Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Thioro schreef:Het paard stond stil te wachten tot ze voorbij waren (althans dat was de bedoeling). Wielrenners minderen niet vaart en zoefden snel voorbij, waardoor paard schrok.
Die kuddes wielrenners zoeven altijd rakelings en op hoge snelheid voorbij, of het nu een paard of een kinderwagen is.
Heb het zelf ook eens gehad met een jong paard dat nog maar beginnend verkeersmak was. Had de groep wielrenners gehoord, heb het paard even laten kijken en ben toen in de (ruime) berm gaan stappen, stilstaan had teveel spanning opgebouwd. Het was een brede weg en weinig tot geen ander verkeer.
Toch besloot de groep niet te vertragen en ook niet iets afstand te houden. Dat was teveel voor het paard en die heeft letterlijk z'n kont in de groep gegooid. Konden ze plots wel remmen en uitwijken. Niemand gevallen, wat over en weer gevloek en ieder vervolgde weer z'n weg.
Hier (Frankrijk) heb je ook wielrenners. Vaak een enkeling of kleine groepjes, bij de grotere groepen rijd een volgauto. En hier ervaar ik die spanningen niet. Auto's houden afstand van wielrenners en wielrenners kijken uit hun doppen en vertragen of nemen afstand indien nodig.
Geen idee waarom het in Frankrijk wel beleefd kan en in België/Nederland niet.
, maar ze minderen dan wel vaart.
Mindim schreef:Wielrenners en mtb ers gelijk, verwachten altijd maar dat de tegenpartij stopt (eender wie), zonder zelf ook maar iets vaart te minderen, arrogant volk vaak eenmaal op de fiets.
banketstaaf voor ze dat ze zijn gevallen, hopelijk steken ze er wat van op, maar dat zal wel niet.
Mindim schreef:welshfan97 schreef:Ik fiets ook wel eens op een wielrenfiets en heb helaas gezien bij de vereniging waar ik meetrainde dat er ook een gebrek aan kennis is. Zij fietsen ook te hard en te kort langs paarden af, en opvallende daarbij was dan ook nog dat ze stopten met praten en dus doodstil langs "zoefde". Ze dachten oprecht dat anders het paard van hun kon schrikken, echter weet ik als ruiter dat de schrik vaak alleen maar erger is bij het paard als je het niet hoort aankomen.Het is dus niet altijd met opzet wat wielrenners doen, al ben ik het er mee eens dat er soms dingen gebeuren waar je je het bij afvraagt.
Hetzelfde is trouwens andersom, medeweggebruikers zijn minder vriendelijk als ik op mijn wielrenfiets zit in vergelijking met wanneer ik op mijn stadsfiets zit.
Zo fietsen ze de meeste weggebruikers voorbij hoor, niet enkel paarden, niet voor niets hebben velen een hekel aan ze. Zit een rem op een fiets he, schijnen ze nooit te kunnen vinden.

MarlindeRooz schreef:Als jij door rood rijdt of mij afsnijdt dan krijg je gewoon wat gemeens naar je hoofd hoor. Moet me altijd inhouden om naar van die dikke kerels op een fietsje zonder fietsbel niet iets te roepen over dat er andere manieren zijn om aerodynamisch te zijn dan geen fietsbel op je fiets hebben. Iets met een keer flink kakken of wat aan je buik doen ipv geen fietsbel dragen.
Maar ik ben opgegroeid in een gebied waar het stikte van de wielrenners (Ommen). Zelfs een keer een wielrenner gehad die zo dicht op mijn ingespannen pony reed dat hij het tuig aanraakte.
Thioro schreef:Het paard stond stil te wachten tot ze voorbij waren (althans dat was de bedoeling). Wielrenners minderen niet vaart en zoefden snel voorbij, waardoor paard schrok.
Die kuddes wielrenners zoeven altijd rakelings en op hoge snelheid voorbij, of het nu een paard of een kinderwagen is.
Heb het zelf ook eens gehad met een jong paard dat nog maar beginnend verkeersmak was. Had de groep wielrenners gehoord, heb het paard even laten kijken en ben toen in de (ruime) berm gaan stappen, stilstaan had teveel spanning opgebouwd. Het was een brede weg en weinig tot geen ander verkeer.
Toch besloot de groep niet te vertragen en ook niet iets afstand te houden. Dat was teveel voor het paard en die heeft letterlijk z'n kont in de groep gegooid. Konden ze plots wel remmen en uitwijken. Niemand gevallen, wat over en weer gevloek en ieder vervolgde weer z'n weg.
Hier (Frankrijk) heb je ook wielrenners. Vaak een enkeling of kleine groepjes, bij de grotere groepen rijd een volgauto. En hier ervaar ik die spanningen niet. Auto's houden afstand van wielrenners en wielrenners kijken uit hun doppen en vertragen of nemen afstand indien nodig.
Geen idee waarom het in Frankrijk wel beleefd kan en in België/Nederland niet.
Kuggur schreef:Grote monden hier over de attitude van wielrenners. Vele reacties hier spreken boekdelen over de attitude van ruiters in het verkeer, en die is ironisch genoeg precies dezelfde die ze wielrenners verwijten....
eridinges schreef:Mindim schreef:Wielrenners en mtb ers gelijk, verwachten altijd maar dat de tegenpartij stopt (eender wie), zonder zelf ook maar iets vaart te minderen, arrogant volk vaak eenmaal op de fiets.
banketstaaf voor ze dat ze zijn gevallen, hopelijk steken ze er wat van op, maar dat zal wel niet.
Bijzondere generaliserende reactie dit. Ik ben ruiter, wielrenner en mtb'er en zie ook geregeld de andere kant. Er zijn altijd mensen die geen rekening met elkaar houden. Dit geldt voor fietsers, wandelaars maar ook voor ruiters. Je bent altijd rekening met elkaar te houden. Heb je wel gelezen dat dit goed is afgelopen en dat dit een wielerronde was? Dus een georganiseerde activiteit met wielrenners?
eridinges schreef:Heb je wel gelezen dat dit goed is afgelopen en dat dit een wielerronde was? Dus een georganiseerde activiteit met wielrenners?