpen dat voorbij razen geen goed plan is ga je dat begrip niet creëren door ze van alles toe te wensen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:57

Het zou voor de begripvorming van beide kampen eens goed zijn om bij elkaar in de keuken te gaan kijken.

Nodig een ruiter uit op een informatieavond van een wieler vereniging en vice versa.

Voor paardrijden en wielrennen heb je geen rijbewijs nodig maar mag je je wel op de openbare weg bevinden. Soms zou een lesje wet en regelgeving en empathie beide kampen wat verdraagzamer maken denk ik.

Want ja die wielrenners gaan hard in hun strakke gekleurde pakjes, maar de paardenmensen dwingen ook vaak ruimte af welke niet eens voor ons bestemd is. Onder het mom: het is een dier, de ander moet maar schikken.
(en dan scheer ik even alle wielrenners en paardenmensen over 1 kam)

Geven en nemen en vooral een beetje lief en begripvol zijn voor elkaar.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:59

Thioro schreef:
Het paard stond stil te wachten tot ze voorbij waren (althans dat was de bedoeling). Wielrenners minderen niet vaart en zoefden snel voorbij, waardoor paard schrok.
Die kuddes wielrenners zoeven altijd rakelings en op hoge snelheid voorbij, of het nu een paard of een kinderwagen is.

Heb het zelf ook eens gehad met een jong paard dat nog maar beginnend verkeersmak was. Had de groep wielrenners gehoord, heb het paard even laten kijken en ben toen in de (ruime) berm gaan stappen, stilstaan had teveel spanning opgebouwd. Het was een brede weg en weinig tot geen ander verkeer.
Toch besloot de groep niet te vertragen en ook niet iets afstand te houden. Dat was teveel voor het paard en die heeft letterlijk z'n kont in de groep gegooid. Konden ze plots wel remmen en uitwijken. Niemand gevallen, wat over en weer gevloek en ieder vervolgde weer z'n weg.

Hier (Frankrijk) heb je ook wielrenners. Vaak een enkeling of kleine groepjes, bij de grotere groepen rijd een volgauto. En hier ervaar ik die spanningen niet. Auto's houden afstand van wielrenners en wielrenners kijken uit hun doppen en vertragen of nemen afstand indien nodig.

Ik ga soms midden op de weg stappen. Gaan ze ook schreeuwen :D , maar ze minderen dan wel vaart.
Hier zijn mtb ers en quad / motor rijders echt een stuk socialer. Ik bedank ook altijd als ze vaart minderen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:03

Hier ook een pony die al geschrokken was die rit op hol gehad achter een groep wielrenners aan. Mijn moeder liep al naast zijn hoofd, hoe duidelijk wil je het hebben dat ie kan schrikken. Het ergste vond ik nog wel dat er geen 1 Vd wielrenners stopte toen ik hem weer had. Ze tonen geen enkel medeleven met andere weggebruikers. En Jette, 10-20 keer zoef is anders dan 1-2 elektrische fietsers die vriendelijke hoi roepen en van te voren bellen en meestal ook vaart minderen. En vervolgens eerst ook nog vragen of ze er langs kunnen in veel gevallen. :D

Ik heb daarna maanden moeten wandelen om hem te leren dat fietsers niet eng zijn.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 25-02-22 09:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:07

Ook als gewone deelnemer in het verkeer vind ik het vaak hinderlijke wezens. Stoppen niet voor rood, echt top als je net oversteekt met je dochter van een paar weken oud.

Gelukkig ging die griet hard onderuit en was ze volledig over haar theewater ook al had ik niks.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:54

Mindim schreef:
Wielrenners en mtb ers gelijk, verwachten altijd maar dat de tegenpartij stopt (eender wie), zonder zelf ook maar iets vaart te minderen, arrogant volk vaak eenmaal op de fiets.
banketstaaf voor ze dat ze zijn gevallen, hopelijk steken ze er wat van op, maar dat zal wel niet.

Bijzondere generaliserende reactie dit. Ik ben ruiter, wielrenner en mtb'er en zie ook geregeld de andere kant. Er zijn altijd mensen die geen rekening met elkaar houden. Dit geldt voor fietsers, wandelaars maar ook voor ruiters. Je bent altijd rekening met elkaar te houden. Heb je wel gelezen dat dit goed is afgelopen en dat dit een wielerronde was? Dus een georganiseerde activiteit met wielrenners?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:11

Mindim schreef:
welshfan97 schreef:
Ik fiets ook wel eens op een wielrenfiets en heb helaas gezien bij de vereniging waar ik meetrainde dat er ook een gebrek aan kennis is. Zij fietsen ook te hard en te kort langs paarden af, en opvallende daarbij was dan ook nog dat ze stopten met praten en dus doodstil langs "zoefde". Ze dachten oprecht dat anders het paard van hun kon schrikken, echter weet ik als ruiter dat de schrik vaak alleen maar erger is bij het paard als je het niet hoort aankomen. :( Het is dus niet altijd met opzet wat wielrenners doen, al ben ik het er mee eens dat er soms dingen gebeuren waar je je het bij afvraagt.

Hetzelfde is trouwens andersom, medeweggebruikers zijn minder vriendelijk als ik op mijn wielrenfiets zit in vergelijking met wanneer ik op mijn stadsfiets zit.

Zo fietsen ze de meeste weggebruikers voorbij hoor, niet enkel paarden, niet voor niets hebben velen een hekel aan ze. Zit een rem op een fiets he, schijnen ze nooit te kunnen vinden.

Klopt, ik zeg ook nergens dat het niet zo is. Ik fiets tegenwoordig altijd alleen of met z'n tweeën. Ik vind het fietsen in een groep wielrenners zelf gevaarlijk omdat er weinig rekening wordt gehouden met andere weggebruikers. Al geeft dat andere weggebruikers dan niet het excuus om zomaar agressief naar alle wielrenners te worden, en dat ik wel wat ik meemaak als ik op de wielrenfiets stap.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:21

Als jij door rood rijdt of mij afsnijdt dan krijg je gewoon wat gemeens naar je hoofd hoor. Moet me altijd inhouden om naar van die dikke kerels op een fietsje zonder fietsbel niet iets te roepen over dat er andere manieren zijn om aerodynamisch te zijn dan geen fietsbel op je fiets hebben. Iets met een keer flink kakken of wat aan je buik doen ipv geen fietsbel dragen. :')

Maar ik ben opgegroeid in een gebied waar het stikte van de wielrenners (Ommen). Zelfs een keer een wielrenner gehad die zo dicht op mijn ingespannen pony reed dat hij het tuig aanraakte. :')

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:35

purny schreef:

Grinnik

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:42

MarlindeRooz schreef:
Als jij door rood rijdt of mij afsnijdt dan krijg je gewoon wat gemeens naar je hoofd hoor. Moet me altijd inhouden om naar van die dikke kerels op een fietsje zonder fietsbel niet iets te roepen over dat er andere manieren zijn om aerodynamisch te zijn dan geen fietsbel op je fiets hebben. Iets met een keer flink kakken of wat aan je buik doen ipv geen fietsbel dragen. :')

Maar ik ben opgegroeid in een gebied waar het stikte van de wielrenners (Ommen). Zelfs een keer een wielrenner gehad die zo dicht op mijn ingespannen pony reed dat hij het tuig aanraakte. :')

Als je door rood rijdt of iemand afsnijdt snap ik de reactie zeker.
Zelf heb ik een fietsbel, fietsverlichting en houd ik me aan de verkeersregels. Ik heb zelf ook geen haast op de fiets, ben toch niet bezig aan een of andere wedstrijd dus ik kan prima even stoppen als de verkeersregels dat van me vragen. Toch merk je dat zodra je op zo'n type fiets stapt dat er anders naar de gereageerd wordt (auto's die inhalen en je daarbij bijna afsnijden terwijl ik gewoon aan de rechterkant van de weg fiets waar ik ook zou fietsen als ik op de stadsfiets zou zijn).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:44

Ja dat is naar. Helaas fietsen veel wielrenners in Ommen gewoon op de weg ipv het fietspad en houden ze nergens rekening mee. Heel storend en vooral in grote groepen. Mijn vader wielrent zelf dus ik weet de andere kant ook. :j

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:51

Als je in de auto rijdt moet je voldoende afstand houden om te kunnen remmen.
Je leert ook anticiperen.

Kennelijk reden de wielrenners te dicht op elkaar dat remmen niet lukte.
En er zoveel omvielen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:05

Thioro schreef:

Ik heb precies dezelfde ervaring. Gelukkig heeft Hercule nooit gereageerd zelfs niet toen een groep hem keihard rakelings passeerde en een iemand hem licht raakte. Hij draafde gewoon in een streep door. Nog nooit zoiets meegemaakt in Frankrijk .
Maar een kennis met volbloed die net op het bruggetje was waar geen ruimte was, en gepasseerd werd dat paard haalde vol uit en raakte. Afschuwelijk voor die fietsers en de amazone die erg overstuur ervan was. Paard was altijd zo braaf. Maar dat geprop op het bruggetje pikte hij niet en zij was toch echt veel eerder toen die gasten er opeens waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:50

Kuggur schreef:
Grote monden hier over de attitude van wielrenners. Vele reacties hier spreken boekdelen over de attitude van ruiters in het verkeer, en die is ironisch genoeg precies dezelfde die ze wielrenners verwijten....

BS, met geen enkele weggebruiker houden ze rekening of je nu wandelaar bent of fietser, met kind of hond of met rollator. Aanpassen doen ze zich niet. Zij gaan gewoon hard en je moet maar aan de kant, zo snel mogelijk.
Wielrenners als mtbers. Vooral op smalle bospaden waar ze niks te zoeken hebben, moet je maar de bosjes inspringen. Laatst is een oudere vrouw gevallen, want ze kon zo snel niet aan de kant.
Of ze fietsen op de weg, met een hele ploeg en 3 breed, maar je moet als auto er maar gewoon achter blijven rijden, want aan de kant gaan ze niet.
Dus het is echt niet enkel ruiters die er last van hebben, maar een hele groep mensen.
Het is net wanneer ze op de fiets stappen, het fatsoen de deur uit wordt gegooid.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:56

Te paard hou ik daarom mn zweep breeduit vast als er zo’n groep wannabe-Giro-bierpens-aso’s aan komt. Is de enige manier dat ze zijdelings ruimte houden, ooit zelfs meegemaakt dat er een zo dicht langs schoot dat ie mn stijgbeugel raakte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:00

eridinges schreef:
Mindim schreef:
Wielrenners en mtb ers gelijk, verwachten altijd maar dat de tegenpartij stopt (eender wie), zonder zelf ook maar iets vaart te minderen, arrogant volk vaak eenmaal op de fiets.
banketstaaf voor ze dat ze zijn gevallen, hopelijk steken ze er wat van op, maar dat zal wel niet.

Bijzondere generaliserende reactie dit. Ik ben ruiter, wielrenner en mtb'er en zie ook geregeld de andere kant. Er zijn altijd mensen die geen rekening met elkaar houden. Dit geldt voor fietsers, wandelaars maar ook voor ruiters. Je bent altijd rekening met elkaar te houden. Heb je wel gelezen dat dit goed is afgelopen en dat dit een wielerronde was? Dus een georganiseerde activiteit met wielrenners?

Ja, kan je generaliserend vinden, ik heb er dagelijks mee te maken. En ik vind 9 van de tien asociaal.
Men wordt verteld hier dat je wanneer je in hoog tempo je medeweggebruiker passeert, je even hallo moet zeggen, want dat neemt al een hoop irritatie weg. Dus de fietsclubs weten prima hoe hinderlijk ze zijn voor overige weg-/ bosgebruikers. Verklaart ook waarom veel mensen geïrriteerd op ze reageren.
Mtb wedstrijden worden hier niet aangekondigd in de buurt trouwens en die gaan hier over de gewone wandelpaden, niet eens over een mtb route. Misschien dat men in het algemeen daar iets meer ruchtbaarheid aan kan geven, zodat overig verkeer daar dan beter op kan anticiperen.

Trouwens het was geen wielerronde, ze waren de wielerronde aan het verkennen, dat staat er duidelijk.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:03

Ik lees dat de haat erg diep zit, heb er zelf niet zo veel last van.
Onder elke groep verkeersdeelnemers zitten aso's. Persoonlijk heb ik liever wielrenners die langs razen dan motoren. Mensen met paarden komen net zo asociaal over als wielrenners.

Hopelijk valt de schade mee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:32

eridinges schreef:
Heb je wel gelezen dat dit goed is afgelopen en dat dit een wielerronde was? Dus een georganiseerde activiteit met wielrenners?

Het was geen georganiseerde wedstrijd. Een groep fietsers was de route van een wedstrijd aan het verkennen. Die ruiter had er bij een daadwerkelijke wedstrijd vermoedelijk niet eens kunnen komen.