Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:06

Soms vind ik het wel eens jammer dat er nu zoveel mogelijk is op medisch gebied... De grenzen van hoe ver je moet gaan zijn opgeschoven. De keuze wordt ook steeds moeilijker, lijkt me, als je dierenarts zegt dat er mogelijkheden zijn. Vroeger had je de keuze niet en werd een paardje met zulke verwondingen gewoon ingeslapen.

Hoop maar dat het goed komt en dit de juiste keus is geweest.

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:07

Of misschien is dit de wens van de eigenaar.
Ik heb meerdere malen van dierenartsen gehoord dat eigenaren vragen om 'alles te doen ...', terwijl zij zelf hun bedenkingen hebben. Dat leidt soms tot lastige situaties in de Nederlandse claimcultuur.

Maar goed, de operatie heeft plaatsgevonden en we hopen nu dat een voorspoedig herstel wacht en dat het paard een dierwaardig bestaan tegemoet gaat.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58124
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:10

Kabayo schreef:
Ayasha schreef:
Nee. Kan je een verhaal vertellen over een hond van ons uit eerste hand dus van een bekende kliniek. Hadden ze ons eerlijk gezegd hoe het zat hadden we die hond dat niet meer aan gedaan.
Maar hier betrof het geen verwonding maar ze konden het zogenaamd oplossen met ‘antibiotica en vocht infusen’... we hebben nog steeds spijt dat we haar niet gewoon meteen in geslapen hebben.

Ook hier meerdere malen meegemaakt dat een dierenarts je niet mag dwingen of adviseren dat inslapen beter is. Geen idee wat de regels daarin zijn hoor. Maar als de eigenaar wil opereren doen ze dat. Wil de eigenaar geen operatie slapen ze hem in. Maar volgens hun mogen hun niet direct zeggen "inslapen is beter"
Het moet de keuze zijn van een eigenaar zonder invloeden...

Dat lijkt me flauwekul. Heb nu gelukkig een DA die me eerlijk zei dat hij mijn laatste hond er kort bovenop kon helpen maar dat dat voor haar niet de beste keuze was. Ik wil een DA die eerlijk met me is. Een DA die handelt zoals ik eerder schrijf komt hier nooit meer op het erf en zal ik ook iedereen af raden.

Kabayo

Berichten: 14248
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:22

Ik heb anders wel meerdere dierenartsen gehad die dat tegen mij gezegt hebben. Dat een dierenarts niet letterlijk mag adviseren om in te slapen. Jammer dat je mijn ervaring met meerdere dierenartsen flauwekul noemt.
Ik kom er overigens niet meer ;)

YvonneV
Berichten: 8799
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:22

Afbeelding

Pffft wat heeft mijn paard een mazzel gehad. Alleen wat oppervlakkige wondjes

ikkedus
Berichten: 3324
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:26

O fork! Gelukkig heb jij de bovenstaande beslissing niet hoeven te maken! Wat een schok!

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:35

Afbeelding

Dit paard heeft ook geluk gehad, net als die van jou Yvonne.

Hoevenkop
Berichten: 144
Geregistreerd: 31-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:35

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:36

Staat een update op de insta van Equitom. Paard lijkt goed door de operatie te zijn gekomen. Hoe het herstel verder gaat en of de ontsteking onder controle gehouden kan worden is nog afwachten.

Mbt de twijfel wel of niet opereren (paardvriendelijkheid voorop stellende). Ik heb wel vaker hele ernstige casussen voorbij zien komen daar waar andere klinieken hun handen niet aan durven te branden. En op herstelfilmpjes bij de eigenaren na enkele maanden zie je zo’n paard dan weer door de wei heen huppelen. Dan weet je dat je de juiste keuze gemaakt hebt. Je bent wel blut maar het was de juiste keuze :')

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:38

Zo dan Yvone...jouw paard had wel een paar beschermengeltjes bij zich :oo

Kabayo schreef:
Ook hier meerdere malen meegemaakt dat een dierenarts je niet mag dwingen of adviseren dat inslapen beter is. Geen idee wat de regels daarin zijn hoor. Maar als de eigenaar wil opereren doen ze dat. Wil de eigenaar geen operatie slapen ze hem in. Maar volgens hun mogen hun niet direct zeggen "inslapen is beter"
Het moet de keuze zijn van een eigenaar zonder invloeden...


Is dat zo? Mijn oude pony was al onder behandeling ivm ziekte, op zaterdag spoed dierenarts laten komen ivm heftige terugval. Deze meneer was heel helder: benoemde wat allemaal niet klopte, benoemde ook dat dit nog bijzonder moeilijk goed kon komen. Ik kon nog naar de kliniek gaan om zijn diagnose te bevestigen, maar daarmee zou het eigenlijk al ophouden. Daarop direct de pony op zijn eigen plek laten inslapen.

Anderzijds op mijn werk op zorgboerderij ook een dierenarts gehad die wel even antibiotica wilde halen voor ons schaap dat al totaal in shock-toestand verkeerde. Bij navraag hoeveel kans hij dat dier dan nog gaf, gaf hij eigenlijk géén kans, maar hij dacht dat we onze clienten nog afscheid wilden laten nemen :') Hij mocht een andere spuit halen. Clienten mochten zeker afscheid nemen, maar daar ga ik het dier niet voor laten creperen.

Hoop dat het paard in ieder geval nog een pijnvrij leven tegemoed kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:39

jiehaaa schreef:
Arm dier, wat een enorme pech. Duimen dat hij goed herstelt. Inslapen kan altijd nog, als de kliniek het zag zitten om te opereren hebben ze echt eerst nagedacht over de verwachte kwaliteit van leven.


Deze kliniek opereert alles, zolang de eigenaar maar wil en betaald. De succesverhalen zie je dan op social media.

Kabayo

Berichten: 14248
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:42

Juut schreef:
Is dat zo? Mijn oude pony was al onder behandeling ivm ziekte, op zaterdag spoed dierenarts laten komen ivm heftige terugval. Deze meneer was heel helder: benoemde wat allemaal niet klopte, benoemde ook dat dit nog bijzonder moeilijk goed kon komen. Ik kon nog naar de kliniek gaan om zijn diagnose te bevestigen, maar daarmee zou het eigenlijk al ophouden.

Dan heeft de dierenarts dus niet direct benoemd dat je de pony moest laten inslapen. Alleen dat de prognose heel slecht was. Daar zit m het verschil

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:44

VValar schreef:
Staat een update op de insta van Equitom. Paard lijkt goed door de operatie te zijn gekomen. Hoe het herstel verder gaat en of de ontsteking onder controle gehouden kan worden is nog afwachten.

Mbt de twijfel wel of niet opereren (paardvriendelijkheid voorop stellende). Ik heb wel vaker hele ernstige casussen voorbij zien komen daar waar andere klinieken hun handen niet aan durven te branden. En op herstelfilmpjes bij de eigenaren na enkele maanden zie je zo’n paard dan weer door de wei heen huppelen. Dan weet je dat je de juiste keuze gemaakt hebt. Je bent wel blut maar het was de juiste keuze :')


Hier al twee paarden op de operatietafel gehad bij Equitom.

De eerste had de scherpe onderkant van een prikpaal recht in zijn buik gekregen, we weten nog steeds niet hoe.. was ook een enorm lastige operatie en Tom gaf direct bij binnenkomst al aan dat de prognose zeer slecht was. Hij wou hem wel open maken om te kijken hoe het ervoor stond, maar bij te erge schade, de operatie niet verder zetten. Paard is volledig opgeknapt en alweer vijf jaar volledig onder zadel.

Mijn andere paard, mijn ijslandse dame, helaas op de operatietafel laten inslapen. Ze belden heel eerlijk op dat het wat hen betrof niet dierwaardig was verder te gaan met de operatie. Ze had koliek maar tijdens de operatie bleek haar darm verlamd door kapotte zenuwen, dit was niet te herstellen.

Om maar te zeggen: ze gaan bij Equitom ver (heel ver...) maar tegelijk zijn ze ook eerlijk. Als het niet dierwaardig is adviseren ze inslapen.

YvonneV
Berichten: 8799
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:45

Kabayo schreef:
Ik heb anders wel meerdere dierenartsen gehad die dat tegen mij gezegt hebben. Dat een dierenarts niet letterlijk mag adviseren om in te slapen. Jammer dat je mijn ervaring met meerdere dierenartsen flauwekul noemt.
Ik kom er overigens niet meer ;)


Als je aan een dierenarts vraagt Als het jouw dier zou zijn wat zou je dan doen? Daar geven ze vaak wel antwoord op.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:47

Kabayo schreef:
Juut schreef:
Is dat zo? Mijn oude pony was al onder behandeling ivm ziekte, op zaterdag spoed dierenarts laten komen ivm heftige terugval. Deze meneer was heel helder: benoemde wat allemaal niet klopte, benoemde ook dat dit nog bijzonder moeilijk goed kon komen. Ik kon nog naar de kliniek gaan om zijn diagnose te bevestigen, maar daarmee zou het eigenlijk al ophouden.

Dan heeft de dierenarts dus niet direct benoemd dat je de pony moest laten inslapen. Alleen dat de prognose heel slecht was. Daar zit m het verschil

Wolvega heeft 2x tegen mij gezegd dat het advies inslapen was.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:52

Kabayo schreef:
Juut schreef:
Is dat zo? Mijn oude pony was al onder behandeling ivm ziekte, op zaterdag spoed dierenarts laten komen ivm heftige terugval. Deze meneer was heel helder: benoemde wat allemaal niet klopte, benoemde ook dat dit nog bijzonder moeilijk goed kon komen. Ik kon nog naar de kliniek gaan om zijn diagnose te bevestigen, maar daarmee zou het eigenlijk al ophouden.

Dan heeft de dierenarts dus niet direct benoemd dat je de pony moest laten inslapen. Alleen dat de prognose heel slecht was. Daar zit m het verschil


Hier was door de dierenarts aangegeven dat als het zijn eigen paard was, hij voor inslapen zou kiezen (dikkedarmdraaiing bij een zeer groot paard dat geen boxrust kon hebben, slecht te traileren was en zichzelf beschadigde op vreemde locaties; daarom stond hij na een verhuizing ook altijd de eerste dagen met stalbeschermers aan op stal). Wij zijn daar in meegegaan.

Een dierenarts kan op zo'n manier prima aangeven dat inslapen beter is, zonder daar eventueel juridisch mee in de problemen te komen.

Voor de andere dieren was het minder uitgesproken, op één schaap na die er toch slechter aan toe bleek dan we hadden ingeschat (zeer slecht te vangen en dik in het wol), daar had hij eigenlijk eerder inslapen geadviseerd (maar ook dat werd vriendelijk suggereerd en niet letterlijk gezegd, het schaap was overigens stokoud).

De honden waren gewoon lastige kwesties, daar gaven ze gewoon aan dat wij het het beste konden inschatten (niet genezende wond aan de voetzool voor de rottweiler, waarschijnlijk tumor, en progressieve hersenaandoening voor de poedel). En dan nog een oud paard met zeer heftige artrose. Hij was het met ons eens dat het tijd was, niet te vroeg, niet te laat. Hoewel hij het paard ook al zonder bezwaren op een eerder stadium had ingeslapen als wij dat hadden gevraagd. Het was typisch zo'n grijze zone-situatie.

Hevonen

Berichten: 5659
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:03

Ir111 schreef:
Bellatrix schreef:
Als er storm is zorg dan dat je je paarden extra controleert. Is alle omheining nog heel, zie je al je paarden. En zet ze binnen indien mogelijk. Om ongelukken te voorkomen kan je ook de stal afsluiten, zo kunnen de paarden niet in de stal zijn bij een storm(wind).

Dit advies snap ik niet, wel of niet binnen bij storm?

Ik heb het filmpje niet gezien maar afgaande op de tekst en foto's vraag ik me af of je zo'n hersteloperatie moet willen?


Ik dacht ooit ook dat buiten veiliger was. Gisteren hebben we 2 enorme windveren, zware platen van 600 x 45 cm van ons land gesleept. ZE bleken afkomstig van een huis zo'n honderd meter weg. Ook twee omgevallen bomen en talloze takken. Ik denk dat de stal toch echt veiliger is. Gewoon goed in de gaten houden en vaak even gaan kijken...

hwn
Berichten: 4823
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:15

Had al een foto zien voorbijkomen op een nieuwssite, met de tak nog in de rug, brr, gruwelijk.

Hier in mijn dorp ook een schuur ingestort, met een drachtige merrie erin. Gelukkig is die wonder boven wonder zonder blessures kunnen ontsnappen. De nieuwere stallen met de andere paarden in, stond gelukkig wel nog overeind.

Hier heb ik voor eentje geen keuze tussen buiten en binnen: boxrust na koliekoperatie. Ik heb gelukkig een grote tent als longeerpiste, die zelfs bij weinig wind al behoorlijk klappert en lawaai maakt, vermoedelijk daardoor zijn de mijne nogal stormproof. Zopas zelfs met mijn paard op boxrust buiten gaan stappen in de piste, bij momenten was ik blij dat er 580 kg paard aan mijn touw hing, ik waaide bijna omver. Zelf schrok ik van ieder geluidje, maar zij stapte netjes door (wel wat chagrijnig, in zo'n weer staat ze liever op stal).

Ingrid_92

Berichten: 2834
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:56

Pff heftig, moet je toch niet aan denken. Hoop dat het meteen ontdekt is en niet pas een tijdje later. Wat een slapeloze nachten heb je als eigenaar zeg.

D_akota

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:03

Arm beest…. ;(

YvonneV
Berichten: 8799
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:03

Hevonen schreef:
Ir111 schreef:
Gewoon goed in de gaten houden en vaak even gaan kijken...


En dan? 10 minuten van tevoren zijn we nog op stal geweest. Ik had die boom echt niet tegen kunnen houden. Buiten had ze kunnen vluchten.

Ik weet dus echt niet waar je goed aan doet binnen of buiten

Flubberboot

Berichten: 3006
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:24

Het is in een storm gevaarlijk. Of je paard nou binnen of buiten staat. Buiten kunnen ze geraakt worden door rondvliegend rotzooi, binnen kunnen ze niet vluchten.

jiehaaa

Berichten: 5076
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:41

Veel wantrouwen tegen de motieven van de kliniek bij sommige mensen hier… Dan zal ik me maar zeer gelukkig prijzen met mijn eigen ervaringen. *gaat staatslot kopen*

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:46

Ik lees nu ook buiten is veiliger dan in een stal.

Heb zojuist een andere foto gevonden van het betreffende paard... Het was een schuilstal dus het paard kon vluchten. Maar het is gewoon in de stal bij zijn hooi blijven staan. Ik vermoed dat het paard zich daar veiliger gevoeld heeft en een boom die valt kan ook enorm snel gaan eer je het door hebt is de kans zeer klein dat je nog op tijd buiten gerend raakt.

Deze foto toont het duidelijk dat het om een schuilstal ging.

Spoiler:
Afbeelding

fransje23

Berichten: 15470
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:14

Heftig!

Wat betreft het al dan niet in laten slapen. Ik denk dat we daar te weinig info voor hebben.
Paard kan in ieder geval zelfstandig staan en staat kort na de operatie gewoon te eten en aan het hooinet te trekken.
Voor transport was het stuk hout al verwijderd door de dierenarts die op locatie was en er is vast voor transport een sterke pijnstiller gegeven.