Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Rainer schreef:Deze methode kan ook gebruikt worden direct na euthanasie van een merrie, dat lijkt me wel een hele interessante toepassing.
Mkango schreef:Rainer schreef:Deze methode kan ook gebruikt worden direct na euthanasie van een merrie, dat lijkt me wel een hele interessante toepassing.
Waarom? Accepteer dat het leven eindig is en dat je niet van ieder paard nakomelingen zult hebben. Op dat moment misschien vervelend, maar na tien jaar zijn er weer andere toppers opgestaan en zegt er echt niemand: “goh, wat jammer dat er geen nakomeling van merrie x rondloopt.”
Mizora schreef:Alleen laten dat nou doorgaans niet de rassen zijn waar het geld zit voor dit soort dingen.Om zeldzame bloedlijnen te behouden kan het heel waardevol zijn. Sommige rassen hebben eigenlijk de luxe niet meer om bloedlijnen kwijt te raken.
Maar nee, ik ben er geen voorstander van (bij het leven). Ik vind het veel te ingrijpend voor wat er aan winst is.
Nynkex01 schreef:Zou iemand alsjeblieft voor mij met wetenschappelijke literatuur kunnen onderbouwen waarom dit slechter en pijnlijker is dan embryo transplantatie? Ik heb m’n merrie in goed vertrouwen verkocht aan een naar mijn idee goed adres. Hij werkte met OPU-ixci en legde uit dat dit fijner was voor je paard dan et, omdat je paard voor het laatste erg vaak behandeld moet worden en OPU-ixci was pijnloos en sneller. Ik blij want paard fijne plek als fokmerrie met meer vriendjes en weiland dan hier, en ik had weer ruimte voor een sportpaard. Ze was een super mama dus naar mijn idee beter af als fokmerrie dan als grasmaaier. Nu lees ik dit en breekt m’n hart, ik wil m’n meisje liever gister dan vandaag terug, dan maar geen wedstrijden meer voor mij.
Mkango schreef:Rainer schreef:Deze methode kan ook gebruikt worden direct na euthanasie van een merrie, dat lijkt me wel een hele interessante toepassing.
Waarom? Accepteer dat het leven eindig is en dat je niet van ieder paard nakomelingen zult hebben. Op dat moment misschien vervelend, maar na tien jaar zijn er weer andere toppers opgestaan en zegt er echt niemand: “goh, wat jammer dat er geen nakomeling van merrie x rondloopt.”
Nynkex01 schreef:Die heb ik gezien, maar is dat bij et niet ook zo?
Nynkex01 schreef:De follikels van mijn merrie worden geprikt. Ze heeft een mooie bloedlijn. Ik probeer het gesprek aan te gaan met de nieuwe eigenaar en heb daar beetje onderbouwing voor nodig
. Nynkex01 schreef:De follikels van mijn merrie worden geprikt. Ze heeft een mooie bloedlijn. Ik probeer het gesprek aan te gaan met de nieuwe eigenaar en heb daar beetje onderbouwing voor nodig
Mkango schreef:Het feit dat ze geen eenduidig antwoord geeft op de vraag of het ethisch verantwoord is, maar vooral zegt dat het economisch heel interessant is, zegt ook al genoeg imo.Citaat:Ethisch verantwoord?
‘De techniek is arbeidsintensief en redelijk belastend voor de merrie wat betreft tijdsduur ingreep, pijnlijkheid, en bovendien kostbaar,’ stelt Karin Hendriks, ’Recent komt meer de discussie op gang of deze techniek wel ethisch verantwoord is omdat de indruk bestaat dat de merrie op deze manier meer als broedmachine dient. De geboden bedragen op embryo’s of drachten verkregen via de OPU-ICSI techniek zijn aanzienlijk hoog. Het lijkt economisch dus zeer interessant om deze techniek toe te passen’.
Daarnaast moet je je ook afvragen of je uit paarden met een "chronische afwijking van het geslachtsapparaat" moet fokken. Met het oog op (genetische) gezondheid, lijkt me dat niet heel wenselijk namelijk.